Welke zwam is dit?

Gestart door zandmannetje, januari 06, 2009, 21:46:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

zandmannetje

Allereerst, allemaal de beste wensen voor 2009!
In Meijendel, op een dode (waarschijnlijk) Amerikaanse Vogelkers vond ik deze zwam. Pakweg 5 cm groot. Zoals op de foto te zien bovenkant behaard. Ik heb gezocht bij Kaaszwam of Kurkzwam, maar kom er niet uit.
Kan iemand hier iets van maken? 4 foto's van 2 exemplaren:

1e foto

zandmannetje


zandmannetje


zandmannetje

4e foto (2e exemplaar)

xenion

Voelde hij stevig of eerder erg sponsachtig aan? Als hij tenminste niet keihard bevroren was  :unsure: Ik denk zelf aan een Trametes ofzoiets.
Groeten,
Martin

zandmannetje

Hallo Martin,

Vandaag even teruggeweest. Inderdaad sponsachtig, stevig maar indrukbaar - elastisch. Kon geen geur ontdekken, maar dat kan aan het koude weer liggen (paddenstoel en neus!  :rolleyes: )

xenion

Was hij nu sponsachtig of stevig? ;) Met sponsachtig bedoel ik dat je hem makkelijk een eind in kan drukken (als een spons dus), als het een beetje nat weer is geweest komt er vaak ook nog een hoop water uit. Dit is een kenmerk van Kaaszwammen. Als hij stevig was, slechts een klein beetje in te drukken, zeker niet als een spons zou je mogelijk bij Trametes oid uitkomen.
Groeten,
Martin

zandmannetje

Hallo Martin,

Stevig, elastisch, enkele mm indrukbaar, dus niet sponsachtig :( , eerder kurkachtig. Heb ze (voorlopig) ingevoerd onder Trametes spec. Misschien zijn het nog jonge exemplaren, zal de ontwikkeling eens volgen (kom regelmatig in de buurt).

Bedankt voor je reacties,

Groet, Zef.