Oleanderbladluis?

Gestart door Jan Zwaaneveld, januari 05, 2009, 20:37:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Ik neem aan dat dit de Oleanderbladluis Aphis nerii is. Er zitten er nogal wat op onze oleander en ze lijken precies op de diertjes op foto's van Oleanderbladluizen die ik via Google vind. Probleem is wel dat deze soort niet voorkomt op nederlandsesoorten.nl.
Kan iemand hier meer over zeggen?
Alvast bedankt!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

spinnenvrouw

Gele kleur, massieve siphonen, zwarte cauda, waardplant: Aphis nerii klopt.
Gevleugelden hebben een zwarte vlek achter de siphonen.
Jacomijn Prinsen

Jan Zwaaneveld

Dank voor de bevestiging, Jacomijn.
Ik had via Ad Sonnemans (Naktuinbouw) ook al vernomen dat het (hoogstwaarschijnlijk) deze soort is. Hij onderzoekt de luisjes binnenkort microscopisch om 100% zekerheid te krijgen. Ik zal de uitslag van het microscopisch onderzoek hier voor de volledigheid nog even melden.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

spinnenvrouw

Dat de soort niet op nederelandsesoorten.nl voorkomt kan zijn omdat hij alleen in kassen voorkomt en niet in het wild.
Vroeger wist Hille Ris Lambers alles van de bladluizen in Nederland en de rest van de wereld, maar een lijst van NL soorten heeft hij nooit gepubliceerd. Hij beschreef wel veel soorten, en reviseerde vele genera, ook aan de hand van Nederlands materiaal, maar die informatie is dus erg versnipperd.

Ik vond nog een afbeelding van een gevleugelde A. nerii.
Kenmerken als de lengteverhoudingen van de antenneleedjes zijn bij gevleugelden soms anders dan bij ongevleugelden.


Jacomijn Prinsen

ad sonnemans

Hoi Jacomijn

Ik had de luizen voor jan geprepareerd en gedetermineert als Aphis nerii.
heb ze zelf al eens buiten aangetroffen op Asclepias tuberosa. Onderstaande foto is  een  preparaten van de Aphis nerii van jan.
groet,
Ad Sonnemans