Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Simon, je kunt je werkmethode ook omdraaien
invoeren in Waarneming.nl dan exporteren naar je eigen systeem.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: violet en remco op maart 16, 2011, 20:44:18 PM
Graag zouden we de waarnemingen van een bepaald gebied willen exporteren als CSV bestand. Voor zover we kunnen zien is dat momenteel niet mogelijk. Kan er een export-optie worden toegevoegd bij de gebieden of zien we iest over het hoofd?
binnen je eigen export kun je sorteren op gebiedsnaam dan heb je ze toch ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: spepping op maart 18, 2011, 14:15:24 PM
Dan doe ik graag een poging om de invoer van mijn gegevens te programmeren.

Simon

Simon, wat voor toepassing wil je precies bouwen?

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Violet (en Remco)

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2011, 14:23:53 PM
Citaat van: violet en remco op maart 16, 2011, 20:44:18 PM
Graag zouden we de waarnemingen van een bepaald gebied willen exporteren als CSV bestand. Voor zover we kunnen zien is dat momenteel niet mogelijk. Kan er een export-optie worden toegevoegd bij de gebieden of zien we iest over het hoofd?
binnen je eigen export kun je sorteren op gebiedsnaam dan heb je ze toch ?

Dan bedoel je alleen van onze eigen waarnemingen toch? Ik ben eigenlijk op zoek naar een mogelijkheid om via Overzichten - Gebieden een bepaald gebied te selecteren en daar een export van te maken. Dus een export van bv dit gebied, met waarnemingen zowel van onszelf als van anderen. Doel is om snel en makkelijk te zien welke soorten wanneer zijn aangetroffen om inventarisaties beter te kunnen plannen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

hiskodevries

Dat gaat niet gebeuren. VIA informatie gebieden soortenlijst vind je e.e.a
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Violet (en Remco)

Jammer maar helaas. Had ons veel tijd gescheeld...
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

HPM

Citaat van: violet en remco op maart 18, 2011, 17:33:19 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2011, 14:23:53 PM
Citaat van: violet en remco op maart 16, 2011, 20:44:18 PM
Graag zouden we de waarnemingen van een bepaald gebied willen exporteren als CSV bestand. Voor zover we kunnen zien is dat momenteel niet mogelijk. Kan er een export-optie worden toegevoegd bij de gebieden of zien we iest over het hoofd?
binnen je eigen export kun je sorteren op gebiedsnaam dan heb je ze toch ?

Dan bedoel je alleen van onze eigen waarnemingen toch? Ik ben eigenlijk op zoek naar een mogelijkheid om via Overzichten - Gebieden een bepaald gebied te selecteren en daar een export van te maken. Dus een export van bv dit gebied, met waarnemingen zowel van onszelf als van anderen. Doel is om snel en makkelijk te zien welke soorten wanneer zijn aangetroffen om inventarisaties beter te kunnen plannen.

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2011, 17:47:15 PM
Dat gaat niet gebeuren. VIA informatie gebieden soortenlijst vind je e.e.a

Citaat van: violet en remco op maart 18, 2011, 18:02:03 PM
Jammer maar helaas. Had ons veel tijd gescheeld...

Wat dan precies een reden kan zijn om een dergelijke export van de gegevens van anderen niet voor te koken. Wat gemakkelijk is voor jullie is ook gemakkelijk voor commerciƫle bureaus e.d., die daarmee ongevraagd geld zouden kunnen verdienen over de rug van vrijwilligers die nergens van weten. Je kan heel veel informatie aan Waarneming.nl onttrekken, voor zover niet verborgen zelfs tot in de kleinste details, maar daar zal je dan zelf wel aardig wat moeite voor moeten doen.
Herman van der Meer

Violet (en Remco)

Citaat van: HPM op maart 18, 2011, 18:36:31 PM
Citaat van: violet en remco op maart 18, 2011, 17:33:19 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2011, 14:23:53 PM
Citaat van: violet en remco op maart 16, 2011, 20:44:18 PM
Graag zouden we de waarnemingen van een bepaald gebied willen exporteren als CSV bestand. Voor zover we kunnen zien is dat momenteel niet mogelijk. Kan er een export-optie worden toegevoegd bij de gebieden of zien we iest over het hoofd?
binnen je eigen export kun je sorteren op gebiedsnaam dan heb je ze toch ?

Dan bedoel je alleen van onze eigen waarnemingen toch? Ik ben eigenlijk op zoek naar een mogelijkheid om via Overzichten - Gebieden een bepaald gebied te selecteren en daar een export van te maken. Dus een export van bv dit gebied, met waarnemingen zowel van onszelf als van anderen. Doel is om snel en makkelijk te zien welke soorten wanneer zijn aangetroffen om inventarisaties beter te kunnen plannen.

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2011, 17:47:15 PM
Dat gaat niet gebeuren. VIA informatie gebieden soortenlijst vind je e.e.a

Citaat van: violet en remco op maart 18, 2011, 18:02:03 PM
Jammer maar helaas. Had ons veel tijd gescheeld...

Wat dan precies een reden kan zijn om een dergelijke export van de gegevens van anderen niet voor te koken. Wat gemakkelijk is voor jullie is ook gemakkelijk voor commerciƫle bureaus e.d., die daarmee ongevraagd geld zouden kunnen verdienen over de rug van vrijwilligers die nergens van weten. Je kan heel veel informatie aan Waarneming.nl onttrekken, voor zover niet verborgen zelfs tot in de kleinste details, maar daar zal je dan zelf wel aardig wat moeite voor moeten doen.

Dank voor de uitleg Herman. Op die manier stonden wij er natuurlijk helemaal niet bij stil. We doen wel wat meer moeite  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Hallo allemaal,

Als je de waarnemingen van een gebied bekijkt, kun je op je naam klikken, dan krijg je al jou waarnemingen in dat gebied.

Het lijkt mij erg leuk als zoiets ook met de foto's kan. Dat je al je foto's van de AWD, of al je foto's van je woonplaats kunt zien.

Is zoiets te maken? Of kan het misschien al, maar weet ik niet hoe?

Groetjes, Marleen

colossus

Wensje van mij is klikbare URL's in de commentaarvelden bij de waarnemingen. Of is dat al mogelijk op een mij onbekende manier? [ url ] [ /url ] werkt daar niet.
Ik wil dat graag om bijvoorbeeld naar een discussie op het forum te kunnen verwijzen.
Helemaal geen urgente wens, maar ik ben er een paar keer tegenaan gelopen en mogelijk is het voor jullie een simpele aanvulling.

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: colossus op maart 20, 2011, 09:54:19 AM
Wensje van mij is klikbare URL's in de commentaarvelden bij de waarnemingen. Of is dat al mogelijk op een mij onbekende manier? [ url ] [ /url ] werkt daar niet.
Ik wil dat graag om bijvoorbeeld naar een discussie op het forum te kunnen verwijzen.
Helemaal geen urgente wens, maar ik ben er een paar keer tegenaan gelopen en mogelijk is het voor jullie een simpele aanvulling.

Kees Kuijper
Zo heb ik het ook al eens eerder gevraagd. Er is wel de functie voor een link toevoegen (zoals ene foto) alleen dan moet je 3x klikken...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

in het commentaarveld komen geen klikbare links, dan ontstaat een veiligheidslek.
je kunt de methode van jeroen gebruiken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

colossus

Ok Hisko, niet erg zoals gezegd.
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

spepping

Citaat van: gtroost op maart 18, 2011, 15:14:48 PM
Citaat van: spepping op maart 18, 2011, 14:15:24 PM
Dan doe ik graag een poging om de invoer van mijn gegevens te programmeren.

Simon

Simon, wat voor toepassing wil je precies bouwen?

Waarnemingen die je in WnPda hebt, worden door het WnPda programma doorgegeven aan waarneming.nl. Dat wil ik ook voor waarnemingen die ik in mijn eigen database heb. Ik wil de module programmeren die dat doet: verbinding met waarneming.nl opzetten, met autorisatie, en daarna waarnemingen uit de eigen database lezen en aan waarneming.nl doorgeven indien dat nog niet eerder gedaan is.

Helaas krijg ik de indruk dat waarneming.nl dat niet mogelijk maakt. Alleen WnPda heeft die mogelijkheid.

Simon


hiskodevries

Simon, je kan je ook voorstellen dat we niet zomaar de server openzetten voor allerhande niet geautoriseerde verbindingen.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

spepping

Citaat van: hiskodevries op maart 21, 2011, 11:20:39 AM
Simon, je kan je ook voorstellen dat we niet zomaar de server openzetten voor allerhande niet geautoriseerde verbindingen.

Hisko, Ik dacht aan een verbinding waarbij de gebruiker van het programma zich moet autoriseren (vgl. oAuth zoals gebruikt door Twitter clients), en het programma van de gebruiker zijn waarnemingen met authenticatie token doorgeeft aan een front end. Dat kan zelfs de HTTP server zijn, b.v. via een HTTP POST, zodat het binnenkomende verkeer heel erg lijkt op de gebruikelijke webbrowser sessies. Uiteindelijk maakt iedere webbrowser sessie een geautoriseerde verbinding met je server. Simon

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankmeer

Citaat van: Maarten Hotting op maart 07, 2011, 12:09:35 PM
Citaat van: frankmeer op maart 07, 2011, 11:43:36 AM
Hisko,
Wat ik graag zou zien, is de mogelijkheid om bij de soortoverzichten ook de foto's te kunnen sorteren op maand. Nu is dat al van toepassing op de waarnemingen (wat uitermate handig is!), maar nog niet in de fotoschermen (voorbeeldje: http://waarneming.nl/soort/photos/163). Deze optie zou erg makkelijk zijn om snel afwijkende waarnemingen voor wat betreft fenologie te kunnen opsporen. Op die manier zou het namelijk mogelijk zijn om in enkele muisklikken alle foto's van bijv. maartse Regenwulpen en Wespendieven in oktober te kunnen zien en controleren.

Lijkt mij ook zeker een aanvulling.
Niet alleen voor maartse Regenwulpen en Wespendieven in Oktober, maar ook voor bijvoorbeeld onvolwassen grote meeuwen die er elke maand anders uitzien.

Hisko, zit dit er nog in?


Citaat van: wouterbosgra op maart 10, 2011, 10:57:08 AM
Wie niet waagt wie niet wint: Ik vind het menu 'Overzicht' inmiddels wat onlogisch geworden. Ik zou de volgende wijzigingen willen voorstellen:


       
  • Soorten, gebieden en gebruikers onder elkaar bovenaan (groeperen zou helemaal fantastisch zijn, maar dat lijkt me meer werk, misschien een subtiele hr eronder?)
  • Dan Foto's, geluiden, tekeningen onder elkaar (idem)
  • "Staf"-> naar de onderkant achter "Informatie", daar hoort ie m.i. meer thuis
  • Excursieplanner en twitcher naar menu 'Mijn waarneming.nl', omdat dit gepersonaliseerde opties en geen overzichten zijn
  • Vogelkijkhut.nl is ook geen overzicht maar een link. Deze zou onderaan bij 'Overige sites' moeten staan hee daar staat ie al :)
  • Downloads zou ik een linkje in het soortenoverzicht (rechts) zetten, niet hier.
En dan nog een kleintje over de linkjes onderaan de pagina:"Mobiele site" hoort m.i. niet achter projecten, maar achter info (naast wnpda?). En projecten staat ook al in het hoofdmenu, misschien 1 van beiden weg? Of is het zo belangrijk dat je het superveel nadruk wil geven?

Verder eens met de (meeste) opmerkingen van Wouter betreffende indeling van hoofdmenu en menu 'Overzicht'. Zal hier in de toekomst nog iets aan gedaan gaan worden?
Frank van der Meer

hiskodevries

frank, alles zit in het achterhoofd.
maar dit zijn grotendeels wensen die de snelheid van de betreffende schermen niet vergroten. ( niet die van het menu natuurlijk)
en je moet natuurlijk ook wat te wensen overhouden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Is het misschien een idee om de optie "spelend" aan gedrag toe te voegen? Dit is nuttig voor een aantal zoogdiersoorten met jongen, maar ook bijvoorbeeld voor kraaien etc.
Douwe van der Ploeg

Botervlieg

Hallo Hisko,

Ik vroeg mij af, je kunt bij de gebieden soorten-lijsten met andere leden uit dat gebied vergelijken.

Nu staat alles behoorlijk door elkaar (in mijn ogen althans, misschien ziet iemand anders er wel logica in?)

Is het mogelijk om die lijst zo te maken dat het een soort tabel wordt, waarbij de soortgroepen op gelijke hoogte beginnen?
Eventueel met horizontale lijst tussen de soort groepen?

Dan kun je wat beter de soorten vergelijken, vind ik.

Voorbeeldje:




Heeft A wel, B nietHeeft B wel, A niet

Vogels
Kraai
ekster
huismus
kauw
rietgors
Vogels
ringmus
zwaluw

Vlinders
Dagpauwoog
Vlinders
Eikenpage
atalanta
gehakkelde aurelia

Link

Groetjes, Marleen

Jan vH

Ik zou het ook wel fijn vinden als er een meer logische volgorde in dat scherm komt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gerard Troost

Citaat van: Jan vH op maart 30, 2011, 20:48:11 PM
Ik zou het ook wel fijn vinden als er een meer logische volgorde in dat scherm komt.
Klopt met bijv een eerste waarnemingsdatum! Die datum van de eerste waarneming van een soort is ook meer dan welkom in dit overzicht: http://waarneming.nl/gebied/species_list/7599?g=8 Ik heb daar elke week een val staan voer alles hier in. Het blijft er prutsen om er achter te komen of een waarneming van een soort de eerste was of niet.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: M. Baltus op maart 30, 2011, 18:47:57 PM
Hallo Hisko,

Ik vroeg mij af, je kunt bij de gebieden soorten-lijsten met andere leden uit dat gebied vergelijken.

Nu staat alles behoorlijk door elkaar (in mijn ogen althans, misschien ziet iemand anders er wel logica in?)

Is het mogelijk om die lijst zo te maken dat het een soort tabel wordt, waarbij de soortgroepen op gelijke hoogte beginnen?
Eventueel met horizontale lijst tussen de soort groepen?

Dan kun je wat beter de soorten vergelijken, vind ik.

Voorbeeldje:




Heeft A wel, B nietHeeft B wel, A niet

Vogels
Kraai
ekster
huismus
kauw
rietgors
Vogels
ringmus
zwaluw

Vlinders
Dagpauwoog
Vlinders
Eikenpage
atalanta
gehakkelde aurelia

Link

Groetjes, Marleen
wordt natuurlijk een zooitje als je voor 'alle' kiest
de volgorde is nu wat logischer gemaakt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 31, 2011, 07:56:53 AM
wordt natuurlijk een zooitje als je voor 'alle' kiest
de volgorde is nu wat logischer gemaakt

Volgens mij valt dat "zooitje" wel mee als je er een nette tabel omheen zet.

Ik zie dat het nu in elk geval op groep gesorteerd staat. Hartelijk dank.

Folkert Jan

Beste Hisko,

Ik heb een 0 waarneming ingevoerd voor de Grijze gors waar ik maandag naar heb lopen zoeken.
Het leek mij leuk dit later nog eens terug te zien welke soorten ik gedipt heb.
Nu blijkt er verwarring ontstaan te zijn doordat de soort wel op de voorpagina van m.waarneming.nl verschijnt.
Zou je dit kunnen aanpassen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

die wens moet je even in het juiste onderdeel plaatsen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Beste Hisko en anderen,
Ik loop al een tijdje te broeden op een vraag voor dit onderwerp. Het is dan ook geen punt dat haast heeft.
Als je veel waarnemingen hebt ingevoerd, kan je soms door de bomen het bos niet meer zien. Ik zou bijvoorbeeld wel eens van een bepaalde soort al mijn waarnemingen op een rijtje willen zien of van een bepaald gebied. Dit kan natuurlijk door al mijn waarnemingen te exporteren en in excel die waarnemingen bij elkaar te sorteren. Ook binnen waarneming.nl zijn hier misschien wel mogelijkheden voor, maar dan alleen indirect. Gevoelsmatig zou het logisch zijn als je een dergelijke selectie kan maken in het scherm Mijn waarneming.nl - Mijn waarnemingen. Je kan nu al selecties maken op data, soortgroep en provincie. Ik gebruik die erg vaak. Zou het misschien ook mogelijk zijn om hier twee zoekvelden aan toe te voegen, voor soortnaam en gebiedsnaam? Zoals gezegd: geen haast. Met het overzetten van de spullen naar de nieuwe server zijn er vast allerlei andere dringende zaken.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Klik in dat scherm maar eens op een soort of een gebied .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Hallo Hisko,
Bedankt voor je reactie. Dat werkt inderdaad prima. Probleem opgelost. Er zitten zoveel verborgen mogelijkheden! Er is vast nog veel meer...
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl