Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Kun je niet de kolomheaders klikbaar maken en daarmee de gebruiker de sortering laten bepalen (soort, gebied, status, ...)? Dan kan iedereen de sortering zelf kiezen (iets wat ik in de meeste schermen al langer mis eigenlijk).
Groeten,
Martin

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: xenion op maart 04, 2011, 17:11:19 PM
Kun je niet de kolomheaders klikbaar maken en daarmee de gebruiker de sortering laten bepalen (soort, gebied, status, ...)? Dan kan iedereen de sortering zelf kiezen (iets wat ik in de meeste schermen al langer mis eigenlijk).
Denk dat dit teveel vraagt van de database... Zou het wel erg fijn vinden.

Overigens kan je wel op één gebied selecteren. Moet je het betreffende gebied aanklikken bij een waarneming.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Joris Menten

Mag "sporenvormend" erbij als kleed bij de planten (voor varens/paardenstaarten) ? Joris

Timo Roeke

Excuus als het al genoemd is maar het lijkt mij handig als je bij meer dan één vogel automatisch de groepssamenstelling kan vaststellen. Nu moet je dat later nog aan de waarneming toevoegen. Ik merk dat veel mensen het alsnog bij de toelichting zetten terwijl dat niet meer nodig is.

Jeroen Nagtegaal

Mooiste zou zijn een zelf in te richten invoerscherm. Waarbij alle voor jou relevante schermen (per soortgroep) op voor jou handige plaatsen kunnen komen. Al betwijfel ik of Hisko dit wil gaan doen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Timo Roeke

Dat zou inderdaad helemaal geweldig zijn Jeroen maar ik kan me voorstellen dat dit nogal wat werk kost en mensen wellicht niet getriggerd worden om zoveel mogelijk in te vullen. Een andere toevoeging die ik graag zou zien (ja.. ik heb het topic ontdekt :)) is dat de regel waar men opstaat veranderd van kleur. Als je bij recente waarnemingen kijkt (http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1) dan zijn de regels erg lang. Vooral wanneer je op een foto wilt klikken is het vaak gokken of je wel op de juiste regel zit of met de vinger de lijn langstrekken. Het is niet altijd even goed te zien of je wel het juiste icoontje aanklikt. Zeker wanneer je een 16:9 verhouding (of hoger) als beeldscherm hebt.

Jeroen Nagtegaal

In dat scherm is toch al een regelaanduiding?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

#637
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 06, 2011, 21:56:23 PM
In dat scherm is toch al een regelaanduiding?

Timo, naar mijn idee is de afwisseling van witte en lichtblauwe balken in zulke schermen juist al ingevoerd met het oog op een groter leesgemak. Ik denk dat Jeroen dit ook bedoelt met zijn reactie.

Hisko,
Wat ik graag zou zien, is de mogelijkheid om bij de soortoverzichten ook de foto's te kunnen sorteren op maand. Nu is dat al van toepassing op de waarnemingen (wat uitermate handig is!), maar nog niet in de fotoschermen (voorbeeldje: http://waarneming.nl/soort/photos/163). Deze optie zou erg makkelijk zijn om snel afwijkende waarnemingen voor wat betreft fenologie te kunnen opsporen. Op die manier zou het namelijk mogelijk zijn om in enkele muisklikken alle foto's van bijv. maartse Regenwulpen en Wespendieven in oktober te kunnen zien en controleren.
Frank van der Meer

Maarten Hotting

Citaat van: frankmeer op maart 07, 2011, 11:43:36 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 06, 2011, 21:56:23 PM
In dat scherm is toch al een regelaanduiding?
Hisko,
Wat ik graag zou zien, is de mogelijkheid om bij de soortoverzichten ook de foto's te kunnen sorteren op maand. Nu is dat al van toepassing op de waarnemingen (wat uitermate handig is!), maar nog niet in de fotoschermen (voorbeeldje: http://waarneming.nl/soort/photos/163). Deze optie zou erg makkelijk zijn om snel afwijkende waarnemingen voor wat betreft fenologie te kunnen opsporen. Op die manier zou het namelijk mogelijk zijn om in enkele muisklikken alle foto's van bijv. maartse Regenwulpen en Wespendieven in oktober te kunnen zien en controleren.

Lijkt mij ook zeker een aanvulling.
Niet alleen voor maartse Regenwulpen en Wespendieven in Oktober, maar ook voor bijvoorbeeld onvolwassen grote meeuwen die er elke maand anders uitzien.
Groet,
Maarten

Gerard Troost

Het zou erg plezierig zijn als in de diverse schermen waar lijsten waarnemingen staan (bijv http://observado.org/user/view/127) de datum (soortgroep enz) onthouden wordt tijdens een sessie. Het is erg onhandig als je oude waarnemingen aan het invoeren bent dat je elke keer weer alle knopjes goed moet zetten als je even iets terug moet zoeken. Om de 1-1-1800 mensen tegen te gaan zou je bij maximaal 1 jaar oid kunnen kiezen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Gerard, ik wens voor trektellen een alert functie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op maart 08, 2011, 15:18:52 PM
Gerard, ik wens voor trektellen een alert functie
Benieuwd wat een fanatiek trekteller als jij daar dan mee zou willen :rolleye: :P
Maar al met al lijkt het me tamelijk nutteloos omdat alle tellers (waaronder ook ik) de leuke dingen via allerlei mobiele apps op dutchbirding / wrn.nl oid zetten. De dagtotalen van een telpost worden op Trektellen ingevoerd, daar is die site voor en waarneming.nl (dutchbirding) voor de persoonlijke lijstjes, alerts enz. Maar dat heb ik je al een aantal keer eerder uitgelegd.
Al met al een heel erg vreemde opmerking Hisko.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

voor de eerste boerenzwaluw in noord frankrijk, die zie ik niet op db oid
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op maart 08, 2011, 19:31:50 PM
voor de eerste boerenzwaluw in noord frankrijk, die zie ik niet op db oid
Voor zover ik weet werkt m.observado.org ook gewoon in Frankrijk... en http://france.observado.org ook.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Ik zou op de invoerpagina de foutmeldingen en de invoerbevestiging graag achter de OK-knop zien verschijnen. Bovenaan de pagina valt als ik onderaan ben namelijk buiten beeld waardoor ik mij nog wel eens afvraag wat er aan de hand is. Achter de OK-knop lijkt mij hoe dan ook een logischer plaats.

Herman van der Meer

hiskodevries

gerard, ik zie hier http://www.trektellen.nl/kaart.asp?site=0&taal=1&land=3 aardig wat lokaties in het zuiden waar ze observado niet gebruiken. de vraag blijft staan.
tussen portugal en noord frankrijk zit nog een gat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

aha, ze komen in de buurt, kunnen we dan afspreken dat je de trektel zwaluwen even twittert ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: HPM op maart 08, 2011, 20:36:05 PM
Ik zou op de invoerpagina de foutmeldingen en de invoerbevestiging graag achter de OK-knop zien verschijnen. Bovenaan de pagina valt als ik onderaan ben namelijk buiten beeld waardoor ik mij nog wel eens afvraag wat er aan de hand is. Achter de OK-knop lijkt mij hoe dan ook een logischer plaats.
Herman, we zullen dat scherm nooit kunnen maken dat je ' alles'  goed in beeld hebt als je een kleine monitor hebt
als je gebied en soort niet invult en je drukt op ok krijg je boven in een foutmelding + de missende velden worden rood
als je ingevoerd hebt zonder fouten komt boven in het scherm de melding 'waarneming opgeslagen' en onder de ok knop een aantal links om foto`s e.d. toe te voegen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 09, 2011, 07:49:33 AM
Citaat van: HPM op maart 08, 2011, 20:36:05 PM
Ik zou op de invoerpagina de foutmeldingen en de invoerbevestiging graag achter de OK-knop zien verschijnen. Bovenaan de pagina valt als ik onderaan ben namelijk buiten beeld waardoor ik mij nog wel eens afvraag wat er aan de hand is. Achter de OK-knop lijkt mij hoe dan ook een logischer plaats.
Herman, we zullen dat scherm nooit kunnen maken dat je ' alles'  goed in beeld hebt als je een kleine monitor hebt
als je gebied en soort niet invult en je drukt op ok krijg je boven in een foutmelding + de missende velden worden rood
als je ingevoerd hebt zonder fouten komt boven in het scherm de melding 'waarneming opgeslagen' en onder de ok knop een aantal links om foto`s e.d. toe te voegen.

Ik weet hoe het nu is, Hisko, daarom stel ik ook voor om het anders te doen. Mijn monitor is niet klein en ik hoef ook niet altijd alles in beeld te hebben, maar nou juist wél belangrijke mededelingen die kunnen verschijnen als je de OK-knop indrukt. Daar ligt op dat moment de focus, ook voor mensen die een mini-schermpje met reuzenletters en tien toolbars hebben. Het zou al beter zijn als de foutmeldingen onderaan het scherm komen in plaats van bovenaan, maar achter de OK-knop is de regel leeg dus het daar zetten zou zelfs ruimte besparen.

Herman van der Meer

wouterbosgra

Citaat van: HPM op maart 09, 2011, 08:46:30 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 09, 2011, 07:49:33 AM
Citaat van: HPM op maart 08, 2011, 20:36:05 PM
Ik zou op de invoerpagina de foutmeldingen en de invoerbevestiging graag achter de OK-knop zien verschijnen. Bovenaan de pagina valt als ik onderaan ben namelijk buiten beeld waardoor ik mij nog wel eens afvraag wat er aan de hand is. Achter de OK-knop lijkt mij hoe dan ook een logischer plaats.
Herman, we zullen dat scherm nooit kunnen maken dat je ' alles'  goed in beeld hebt als je een kleine monitor hebt
als je gebied en soort niet invult en je drukt op ok krijg je boven in een foutmelding + de missende velden worden rood
als je ingevoerd hebt zonder fouten komt boven in het scherm de melding 'waarneming opgeslagen' en onder de ok knop een aantal links om foto`s e.d. toe te voegen.

Ik weet hoe het nu is, Hisko, daarom stel ik ook voor om het anders te doen. Mijn monitor is niet klein en ik hoef ook niet altijd alles in beeld te hebben, maar nou juist wél belangrijke mededelingen die kunnen verschijnen als je de OK-knop indrukt. Daar ligt op dat moment de focus, ook voor mensen die een mini-schermpje met reuzenletters en tien toolbars hebben. Het zou al beter zijn als de foutmeldingen onderaan het scherm komen in plaats van bovenaan, maar achter de OK-knop is de regel leeg dus het daar zetten zou zelfs ruimte besparen.

aan de andere kant gaat dat wel ten koste van de consistentie: nu staan die meldingen altijd bovenaan. Als dit wordt doorgevoerd dan weer bovenaan dan weer onderaan. alternatief zou een scrollTo-javascript zijn waarmee je, indien er een foutmelding buiten beeld verschijnt erheen scrollt.

hiskodevries

we nemen alle geachten mee bij een volgende variant van het invoerscherm, maar iedereen tevreden maken/ houden is toch onmogelijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

xenion

Groeten,
Martin

wouterbosgra

#653
Wie niet waagt wie niet wint: Ik vind het menu 'Overzicht' inmiddels wat onlogisch geworden. Ik zou de volgende wijzigingen willen voorstellen:


       
  • Soorten, gebieden en gebruikers onder elkaar bovenaan (groeperen zou helemaal fantastisch zijn, maar dat lijkt me meer werk, misschien een subtiele hr eronder?)
  • Dan Foto's, geluiden, tekeningen onder elkaar (idem)
  • "Staf"-> naar de onderkant achter "Informatie", daar hoort ie m.i. meer thuis
  • Excursieplanner en twitcher naar menu 'Mijn waarneming.nl', omdat dit gepersonaliseerde opties en geen overzichten zijn
  • Vogelkijkhut.nl is ook geen overzicht maar een link. Deze zou onderaan bij 'Overige sites' moeten staan hee daar staat ie al :)
  • Downloads zou ik een linkje in het soortenoverzicht (rechts) zetten, niet hier.
En dan nog een kleintje over de linkjes onderaan de pagina:"Mobiele site" hoort m.i. niet achter projecten, maar achter info (naast wnpda?). En projecten staat ook al in het hoofdmenu, misschien 1 van beiden weg? Of is het zo belangrijk dat je het superveel nadruk wil geven?

Thijs Fijen

Vind ik goede opmerkingen Wouter. Zou er misschien niet voor kiezen om twitcher en excursieplanner onder mijn waarnemingen te plaatsen..
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Gisteren was ik vissen aan het vangen bij Wageningen met wat vrienden en we vingen een rivierdonderpad. Nu konden wij ons allemaal niet herinneren dat er al ooit eerder een rivierdonderpad gevangen was daar in de omgeving. Toen kwam het idee in mij naarboven dat het ideaal zou zijn als er een functie zou komen: soort bekend in omgeving (1 km, 5 km en 10 km). Met name op de mobiele sites met gps handig, maar evengoed op wrn.nl zoals op excursieplanner. Waarom handig om te weten: in onbekende gebieden weet je dan exacter welke soorten bekend zijn en welke extra aandacht behoeven. Als ik een slootje zie waar grote modderkruiper in kan zitten en hij is niet bekend in de omgeving, ga ik misschien extra goed zoeken.
Thijs Fijen

hiskodevries

thijs, wij weten dat wel maar het is best wel gevaarlijk om dat zo te delen.
de huidige vormen (excursieplanners en layar) laten geen soortselectie toe dan kun je iets te makkelijk op je doel afgaan.
maar ik snap je idee heel goed
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Oke begrijpelijk! En alleen 'bekend'/'onbekend' ? Dus geen exacte locaties?
Thijs Fijen

Violet (en Remco)

Graag zouden we de waarnemingen van een bepaald gebied willen exporteren als CSV bestand. Voor zover we kunnen zien is dat momenteel niet mogelijk. Kan er een export-optie worden toegevoegd bij de gebieden of zien we iest over het hoofd?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

spepping

Citaat van: hiskodevries op oktober 11, 2010, 08:11:09 AM
Citaat van: spepping op oktober 10, 2010, 17:01:14 PM
Ik heb mijn waarnemingen in mijn eigen database, en zou een aantal daarvan graag op programmatische wijze aan waarneming.nl overdragen. Is er een API voor? Waarschijnlijk wel, omdat er al programma's zijn die waarnemingen invoeren. Zo ja, kan die gedocumenteerd worden? Zo niet, kan die er komen?

Simon
Simon, kijk eens hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=125260.0.html

Ik heb inmiddels begrepen dat de methode die in die link beschreven wordt, bedoeld is voor grotere hoeveelheden waarnemingen. Ik wil van tijd tot tijd enkele tientallen waarnemingen invoeren.

Ik heb die waarnemingen in mijn eigen database. Daar krijg ik ze uit in een XML file. Die kan ik transformeren tot ieder gewenst formaat. Wat ik niet kan, is al die waarnemingen één voor één via een web formulier opnieuw invoeren, met alle risico's voor fouten vandien.

Ik zoek een API die mij in staat stelt om de waarnemingen via een programma in te voeren. Het WnPda programma doet dat. Is de API die WnPda gebruikt algemeen beschikbaar, en is die gedocumenteerd? Dan doe ik graag een poging om de invoer van mijn gegevens te programmeren.

Simon