Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Bij het invoeren van geluid kan je nu uit de volgende typen kiezen: onbekend, zang, alarmroep, trekroep, contactroep en afwijkend.
Het lijkt mij goed om daar bedelroep en non-verbaal aan toe te voegen. Dat laatste kan dan gebruikt worden voor roffelende spechten, vleugelklappende Nachtzwaluwen en Houtduiven, fluitvleugelende Knobbelzwanen, klepperende Ooievaars, mekkerende Watersnippen enz.

Herman van der Meer

hiskodevries

bedelroep staat gewoon in de lijst
nonverbaal geluid klinkt mij niet erg intuitief in de oren, probeer nog eens een goede omschrijvingen en dan ook in het engels
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: HPM op januari 12, 2011, 09:19:51 AM
Bij het invoeren van geluid kan je nu uit de volgende typen kiezen: onbekend, zang, alarmroep, trekroep, contactroep en afwijkend.
Het lijkt mij goed om daar bedelroep en non-verbaal aan toe te voegen. Dat laatste kan dan gebruikt worden voor roffelende spechten, vleugelklappende Nachtzwaluwen en Houtduiven, fluitvleugelende Knobbelzwanen, klepperende Ooievaars, mekkerende Watersnippen enz.

Citaat van: hiskodevries op januari 12, 2011, 11:34:37 AM
bedelroep staat gewoon in de lijst
nonverbaal geluid klinkt mij niet erg intuitief in de oren, probeer nog eens een goede omschrijvingen en dan ook in het engels

Ja, vreemd dat ik 'bedelroep' over het hoofd had gezien.
Ik zou niet weten hoe je geluiden die niet met de stem gemaakt worden ('verbaal') beter (en even kort) zou kunnen noemen dan 'non-verbaal'. In het Internationaals heet dat "nonverbal" (Being other than verbal communication).  Ik vind het in ieder geval beter dan 'mechanisch'/'mechanical', want dat klinkt toch meer als iets kunstmatigs.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hdijk

Citaat van: hiskodevries op januari 12, 2011, 11:34:37 AM
bedelroep staat gewoon in de lijst
nonverbaal geluid klinkt mij niet erg intuitief in de oren, probeer nog eens een goede omschrijvingen en dan ook in het engels
unvoiced sounds?
Hendrik Jan van Dijk

HPM

Citaat van: hdijk op januari 12, 2011, 12:39:56 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 12, 2011, 11:34:37 AM
bedelroep staat gewoon in de lijst
nonverbaal geluid klinkt mij niet erg intuitief in de oren, probeer nog eens een goede omschrijvingen en dan ook in het engels
unvoiced sounds?

En hoe zou dat dan in het Nederlands moeten heten?
De non-verbale geluiden van spechten worden in Cramp 'instrumental' genoemd, maar het Nederlandse 'instrumentaal' vind ik dan toch klinken alsof ze een viool of zo gebruiken.
Herman van der Meer

hdijk

Volgens Google Translate "stemloze klanken". Zou ik opzich mee kunnen leven, alleen wil me dat dan waarschijnlijk weer kunnen specificeren... ::)

http://translate.google.nl/#en|nl|unvoiced%20sounds
Hendrik Jan van Dijk

Jelle

De wens en/of opmerking die ik hieronder uit de doeken doe is al besproken op het forum, maar omdat ik nog geen duidelijk antwoord heb gevonden post ik het nog eens.
Momenteel lijkt het erop dat waarnemingen van ondersoorten, variëteiten en andere niet altijd worden weergegeven in de statistieken, kaarten of foto's van de soort waartoe ze behoren.
Het lijkt mij dan momenteel ook beter om het  gebruik van variëteiten en ondersoorten te vermijden, dit is eigenlijk wel jammer.
  Er zijn dus volgens mij twee opties ofwel deze mogelijkheden van invoer  weglaten of ingevoerde variëteiten en ondersoorten ook linken aan de  respectievelijke soort waartoe ze behoren en alle weergaven van  gegevens (statistieken, kaarten, foto's,...) bij de soort zouden dus  ook die van de variëteit en ondersoort moeten bevatten.
  Dus enkel in 1 richting, zodat er een totaal overzicht is van  nominaatvorm, variëteiten, ondersoorten en later eventueel andere zoals  rassen ofzo...
Ook voor synoniemen hetzelfde verhaal maar dan wel in beide richtingen, hoewel er hier twee cases zijn volgens mij.  Een oude veel gebruikte naam, kan door onderzoek van de holotype (of  eventueel ander type specimen) in een museum gewoon van naam veranderen  cfr. internationale codes voor nomenclatuur. In dit geval wil je alle  gegevens onder beide namen, want het zal nog enige tijd duren voor  iedereen dezelfde naam gebruikt.
 
Anderzijds kan het zijn dat twee soorten na onderzoek blijken te  behoren tot 1 soort volgens 'bepaalde criteria' van een  onderzoeksgroep, maar niet iedereen volgt hierin. In zo'n geval kan je  er eventueel voor kiezen om de gegevens van de synoniemen apart te  houden.
  Toch lijkt het mij bij beide geen probleem om alle waarnemingen onder  beide namen te hebben. De waarneming zelf behoud de soort die de  waarnemer kiest. Het zijn enkel de waarnemingsoverzichten (kaarten,  statistieken,...) van de synoniemen die dezelfde data zouden moeten tonen.

Ik weet dat er voor elke soortengroep een referentielijst(en) wordt  gevolgd, maar toch zit je nog altijd met synoniemen. vb. Eikenpage

Thijs Fijen

Jep, ik sluit mij volledig aan bij grusgrus (wat is je echte naam?)
Thijs Fijen

hiskodevries

alleen de wensen even splitsen in wat nog niet gerealiseerd is
want een aantal onderdelen zoals hier genoemt werken al op de beschreven manier
zeker in het geval van synoniemen en ondersoorten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Hisko, de werk lijst kan toch worden opgeschoond? Sommigen zijn toch niet meer van toepassing?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

ik verwacht dat als iemand iets wenst  deze persoon eerst zelf onderzoekt hoe het nu werkt.
dus laat maar horen waar welke combinaties niet goed werken
ik trap af:
De statistieken van 1 soort: daar worden geen V,O,S  meegenomen  (V=variant, O=ondersoort, S=synoniem)
Dus : ik wens dat als ik de statistiek van 1 soort oproep ook de V,O en S worden meegenomen, Als een S wordt geselecteerd ook V,O en S) als een O wordt geselecteerd dan alleen de O  etc.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jelle

Sorry, ik ben er wat snel over gegaan.
Citeerik wens dat als ik de statistiek van 1 soort oproep ook de V,O en S  worden meegenomen, Als een S wordt geselecteerd ook V,O en S) als een O  wordt geselecteerd dan alleen de O  etc.
Dat zou inderdaad mooi zijn. Ik wens verder dat bij het oproepen van een verspreidingskaart of het foto-overzicht van 1 soort ook de V wordt meegenomen. En indien nodig hetzelfde voor de O. Dit kon ik nog niet controleren.
Mvg, Jelle

MARIA

Ik mis " aantal malen bekeken"  bij mijn ingevoerde waarneming. Komt dat weer terug?
Ik ben altijd benieuwd, vooral als ik de waarneming met onzeker heb ingevoerd, of er aandacht aan wordt besteed,
Nu is dat leeg.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

HPM

Citaat van: MARIA op januari 15, 2011, 17:34:17 PM
Ik mis " aantal malen bekeken"  bij mijn ingevoerde waarneming. Komt dat weer terug?
Ik ben altijd benieuwd, vooral als ik de waarneming met onzeker heb ingevoerd, of er aandacht aan wordt besteed,
Nu is dat leeg.

Je zal wel bij je foto's bedoelen i.p.v. bij je waarneming.
Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=134041.0.html
Herman van der Meer

jonas D

Hallo,

Bestaat er iets om je lijst met eigen gebieden in te stellen zodat je niet steeds in detail op de kaart moet gaan kijken?
Ik voer mijn waarnemingen wel in op waarnemingen be

Alvast Bedankt
Groeten,
Jonas

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jonas D op januari 15, 2011, 19:46:09 PM
Hallo,

Bestaat er iets om je lijst met eigen gebieden in te stellen zodat je niet steeds in detail op de kaart moet gaan kijken?
Ik voer mijn waarnemingen wel in op waarnemingen be

Alvast Bedankt
Ja, staat onder mijn waarnemingen.be. Mijn gebieden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jonas D

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 15, 2011, 20:55:03 PM
Citaat van: jonas D op januari 15, 2011, 19:46:09 PM
Hallo,

Bestaat er iets om je lijst met eigen gebieden in te stellen zodat je niet steeds in detail op de kaart moet gaan kijken?
Ik voer mijn waarnemingen wel in op waarnemingen be

Alvast Bedankt
Ja, staat onder mijn waarnemingen.be. Mijn gebieden.

Dit heb ik ondertussen gevonden maar ik krijg heel de tijd een foutmelding :huh:
Groeten,
Jonas

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jonas D op januari 16, 2011, 08:39:30 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 15, 2011, 20:55:03 PM
Citaat van: jonas D op januari 15, 2011, 19:46:09 PM
Hallo,

Bestaat er iets om je lijst met eigen gebieden in te stellen zodat je niet steeds in detail op de kaart moet gaan kijken?
Ik voer mijn waarnemingen wel in op waarnemingen be

Alvast Bedankt
Ja, staat onder mijn waarnemingen.be. Mijn gebieden.

Dit heb ik ondertussen gevonden maar ik krijg heel de tijd een foutmelding :huh:
Vreemd, wellicht zijn je gebieden te groot of te klein? Je moet namelijk minsten 3 pointers plaatsen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jonas D

Nu lukt het wel. Maar als ik zelf een gebied aanmaak komt dat ook in de lijst van gebieden. Ik bedoelde eigenlijk dat je je eigen gebieden bvb. de waarnemingen van de vogels in je tuin niet altijd moet gaan zoeken en gewoon zo'n link kan krijgen...
Groeten,
Jonas

hiskodevries

jonas gewoon mee gaan werken dan zul je zien dat het ook zo werkt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op januari 18, 2011, 11:21:47 AM
Citaat van: wouteren3 op januari 18, 2011, 07:33:39 AM
http://waarneming.nl/soort/view/336
Super dat dit is aangepast!! of was dit al zo?

Wat bedoel je?
Dat tie in Limburg op zeer zeldzaam staat, ja dat was al langer zo (alleen gebeurt het niet zo vaak)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

nee hoor niet op waarneming.nl
misschien wel op http://limburg.waarneming.nl , maar daar ga ik niet over
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op januari 18, 2011, 14:28:29 PM
nee hoor niet op waarneming.nl
misschien wel op http://limburg.waarneming.nl , maar daar ga ik niet over
De status is blijkbaar aangepast van ZZ naar Zeldzaam.
Maar de Limbo Strandleeuwerikken staatn nog steeds op de voorpagina. Zeldzaamheidsverschillen per regio bestaat al heel lang, kan me nog iets met Breedbekken herinneren..
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jarinka

Als je foto's van een bepaalde soort zoekt, kun je sorteren op het gedrag. Maar als je foto's van overvliegende vogels zoekt, heb je heel veel opties voor overvliegend gedrag (overvliegend, overvliegend noordoost, overvliegend noordwest, enzovoort). Als je dan alle overvliegende foto's wilt zien, moet je alle variaties van 'overvliegend' bij langs.

Voorbeeld: ik zoek foto's van overvliegende Huismussen. Bij 'overvliegend' krijgt ik alleen deze waarneming, en bij 'overvliegend zuid' deze waarneming. Voor de rest zijn er geen foto's van overvliegende Huismussen. Is het mogelijk om deze foto's allemaal onder 'overvliegend' te zetten bij de foto's, zodat je sneller alle overvliegende foto's kunt zien?
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij niet heel moeilijk en vraagt denk ik ook weinig tot geen servercapaciteit.

Veel mensen filmen ondertussen, is het mogelijk om de filmpjes te laten afspelen in het Wrn scherm? Eventueel via een pop-up? en dan daarbij een overzicht met filmpjes van Wrn.nl gebruikers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Optie externe links. Het zou zot zijn om buiten YouTube zelf films op te slaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0