Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Zou bij de vissen bij "gedrag" de optie "sporen" aangemaakt kunnen worden?

Ik heb (mogelijk) een schedel (of ander deel?) van een vis gevonden.

De vis is niet ter plaatse, de vis is ook niet aangespoeld, alleen de schedel.
Het was wel een vondst en ik ben absoluut zeker dat hij/zij dood was  ;D

Maar als ik denk aan bijv. vogelveren, die gaan ook onder "sporen" en niet onder "vondst (dood)" vandaar....

Ik zet het nu voorlopig op vondst(dood).
Maar zal af en toe even kijken of de optie "sporen" is aangemaakt.

Topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=124974.new;topicseen
Waarneming:  http://waarneming.nl/waarneming/view/50178121

Groetjes,
Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op september 21, 2010, 16:16:23 PM
Hallo allemaal,
Zou bij de vissen bij "gedrag" de optie "sporen" aangemaakt kunnen worden?
Ik heb (mogelijk) een schedel (of ander deel?) van een vis gevonden.
De vis is niet ter plaatse, de vis is ook niet aangespoeld, alleen de schedel.
Het was wel een vondst en ik ben absoluut zeker dat hij/zij dood was  ;D
Maar als ik denk aan bijv. vogelveren, die gaan ook onder "sporen" en niet onder "vondst (dood)" vandaar....
Ik zet het nu voorlopig op vondst(dood).
Maar zal af en toe even kijken of de optie "sporen" is aangemaakt.
[...]
Maar losse veren hoeven niet van een dode vogel te zijn. Zijn dat   waarschijnlijk meestal zelfs niet.  Een schedel van een vis is   natuurlijk altijd dood.
  Ik kan ook zo gauw geen andere sporen van vissen bedenken. Woelgaten van   karpers misschien maar bewijs maar eens dat die daarvan zijn.
  Ik zie niet wat er fout aan 'dood' zou kunnen zijn voor skeletdelen van vissen.
.
Herman van der Meer

Botervlieg

Hallo Herman,

Het is ook niet "fout".

Het is meer een hardop gedachte van goh hoe zit dat... Ik wist het niet zo goed.

Ja een schedel is altijd dood ja, gevoelsmatig vind ik het alleen meer een "spoor".
Maar wat je zegt, daarin heb je wel gelijk ja.
Vogelveer hoeft inderdaad niet van een dode vogel te zijn, dus dat was geen goede vergelijking van mij.
Hoewel een veer zelf natuurlijk dan niet (meer) leeft?!  ;D

Het staat nu onder vondst(dood), dus als dat goed is zo dan laat ik dat zo.  :duim:

Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Marleen

Thijs Fijen

Sommige soorten hebben een waardplant (denk aan eitjes van een vlinder, gallen en dergelijken). Nou vroeg ik mij het volgende af. Ik heb afgelopen zaterdag een gal gevonden op zomereik, van de eikenstuitergalwesp bleek later (http://waarneming.nl/waarneming/view/50205273). Nu heb ik daar netjes de waardplant toegevoegd en ik dacht, goh wat zou het handig zijn als die zomereik dan ook meteen was ingevoerd, gechecked en dat is dus (nog) niet het geval. Op de soortenlijst van het gebied staat ie immers niet (http://waarneming.nl/gebied/species_list/24259). Het zou een mooie optie zijn dat als je een waardplant invoert bij een waarneming waar dit van toepassing is, deze waarneming ook direct wordt opgeslagen als bijvoorbeeld zomereik met in de detail: hierop "eikenstuitergalwesp" aangetroffen, zie waarneming id 1234567.
Heb ik het duidelijk verwoord? Is het haalbaar?
Thijs Fijen

hiskodevries

thijs luid en helder. gaan we (voorlopig) niet doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Kun je het bij het uploaden van de foto zo maken dat je ook kunt kiezen om er meerdere tegelijkertijd te uploaden? Bijv. zo'n max. 10 tegelijk?

zie voorbeeld

Jan-Jaap Spaargaren

Beste Hisko,

Ik heb een suggestie voor een andere, voor de gebruiker veel simpelere invoer op kmhok-niveau (of gebiedsniveau). Momenteel is dat erg vervelende klus en m.i. onnodig moeilijk (zie de minpunten onderaan,  die je ook bij Klachten en/of Bugs zou kunnen plaatsen). Het lijkt me (als leek) op de volgende manier ook relatief weinig werk, omdat je m.i. de 'gewone invoerpagina' kan kopieren, licht moet aanpassen en dan gebruiken als zijnde de nieuwe pagina 'Invoer op kmhok-niveau'.

Ik stel me voor dat als je in het uitklapmenu Invoeren kiest voor 'Waarnemingen per km-hok' dat je op een invoerpagina terecht komt met DEZELFDE opbouw en werking als de 'gewone' invoerpagina (maar je kan het natuurlijk voor het onderscheid anders laten ogen). Het aantal velden wat je in kan vullen kan je beperken tot alleen de noodzakelijke. Natuurlijk heb je wel een invoerveld nodig voor de x- en de y-coordinaat. Je zou ook een keuze kunnen openlaten om i.p.v. op kmhok-niveau op 'Gebiedsniveau' in te voeren.

Belangrijk is dat de datum en het kmhok vast blijft staan. Je zoekt de soort op in het (zelfde) veld soort (dus met auto-aanvulling). Opslaan en dan de volgende soort. Bij opslaan komt in het veld Type waarneming automatisch 'ingevoerd op kmhok niveau' te staan.
Klaar met de planten, dan verder met een andere soortgroep, b.v. de libellen. Datum en kmhok blijven nog steeds vast staan. Mogelijk om bij de volgende invoeren alleen het kmhok te wijzigen (op dezelfde datum meerder kmhokken bezocht).


MINpunten van de huidige invoer:
Het openingscherm suggereert dat je meteen alle soortgroepen kan invoeren. Als je dan de datum hebt gekozen en het kmhok en je doet save gebeurt er niets. Het blijkt dat je eerst een soortgroep moet kiezen. Daarna wordt de volgende pagina weergegeven om de soorten in te voeren. Jammer is dat als je al datum en kmhok had opgegeven deze nu weer leeg zijn!
Dus weer opnieuw datum en kmhok invullen (heel vervelend als het oude gegevens van jaren terug zijn).
Volgend minpunt is dat als je planten wilt invoeren je EINDELOOS moet scrollen voor al je soorten, vooral als ze achter in het alfabet staan. Wil je daarna je libellen in dat kmhok invoeren en je kiest bij soortgroep Libellen, dan moet je WEER datum en kmhok gaan invullen.  En zo voor elke andere soortgroep die je wilt invoeren.

Met vriendelijke groeten,
Jan-Jaap Spaargaren

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Hisko,

kunnen de berichten op het forum niet op datum gesorteerd worden zodanig dat de nieuwste bovenaan staat? Als je nu nieuwe berichten wilt lezen moet je eerst helemaal naar het eind (nu 13 pagina's)....

groeten Jan-Jaap Spaargaren

Jarinka

Citaat van: JanJaap2803 op september 25, 2010, 17:13:58 PM
Hoi Hisko,

kunnen de berichten op het forum niet op datum gesorteerd worden zodanig dat de nieuwste bovenaan staat? Als je nu nieuwe berichten wilt lezen moet je eerst helemaal naar het eind (nu 13 pagina's)....

groeten Jan-Jaap Spaargaren
Als je een topic nog niet gelezen hebt, kun je ook op de knop 'Nieuw' achter de topictitel klikken; dan kom je automatisch bij het eerste ongelezen bericht van die topic.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan-Jaap Spaargaren

Beste Hisko,

Jouw antwoord (tijdje geleden alweer) op de vraag waarom in het veld Eurring bij planten vele soorten de code 1 of 2 hebben bevredigde mij niet zo. Je antwoordde:
Citaat van: hiskodevries op september 10, 2010, 13:49:53 PM
de zoeksleutel bij planten wordt o.a. gebruikt om dit scherm http://waarneming.nl/wnquick.php?geb=&g=10&sort=nl&inventarisatie=0 te vullen conform de floron streeplijst

Ik zie wel wat je bedoelt met het veld Zoeksleutel en de werking voor  het scherm v/d floron streeplijst.

Wat ik niet snap is dat hiervoor het veld Euring niet gebruikt wordt. En dat komt me dus op de vraag die ik eerder stelde.

Uit de soortendownload voor plantensoorten blijkt dat het veld Eurring voor 99% van de soorten gevuld is met de SL of FB codering. In FlorBase (FB), de database van Floron zelf(!), wordt het SL-nummer (Standaardlijst) gebruikt en voor soorten die niet op deze lijst staan, maar wel ingevoerd worden heeft Floron zelf een nummer toegewezen (het FB-nummer).

Echter in de download van Waarneming.nl van alle plantensoorten staan bij veel soorten in het veld "Euring" (bij planten althans) een 1 of 2 vermeld; een onjuist nummer dus!
De echte 1=Acer campestre, de echte 2=Acer pseudoplatanus. alle andere soorten met aanduiding 1 of 2 in het veld Eurring missen dus hier hun juiste SL/FB codering! Mogelijk omdat waarneming.nl op die manier aangeeft dat de soort op een wachtlijst staat o.i.d. ??
-1 wordt in het Euringveld meestal gebruikt voor uitgestorven planten (weer niet allemaal!)
0 wordt gebruikt voor Geslachten, Families e.d.
Maar al deze aanduidingen staan toch ook al (o.a.) in het veld Status?

Ik zou dus zeggen: zorg dat in het veld Euring de juiste SL/FB nummers staan  en geef soorten die nog geen nummer hebben (in te burgeren soorten b.v.) een ander cijfer ,b.v. 99999. Dit lijkt me trouwens voor alle soortgroepen een goede actie. De naam Euring (afkomstig volgens mij van de vogelnummering) dekt niet helemaal de lading en zou beter 'Soortscode' kunnen heten.

Dan kan je daarna deze codering gebruiken voor de link naar het floron streeplijst-scherm en is het hele veld Zoeksleutel niet meer nodig in de database.......

Groeten Jan-Jaap Spaargaren


Jan-Jaap Spaargaren

Beste Jarinka,

Die knop "Nieuw' zie ik  vaker niet dan wel op mijn scherm verschijnen.... Ik heb hem wel eens gezien, dus ik weet dat ie bestaat, maar ik heb hem dus heel vaak gewoon niet!

groeten Jan-Jaap

achter de
Citaat van: Jarinka op september 25, 2010, 17:45:55 PM
Citaat van: JanJaap2803 op september 25, 2010, 17:13:58 PM
Hoi Hisko,

kunnen de berichten op het forum niet op datum gesorteerd worden zodanig dat de nieuwste bovenaan staat? Als je nu nieuwe berichten wilt lezen moet je eerst helemaal naar het eind (nu 13 pagina's)....

groeten Jan-Jaap Spaargaren
Als je een topic nog niet gelezen hebt, kun je ook op de knop 'Nieuw' achter de topictitel klikken; dan kom je automatisch bij het eerste ongelezen bericht van die topic.

HPM

Citaat van: JanJaap2803 op september 25, 2010, 17:13:58 PM
Hoi Hisko,

kunnen de berichten op het forum niet op datum gesorteerd worden zodanig dat de nieuwste bovenaan staat? Als je nu nieuwe berichten wilt lezen moet je eerst helemaal naar het eind (nu 13 pagina's)....
Als je in de laatste kolom op de titel klikt, of op het ikoontje van een pagina met pijltje (afhanklijk van waar je bent), ga je gelijk naar het laatste bericht.
Herman van der Meer

petermeer

Citaat van: JanJaap2803 op september 25, 2010, 17:13:58 PM
kunnen de berichten op het forum niet op datum gesorteerd worden zodanig dat de nieuwste bovenaan staat? Als je nu nieuwe berichten wilt lezen moet je eerst helemaal naar het eind (nu 13 pagina's)....
Jan-Jaap,


  • Klik bovenin het scherm op Profiel;
  • Kies: Profiel wijzigen -> Lay-out-voorkeuren;
  • Zet een vinkje bij de optie: Toon meest recente berichten bovenaan;
  • Klik op de knop: Verander profiel.
Op deze manier staat het nieuwste bericht altijd bovenaan op de eerste pagina.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Hinko

#373
@Jan-Jaap: even een snel antwoord over de plantnrs enzo. Ik moet er even induiken om een volledig antwoord te kunnen geven.

Ponscode + zoeksleutel = volgorde op de 'snelle streeplijst' (zeg maar de FLORON lijst NL). Getallen boven de 10.000 is het 'voorblad' en boven de 20.000 is de 'binnenkant' van de streeplijst.

nummers lager dan 10.000 zijn soortnrs en zouden eigenlijk in de kolom Euring moeten komen te staan. Daar staat nu echter al een code (-1, 0 etc) en ik weet zo snel niet wat voor consequenties het heeft om hier in te gaan veranderen. Er ontbreken ook nogal wat nrs. echt een monniken werk om dat allemaal uiit te gaan zoeken.


FLORON komt overigens met een nieuwe streeplijst. Misschien een 'natuurlijk' moment om de boel eens te herzien.
mvgr, Hinko

Jan-Jaap Spaargaren

Beste Hinko,

Monnikenwerk om uit te zoeken? Er is al een Floronlijst (zij het dus wat verouderd). Hierin staan het gros van alle plantennummers. Als Floron met een nieuwe lijst uitkomt is het helemaal snel geregeld. Het enige wat uitgezocht moet worden is welke soorten in Waarneming.nl database zitten die niet op die Floronlijst staan. Die moeten dan een fictief nummer krijgen (b.v. 9999 of een uniek nummer boven de zeg 90000) ten teken dat ze nog een definitief Floronnummer moeten krijgen. Dat uitzoeken is in een database toch snel gepiept? (zoeken naar niet-gerelateerde namen tussen de Floronlijst en de Waarneming.nl-lijst).
Belangrijk is wel te weten inderdaad waar nu de -1, 0, 1 en 2 momenteel voor gebruikt worden....

m.v.g. Jan-Jaap

Citaat van: Hinko op september 27, 2010, 09:48:13 AM
@Jan-Jaap: even een snel antwoord over de plantnrs enzo. Ik moet er even induiken om een volledig antwoord te kunnen geven.

Ponscode + zoeksleutel = volgorde op de 'snelle streeplijst' (zeg maar de FLORON lijst NL). Getallen boven de 10.000 is het 'voorblad' en boven de 20.000 is de 'binnenkant' van de streeplijst.

nummers lager dan 10.000 zijn soortnrs en zouden eigenlijk in de kolom Euring moeten komen te staan. Daar staat nu echter al een code (-1, 0 etc) en ik weet zo snel niet wat voor consequenties het heeft om hier in te gaan veranderen. Er ontbreken ook nogal wat nrs. echt een monniken werk om dat allemaal uiit te gaan zoeken.


FLORON komt overigens met een nieuwe streeplijst. Misschien een 'natuurlijk' moment om de boel eens te herzien.

hiskodevries

ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt Jan-Jaap ?
wat boeien jouw de intern gebruikte coderingen ?
Euringcodes is een codering voor vogels dat die soms bij andere soortgroepen misbruikt wordt voor interne kwesties.....

We hoeven ook onze soorten niet te koppelen aan de floron database , dat doet de ndff voor ons
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hinko

@JJ: Ik begrijp dat jij wel voor monnik wilt spelen? ;)


Er zit best veel verschil tussen de Floron soortenlijst (uit 2003!) en de vernieuwde soortenlijst in de Heukels 23e druk (uit 2005). Daarnaast zijn namen en schrijfwijzen veranderd waardoor koppelen op naam lang niet altijd goed gaat.


FLORON zou altijd nog met een nieuwe soortenlijst komen maar dat is er denk ik door de ontwikkelingen bij FLORON een beetje bij ingeschoten.
mvgr, Hinko

Corryabbink

Die nummering zit mij ook dwars. Alles zou toch veel eenvoudiger zijn indien het codenummer overeenkomt met het plantnummer. Ook wat aansluiting op andere databases betreft. Men werkte in het verleden meest met plantnummers.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jan-Jaap Spaargaren

Beste Hisko,

Waar ik naar toe wil? Als waarnemer en gebruiker wil ik graag de soortenlijsten die je bij Waarneming.nl kunt downloaden gebruiken voor koppeling aan mijn persoonlijke bestanden. Omdat velden met Nederlandse of Latijnse namen meestal niet goed gebruikt kunnen worden als join (zie ook het antwoord van Hinko op mijn eerdere mail) is een veld met de soortscode het aangewezen veld hiervoor. Bij de downloadlijsten van Waarneming.nl is het beste veld hiervoor momenteel het veld Euring.
Waarneming.nl heeft in zijn doelstellingen als 5e punt "Waarneming.nl maakt gebruik van universele naamgeving en coderingen om de uitwisseling van gegevens met andere systemen mogelijk te maken". Ik probeer jullie aan te geven waar verbeterpunten hierin zijn aan te brengen.
Dat jullie het veld Euring misbruiken voor interne kwesties vind ik prima. In dat geval heb ik als wens dat in de database een veld toegevoegd wordt waarin voor elke taxon het (in Nederland) universeel gebruikte soortsnummer/code staat. Dit kan de uitwisseling van gegevens met andere systemen alleen maar ten goede komen. Voor Vogels komt hier dan de Euringcode, voor planten de Floronsoortscode, etc.

m.v.g. Jan-Jaap

Citaat van: hiskodevries op september 27, 2010, 12:43:14 PM
ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt Jan-Jaap ?
wat boeien jouw de intern gebruikte coderingen ?
Euringcodes is een codering voor vogels dat die soms bij andere soortgroepen misbruikt wordt voor interne kwesties.....

We hoeven ook onze soorten niet te koppelen aan de floron database , dat doet de ndff voor ons

Corryabbink

Citaat van: JanJaap2803 op september 27, 2010, 13:53:41 PM
Beste Hisko,

Waar ik naar toe wil? Als waarnemer en gebruiker wil ik graag de soortenlijsten die je bij Waarneming.nl kunt downloaden gebruiken voor koppeling aan mijn persoonlijke bestanden. Omdat velden met Nederlandse of Latijnse namen meestal niet goed gebruikt kunnen worden als join (zie ook het antwoord van Hinko op mijn eerdere mail) is een veld met de soortscode het aangewezen veld hiervoor. Bij de downloadlijsten van Waarneming.nl is het beste veld hiervoor momenteel het veld Euring.
Waarneming.nl heeft in zijn doelstellingen als 5e punt "Waarneming.nl maakt gebruik van universele naamgeving en coderingen om de uitwisseling van gegevens met andere systemen mogelijk te maken". Ik probeer jullie aan te geven waar verbeterpunten hierin zijn aan te brengen.
Dat jullie het veld Euring misbruiken voor interne kwesties vind ik prima. In dat geval heb ik als wens dat in de database een veld toegevoegd wordt waarin voor elke taxon het (in Nederland) universeel gebruikte soortsnummer/code staat. Dit kan de uitwisseling van gegevens met andere systemen alleen maar ten goede komen. Voor Vogels komt hier dan de Euringcode, voor planten de Floronsoortscode, etc.

m.v.g. Jan-Jaap

Citaat van: hiskodevries op september 27, 2010, 12:43:14 PM
ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt Jan-Jaap ?
wat boeien jouw de intern gebruikte coderingen ?
Euringcodes is een codering voor vogels dat die soms bij andere soortgroepen misbruikt wordt voor interne kwesties.....

We hoeven ook onze soorten niet te koppelen aan de floron database , dat doet de ndff voor ons



JJ ik ben het helemaal met je eens. Een snelle invoerlijst zou dan zelfs helemaal alleen met nummers ingevoerd kunnen worden..
Einde van het moeizaam scrollen, over een gigantische soortenlijst........... ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

#380
Met nummers ingeven moet nu al voor de soorten die op de papieren streeplijst staan weinig problemen opleveren, ik neem aan dat we die grotendeels (allemaal?) beschikbaar hebben... Ik heb in het verleden al eens flink wat nummers toegevoegd in die Euring, omdat ik ook dacht dat dat nodig was voor goede doorgifte aan Floron/NDFF etc.

Overigens wil ik wel weten waar het joinen struikelt met Nederlandse of Wetenschappelijke namen, want dat zou geheel naar de Standaardlijst moeten zijn.

Ik begrijp dat scrollen niet fijn is, maar zou dan ook de oplossing zoeken in de weergave van de streeplijst van waarneming.nl.  Bijvoorbeeld in kolommen zoals in de papieren streeplijst.




hiskodevries

voordat jullie allemaal erg enthousiast worden
ga eens bij floron informeren welk nummer ze in de toekomst gaan gebruiken?
Ook floron is inmiddels met de NDFF gekoppeld
een soort heeft binnen de ndff een uniek taxon_id
uiteraard heb ik die voor de waarneming.nl soorten al gekoppeld
als floron (en alle overige pgo`s) dat ook gaan doen dan hebben we voor 1 soort nog meer 1 nummer
en hoeven we niet elke keer in waarneming.nl de nummerchaos op te lossen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Beste Rutger en Abby,

Over de invoer van streeplijsten op waarneming.nl of eigenlijk invoeren op kmhok-niveau (want dat behelst alle soortgroepen) heb ik al een wens gedeponeerd. Zie « Reactie #369 Gepost op: september 25, 2010, 17:01:40 pm »
Dan ben je af van het probleem van de weergave van de streeplijst. Hoef je niet veel programmeerwerk te doen (denk ik) voor een nieuwe pagina-opbouw, etc.

Joinen gaat struikelen, wanneer een nieuwe standaardlijst uitgegeven wordt. Dat gaat altijd gepaard met nieuwe naamgeving van een of meerdere taxa. Soort(/taxon)nummers blijven echter hetzelfde.

m.v.g. Jan-Jaap

Citaat van: rutgerb op september 27, 2010, 14:17:50 PM
Met nummers ingeven moet nu al voor de soorten die op de papieren streeplijst staan weinig problemen opleveren, ik neem aan dat we die grotendeels (allemaal?) beschikbaar hebben... Ik heb in het verleden al eens flink wat nummers toegevoegd in die Euring, omdat ik ook dacht dat dat nodig was voor goede doorgifte aan Floron/NDFF etc.

Overigens wil ik wel weten waar het joinen struikelt met Nederlandse of Wetenschappelijke namen, want dat zou geheel naar de Standaardlijst moeten zijn.

Ik begrijp dat scrollen niet fijn is, maar zou dan ook de oplossing zoeken in de weergave van de streeplijst van waarneming.nl.  Bijvoorbeeld in kolommen zoals in de papieren streeplijst.

Jan-Jaap Spaargaren

#383
Beste Hinko,

Omdat ik een tijd geleden (2 jaar?) de Standaardlijst van de Floron-site had gedownload en hierin de FB-soorten miste, heb ik toendertijd Floron benaderd om de complete lijst. Ik kwam toen in contact met een monnik aldaar ;), die naar aanleiding van mijn vragen een overzicht heeft gemaakt met de verschillen tussen de lijsten die je noemt. Hij had daarvoor de Heukels met de hand  :rolleye: doorgelopen vertelde hij. Ik zal dit overzicht (van alle taxa) vanavond bij dit bericht voegen. Wellicht is dit bruikbaar voor jullie. Het beste is natuurlijk, zoals Hisko terecht zegt, om rechtstreekse contacten met Floron (en andere PGO's) te hebben, waarbij zij veranderingen/aanpassingen in hun database meteen teruggekoppeld worden naar die van jullie.

M.v.g. Jan-Jaap

Citaat van: Hinko op september 27, 2010, 12:56:33 PM
@JJ: Ik begrijp dat jij wel voor monnik wilt spelen? ;)


Er zit best veel verschil tussen de Floron soortenlijst (uit 2003!) en de vernieuwde soortenlijst in de Heukels 23e druk (uit 2005). Daarnaast zijn namen en schrijfwijzen veranderd waardoor koppelen op naam lang niet altijd goed gaat.


FLORON zou altijd nog met een nieuwe soortenlijst komen maar dat is er denk ik door de ontwikkelingen bij FLORON een beetje bij ingeschoten.

RutgerB

Ik ben al een heel eind gekomen met die nummers dacht ik. Indien je het heel belangrijk vind mag je zelf ook op zoek naar ontbrekende en/of verkeerde, dan pas ik het aan.

Gaarne steeds met een linkje naar de soort

RutgerB

Citaat van: rutgerb op september 28, 2010, 14:03:06 PM
Ik ben al een heel eind gekomen met die nummers dacht ik. Indien je het heel belangrijk vind mag je zelf ook op zoek naar ontbrekende en/of verkeerde, dan pas ik het aan.

Gaarne steeds met een linkje naar de soort
Wacht het nog even af, ik ben bezig gegaan met een update van die nummers. Ik had nog een lijstje van Floron. Als ik precies doorheb hoe dat nu werkt met die streeplijst kan ik ze wellicht in 1 kolom krijgen.

Jan-Jaap Spaargaren

Beste Rurger,

Ik heb een zip/file van een excelbestand toegevoegd aan mijn mail  <<Reactie #386 Gepost op: Vandaag om 12:42:55>>
Hierin dus de 'complete lijst' (nu weer verouderd) met overzichten veranderingen in naamgeving, soortcodes, etc. Hopelijk heb je er wat aan.
groeten Jan-Jaap

Citaat van: rutgerb op september 28, 2010, 16:53:55 PM
Citaat van: rutgerb op september 28, 2010, 14:03:06 PM
Ik ben al een heel eind gekomen met die nummers dacht ik. Indien je het heel belangrijk vind mag je zelf ook op zoek naar ontbrekende en/of verkeerde, dan pas ik het aan.

Gaarne steeds met een linkje naar de soort
Wacht het nog even af, ik ben bezig gegaan met een update van die nummers. Ik had nog een lijstje van Floron. Als ik precies doorheb hoe dat nu werkt met die streeplijst kan ik ze wellicht in 1 kolom krijgen.

RutgerB

#387
CiteerBeste Rurger,

Ik heb een zip/file van een excelbestand toegevoegd aan mijn mail  <<Reactie #386 Gepost op: Vandaag om 12:42:55>>
Hierin dus de 'complete lijst' (nu weer verouderd) met overzichten veranderingen in naamgeving, soortcodes, etc. Hopelijk heb je er wat aan.
groeten Jan-Jaap
Ik heb een versie met 40 soorten meer van 2009.
Wat statistieken van de vergelijking. In waarneming.nl hebben 290 soorten een SL/FB-nummer in de 'verkeerde' kolom
250 (verzamel-)soorten hebben geen nummer maar zullen dat binnenkort krijgen in de juiste kolom.
onbekend aantal (verzamel-)soorten hebben wel een nummer maar staan niet in waarneming.nl. Dat is weer een andere bewerking.

Botervlieg

Hallo,

Als je foto's door middel van een link op het forum plaatst,
zie je de foto direct heel groot in je scherm.

Ik wens dat je voortaan een tumpnail in je scherm krijgt,
en je zelf erop kunt klikken als je het groot wilt zien.

Ik vind dat het erg veel ruimte in beslag neemt.

Je moet nu ook met die foto's veel scrollen (en met veel foto's nog veel meer scrollen),
terwijl je soms de meeste foto's uit het topic al gezien hebt.

Bovendien schrijf ik ook wel eens mijn tekst verder onder de foto's,
en dat wordt door leden denk ik gemakkelijk over het hoofd gezien.
(Door mijzelf wel in elk geval)

Groetjes, marleen

hiskodevries

Als jij de optie kent verwerk ik het.
Wensen voor het forum zijn meestal kansloos. Het betreft standaard software
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0