Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo Herman,

Ik weet niet hoe ik het verder kan uitleggen.

Als je de waarnemingen bij een gebied bekijkt en dan rechts in het menu topsoorten aanklikt,
krijg je wel degelijk de soorten van dat gebied.

Ik wil bij die toplijst (van een gebied, bijv elswout) zien hoeveel soorten kevers óf vlinders, óf vogels etc. ik heb waargenomen.
Oke, geen 50, maar wel al 38 ofzo. Zodat je kan zien hoeveel soorten je nog moet "sparen" voor je in de lijst komt.

Dus piet heeft 80
kees 67
klaas 63

Jijzelf: 10

De lijst via Gebieden - Elswout - Soorten - Alleen eigen waarnemingen voldoet hier niet voor, omdat hier alle sporen, vondst (dood) etc in zijn meegenomen. In de toplijst soorten tellen die niet mee.

Marleen

hiskodevries

marleen, bekijk dat scherm nog maar eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op augustus 27, 2010, 08:58:09 AM
marleen, bekijk dat scherm nog maar eens

Bedoel je dat met "alleen echte soorten" ?

Ik zie overigens nu dat ik bij toplijst soorten (van rechts in het menu bij een gebied) mijn eigen aantal steeds zie  ;D

Dat wilde ik graag  :duim:

Hartelijk dank! Leuk!

hiskodevries

CiteerIk zie overigens nu dat ik bij toplijst soorten (van rechts in het menu bij een gebied) mijn eigen aantal steeds zie 
dat was de wens toch ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op augustus 27, 2010, 15:43:09 PM
Ik zie overigens nu dat ik bij toplijst soorten (van rechts in het menu bij een gebied) mijn eigen aantal steeds zie  ;D

Dat wilde ik graag  :duim:

Hartelijk dank! Leuk!

Citaat van: hiskodevries op augustus 27, 2010, 15:50:08 PM
CiteerIk zie overigens nu dat ik bij toplijst soorten (van rechts in het menu bij een gebied) mijn eigen aantal steeds zie 
dat was de wens toch ?

Ja, dat was de wens  ;D
Daarom, hartstikke bedankt, Hisko! Erg leuk!  :duim:  ;D

(Wel een tegenvaller bij Elswout, heb pas 40 'echte' soorten,
ondanks 53 (totaal, incl. sporen etc) soorten en meer dan 70 waarnemingen  :rolleye:
Maar goed om te zien dat ik in aantocht ben om bij iedereen in de lijst te verschijnen  ;))

Groetjes,
Marleen

jonas D

Als je wil antwoorden op een bericht met vele foto's moet je altijd terugklikken om de foto's te zien.
Zou het mogelijk zijn om bij de citaten ook foto's te weergeven of word dit al behandeld?
Groeten,
Jonas

Vincent

Helaas, het forum is kant-en-klare software, daarom kunnen er geen aanpassingen aan worden gedaan.
Vincent

Gert Veurink

Kunnen we die belachelijke euraziatische rode eekhoorn weer wijzigen in "eekhoorn"?  ah toe? het is niet alsof we die naam nodig hebben om m te kunnen onderscheiden van al die andere soorten eekhoorns in NL.
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

En omdat de kracht vaak in herhaling zit... ;)

- Een grote wens van mij (maar ook van enkele anderen weet ik) is een cicadenadmin...
Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=121063.0.html
- Verder zou ik ook erg blij worden van een goede weekdierenadmin.
- ik zou bij het bekijken van foto's van nachtvlinders graag een onderscheid kunnen maken tussen macro's en micro's... zoals bij "kleed". Dat geldt zowel voor de hele database als voor mijn eigen foto's.




groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Citaat van: Gert Veurink op september 05, 2010, 21:47:04 PM
Kunnen we die belachelijke euraziatische rode eekhoorn weer wijzigen in "eekhoorn"?  ah toe? het is niet alsof we die naam nodig hebben om m te kunnen onderscheiden van al die andere soorten eekhoorns in NL.
omdat wel meer soorten bestaan die eekhoorn heten http://observado.org/search.php?q=rode+eekhoorn&x=0&y=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Citaat van: hiskodevries op september 06, 2010, 07:56:27 AM
Citaat van: Gert Veurink op september 05, 2010, 21:47:04 PM
Kunnen we die belachelijke euraziatische rode eekhoorn weer wijzigen in "eekhoorn"?  ah toe? het is niet alsof we die naam nodig hebben om m te kunnen onderscheiden van al die andere soorten eekhoorns in NL.
omdat wel meer soorten bestaan die eekhoorn heten http://observado.org/search.php?q=rode+eekhoorn&x=0&y=0

Nee dat is dezelfde! Rode eekhoorn, eekhoorn en euraziatische rode eekhoorn zijn allemaal Sciurus vulgaris

Onder gewoon "eekhoorn" vind je verder alleen een nachtvlinder, maar daarmee zul je niet snel in de war raken. We gaan de hop toch ook niet de euraziatische oranje hop noemen om m van een gelijknamige plant te kunnen onderscheiden?
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Gert, nog een voorbeeld ter verduidelijking
http://waarneming.nl/search.php?q=eekhoorn&g=2&local=0&local=1
zoals je ziet zul je met Eekhoorn echt wel bij de goede soort terecht komen
maarja we hebben tegenwoording nogal wat soorten eekhoorns
op observado is het nog gekker
http://observado.org/search.php?q=eekhoorn&g=2&local=0&local=1&lang=nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

Citaat van: hiskodevries op september 06, 2010, 12:58:06 PM
Gert, nog een voorbeeld ter verduidelijking
http://waarneming.nl/search.php?q=eekhoorn&g=2&local=0&local=1
zoals je ziet zul je met Eekhoorn echt wel bij de goede soort terecht komen
maarja we hebben tegenwoording nogal wat soorten eekhoorns
op observado is het nog gekker
http://observado.org/search.php?q=eekhoorn&g=2&local=0&local=1&lang=nl

Er zijn blijkbaar drie Nederlandse namen aanwezig, het systeem kiest automatisch voor de eerst ingevoerde. Ik heb de namen Rode Europese Eekhoorn en Eekhoorn omgewisseld. Standaard staat de naam daardoor nu weer op Eekhoorn. Vooral handig in wnpda en bij je waarnemingen staat nu ook standaard deze naam. Is denk ik onbewust gebeurd doordat later extra namen zijn toegevoegd. Vond het zelf ook al wat vreemd.
Vincent

Maarten W. Kaales

Nu is het mogelijk tijdens het raadplegen van een gebied aan te vinken dat je alleen 'echte soorten' in je overzicht wilt hebben. Mij lijkt het interessant om overzichten te kunnen genereren van alleen exoten. Met andere woorden wanneer ik een gebied raadpleeg en ik vink 'alleen exoten' aan dan krijg ik alleen een lijst met exoten. Dit kan nog wel een interessante verspreidingskaarten opleveren.
Maarten W. Kaales

Jan-Jaap Spaargaren

Beste Hisko,
Omdat ik de knop/link "Nieuwe Poll" niet kan vinden, dan maar zo:

Wanneer je - ingelogd zijnde - bij "Levenslijst" je soortenlijst oproept krijg je hier de soortenlijst te zien zonder de "exoten". Je kan (althans bij planten) aanvinken:
  Inclusief exoten *
Dan krijg je al je soorten te zien.

Er zijn echter ruim 200 soorten die wel op de Standaardlijst van Nederland staan, maar die op waarneming.nl  pas in een soortenlijst meetellen indien je "Inclusief exoten" aanvinkt (b.v. Zeepkruid, Glad - en Harig vingergras). Deze lijst van ruim 200 soorten heb ik als bijlage meegestuurd. Het grote merendeel van deze soorten staan bij Waarneming.nl als "Naturalized" geregistreerd...(Ik kom tot deze lijst door de soortenlijst uit Waarneming.nl te koppelen aan de SL-lijst (te vinden op de Floron-site) met een selectie op status "anders dan inheems" op de Waarneming.nl-lijst.)

Ik wil echter juist graag de soorten volgens de Standaardlijst zien (in Heukels aangeduid met SL) of inclusief de FB (FlorBase) soorten. Ik weet dat meer mensen daar geinteresserd in zijn. Wat is anders de zin van een Standaardlijst? Dit geldt trouwens voor veel meer soortgroepen (b.v. mossen, paddestoelen, etc).

Het mooist zou zijn om een extra aanvink-box te hebben waar je aanvinkt "SL-soorten" en één voor "FB soorten" (al dan niet i.p.v. de box "exoten".
Via het veld Euring - waar het soortnummer uit Heukels in staat - zou dat mogelijk moeten zijn, indien men die linkt aan de lijst met SL of FB soorten.

Hierdoor kom ik op een ander punt: bij veel soorten staat in het veld "Euring" (bij planten althans) een 1 of 2 vermeld, waarschijnlijk ten teken dat de soort op de wachtlijst staat o.i.d. Er zijn echter ook soorten die dat nummer echt op de Standaardlijst heeft (1=Acer campestre, 2=Acer pseudoplatanus)! Handiger zou zijn om die 'wachtlijstsoorten' een ander cijfer te geven, b.v. 99999.

Ik hoor graag wat hiervan mogelijk is...

--
Groeten,

Jan-Jaap Spaargaren

HPM

Om een lang verhaal kort te maken: je wil dus dat 'Exoten' moet worden uitgevinkt in plaats van aan.
Daar ben ik voor maar de vogeltwitchers zullen wel tegen zijn want exoten tellen voor hen geloof ik niet mee.

--
Groeten,  Herman van der Meer

Herman van der Meer

hiskodevries

#346
Jan-Jaap
het scherm wat jij bedoeld is gemaakt in de periode dat we twee 'soorten' soorten hadden
inheemse en uitheemse (exoten)
tegenwoordig wordt met name bij planten veel meer onderscheid gemaakt, die vallen in dat scherm allemaal onder exoten.
mocht ik ooit eens week de tijd hebben dan gaan die schermen nog op de schop
de zoeksleutel bij planten wordt o.a. gebruikt om dit scherm http://waarneming.nl/wnquick.php?geb=&g=10&sort=nl&inventarisatie=0 te vullen conform de floron streeplijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Ben momenteel wat minder actief en krijg dus niet alles mee.
Klopt het dat het aantal getoonde gebieden bij een waarneming is uitgebreid? En hoe werkt dit?

Verder heel goed het initiatief tot sponsoring, maar persoonlijk komt het storend over aan de bovenkant van de website...

Verder zou ik graag zien dat er bij alerts ook GPS, tijd en gedrag worden meegezonden. Als een alert binnenkomt op de mail scheelt dit weer het openen van een waarneming. Zou voor velen een goede aanvulling zijn!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 10, 2010, 21:42:10 PM
Ben momenteel wat minder actief en krijg dus niet alles mee.
Klopt het dat het aantal getoonde gebieden bij een waarneming is uitgebreid? En hoe werkt dit?

[...]

Er zijn gebieden die geheel of gedeeltelijk overlappen. Ik geloof dat standaard het kleinste gebied wordt gekozen.
De andere gebieden kon je tot nu toe alleen 'zien' als je bij je waarneming koos voor 'wijzig gebied'.
Ik zou er voorstander van zijn als je bij het invoeren al voor een ander migelijk gebied zou kunnen kiezen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ik zie nu bij diverse waarnemingen 2 of 3 gebiedsnamen, vandaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hoven

Klopt het dat onlangs de max. grootte voor een foto is verlaagd naar 400 KB? Ik heb ineens problemen met het uploaden van kwalitatief acceptabele foto's. Veel foto's leiden aan te veel kwaliteitsverlies bij verkleining naar 400 kb, waardoor ze onbruikbaar worden. Ik voeg een voorbeeld bij.

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Citaat van: hoven op september 11, 2010, 13:39:00 PM
Klopt het dat onlangs de max. grootte voor een foto is verlaagd naar 400 KB? Ik heb ineens problemen met het uploaden van kwalitatief acceptabele foto's. Veel foto's leiden aan te veel kwaliteitsverlies bij verkleining naar 400 kb, waardoor ze onbruikbaar worden. Ik voeg een voorbeeld bij.

Mvg,
Alrik

Misschien is het ook een idee om de foto eens wat kleiner te maken.
Nu is je foto 3872x2592 pixels, als je daar bijvoorbeeld 800x600 pixels van maakt!
Groet,
Maarten

Botervlieg

Citaat van: Maarten Hotting op september 11, 2010, 14:19:40 PM
Citaat van: hoven op september 11, 2010, 13:39:00 PM
Klopt het dat onlangs de max. grootte voor een foto is verlaagd naar 400 KB? Ik heb ineens problemen met het uploaden van kwalitatief acceptabele foto's. Veel foto's leiden aan te veel kwaliteitsverlies bij verkleining naar 400 kb, waardoor ze onbruikbaar worden. Ik voeg een voorbeeld bij.

Mvg,
Alrik

Misschien is het ook een idee om de foto eens wat kleiner te maken.
Nu is je foto 3872x2592 pixels, als je daar bijvoorbeeld 800x600 pixels van maakt!

Je bent mij net voor.
Ik wilde hetzelfde opmerken.

HPM

Citaat van: Maarten Hotting op september 11, 2010, 14:19:40 PM
Citaat van: hoven op september 11, 2010, 13:39:00 PM
Klopt het dat onlangs de max. grootte voor een foto is verlaagd naar 400 KB? Ik heb ineens problemen met het uploaden van kwalitatief acceptabele foto's. Veel foto's leiden aan te veel kwaliteitsverlies bij verkleining naar 400 kb, waardoor ze onbruikbaar worden. Ik voeg een voorbeeld bij.

Mvg,
Alrik

Misschien is het ook een idee om de foto eens wat kleiner te maken.
Nu is je foto 3872x2592 pixels, als je daar bijvoorbeeld 800x600 pixels van maakt!

Mijn foto's zijn meestal 720x540 en zijn dan tussen de 200 en 300 Kb en soms nog minder. Een enkele keer zijn ze 800x600 en dan komen ze meestal net boven de 300 uit. Ik combineer ook wel eens foto's zodat er maar een afbeelding bij de waarneming komt in plaats van twee of drie.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

hoven

Combineren van foto's is een goede tip!

Overigens, hebben jullie de 800x600 instelling op het toestel ingesteld? Want met het toestel ingesteld op 800x600 heb ik waarschijnlijk een probleem met af te drukken vergrotingen.
Mvg,
Alrik

Margreet Kwh

Nee, dat kun je achteraf het beste doen: eerst bijsnijden en dan formaat wijzigen.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Inderdaad. Je camera gewoon op de hoogste resolutie laten staan, daarna in een fotobewerkingsprogramma uitsnijden wat je nodig hebt en dat dan binnen de gestelde formaatgrenzen van 800x600 wegschrijven, zo nodig gecomprimeerd en bij je waarneming uploaden. Volgens mij kan dat met elk beetje fotobewerkingsprogramma.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Gerard Troost

Het zou erg handig zijn om een knopje te hebben bij een bestaande waarneming met "VOEG EEN NIEUWE WAARNEMING OP DEZE PLEK TOE" scheelt een hele hoop onnuttig gezoek.

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Botervlieg

Citaat van: gtroost op september 11, 2010, 20:58:46 PM
Het zou erg handig zijn om een knopje te hebben bij een bestaande waarneming met "VOEG EEN NIEUWE WAARNEMING OP DEZE PLEK TOE" scheelt een hele hoop onnuttig gezoek.

Gr
Gerard

Hallo Gerard.

Als je een waarneming invoert en je hebt op invoeren geklikt,
krijg je daarna weer een leeg invoerscherm.
Maar de pijl staat nog op de plek van de vorige waarneming.
Dus je hoeft dan alleen de andere gegevens weer in te voeren.

Wat je ook kunt doen is een 2e scherm openen van je waarneming.
Dan de gps-code van je vorige waarneming bekijken.
En die invullen bij je nieuwe waarneming.

Succes.

Groetjes,
Marleen