Hallo,
Ik zou het leuk vinden als je bij "toplijst soorten" je eigen aantal soorten kunt zien, ook als je niet in de toplijst staat.
(Dus als je niet meer dan 50 soorten vogels hebt waargenomen, maar bijv 28.)
Zo heb ik bijvoorbeeld van elswout meer dan
70 waarnemingen ingevoerd.
Via
"mijn kaarten" raster 1km kan ik zien dat ik in elswout
57 soorten heb.
Maar daar staan de sporen, en spec. nog in die in de toplijst soorten niet worden meegerekend.
Maar geen idee hoeveel ik er nu nog moet voor ik in de toplijst kom.
Want daar sta ik nu nog niet in.
http://waarneming.nl/gebied/toppers/4717?g=0&year=0In dit voorbeeld weet ik dan hoeveel soorten ik totaal heb. Maar nog niet hoeveel vogels, hoeveel kevers, hoeveel planten etc.
Dat kun je via "species" bij mijn kaarten niet zien, want
daar kun je niet sorteren op (dier)soort.
Wat wel kan is dat via "gebieden" naar Elswout gaat. Daar naar soorten kijkt. En dan vraagt om de
door jou geziene soorten.
Kortom: Allemaal verschillende wegen en aantallen.
Ik zou het leuk vinden als er gewoon bij de toplijst soorten wordt aangegeven hoeveel soorten jijzelf gezien hebt,
ook als jij zelf nog niet het minimale aantal voor de toplijst hebt behaald.
Edit: Misschien een idee om (ook of in plaats van in toplijst soorten als dat technisch te ingewikkeld is.) in "levenslijst" een extra optie te maken "gebied".
Dan kan ik daar elswout invoeren en verder gewoon aangeven of ik vogels wil weten, alles, kevers etc.
Dan heb je een levenslijst per gebied.
Daar zouden dezelfde aantallen uit moeten kunnen rollen als toplijst soorten van een gebied.
Hoewel je het dan weer niet met andere waarnemers kunt vergelijken, maar voor mij is die optie van het vergelijken met andere waarnemers niet zo van belang.
Ik weet niet hoe dat voor anderen is, waar zij dat voor gebruiken?
Groetjes,
marleen