Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

Citaat van: gtroost op juli 09, 2010, 13:46:10 PM
Citaat van: Anne Hueber op juli 09, 2010, 13:02:05 PM
Ik heb ook van een aantal waarnemers gehoord, dat ze het behoorlijk irritant vinden van een ander commentaar op hun waarneming/determinatie te krijgen. Ze wachten liever af, totdat een admin daar op reageert.
Dan kunnen ze het vinkje uit zetten. Er zijn erg veel mensen die het wel heel plezierig vinden (zelfs admins!!) om commentaar te krijgen. Bij sommige soortgroepen duurt het > een jaar voor je commentaar krijgt (als je het al krijgt)

Verder denk ik dat jij niet weet hoe "normale" mensen zich voelen omdat jij wel commentaar kunt geven bij waarnemingen. Ik vind het mateloos irritant dat wanneer ik een leuke waarneming zie van een vriend van me "een of andere admin" commentarieert "leuke waarneming zeg, en wat een mooie foto" en dat ik dat niet kan.

Ik ben ook jaren 'niet admin' geweest en ik had daar totaal geen problemen mee!
Enne.....een verschil moet er zijn, nietwaar ;)

HPM

Citaat van: gtroost op juli 09, 2010, 13:46:10 PM
... Er zijn erg veel mensen die het wel heel plezierig vinden (zelfs admins!!) om commentaar te krijgen. Bij sommige soortgroepen duurt het > een jaar voor je commentaar krijgt (als je het al krijgt)

Commentaar is alleen nodig als er iets niet klopt aan een waarneming of als er onduidelijkheden over zijn. Ik ben dus blij dat ik maar zeer zelden commentaar op een waarneming krijg.

Citeer
Verder denk ik dat jij niet weet hoe "normale" mensen zich voelen omdat jij wel commentaar kunt geven bij waarnemingen. Ik vind het mateloos irritant dat wanneer ik een leuke waarneming zie van een vriend van me "een of andere admin" commentarieert "leuke waarneming zeg, en wat een mooie foto" en dat ik dat niet kan.

Er zijn zoveel dingen die een ander wel kan en ik niet. Als ik dat allemaal "mateloos irritant" zou moeten vinden zou ik geen leven hebben, en om een vriend te complimenteren met een mooie foto heb ik toch echt Waarneming.nl niet nodig.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Gerard Troost

het zou wel erg handig zijn als een waarschuwing komt wanneer er een waarneming wordt ingevoerd met datum "vandaag" en tijdstip na "nu"  (nu ook weer een hele rits vlinders met datum vandaag en tijdstip 16.00 en zo...)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hdijk

Citaat van: Anne Hueber op juli 09, 2010, 13:02:05 PM
Citaat van: wouterbosgra op juli 09, 2010, 12:54:07 PM
Citaat van: Anne Hueber op juli 09, 2010, 12:48:53 PM
Wat een flauwekul opmerkingen!
Wat mij betreft, mag de optie 'e-mail waarnemer' verdwijnen. Beetje overbodige optie, daar de admins al die waarnemingen kunnen zien en als dat nodig is, commentaar kunnen zetten.
De optie 'rapporteer (mogelijk) foute determinatie' is eigenlijk ook overbodig, de admins zien dat ook en kan ook bij 'determinatiefouten' gemeld worden.

Anne, niet alle soortgroepen hebben het zo goed voor mekaar als jullie bij libellen. Bij sommige soortgroepen wordt er niet of nauwelijks beoordeeld. Zonder daar de admins op te willen aankijken: het blijft natuurlijk vrijwilligerswerk, en sommige soortgroepen hebben volgens mij een chronisch tekort aan admins. Ook lang niet alle waarnemers gebruiken het forum. Een paar actieve users scheelt dan toch een hoop - ik ben iig altijd blij met suggesties mbt determinatie van mijn soortgroep-onbekend-foto's.

Ik heb ook van een aantal waarnemers gehoord, dat ze het behoorlijk irritant vinden van een ander commentaar op hun waarneming/determinatie te krijgen. Ze wachten liever af, totdat een admin daar op reageert.
Dat kun je toch uitschakelen?
Hendrik Jan van Dijk

han.endt

#244
Citaat van: hdijk op juli 22, 2010, 13:18:55 PM
Citaat van: Anne Hueber op juli 09, 2010, 13:02:05 PM
Citaat van: wouterbosgra op juli 09, 2010, 12:54:07 PM
Citaat van: Anne Hueber op juli 09, 2010, 12:48:53 PM
Wat een flauwekul opmerkingen!
Wat mij betreft, mag de optie 'e-mail waarnemer' verdwijnen. Beetje overbodige optie, daar de admins al die waarnemingen kunnen zien en als dat nodig is, commentaar kunnen zetten.
De optie 'rapporteer (mogelijk) foute determinatie' is eigenlijk ook overbodig, de admins zien dat ook en kan ook bij 'determinatiefouten' gemeld worden.

Anne, niet alle soortgroepen hebben het zo goed voor mekaar als jullie bij libellen. Bij sommige soortgroepen wordt er niet of nauwelijks beoordeeld. Zonder daar de admins op te willen aankijken: het blijft natuurlijk vrijwilligerswerk, en sommige soortgroepen hebben volgens mij een chronisch tekort aan admins. Ook lang niet alle waarnemers gebruiken het forum. Een paar actieve users scheelt dan toch een hoop - ik ben iig altijd blij met suggesties mbt determinatie van mijn soortgroep-onbekend-foto's.

Ik heb ook van een aantal waarnemers gehoord, dat ze het behoorlijk irritant vinden van een ander commentaar op hun waarneming/determinatie te krijgen. Ze wachten liever af, totdat een admin daar op reageert.
Dat kun je toch uitschakelen?
Als je een foute determinatie doorgeeft via de meldknop 'foute determinatie' dan gaat de melding naar de admin(s) van die groep en niet naar de waarnemer. De admin kan de melding beoordelen en kan dan eventueel via de commentaarfunctie stappen ondernemen. De verantwoording blijft bij de admin.

Als waarnemers van gebruikers een foutmelding krijgen dan gebeurt dat via de knop 'E-mail waarnemer' daarboven. Dit is oneigenlijk gebruik van deze functie, die is bedoeld om extra informatie over een waarneming te vragen. Bijvoorbeeld als je wilt gaan kijken.

Gerard Troost

Citaat van: Han Endt op juli 23, 2010, 01:28:15 AM
Als waarnemers van gebruikers een foutmelding krijgen dan gebeurt dat via de knop 'E-mail waarnemer' daarboven. Dit is oneigenlijk gebruik van deze functie, die is bedoeld om extra informatie over een waarneming te vragen. Bijvoorbeeld als je wilt gaan kijken.

Dus hoe zou volgens jou een "gewone waarnemer" dan iemand op de hoogte moeten stellen van een foute foto oid?
Juist dat is de kracht van een community!
Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Anne Hueber †

Citaat van: gtroost op juli 23, 2010, 08:49:06 AM
Citaat van: Han Endt op juli 23, 2010, 01:28:15 AM
Als waarnemers van gebruikers een foutmelding krijgen dan gebeurt dat via de knop 'E-mail waarnemer' daarboven. Dit is oneigenlijk gebruik van deze functie, die is bedoeld om extra informatie over een waarneming te vragen. Bijvoorbeeld als je wilt gaan kijken.

Dus hoe zou volgens jou een "gewone waarnemer" dan iemand op de hoogte moeten stellen van een foute foto oid?
Gr
Gerard

Je hoeft als 'gewone waarnemer' niemand op de hoogte te stellen van een 'foute' foto. Die komen de admins vanzelf wel tegen in de lijst van nog te beoordelen foto's. Ook worden 'foute' foto's wel gemeld in het topic determinatiefouten van de desbetreffende soortgroep.

Gerard Troost

Citaat van: Anne Hueber op juli 23, 2010, 09:52:29 AM
Je hoeft als 'gewone waarnemer' niemand op de hoogte te stellen van een 'foute' foto. Die komen de admins vanzelf wel tegen in de lijst van nog te beoordelen foto's. Ook worden 'foute' foto's wel gemeld in het topic determinatiefouten van de desbetreffende soortgroep.

Beste Anne,

Ik denk dat jij je mening alleen bepaalt op je ervaring in een kleine soortgroep. In grotere soortgroepen (bijv Nachtvlinders) is e.a. echt veel lastiger.

Ik vind het nogal arrogant om te zeggen dat een gewone waarnemer niemand op de hoogte hoeft te stellen. Ik kom erg regelmatig fout gedetermineerde (en toch goedkeurde) fotos tegen. Moet ik dat niet zeggen!? Zonder die 'gewone man' is wrn.nl nergens. Vergeet dat niet!! En als je jezelf boven de waarnemers stelt gaat het ook niet goedkomen vrees ik.

Gr
Gerard

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

wouterbosgra

Gerard, hoewel ik warm pleitbezorger ben van commentaren bij waarnemingen, en je ervaring deel vwb soortgroepen als nachtvlinders, is er m.i. ook wel wat voor te zeggen om opmerkingen mbt de determinatie via admins te laten lopen. Dat wil geenszins zeggen dat andere waarnemers niks te zeggen hebben: Die kunnen determinatiefouten melden aan admins, die er vervolgens naar kijken. Op die manier voorkom je dat mensen (hoe goed bedoeld ook) mailtjes krijgen van andere waarnemers met onterechte correcties.

Anne Hueber †

Citaat van: gtroost op juli 23, 2010, 10:07:25 AM
Citaat van: Anne Hueber op juli 23, 2010, 09:52:29 AM
Je hoeft als 'gewone waarnemer' niemand op de hoogte te stellen van een 'foute' foto. Die komen de admins vanzelf wel tegen in de lijst van nog te beoordelen foto's. Ook worden 'foute' foto's wel gemeld in het topic determinatiefouten van de desbetreffende soortgroep.

Beste Anne,

Ik denk dat jij je mening alleen bepaalt op je ervaring in een kleine soortgroep. In grotere soortgroepen (bijv Nachtvlinders) is e.a. echt veel lastiger.

Ik vind het nogal arrogant om te zeggen dat een gewone waarnemer niemand op de hoogte hoeft te stellen. Ik kom erg regelmatig fout gedetermineerde (en toch goedkeurde) fotos tegen. Moet ik dat niet zeggen!? Zonder die 'gewone man' is wrn.nl nergens. Vergeet dat niet!! En als je jezelf boven de waarnemers stelt gaat het ook niet goedkomen vrees ik.

Gr
Gerard

Allereerst even gezegd, dat ik me absoluut niet boven een waarnemer stel! We proberen er met z'n allen iets moois van te maken, toch?
Er is bij iedere soortgroep een topic, waarin determinatiefouten gemeld kunnen worden en daar kan dan iedereen op reageren, zo ontstaat er vaak een interssante discussie. Als iedere waarnemer aan een andere waarnemer een 'foute' foto gaat melden, ziet niemand door de bomen het bos meer en ontstaat er verwarring.

Gerard Troost

even tussendoor een andere wens. Kan er in dit scherm: http://waarneming.nl/familie/view/1303 een filter op kleed gebouwd worden?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: wouterbosgra op juli 23, 2010, 10:14:51 AM
Gerard, hoewel ik warm pleitbezorger ben van commentaren bij waarnemingen, en je ervaring deel vwb soortgroepen als nachtvlinders, is er m.i. ook wel wat voor te zeggen om opmerkingen mbt de determinatie via admins te laten lopen. Dat wil geenszins zeggen dat andere waarnemers niks te zeggen hebben: Die kunnen determinatiefouten melden aan admins, die er vervolgens naar kijken. Op die manier voorkom je dat mensen (hoe goed bedoeld ook) mailtjes krijgen van andere waarnemers met onterechte correcties.

Ik zal eens een nachtje slapen over een tussenweg, die onterechte correcties is inderdaad lastig (al denk ik dat dat wel losloopt)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hdijk

Citaat van: Anne Hueber op juli 23, 2010, 10:23:08 AM
Citaat van: gtroost op juli 23, 2010, 10:07:25 AM
Citaat van: Anne Hueber op juli 23, 2010, 09:52:29 AM
Je hoeft als 'gewone waarnemer' niemand op de hoogte te stellen van een 'foute' foto. Die komen de admins vanzelf wel tegen in de lijst van nog te beoordelen foto's. Ook worden 'foute' foto's wel gemeld in het topic determinatiefouten van de desbetreffende soortgroep.

Beste Anne,

Ik denk dat jij je mening alleen bepaalt op je ervaring in een kleine soortgroep. In grotere soortgroepen (bijv Nachtvlinders) is e.a. echt veel lastiger.

Ik vind het nogal arrogant om te zeggen dat een gewone waarnemer niemand op de hoogte hoeft te stellen. Ik kom erg regelmatig fout gedetermineerde (en toch goedkeurde) fotos tegen. Moet ik dat niet zeggen!? Zonder die 'gewone man' is wrn.nl nergens. Vergeet dat niet!! En als je jezelf boven de waarnemers stelt gaat het ook niet goedkomen vrees ik.

Gr
Gerard

Allereerst even gezegd, dat ik me absoluut niet boven een waarnemer stel! We proberen er met z'n allen iets moois van te maken, toch?
Er is bij iedere soortgroep een topic, waarin determinatiefouten gemeld kunnen worden en daar kan dan iedereen op reageren, zo ontstaat er vaak een interssante discussie. Als iedere waarnemer aan een andere waarnemer een 'foute' foto gaat melden, ziet niemand door de bomen het bos meer en ontstaat er verwarring.
Volgens mij is ook daar al een oplossing voor. De knop "meld mogelijk foute determinatie" gebruikt, verdwijnt wanneer deze is gebruikt. Zo zie je of iemand je voor is geweest.
Hendrik Jan van Dijk

Gerard Troost

Citaat van: hdijk op juli 23, 2010, 11:50:10 AM
Volgens mij is ook daar al een oplossing voor. De knop "meld mogelijk foute determinatie" gebruikt, verdwijnt wanneer deze is gebruikt. Zo zie je of iemand je voor is geweest.

Dat is sinds kort niet meer zo.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


Corryabbink

Citaat van: Han Endt op juli 30, 2010, 17:02:20 PM
Citaat van: Corryabbink op juli 27, 2010, 19:28:11 PM
Dit is een wens van mij, misschien ooit te realiseren.......

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=116735.msg775750/topicseen.html#msg775750
Overzichten -> soorten -> http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=&g=15&f=1571&z=1&p=0&sort_lat=0
Han bedankt. Nu ik het eenmaal weet...........is het niet zo moeilijk maar dat doet niets af van het feit dat ik het tot dusver altijd geprobeerd heb met de zoekfunctie. Dat werkt niet.
Menigeen zal op die manier vastlopen. Men moet het allemaal maar weten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Denro

Ik heb een wens om een extra functie (icoontje) toe te voegen bij elke topic.
Wanneer ik bijvoorbeeld een discussie in een topic volg, en zelf niet van plan ben om een reactie te plaatsen, dan kan ik
niet makkelijk zien wanneer iemand een nieuwe reactie heeft geplaatst.
Dit is alleen goed geregeld wanneer ik zelf een reactie heb geplaatst (via toon nieuwe reacties op jouw berichten).

Dus ... is het misschien mogelijk om een icoontje te creƫren die een topic markeert als 'jouw bericht' zodat de topic beter te volgen is zonder dat je zelf deelneemt (alleen lezer) aan de topic???

Ik ben benieuwd!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

petermeer

Dennis, het forum is geen maatsoftware, maar is 'komt uit een doos' software.  Met andere woorden, je kunt er niets aan veranderen, wel kun je instellingen maken om het een en ander te wijzigen.

Je functionaliteit die je wilt, bestaat eigenlijk al. Open een forum en je ziet in een oogopslag in welke topics er iets veranderd is, zie afbeelding.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Denro

Hallo Peter,

Deze wijze van een topic in de gaten houden was/is mij bekend. Ik gebruik het verrekijkertje idd.
Ik had al een keer eerder gevraagd of er extra functies kunnen worden toegevoegd en toen kreeg ik ook het antwoord dat het geen 'maatsoftware' is  :rolleyes:

Ik had het kunnen weten dat dit ook niet mogelijk was/is.

Toch bedankt voor de info  :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jeroen Nagtegaal

Door op "nieuw" te klikken kom je uit bij het 1e nieuwe bericht sinds je laatste bezoek. Ook kun je een notificatie krijgen als je dat wilt, daar is ook een knop voor, deze staat naast reageer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Denro

De 'nieuw' knop gebruik ik ook maar die notificatie (nog) niet.

Ik ga het eens uitproberen.

Bedankt Jeroen.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

wittemus

Geen idee of iemand hier al om gevraagd heeft, maar:

Kan er een optie komen om de NESTEN EN OVERNACHTINGSPLAATSEN van vogels te melden ?
Met name dan van vogels waarvan bekend is dat die jaarlijks naar dezelfde plek terug komen om te broeden, en vogels die vaste plaatsen kiezen om (veilig) te overnachten ?

Ik heb namelijk vorig jaar (2009) wat mussenpotten bij wijze van experiment op gehangen (op 4 meter hoogte en meer).
De gebruikt uitziende mussenpotten heb ik met rust gelaten (zit er geen spinnenweb voor de deur dan issie recent nog gebruikt),
de minder gebruikt uitziende pot heb ik bekeken.

Daar bleken vogel-poepjes en mussenveren in te liggen. Alsof er daar eentje de nachten doorbrengt en z'n veertjes van de rui achter laat.

Het zijn in ieder geval Huismussen waarvan bekend is dat die bepaalde plaatsen kiezen om te overnachten, en die plaatsen zijn ook sinds 2009 het jaar rond beschermd.

Ik zou het heel graag willen melden wanneer ik een gezamenlijke slaapplaats van een groep(je) huismussen tegen kom.

Zodat daar t.z.t. ook mitigerende maatregelen voor aangeboden kunnen worden.
Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet,


Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

hiskodevries

Bestaat al bij keuze aktiviteit
Slaapplaats
Nestvondst vastgesteld territorium
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wittemus

O geweldig, (wist ik niet,) dank je.


Vriendelijke groet,


Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Gert Veurink

toplijst soorten --> vliegen, kunnen daar de toppers ook de naam in het rood krijgen? Vanaf 100 soorten of zo?
groet!
Gert Veurink



jonas D

Nog een vraag: Als je klikt op toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek komen alle soortgroepen door elkaar ( volgens tijdstip)
Zou het mogelijk zijn om de soortgroepen te selecteren?
Groeten,
Jonas

Botervlieg

Hallo,

Ik had mijn vraag eigenlijk ergens anders al gesteld:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=118692.0.html

Is het mogelijk om bij gedrag van vogels "veren" neer te zetten?

Dan kun je ook veren nazoeken in waarneming. Lijkt mij wel handig.

Veel mensen zetten het nu denk ik bij "onbekend" neer (ik zelf bij "sporen"), omdat dat niet duidelijk is (denk ik).

Zie toelichting in gegeven topic.

Groetjes,
M. Baltus

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jonas D op augustus 09, 2010, 11:53:42 AM
Nog een vraag: Als je klikt op toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek komen alle soortgroepen door elkaar ( volgens tijdstip)
Zou het mogelijk zijn om de soortgroepen te selecteren?
Bestaat al, klik op de verrekijker voor de soortgroep waarvan je de ongelezen topics wil zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jonas D

Oke.
Bedankt Jeroen dat wist ik nog niet.
Groeten,
Jonas