Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik voerde een serie waarnemingen in en aan het eind bleken bijna alle aantallen op 'schatting' te staan omdat ik dat aan het begin bij een waarneming had ingevoerd en dat gegeven dan aan iedere volgende invoer wordt doorgegeven als je het niet verandert. Kon ik het dus weer allemaal gaan veranderen, omdat ik er waarde aan hecht dat de gegevens juist zijn
Ik wens van harte dat dit gegeven niet meer wordt vastgehouden. Al vaker heb ik duidelijk gemaakt dat ook het vasthouden van de tijd zeer storend kan zijn.
Beide veroorzaken dat de gegevens bij waarnemingen feitelijke niet kloppen als de fout niet wordt opgemerkt en dat moeten we toch niet willen met z'n allen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, weet je wat het is . als het al een tijdje zo werkt en ik wijzig dit krijg ik natuurlijk net zoveel wensen om de tijd en telmethode niet te resetten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 05, 2015, 08:57:12 AM

Herman, weet je wat het is . als het al een tijdje zo werkt en ik wijzig dit krijg ik natuurlijk net zoveel wensen om de tijd en telmethode niet te resetten.

Is dat dan erger dan onnauwkeurige waarnemingen?
Het kan best handig zijn om gegevens vast te kunnen houden, maar zoals het nu is werkt het fouten in de hand.
De opties bij aantal zijn om de betrouwbaarheid te kunnen bepalen. Dan moet je dus door vasthouden geen verkeerde kenmerken aan waarnemingen gaan hangen.  Bij de tijd is het voor mij nog onbegrijpelijker. Als er waarde wordt gehecht aan de tijd moet het toch de juiste tijd zijn en geen tijd van bijvoorbeeld een paar uur later? Vasthouden lijkt me vooral nuttig voor trektellers die bijvoorbeeld per kwartier invoeren. Maar trektellers zijn volgens mij ver in de minderheid.
Corrigeren van zulke fouten wordt ook bemoeilijkt doordat een gegeven als aantalsnauwkeurigheid alleen bij de details van de waarnemingen is te zien. Als je niet weet vanaf welke waarneming het fout is gegaan moet je alle waarnemingen openen en daarna moet je onthouden welke je al hebt gecorrigeerd.
Herman van der Meer

hiskodevries

houd de bugmeldingen maar in de gaten, ik ben benieuwd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

En ik moest ze gisteravond juist allemaal weer gaan aanpassen omdat de tijd blijkbaar niet meer bleef staan! Ik denk ook niet dat er fouten komen omdat de tijd blijft staan. Als je die functie wilt gebruiken voer je niet alleen bij de eerste plek de tijd in maar verander je het ook bij andere plekken (dus waar je later nog bent geweest), dus dan moet je hem sowieso aanpassen..dan kan je net zo goed de tijd laten staan en niet dat je het steeds opnieuw moet invullen. Nergens voor nodig.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

hiskodevries

wouter, vecht het maar met herman uit. in een ander onderwerp.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Leuk dat percentage van het aantal waargenomen soorten onderaan je levenslijst! :duim:
groet!
Gert Veurink



Maarten Hotting

CiteerVoor werkgroepen/subsites : Het overzicht 'Toplijst soorten' wordt nu ook samengesteld uit de levenslijsten van de individuele waarnemers. Als die voor de betreffende werkgroep nog nooit hun levenslijst hebben bekeken komen ze ook niet voor in dit overzicht.
Het overzicht bevat een link om die gelijk aan te maken voor de keuzes soortgroep en jaar.
Je kan ook levenslijsten van je collega`s aanmaken dan verschijnen ze ook in 'Toplijst soorten'
De reden is dat het live samenstellen veel te lang duurt.

Na aanleiding van de bovenstaande aanpassing heb ik nog een vragen/opmerkingen.
1. De knop om mijn lijst met die van een andere waarnemer te vergelijken zit nu wel erg verborgen.
    Dit is op waarneming.nl ook het geval, maar is m.i. geen verbetering.
2. In het scherm waarin de verschillen tussen twee waarnemers worden getoond worden soorten van de 'Lokale soortenlijst' niet getoond.
    Kan dit nog aangepast worden dat ook dat overzicht compleet is?
3. Als ik op het aantal klik krijg ik een lijst met blockers waarvan het grootste deel niet binnen het werkgebied van de werkgroep zijn gezien.
    Kan dit aangepast worden dat dit alleen voor waarnemingen binnen de werkgroep geldt?
Groet,
Maarten

Vincent Sanders

Als ik de lijst op jaar selecteer klopt er ook niks van.
Is het nog wel mogelijk om te vergelijken met anderen?
Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

#3669
Zoals jullie in het onderdeel 'aanpassingen aan de software'  hebben gelezen is dit gedaan om de snelheid te bevorderen. Bij werkgroepen met een groot werkgebied kan het samenstellen van de toplijst soorten minuten duren. Dat voor meerdere werkgroepen elke dag wordt te gek.
Nu zie je in dit overzicht de data van mensen die zelf ook zijn geïnteresseerd in hun lokale levenslijst. Het op de achtergrond berekenen van deze aantallen per gebruiker per werkgroep loopt al enkele maanden op de achtergrond mee. Mensen die dus niet in deze lijst voorkomen interesseert het blijkbaar ook niet.
Die blokkers zal ik op werkgroepniveau verwijderen.
Je kunt prima jouw lijst met die van een ander vergelijken door de levenslijst van die ander te openen (worden ook gelijk de gegevens van die gebruiker bijgewerkt)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2015, 07:33:53 AM
Zoals jullie in het onderdeel 'aanpassingen aan de software'  hebben gelezen is dit gedaan om de snelheid te bevorderen. Bij werkgroepen met een groot werkgebied kan het samenstellen van de toplijst soorten minuten duren. Dat voor meerdere werkgroepen elke dag wordt te gek.
Nu zie je in dit overzicht de data van mensen die zelf ook zijn geïnteresseerd in hun lokale levenslijst. Het op de achtergrond berekenen van deze aantallen per gebruiker per werkgroep loopt al enkele maanden op de achtergrond mee. Mensen die dus niet in deze lijst voorkomen interesseert het blijkbaar ook niet.
Die blokkers zal ik op werkgroepniveau verwijderen.
Je kunt prima jouw lijst met die van een ander vergelijken door de levenslijst van die ander te openen (worden ook gelijk de gegevens van die gebruiker bijgewerkt)
Dank voor je reactie!
Vergelijken is inderdaad prima mogelijk met de knop onderaan de soortenlijst van een andere waarnemer.
Maar de soorten die door het IOC als ondersoort worden gezien en door de CSNA als soort worden nog niet meegenomen.
Overigens is het ook nog steeds mogelijk om met je eigen lijst te vergelijken...
Groet,
Maarten

hiskodevries

Maarten, die wens is genoteerd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Dit vind ik zelf heel erg jammer en eigenlijk bijna irritant.
Geen idee wie nu de meeste soorten heeft bij mij in de regio of bijvoorbeeld op schiermonnikoog. Vond dit altijd 1 van de leukste functies van waarneming.nl. Zou de functie graag terug willen zien..

Groeten,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

hiskodevries

Wouter, de functie bestaat. Maar als mensen op dat niveau hun levenslijst blijkbaar niet bekijken wordt het overzicht niet gevuld.
Kortom zo`n interesse bestaat dus helemaal niet voor dat overzicht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2015, 12:28:39 PM
Wouter, de functie bestaat. Maar als mensen op dat niveau hun levenslijst blijkbaar niet bekijken wordt het overzicht niet gevuld.
Kortom zo`n interesse bestaat dus helemaal niet voor dat overzicht.

Ik denk wel dat er veel mensen zijn die het jammer vinden. Wat is precies de reden dat het weg is? Omdat het te lang duurt om het te laden? Bij mij valt dat erg mee namelijk.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Vincent Sanders

Hier valt het ook mee.
Dit vind ik niet fijn werken in ieder geval. Het kost ons nu misschien zelfs meer tijd als je je eigen lijst met meerderen wilt vergelijken. Ook ik wil het graag terug naar de oude versie
Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

Ik heb geen idee wat jullie bedoelen met valt wel mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Denro

Citaat van: Vincent Sanders op maart 11, 2015, 18:57:19 PM
Hier valt het ook mee.
Dit vind ik niet fijn werken in ieder geval. Het kost ons nu misschien zelfs meer tijd als je je eigen lijst met meerderen wilt vergelijken. Ook ik wil het graag terug naar de oude versie

Ook ik vind het jammer dat het overzicht weg is. Keek er vaak op. Ben ook niet de enige van onze vwg die dat vond trouwens. Ik zag het als een "competitielijst". En dan heb ik het niet alleen over onderling vergelijken met vogelvrienden maar proberen om jaarlijks zo hoog mogelijk te eindigen in de lijst waar iedereen aan deelneemt.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Vincent Sanders

Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2015, 19:08:04 PM
Ik heb geen idee wat jullie bedoelen met valt wel mee.
De tijd die je kwijt bent als het scherm aan het laden is
Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

Citaat van: Vincent Sanders op maart 11, 2015, 19:12:19 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2015, 19:08:04 PM
Ik heb geen idee wat jullie bedoelen met valt wel mee.
De tijd die je kwijt bent als het scherm aan het laden is
logisch dat is ook het gewenste effect van de aanpassingen en het feit dat nu ook de juiste soorten worden geteld maakt dit een super aanpassing.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2015, 19:18:32 PM
Citaat van: Vincent Sanders op maart 11, 2015, 19:12:19 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2015, 19:08:04 PM
Ik heb geen idee wat jullie bedoelen met valt wel mee.
De tijd die je kwijt bent als het scherm aan het laden is
logisch dat is ook het gewenste effect van de aanpassingen en het feit dat nu ook de juiste soorten worden geteld maakt dit een super aanpassing.
het gaat over toen nog wel iedereen er in stond
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

frankw

Ik mis sinds een paar dagen de -vergelijk met mijn lijst- functie binnen gebieden. Zie bijv: http://vwgarnhem.waarneming.nl/gebied/toppers/13572 kan die weer terug komen?

hiskodevries

nee Frank, die komt niet terug.
De soortvergelijker zoals die tot 10-3 aanwezig was werkte niet correct.
De huidige versie is wel correct maar dat heeft tot gevolg dat die alleen gebruikt kan worden om lijsten te vergelijken tussen gebruikers met data over heel Waarneming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankw

Ok bedankt voor je reactie. Erg jammer. Ik denk dat best veel mensen gebruik maakten van deze functie omdat er overal in het land wel 'Onderlinge competities' zijn, ook per gebied. Nu is t erg lastig om jezelf met een ander te vergelijken. Er is echt geen mogelijkheid om dit terug te brengen? In mijn ervaring werkte het vrij goed, alleen met embargo soorten kreeg je soms wat "wisselende" informatie qua aantallen en soorten. Niets ergs wat mij betreft. :duim:

RamonVerstraaten

Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2015, 09:03:08 AM
nee Frank, die komt niet terug.
De soortvergelijker zoals die tot 10-3 aanwezig was werkte niet correct.
De huidige versie is wel correct maar dat heeft tot gevolg dat die alleen gebruikt kan worden om lijsten te vergelijken tussen gebruikers met data over heel Waarneming.nl
jammer, van mij mag de oude versie snel terug komen
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

hiskodevries

Even een algemenere uitleg. Het bepalen welke 'soorten' je hebt gezien is behoorlijk complex geworden met name bij vogels door de afwijkende taxonomie. Door die complexiteit is de berekening ook niet zo heel snel.
Het enige scherm die dat vrijwel perfect doet is je 'Levenslijst' .
Wat ik al een aantal maanden doe is het opslaan van de data die uit jouw levenslijst te voorschijn komt .
Voor de site wordt 1 keer per week voor iedereen bepaald of die uptodate is, zoniet dan wordt die bijgewerkt. Dit geldt niet voor de levenslijsten van 50.000 gebruikers voor 19 soortgroepen op 700 werkgroepen . Daar is geen beginnen aan. Vandaar ook de enorme gaten gisteren in de toplijst soorten van werkgroepen. Daar is het oude scherm weer teruggezet die dus niet altijd correcte data toont.
Die data wordt dan gebruikt om het scherm "toplijst soorten' http://waarneming.nl/ranks_v2.php  te vullen en de uitslag van soortvergelijker te bepalen.

ik kan nog wel even kijken om een soortvergelijker te maken die puur op gebieden gericht is. Maar ook die zal dan niet altijd de correcte data laten zien.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankw


Maarten Hotting

Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2015, 09:23:17 AM
Even een algemenere uitleg. Het bepalen welke 'soorten' je hebt gezien is behoorlijk complex geworden met name bij vogels door de afwijkende taxonomie. Door die complexiteit is de berekening ook niet zo heel snel.
Het enige scherm die dat vrijwel perfect doet is je 'Levenslijst' .
Wat ik al een aantal maanden doe is het opslaan van de data die uit jouw levenslijst te voorschijn komt .
Voor de site wordt 1 keer per week voor iedereen bepaald of die uptodate is, zoniet dan wordt die bijgewerkt. Dit geldt niet voor de levenslijsten van 50.000 gebruikers voor 19 soortgroepen op 700 werkgroepen . Daar is geen beginnen aan. Vandaar ook de enorme gaten gisteren in de toplijst soorten van werkgroepen. Daar is het oude scherm weer teruggezet die dus niet altijd correcte data toont.
Die data wordt dan gebruikt om het scherm "toplijst soorten' http://waarneming.nl/ranks_v2.php  te vullen en de uitslag van soortvergelijker te bepalen.

ik kan nog wel even kijken om een soortvergelijker te maken die puur op gebieden gericht is. Maar ook die zal dan niet altijd de correcte data laten zien.

Ik denk, in tegenstelling tot Wouter e.a., dat deze manier helemaal niet zo slecht is als zij voordoen.
De gegevens die in de Toplijst zichtbaar zijn moeten wel eerst verzameld worden, hiervoor hoeft een soortenlijst alleen maar geopend te worden.
Dat het overzicht nu nog veel leger is (was) dan voorheen komt volgens mij omdat die data wel eerst verzameld moet worden.
Als de gegevens er eenmaal in staan is het een kwestie van af en toe de soortlijst openen en de actuele score is weer bijgewerkt.
Niet alleen de waarnemer zelf, maar ook andere waarnemers die elkaars lijsten bekijken helpen om het overzicht te 'vullen' en te 'actualiseren'.
Als je graag wil dat de soortlijst van je 'concurrent' actueel is zul je die af en toe moeten openen om de meest actuele stand te zien.

In het overzicht die nu weer wordt gebruikt binnen de subsites worden niet alle soorten getoond en dat is natuurlijk erg jammer.
Ik vind het jammer dat de Toplijst soorten nu weer is teruggezet naar de vorige versie, en zou graag de nieuwe versie terug zien.
Als iemand zo graag wil zien wat andere waarnemers hebben gezien in de regio waar ze actief zijn zullen ze daar wat voor moeten doen.
Groet,
Maarten

hiskodevries

Maarten, je hebt volkomen gelijk. maar ik heb eergisteravond een groot aantal subsites bekeken en die waren wel erg leeg ook al hebben ze veel actieve waarnemers.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

En is het een idee/mogelijkheid om eenmalig alle data automatisch op te laten zodat iedereen wel in de lijst staat?
Als een waarnemer eenmaal in de Toplijst staat wordt zijn levenslijst veel gemakkelijker/vaker geopend dan wanneer deze niet in de Toplijst staat.

Vanaf wanneer was de data verzameld die eergisteren in de Toplijsten van de werkgroepen stonden?
Groet,
Maarten