Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: HPM op september 08, 2014, 21:25:29 PM
Citaat van: OlivierO op september 08, 2014, 21:21:54 PM
Citaat van: HPM op september 08, 2014, 21:17:26 PM
Olivier, lees dit 'even'
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177809.0
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=222486.0

Ja, en nu?

Dat heb je nooit kunnen lezen in die korte tijd.

Nee, dat klopt, maar ik weet waar die topics over gaan, alleen zie ik niet wat dit met mijn vraag te maken heeft. Dus leg het gerust "even" uit.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Olivier, we kunnen maar op 1 manier absoluut zeker zijn dat een waarnemer de eerste of de laatste heeft gezien: de waarneming is gedocumenteerd met beeld of geluid.
Dat is een keuze van Waarneming.nl en zijn vrijwilligers.
Daardoor is die lijst betrouwbaar en sluit je de 'claim maar raak' mensen uit.
Uiteraard heeft dit als gevolg dat je niet echt de eerste of laatste hebt, maar je kunt nu wel goed vergelijken.
Het verschil tussen de eerste geclaimde en de eerste bewezen is soms wel heel groot. Dat geeft te denken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2014, 09:00:53 AM
Olivier, we kunnen maar op 1 manier absoluut zeker zijn dat een waarnemer de eerste of de laatste heeft gezien: de waarneming is gedocumenteerd met beeld of geluid.
Dat is een keuze van Waarneming.nl en zijn vrijwilligers.
Daardoor is die lijst betrouwbaar en sluit je de 'claim maar raak' mensen uit.
Uiteraard heeft dit als gevolg dat je niet echt de eerste of laatste hebt, maar je kunt nu wel goed vergelijken.
Het verschil tussen de eerste geclaimde en de eerste bewezen is soms wel heel groot. Dat geeft te denken

Ja, dat klopt als een bus, Hisko. Het leek mij alleen interessant omdat er toch wel bepaalde mensen te vertrouwen zijn, ook zonder bewijs. Nu goed, bedankt voor het antwoord, het was maar een idee.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op september 09, 2014, 09:33:26 AM
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2014, 09:00:53 AM
Olivier, we kunnen maar op 1 manier absoluut zeker zijn dat een waarnemer de eerste of de laatste heeft gezien: de waarneming is gedocumenteerd met beeld of geluid.
Dat is een keuze van Waarneming.nl en zijn vrijwilligers.
Daardoor is die lijst betrouwbaar en sluit je de 'claim maar raak' mensen uit.
Uiteraard heeft dit als gevolg dat je niet echt de eerste of laatste hebt, maar je kunt nu wel goed vergelijken.
Het verschil tussen de eerste geclaimde en de eerste bewezen is soms wel heel groot. Dat geeft te denken

Ja, dat klopt als een bus, Hisko. Het leek mij alleen interessant omdat er toch wel bepaalde mensen te vertrouwen zijn, ook zonder bewijs. Nu goed, bedankt voor het antwoord, het was maar een idee.

Maar je weet niet welke mensen te vertrouwen zijn en welke niet en de ene admin zal dat mogelijk anders beoordelen dan de anderder. Bovendien maken 'betrouwbare' mensen ook wel een vergissing en hebben 'onbetrouwbare' mensen het ook wel eens goed.
Bewijs in de vorm van foto's en geluiden is (meestal) eenduidig, en onafhankelijk van wat het oordeel van iemand over een waarnemer is.
Als er bewijsmateriaal is kan van claims zonder bewijs gemakkelijker beoordeeld worden of ze betrouwbaar zouden kunnen zijn.  Als er waarnemingen met  bewijs zijn hoeft er naar latere of iets eerdere zonder bewijs geen navraag meer te worden gedaan.
Herman van der Meer

HPM

Op Identify me zijn tekst en foto's niet goed uitgelijnd. De foto's staan feitelijk hoger dan de tekst, wat nogal onlogisch is, waardoor ik telkens op de foto van het volgende geval click. Ik zou dus graag zien dat de tekst bovenin de rij/regel staat.
Dus zo:
Tekst ------ Tekst
        |       |
        |       |
         ------

En niet zo:
         ------
        |       |
        |       |
Tekst ------ Tekst

Herman van der Meer

hiskodevries

wat jij ziet, zie ik niet, maar met dat scherm is wel meer mis, de afwisseling van de achtergrondkleur is niet consistent
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DJHiker

Ongetwijfeld is het al eens eerder geopperd, maar als ik het overzicht van mijn ingevoerde foto's bekijk (via "my photos") mis ik een verwijzing naar de bijbehorende waarneming. D.w.z. dat ik bij de foto geen gegevens kan vinden die me vertellen bij welke waarneming de foto hoort. Veelal zijn datum, locatie en soortnaam -die wel bij de foto staan aangegeven-voldoende om de link te leggen, maar als ik voor één bepaalde dag meerdere waarnemingen van dezelfde soort heb ingevoerd gaat het verband verloren.
Het is me sowieso ook niet duidelijk hoe ik het id-nummer dat aan iedere waarneming toegekend is kan oproepen.

Als ik veel waarnemingen achter elkaar invoer, komt het wel eens voor dat ik me vergis en per ongeluk bij twee verschillende waarnemingen dezelfde foto upload. Omdat ik vanuit een waarneming of het waarnemingen-overzicht wel een "add photo" optie heb maar geen foto kan wissen moet ik eerst naar het foto-overzicht om daar de betreffende foto te kunnen deleten. De foto staat in zo'n geval tweemaal in het overzicht maar je kunt niet zien welke van de twee verwijderd moet worden.
Het lijkt het me trouwens ook handig om de mogelijkheid te hebben een waarneming incl. foto te kunnen verwijderen zonder eerst apart de foto te moeten deleten.

Het zou best kunnen zijn dat een aantal van bovenstaande wensen al gerealiseerd zijn maar dat ik nog niet door heb hoe dit te doen. In dat geval hoor ik het graag.

Groet,
David

P.S. zou het de betrouwbaarheid van de Waarnemingen/Observado datbase niet ten goede komen als bij het invoeren van nieuwe waarnemingen de "certain-checkbox" by default op onzeker zou staan?
David Kohl

HPM

Citaat van: hiskodevries op september 12, 2014, 12:50:05 PM

wat jij ziet, zie ik niet, maar met dat scherm is wel meer mis, de afwisseling van de achtergrondkleur is niet consistent

Op jouw screenshot zie je wat ik zie. De foto's steken boven de tekst uit. Ik bedoel niet de onderschriften van de foto's, maar de teksten links en rechts van de foto's. die op dezelfde regel staan.

Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Citaat van: DJHiker op september 12, 2014, 13:44:32 PM
P.S. zou het de betrouwbaarheid van de Waarnemingen/Observado datbase niet ten goede komen als bij het invoeren van nieuwe waarnemingen de "certain-checkbox" by default op onzeker zou staan?

Nee, want de overgrote meerderheid van de waarneming zal zeker (of als verzamelsoort ingevoerd) zijn, ik zou me er sowieso dood aan ergeren om het elke keer aan te vinken.

Wat de foto's betreft: je bedoelt niet een linkje naar de waarneming? Dat is de datum die onder de foto staat, namelijk, die is klikbaar. Het ID nummer kan je vinden in de URL van de waarneming-pagina.

Als je op het waarnemings-scherm (dus niet het invoer-scherm, maar de pagina van de waarneming) op een foto klikt en vervolgens in de popup op het camera-symbooltje klikt, kom je op de pagina van de foto, waar je deze ook kan verwijderen. Ik vermoed dat het niet mogelijk is om een waarneming inclusief foto's in één keer te verwijderen, zodat mensen ook niet per ongeluk in één keer vanalles verwijderen en bij Hisko gaan zeuren of hij niet die 25 microscoop-foto's terug kan vinden want ze staan ook niet meer op de computer, ofzo.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

hoho, als je een waarneming verwijderd wordt ook alle multimedia weg gegooid
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Hisko,

twee puntjes:

- Bij deze verborgen soort is het op basis van de externe links (10/09 en 11/09) nog redelijk goed te bepalen waar de waarneming gedaan is. http://waarnemingen.be/soort/view/375 Eventueel externe links ook vervagen?

- In in het scherm mijn waarnemingen (http://waarnemingen.be/user/view/73397), maar ook bij andere schermen, als je over de "i" van een waarneming onderaan de pagina hoovert, valt het schermpje met detail informatie altijd half af het beeld. http://i60.tinypic.com/2lizczs.jpg Graag er voor zorgen dat de detailinformatie hoger op het beeld komt bij waarnemingen onderaan de pagina.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

ad 1. de waarnemer mag zijn verantwoordelijkheid nemen

ad 2. ooit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Steven Wytema

Is het mogelijk om de soortenlijst van een gebied ook te sorteren op aantal waarnemingen?
Zo krijg je snel een goed beeld van de algemene soorten en minder algemene soorten.
(De optie voor vroegste datum snap ik persoonlijk niet helemaal, gebruik m ook weinig)

Bijvoorbeeld http://waarneming.nl/gebied/species_list/21373.
Hier kwam ik bijvoorbeeld pas na sorteren in excel achter dat de Staartmees hier zo achterlijk veel is waargenomen (vanwege invasie Witkop).
Maar daarnaast ben ik met grote regelmaat dergelijke lijsten aan het copypasten om op aantal waarnemingen te sorteren (of soms aantal vogels)
Steven Wytema


wvreusel


Als mensen hun eigen waarnemingen willen controleren of doorlopen, moeten ze altijd op het i-tje klikken, dan detail bekijken, daarna pagina sluiten en op het overzicht naar de volgende waarneming gaan.

Misschien is het niet zo moeilijk om aan het detailscherm pijltjes toe te voegen naar links en rechts voor vorige en volgende waarneming (van dezelfde waarnemer). Bij de foto's kan het al maar bij de waarnemingen nog niet.

Het is maar een vrijblijvend idee. Schat zelf maar in of nuttig/nodig/mogelijk

HPM

Citaat van: Steven Wytema op september 17, 2014, 11:58:00 AM
Is het mogelijk om de soortenlijst van een gebied ook te sorteren op aantal waarnemingen?
Zo krijg je snel een goed beeld van de algemene soorten en minder algemene soorten.
(De optie voor vroegste datum snap ik persoonlijk niet helemaal, gebruik m ook weinig)

Bijvoorbeeld http://waarneming.nl/gebied/species_list/21373.
Hier kwam ik bijvoorbeeld pas na sorteren in excel achter dat de Staartmees hier zo achterlijk veel is waargenomen (vanwege invasie Witkop).
Maar daarnaast ben ik met grote regelmaat dergelijke lijsten aan het copypasten om op aantal waarnemingen te sorteren (of soms aantal vogels)

Een heleboel sorteerbehoeftes zouden kunnen worden opgelost door overal tabellen te gebruiken die per kolom gesorteerd kunnen worden door op de kolomheader te klikken. Maar dat zal wel een ingreep zijn waar Hisko geen zin, tijd of geld voor heeft.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: HPM op september 17, 2014, 16:44:15 PM
Een heleboel sorteerbehoeftes zouden kunnen worden opgelost door overal tabellen te gebruiken die per kolom gesorteerd kunnen worden door op de kolomheader te klikken. Maar dat zal wel een ingreep zijn waar Hisko geen zin, tijd of geld voor heeft.

Ik grijp jou opmerking even aan om nogmaals te wijzen op mijn verzoekje (wat hiermee te maken heeft) wat net op de vorige pagina is blijven steken en waar ik het idee van had dat het ondergesneeuwd raakte onder een gelijktijdige (andere) discussie:
Citaat van: SlechtValk op september 02, 2014, 18:27:29 PM
Beste Hisko,

Ik zou het leuk en handig vinden als ik in de "Eeuwige maandlijst", "jaarlijst", "weeklijst" en "provincielijst" niet allen taxonomisch of alfabetisch, maar ook op elke maand/jaar/week/provincie (en de score) afzonderlijk zou kunnen sorteren...

M.a.w. als ik januari sorteer dat alle soorten die ik in die maand WEL heb, bovenaan (dan wel onderaan) komen te staan. Op deze manier kun je heel makkelijk (en in één oogopslag) zien welke soorten je voor die maand/dat jaar/die week nog "moet"/mist.
Ik denk echter dat wat jij noemt niet zozeer technisch nodig is... maar meer uiterlijk vertoon is (kan een goede keus zijn maar dat laat ik aan de experts over). Soorteervolgorde kan namelijk ingebouwd worden in queries uit de database en daarom zou alleen een variabele "sorteervolgore" nodig hoeven zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op september 17, 2014, 17:10:52 PM
...
Ik denk echter dat wat jij noemt niet zozeer technisch nodig is... maar meer uiterlijk vertoon is (kan een goede keus zijn maar dat laat ik aan de experts over). Soorteervolgorde kan namelijk ingebouwd worden in queries uit de database en daarom zou alleen een variabele "sorteervolgore" nodig hoeven zijn.

Maar op sommige pagina's staat al een soms bijna onontwarbare hoeveelheid knopjes.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: HPM op september 17, 2014, 17:27:07 PM
Maar op sommige pagina's staat al een soms bijna onontwarbare hoeveelheid knopjes.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar dat we het anders zeggen (en ook met de technische kennis die we beiden mogelijk hebben, het anders op zouden lossen).

Gebruikelijk is in dit soort gevallen, dat wanneer je op de kopjes van een tabel klikt, het onderwerp op de inhoud van dat kopje gesorteerd wordt... (zie bijv. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=17.0 als je op "onderwerp" of "reacties" o.i.d. klikt sorteert hij). Daar is dus geen extra knopje voor nodig... (technisch gezien is het mogelijk dit lokaal in de browser op te lossen, maar wanneer je dit door de server laat doen stel je hiermee een variabele in).

Maar dat doet niet af aan de wens om in "diverse gevallen" wat meer mogelijke soorteervolgordes te hebben (waarbij we de inplementatie dan maar weer aan de expert(s) over laten ;) ).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Citaat van: Steven Wytema op september 17, 2014, 11:58:00 AM
Is het mogelijk om de soortenlijst van een gebied ook te sorteren op aantal waarnemingen?
Zo krijg je snel een goed beeld van de algemene soorten en minder algemene soorten.
(De optie voor vroegste datum snap ik persoonlijk niet helemaal, gebruik m ook weinig)

Bijvoorbeeld http://waarneming.nl/gebied/species_list/21373.
Hier kwam ik bijvoorbeeld pas na sorteren in excel achter dat de Staartmees hier zo achterlijk veel is waargenomen (vanwege invasie Witkop).
Maar daarnaast ben ik met grote regelmaat dergelijke lijsten aan het copypasten om op aantal waarnemingen te sorteren (of soms aantal vogels)
ik denk dat de optie vroegste datum net zovaak gebruik wordt als de nieuwe optie aantal. Van die laatste zullen ongetwijfeld ook mensen het nut afvragen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: wvreusel op september 17, 2014, 16:20:31 PM

Als mensen hun eigen waarnemingen willen controleren of doorlopen, moeten ze altijd op het i-tje klikken, dan detail bekijken, daarna pagina sluiten en op het overzicht naar de volgende waarneming gaan.

Misschien is het niet zo moeilijk om aan het detailscherm pijltjes toe te voegen naar links en rechts voor vorige en volgende waarneming (van dezelfde waarnemer). Bij de foto's kan het al maar bij de waarnemingen nog niet.

Het is maar een vrijblijvend idee. Schat zelf maar in of nuttig/nodig/mogelijk
die nicebox is alleen geschikt voor foto`s niet voor gewone schermen.
blijft de vraag welke gegevens dan precies gecontroleerd moeten worden welke niet al zichtbaar zijn in het scherm dan wel in de popup.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JRoosma

Een eeuwige weeklijst ranking?

Dat zal misschien wel aardig wat van de laadtijd van de database vergen maar zou mijns inziens een extra prikkel geven aan waarnemers om nog meer in te gaan voeren, en dan denk ik vooral aan de komende SOVON-atlas.
Jaring Roosma

Vincent Sanders

Zou er bij vogels het gedrag 'met cameraval' toegevoegd kunnen worden?
Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

Wat deed die vogel Vincent? Toch niet poseren voor de fotoval
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Als je zo begint kan je bij zoogdieren die optie net zo goed ook weglaten.
Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

Daar is het vaak de enige manier om een soort te zien. Feitelijk hoort dit bij een andere parameter. Die wensen zijn mij bekend.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Theo Linders

#3386
Zoogdieren kun je nu als Windmolenslachtoffer invoeren, maar dan graag zonder spelfout dus windmolenslachtoffer ipv windmolen slachtoffer, zoals hij nu in de lijst staat.
:right:
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

OlivierO

Hisko,

ik gebruik nog al eens waarnemingen.be via mijn windows phone. De menu's werken daar niet naar behoren. Ze klappen wel uit, maar als je terug "lost" gaan ze weer weg, en je kan dus nergens op klikken.
Ik meen mij te herinneren dat je zelf zo'n telefoon hebt ondertussen. Kan je dat dus eventueel aanpassen? Ik gebruik de gene IE browser van de telefoon.

Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

tussen het menu van waarneming.nl en waarnemingen.be zit softwarematig geen verschil. Een aanpassing voor alleen windows phone gebruikers gaan we niet doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2014, 10:19:13 AM
tussen het menu van waarneming.nl en waarnemingen.be zit softwarematig geen verschil.

Ja, dat zeg ik ook niet, maar ik gebruik het vooral voor waarnemingen.be aangezien ik in België woon. :-)

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2014, 10:19:13 AM
Een aanpassing voor alleen windows phone gebruikers gaan we niet doen.

Zonde, want bij andere websites heb ik dat niet. Is het dan zoveel werk? Of ben je bang andere zaken niet meer werkend te hebben dan?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.