Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eric Roeland

Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2009, 14:17:57 PM
Nieuwe ideeën, tips, verzoeken tot aanpassing of toevoegingen aan de huidige functionaliteit kunnen hier gemeld worden.


Bij  alle meldingen ook graag een link naar de betreffende pagina geven.

HAllo,


Ik heb vandaag de exportfunctie gebruikt om data van een inverntarisatie te versturen.
Ik kan daar op gebied selecteren en enkele andere parameters.


Nu was het zo dat het gebied te groort was om een eigen gebied aan te maken, dus had ik alle waarnemingen van een tag voorzien.
Helaas is het niet mogelijk om in de expost funtie waarnemingen te selecteren op basis van tags.


Dit lijkt mij een nutrtige aanvulling op de functionaliteit van waarnemingen.nl


http://waarneming.nl/export_util4.php


met vriendelijke groet, Eric Roeland

SlechtValk

Beste Hisko,

Ik zou het leuk en handig vinden als ik in de "Eeuwige maandlijst", "jaarlijst", "weeklijst" en "provincielijst" niet allen taxonomisch of alfabetisch, maar ook op elke maand/jaar/week/provincie (en de score) afzonderlijk zou kunnen sorteren...

M.a.w. als ik januari sorteer dat alle soorten die ik in die maand WEL heb, bovenaan (dan wel onderaan) komen te staan. Op deze manier kun je heel makkelijk (en in één oogopslag) zien welke soorten je voor die maand/dat jaar/die week nog "moet"/mist.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Eric, in de export naar CSV en kml zit dat nu ingebouwd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Eric Roeland

Citaat van: hiskodevries op september 03, 2014, 10:42:23 AM
Eric, in de export naar CSV en kml zit dat nu ingebouwd


Mijn dank is groot, nette snelle respons
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Arp

#3334
Hey Hisko,

Misschien ligt het aan mijn config, maar het valt me op dat wanneer ik foto's toevoeg bij een waarneming, dat ik voor elke volgende foto moet scrollen om op de [OK][UPLOAD]-knop te vinden en dat terwijl een hoop tekst en lege ruimte boven staat waar ik niet zo'n behoefte aan heb (zie bijlage).

Zou dat efficiënter ingericht kunnen worden zodat het scrollen niet meer nodig is? Zou enorm schelen qua gebruiksplezier.

Ander optie, c.q. gerelateerde wens: Het mogelijk maken om in het bestandselectie-dialoogje meer dan één afbeelding te selecteren d.m.v. ctrl+klik zodat in één handeling alle foto's voor de waarneming kunnen worden opgepikt?

Begrijp dat het geen prioriteit zal hebben, maar wilde het toch een keertje neerleggen als wens :)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

ik neem aan dat je de situatie bedoeld als je in het invoerscherm al een foto toevoegt ?
want naderhand heb je dit popup niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

#3336
Euhm ja ... denk ik ...

Ik voer een waarneming in, klik op okay, en klik dan onderaan in het lijstje recent ingevoerde waarnemingen op "foto toevoegen" om de waarneming compleet te maken. Ik dacht dat dit de gangbare methode was?

Ik kan natuurlijk ook op die link klikken en "openen in een nieuw tabblad", of venster, dan naar de nieuwe tab/venster en na gedane zaken weer terug. Dan zal ik een groter scherm hebben. Maar ook dan loop je op een klein scherm kans te moeten scrollen (zelfde indeling toch?) en ik ga er vanuit dat de meeste mensen gewoon op de link klikken en dus de popup zullen krijgen.

Heb hierboven nog een alternatieve indeling toegevoegd.

Allemaal lekker belangrijk wellicht, maar het viel me voor de zoveelste keer op dat ik "onnodig" zat te scrollen en dat irriteert dan een beetje, dus ik dacht laat ik het maar eens melden :)

P.S. Als je het vanwege mobiele toepassingen smal wilt houden (?) zou je ook kunnen overwegen om de tekst wat korter te houden en/of de laatst toegevoegde foto helemaal onderaan te zetten ofzo, maar in elk geval zo dat men op een klein scherm/dialoogboxje niet voor elke foto hoeft te op-en-neren...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Dan bedoelen we hetzelfde. ARP kun je wat meer over je laptop vertellen want bij mij blijft de helft van het scherm leeg.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Toch een behoorlijk scherm. Zo'n ding met full-size KBD, numeriek keypad ernaast en ruimte voor twee HDD en een CD-drive erin. Scherm zal iets van 1600x900 zijn, maar pin me er niet op vast :)

Verder momenteel Linux (SuSe13 ofzo?) met recente Firefox - verandert nogal eens
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

heb je dan een reusachtig lettertype geselecteerd  of de schermresolutie heel laag staan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Nee hoor, standaard letter (100%) - kan het net een beetje lezen ;) en resoluite van screenshot is inderdaad ook gewoon 1600x900.

Als ik het venster verklein naar een "gewoon" laptop scherp van 1024x768 blijft er nog minder over - zie bijlage ... is niet precies maar voor het idee
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Wat is de schermresolutie bij jouw screenshot dan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Ja okay, dat is in de hoogte dus toch 33% meer :) dat zal schelen. Ik had mijn plaatjes verkleind naar 800x600pix maar als ik jouw bijlage neem (zal volle resolutie zijn) dan past de pop-up ook al amper in de hoogte van m'n scherm (en dus niet als browser pop-up).

Mensen met typische kleinere laptopresoluties van 1344x768 etc zullen hier dus ook "last" van hebben.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

ik kan in die situatie het tonen van de foto achterwege laten, meer heb ik je niet te bieden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Je bedoelt als je van de browser een viewport terugkrijgt met kleinere hoogte dan xxx pixels?

Zou ik mee kunnen leven, maar ik denk dat het bij anderen dan weer voor vragen/verwarring zorgt zodat jij er last van krijgt, dat moeten we ook niet hebben.

Plaatje onderaan geen optie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Of is er een mogelijkheid om in het venstertje de scrollpositie te onthouden of een "name" of "id" in te bouwen waarmee je terugspringt naar #foto ofzo zodat de kop bovenaan eraf scrollt inplaats van de [upload] knop onderaan.

Zit maar even te brainstormen ... ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

ik ga aan dat scherm niet teveel tijd besteden. het is het tonen van de thumbnail die boel vernaggelt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Ja, dat snap ik. Ik ben alleen bang dat als je nu de thumb verwijdert dat je daar dan weer moppers over krijgt.

Thumb onderaan ipv boven het formulier zou schelen: Je ziet dan wel de bovenrand van de thumb (en hebt dus een indruk van welke foto het was), maar kunt ook meteen verder invullen.

Tekst korter zou ook net genoeg kunnen zijn. Dit zou twee regels kunnen schelen?:

  • De foto toont het waargenomen exemplaar (of exemplaren)
  • Geen foto's van broedende vogels of nesten, tenzij duidelijk geen verstoring is opgetreden.
  • Foto's zijn JPEGs van maximaal 800x800 pixels en 800 kb (0.8Mb)
  • De fotograaf heeft toestemming verleend voor het gebruik (copyright blijft bij fotograaf!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

nee dat ga ik niet doen in dat scherm.
zelf werk ik op een 4 jaar oude laptop. ik mag aannemen dat het gros van de gebruikers op nieuwer , hogere resolutie werkt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Ik heb hetzelfde probleem. Maar er is volgens mij een eenvoudige oplossing voor. Arp probeer hetzelfde eens met de enter-knop?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Arp

@Hisko: Okay - laat maar dan. Is ook niet zo belangrijk. Wel hartelijk dank voor moeite/meedenken!!
(overigens denk ik niet dat mensen die een retina display op hun laptop kunnen betalen de norm zijn - veel mensen kiezen ook bewust voor klein/compact en de betaalbare daarvan hebben nog steeds geen hele hoge resolutie)

@Melchior: Ja dat werkt ook, maar wisselen tussen muis en kbd is ook iri ;) (oh ja, ik heb een hekel aan dat touchpadkreupelemuissimulatieding)

Het was maar een ideetje omdat er in principe ruimte zat is in het dialoogvenstertje, dus waarom niet beter gebruiken  :angel:

Beste workaround voor mij is dan om in een apart tabblad te openen. Werkt ook prima, alleen moet je er telkens aan denken, maar op waarneming open ik sowieso meestal dingen in een nieuw tabblad omdat je anders nooit weet of je een onhandig pop-up krijgt of doorgaat in hetzelfde venster :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Hisko is de beste !!  O0

Voor mij helemaal top zo - heb nog ruimte over zelfs en als ik het browservenster verklein zou de upload-knop zo te zien op 768px hoogte en waarschijnlijk ook op 720 ofzo ook nog in één keer bereikbaar moeten zijn  :duim: :duim:

Dank, dank  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

OlivierO

Gegroet,

bij fenologie staat een kolom "met bewijs". Op zich is dat goed, maar het lijkt mij interessant om dat aan te passen naar "laatste goedgekeurd". Dat kan dan via de automatische goedkeuring op basis van kennisregels, met een bewijs of zelfs via waarschijnlijkheid. Dat zou het beeld van de fenologie alvast wat beter maken lijkt mij, want niet iedereen neemt foto's maar er zijn er wel héél wat die voldoende kennis hebben vergaard om op te vertrouwen, zonder bewijs.


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

#3355
Citaat van: OlivierO op september 08, 2014, 20:27:14 PM
Gegroet,

bij fenologie staat een kolom "met bewijs". Op zich is dat goed, maar het lijkt mij interessant om dat aan te passen naar "laatste goedgekeurd". Dat kan dan via de automatische goedkeuring op basis van kennisregels, met een bewijs of zelfs via waarschijnlijkheid. Dat zou het beeld van de fenologie alvast wat beter maken lijkt mij, want niet iedereen neemt foto's maar er zijn er wel héél wat die voldoende kennis hebben vergaard om op te vertrouwen, zonder bewijs.


Groeten,

Goedgekeurd en met bewijs is niet hetzelfde.
Op de fenologiepagina gaat het nou juist om bewijs. Foto of geluid.
Automatische goedkeuring kan natuurlijk helemaal niet, want er kan er maar een de laatste zijn.
(en de eerste)
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op september 08, 2014, 21:05:26 PM
Citaat van: OlivierO op september 08, 2014, 20:27:14 PM
Gegroet,

bij fenologie staat een kolom "met bewijs". Op zich is dat goed, maar het lijkt mij interessant om dat aan te passen naar "laatste goedgekeurd". Dat kan dan via de automatische goedkeuring op basis van kennisregels, met een bewijs of zelfs via waarschijnlijkheid. Dat zou het beeld van de fenologie alvast wat beter maken lijkt mij, want niet iedereen neemt foto's maar er zijn er wel héél wat die voldoende kennis hebben vergaard om op te vertrouwen, zonder bewijs.


Groeten,

Goedgekeurd en met bewijs is niet hetzelfde.
Op de fenologiepagina gaat het nou juist om bewijs. Foto of geluid.
Automatische goedkeuring kan natuurlijk helemaal niet, want er kan er maar een de laatste zijn.

Goedgekeurd en met bewijs is niet hetzelfde. Ja, deuh, daar gaat het om ...  O0

Het gaat om de laatste "met bewijs". Dus bijvoorbeeld hier staat voor kwartel de laatste op 06/09 en de laatste met bewijs op 12/08. Die laatste "met bewijs" lijkt mij interessanter om te wijzigen naar de laatste "goedgekeurde". Dat kan er één met bewijs zijn (foto, geluid, iets anders, ...) maar dus in mijn ogen zou het qua uitbreiding ook één mogen zijn die goedgekeurd is op een andere basis, kennis of waarschijnlijkheid bijvoorbeeld. Vooral voor soorten die niet zo fel gekeurd/nagekeken worden, of waar zelden nog foto's worden toegevoegd, lijkt mij dat interessant. Atalanta bijvoorbeeld, terwijl dat volgens mij toch een soort is die indicatief is voor het vlinder seizoen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Herman van der Meer