Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

petermeer

Kan je het beste aan de regio-admin vragen. Heb alleen geen idee wie dat is.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Folkert Jan

Citaat van: petermeer op mei 03, 2014, 20:09:56 PM
Kan je het beste aan de regio-admin vragen. Heb alleen geen idee wie dat is.

Volgens mij was die er niet
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

petermeer

Iedere regio heeft tenminste 1 een regio-admin. Alleen zij kunnen de zeldzaamheidsstatus van een soort binnen de regio aanpassen. Misschien kan Hisko dat ook wel, dat weet ik niet.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

caliprobola

Op dit ogenblik worden bij dagvlinders op de informatiepagina's ook de waardplanten weergegeven, een goede zaak. Gezien weinig gebruikers doorhebben dat de aanvulling waardplant enkel bedoeld is voor invullen van de voedselplant van de immature stadia (en dus niet voor de bloemen die de vlinders bezoeken) wordt op de informatiepagina enkel de waardplanten getoond die zijn ingegeven voor die immature stadia. Zou het echter mogelijk zijn om dit uit te breiden naar imago-stadium (en eventueel stadium "onbekend") maar dan enkel en alleen als bij dat imago-stadium als activiteit "eileggend" is ingevoerd.

Nico Omlo

Het is niet een halszaak,maar in de info tekst van Snuitwaterzweefvlieg staat etern i.p.v. eten  zij ook pollen van de Gele Lis.
http://waarneming.nl/soort/info/7770

Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

rudi

Hallo !
Vandaag zag ik een kever en ik vulde als waardplant in grote brandnetel.
Deze waardplant bevindt zich op de zelfde positie als de kever.
Ik  denk was het niet makkelijk als de waardplant automatisch ook als waarneming
wordt genoteerd?
Er zit een oplosbaar probleem aan.
Ik meldde niet of de brandnetel bloeide. Of dat er 10 staan. De waarneming is minder compleet.
Zon waardplant melding zou dan een lage status kunnen krijgen.
Een stipje op de kaart ipv een cirkeltje.
Je pakt wel mooi 2 waarnemingen in 1 klap!
Nog een probleempje..
En oplossing.
Hoe zeker is de waardplant soort. In mijn geval wist ik dat het een grote brandnetel was.
Lang niet altijd weet ik  welke soort een plant is.
Dus weer een beperking de spec. Brandnetel spec.
Misschien alleen spec. meldingen toestaan...
Ik denk dat het hier spaak loopt. :'(
Maar misschien als inspiratiebron .
Of er voor waarneming.nl iets met die waardplant.. het 2 vliegen in 1 klap deel van het plan.. gedaan kan worden.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

VictorE

Op waarneming.nl is het mogelijk om diverse verschillende lijstjes bij te houden en te vergelijken met andere waarnemers. Eeuwige maandlijst, jaarlijst, levenslijst, regio lijst (zelfs een speciale pagina waar je doelen kunt stellen). Maar er is geen pagina voor het bijhouden van een Big Day. Natuurlijk kun je dat zelf bekijken door op de betreffende dag te kijken via mijn eeuwige daglijst en dan op de dag te klikken. Maar dan kan ik het niet vergelijken met een Big day van voorgaande jaren (welke soorten dit jaar wel en vorig jaar niet) of met verschillende personen/groepen binnen dezelfde grenzen (landelijk of provincie/streek). Zou dat nog tot de mogelijkheden behoren in de toekomst?

hiskodevries

Citaat van: VictorE op mei 06, 2014, 10:15:22 AM
Op waarneming.nl is het mogelijk om diverse verschillende lijstjes bij te houden en te vergelijken met andere waarnemers. Eeuwige maandlijst, jaarlijst, levenslijst, regio lijst (zelfs een speciale pagina waar je doelen kunt stellen). Maar er is geen pagina voor het bijhouden van een Big Day. Natuurlijk kun je dat zelf bekijken door op de betreffende dag te kijken via mijn eeuwige daglijst en dan op de dag te klikken. Maar dan kan ik het niet vergelijken met een Big day van voorgaande jaren (welke soorten dit jaar wel en vorig jaar niet) of met verschillende personen/groepen binnen dezelfde grenzen (landelijk of provincie/streek). Zou dat nog tot de mogelijkheden behoren in de toekomst?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1172319#msg1172319
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

VictorE

Citaat van: hiskodevries op mei 06, 2014, 10:30:31 AM
Citaat van: VictorE op mei 06, 2014, 10:15:22 AM
Op waarneming.nl is het mogelijk om diverse verschillende lijstjes bij te houden en te vergelijken met andere waarnemers. Eeuwige maandlijst, jaarlijst, levenslijst, regio lijst (zelfs een speciale pagina waar je doelen kunt stellen). Maar er is geen pagina voor het bijhouden van een Big Day. Natuurlijk kun je dat zelf bekijken door op de betreffende dag te kijken via mijn eeuwige daglijst en dan op de dag te klikken. Maar dan kan ik het niet vergelijken met een Big day van voorgaande jaren (welke soorten dit jaar wel en vorig jaar niet) of met verschillende personen/groepen binnen dezelfde grenzen (landelijk of provincie/streek). Zou dat nog tot de mogelijkheden behoren in de toekomst?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1172319#msg1172319

Er staat ook zoveel op het forum en op waarneming.nl dat je soms wat over het hoofd ziet, bedankt Hisko! :duim:

matthijsbroere

Citaat van: nico omlo op mei 05, 2014, 15:58:24 PM
Het is niet een halszaak,maar in de info tekst van Snuitwaterzweefvlieg staat etern i.p.v. eten  zij ook pollen van de Gele Lis.
http://waarneming.nl/soort/info/7770

Aangepast.
Matthijs Broere

Nico Omlo

Citaat van: matthijsbroere op mei 09, 2014, 10:34:48 AM
Citaat van: nico omlo op mei 05, 2014, 15:58:24 PM
Het is niet een halszaak,maar in de info tekst van Snuitwaterzweefvlieg staat etern i.p.v. eten  zij ook pollen van de Gele Lis.
http://waarneming.nl/soort/info/7770

Aangepast.

Prima  :duim:
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

sam

Is het mogelijk voor geringde vogels een apart aanvink- en invulcategorie te maken? Dus het uit kleed te halen? Dat zou het invullen en het terugzoeken makkelijker kunnen maken.
Groet Sam

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

sam

Hier was ik ook al achter (het lukt mij alleen via fotos) maar vervolgens moet je dan de hele lijst af en per waarneming openen om te zien of die ene geringde vogel (bijv ON OGF) erbij zit. Is daar iets voor te bedenken?

caliprobola

Als de ringcode in de bijzonderheden ingevuld staat kan je als volgt die waarneming terug vinden. Ga naar "mijn waarnemingen" en daar kan je in het keuzevak "zoeken naar" de ringcode invullen. Alvoor op ok te klikken vink je naast de zoekfunctie het vakje "binnen bijzonderheden" aan. En dan klik je op OK en zou je de waarneming moeten terug vinden.

In Hisko's voorbeeld (met ringcode dus E9jc) met dit zoekresultaat als gevolg.

sam

Perfect! En om toch even door de zagen, blijft het in Gedrag of zou het handig zijn er apart aanvink voor te maken?
groet Sam

hiskodevries

blijft in gedrag. anders kan ik nog wel 20 vinkjes verzoeken verwachten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wvreusel

Wens van gebruiker voor kleine aanpassing:

bij eeuwige maandlijst
http://waarnemingen.be/eml.php

ook de jaarselectie zoals bij eeuwige jaarlijst mogelijk te maken
http://waarnemingen.be/ejl.php

dus dat je verschillende jaren naar keuze kan combineren

colossus

Afgelopen weekend hebben we over twee dagen een soortenlijst bijgehouden.
We doen dat regelmatig. Zo blijf je een beetje scherp in het veld.
Het zou makkelijk zijn als ik die lijst binnen de site zou kunnen opvragen.
Dus binnen een datumrange (soms één dag) de soorten die je hebt gezien. Liefst binnen een soortgroep.
Is zoiets al mogelijk? Kan het anders worden gerealiseerd?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Jarinka

#3170
Citaat van: colossus op mei 21, 2014, 07:05:16 AM
Afgelopen weekend hebben we over twee dagen een soortenlijst bijgehouden.
We doen dat regelmatig. Zo blijf je een beetje scherp in het veld.
Het zou makkelijk zijn als ik die lijst binnen de site zou kunnen opvragen.
Dus binnen een datumrange (soms één dag) de soorten die je hebt gezien. Liefst binnen een soortgroep.
Is zoiets al mogelijk? Kan het anders worden gerealiseerd?

Kees Kuijper
Dat kan als je op deze pagina een jaar kiest en dan een datum aanklikt.
Of op deze pagina zelf de dag, de maand en het jaar invullen in de URL.
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Citaat van: colossus op mei 21, 2014, 07:05:16 AM
Afgelopen weekend hebben we over twee dagen een soortenlijst bijgehouden.
We doen dat regelmatig. Zo blijf je een beetje scherp in het veld.
Het zou makkelijk zijn als ik die lijst binnen de site zou kunnen opvragen.
Dus binnen een datumrange (soms één dag) de soorten die je hebt gezien. Liefst binnen een soortgroep.
Is zoiets al mogelijk? Kan het anders worden gerealiseerd?

Kees Kuijper

Of je installeert ObsMapp op je telefoon. Daar zit een telfunctie ingebouwd waarbij je de datum kunt instellen vanaf wanneer je telt. Je kunt dan ook in het veld even kijken op hoeveel soorten je zit. Het overzicht is alfabetisch en de soortgroepen zijn gescheiden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

colossus

@Jarinka, jouw oplossing is goed zolang je één dag kiest.
Als je het wilt weten over meerdere dagen, zoals ik nu had, werkt het toch niet?

@Bart, ik gebruik ObsMapp. Maar hoe roep je die functie op?

Beiden bedankt!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

hiskodevries

Kees, dit kan werken (hangt een beetje vanaf of alle waarnemingen binnen 1 gebied/gemeente zijn gedaan)
je op mijn waarnemingen dan zie je in het rechter panel de optie gebiedsstatistieken, daar kun je een begin/einddatum opgeven en laat die het aantal waargenomen soorten zien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jwhoogendoorn

Ik ben geïnteresseerd om te weten welke exoten er allemaal in mijn gebied leven.
Ook wil ik weten welke beschermde soorten er in mijn gebied waargenomen zijn, of welke soorten van een rode lijst.

In de lijst van waargenomen 'soorten in dit gebied' is er de mogelijkheid om de 'exoten' uit te schakelen.
Maar er is geen mogelijkheid om UITSLUITEND te kijken naar exoten, of beschermde soorten.

Dus onder het  'vinkje' voor "Zonder exoten, escapes, ondersoorten, varianten etc", zou ik extra willen kiezen voor: "Alleen exoten" of "Alleen beschermde soorten" of "Alleen Rode-lijst soorten".

colossus

Citaat van: hiskodevries op mei 22, 2014, 15:16:10 PM
Kees, dit kan werken (hangt een beetje vanaf of alle waarnemingen binnen 1 gebied/gemeente zijn gedaan)
je op mijn waarnemingen dan zie je in het rechter panel de optie gebiedsstatistieken, daar kun je een begin/einddatum opgeven en laat die het aantal waargenomen soorten zien.

Bedankt Hisko. Dat is inderdaad te gebruiken als je één gebied gebruikt of als je elke soort één keer hebt ingevoerd.
Het is een wens van mij een optie te hebben om dit ook over meerdere gebieden mogelijk te krijgen.
Misschien kan dat ooit nog eens worden gerealiseerd.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Douwe van der Ploeg

Citaat van: jwhoogendoorn op mei 23, 2014, 10:37:45 AM
Ik ben geïnteresseerd om te weten welke exoten er allemaal in mijn gebied leven.
Ook wil ik weten welke beschermde soorten er in mijn gebied waargenomen zijn, of welke soorten van een rode lijst.

In de lijst van waargenomen 'soorten in dit gebied' is er de mogelijkheid om de 'exoten' uit te schakelen.
Maar er is geen mogelijkheid om UITSLUITEND te kijken naar exoten, of beschermde soorten.

Dus onder het  'vinkje' voor "Zonder exoten, escapes, ondersoorten, varianten etc", zou ik extra willen kiezen voor: "Alleen exoten" of "Alleen beschermde soorten" of "Alleen Rode-lijst soorten".

Of een soort wel of niet beschermd is of in een rode lijst staat, is sowieso niet in ons systeem bekend voor zover ik weet..
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Citaat van: jwhoogendoorn op mei 23, 2014, 10:37:45 AM
Ik ben geïnteresseerd om te weten welke exoten er allemaal in mijn gebied leven.
Ook wil ik weten welke beschermde soorten er in mijn gebied waargenomen zijn, of welke soorten van een rode lijst.

In de lijst van waargenomen 'soorten in dit gebied' is er de mogelijkheid om de 'exoten' uit te schakelen.
Maar er is geen mogelijkheid om UITSLUITEND te kijken naar exoten, of beschermde soorten.

Dus onder het  'vinkje' voor "Zonder exoten, escapes, ondersoorten, varianten etc", zou ik extra willen kiezen voor: "Alleen exoten" of "Alleen beschermde soorten" of "Alleen Rode-lijst soorten".
klinkt alsof de behoefte aanwezig is een een contract met de ndff af te sluiten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Naar aanleiding van: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=275298.msg1618589#msg1618589

Ik wens...
Citaat van: M. B. op mei 23, 2014, 20:44:21 PM
...een soort "vervolgformulier" waar je alle extra dingen in 1x kunt regelen.
Dus foto toevoegen, tags toevoegen etc. Wie nu een waarneming invoert en foto, groepssamenstelling en tags wil doen moet behoorlijk klikken.
Tweede pagina/formulier waar je al die dingen meteen kunt regelen zou handig zijn.



Gideon Vreeman

Ik zou graag de mogelijkheid zien om een alert in te kunnen stellen op twitcher, de soort die ik nog niet in een bepaalde regio heb gezien?
Gideon Vreeman