Wat is hier het verschil tussen exuvia en vervellingshuidje?
Ik weet niet precies waarom die er beide zijn. Bij sommige soortgroepen worden dezelfde woorden wel eens verschillend toegepast, zo kan de exacte duiding van nimf en larve ook per groep verschillen. Aangezien ze beide aangemaakt zijn had ik gevoelsmatig aangenomen dat met exuvia(e) (bij sommige groepen) misschien eerder uitsluitend de resten van de imaginaalvervelling worden bedoeld (c.q. de huid van de pop) en met vervellingshuidje dan de huidjes tussen de larve/nimf stadia. Libellen lijjkt me typisch zo'n groep waar ze anders met deze termen omgaan dus voor de zekerheid daar vragen. Wat mij betreft mogen ze ook op één hoop.
(intermezzo nimf/larve)
Hetzelfde heb ik een beetje met nimf/larve en larve. In principe zijn er nimfen en larven, maar omdat bij sommige groepen (vooral in buitenlandse talen) vaak de nimfen als "larven" worden benoemd wordt het snel onoverzichtelijk en gingen mensen nimfen als larve invoeren. Ik neem aan dat dit de reden is dat nimf hernoemd is naar nimf/larve, maar nu krijg je dus dat sommige mensen bij beesten die zonder discussie een larvevorm hebben (en dus "larve" zouden moeten invoeren) dan voor nimf/larve gaan kiezen en een deel van de larves onder "larve" te vinden is, een deel onder "nimf/larve", een deel onbekend en een deel zelfs als "imago".
Strikt genomen zou het goed zijn om de scheiding in larve en nimf te handhaven, temeer daar bijvoorbeeld bij mijten beide termen gebruikt worden voor verschillende stadia. Voor de duidelijkheid lijkt het me dan beter om de huidige nimf/larve weer gewoon nimf te noemen of misschien nimf/juveniel (want voor spinachtigen is de term nimf ook niet altijd even gangbaar. Andere optie is om larve te laten vervallen en alles nimf/larve te noemen, maar dan gaan de mijtenmensen misschien weer klagen (en is er bij de libellen niet ook een onderscheid, waarbij alleen het laatste jeugdstadium nimf genoemd wordt en de rest larve?). Ik stel dus voor "nimf" en "larve" in ere te herstellen, dan kan elke groep daarmee doen wat men wil.
Andere optie is om dit per groep te definiëren: Vlinders hebben "rupsen" geen nimfen of larven. Zo zou je ook voor wantsen "nimf" kunnen vastleggen, voor kevers "larve" en voor andere beide.
On topic:
De Engelse term voor "vers/onuitgekleurd" is "teneral"
voor welke soortgroepen moet wat toegevoegd worden ?
Het mooiste zou, naar mijn bescheiden mening, zijn om niet alleen toe te voegen, maar ook te verwijderen wat niet nodig is - zo voorkom je ook de door jou al aangehaalde verwarring:
Vlinders, Libellen en Sprinksen laat ik even buiten beschouwing, die hebben hun eigen ding al (toch?)
Hemiptera (Wantsen, Cicaden, Plantenluizen etc)imago
imago macropteer
imago micropteer
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)exuvia/vervellingshuidjegal
nimf
nimf (vers/onuitgekleurd)ei
zuigschadeColeoptera (Kevers)imago
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)exuvia/vervellingshuidje
uitsluipgatpop/cocon
pop (vers/onuitgekleurd)prepop
larve
larve (vers/onuitgekleurd)
ei
vraatschadeDiptera (Vliegen en Muggen)imago
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)afwijkend
exuvia/vervellingshuidje
pop
gal
mijn
larve
ei
Hymenoptera (Bijen, Wespen, Mieren)imago
werkster
koningin
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)exuvia/vervellingshuidje
pop/cocon
gal
larve
ei
nest/broedcel(len)Insecten (overige)imago
imago macropteer
imago micropteer
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)subimagoexuvia/vervellingshuidje
pop/cocon
gal
mijn
nimf/larve
(Note: hier geen keuze maken - verzamelgroep te divers) nimf/larve (vers/onuitgekleurd)ei
schade/sporenGeleedpotigen (overige)adult
afwijkend
adult (vers/onuitgekleurd)exuvia/vervellingshuidje
juveniel
juveniel (vers/onuitgekleurd)mancaei/cocon
web/val/nestschade/sporenDit is even snel "uit de losse pols" - moet er hoognodig vantussen.
Indien je bereid bent hier werk van te maken, dan nog even per groep dubbelchecken met de betreffende admins - misschien zie ik wat over het hoofd.