Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Vincent Sanders op juni 27, 2013, 17:05:53 PM

Nou, ik ben ook benieuwd naar wat anderen hebben gezien/hebben gefotografeerd. Aangezien ik aardig wat foto's upload in dit gebied staan de meeste pagina's gelijk vol met mijn foto's. Waarom zou ik m'n eigen foto's willen zien terwijl ze ook op m'n pc staan? Nu moet ik onnodig gaan bladeren tot ik foto's van iemand anders tegenkom...


Logisch doorredenerend vanuit jouw positie is de oplossing dat je geen foto's meer upload omdat je ze toch al op je pc hebt staan.
Herman van der Meer

Botervlieg

Groepsindeling op de site aanpassen is te omslachtig. Kan daar naar gekeken worden om dat te verbeteren?
(Niet raar dat veel mensen het niet gebruiken, want het is een gedoe om het in te vullen, terwijl het wel heel belangrijk/interessante informatie is!!).

Stappen nu:
- Waarneming invoeren.
- Waarneming opslaan
- kiezen voor groepsindeling aanpassen
- De gegevens invullen
- Waarneming opslaan.

En als je het verkeerde aantal had ingevuld:
- Waarneming openen.
- Waarneming wijzigen.
- Waarneming opslaan.
- Waarneming weer openen
- Waarneming wijzigen
- Groepsindeling wijzigen aanklikken
- Gegevens invullen.
- Waarneming opslaan.

Het zou veel schelen als je zonder gedoe nog het totaal aantal kunt wijzigen. Dat je dat niet eerst apart weer hoeft op te slaan.
En misschien ook dat je bij gegevens wijzigen gelijk de groepsindeling kunt aangeven zonder eerst weer dingen te moeten aanklikken?

Je moet nu teveel klikken.

Link: Het pop-up schermpje "groepsindeling opgeven" heeft geen link, dus die kan ik hier niet plaatsen.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Marleen, klopt
ik heb een trucje ingebouwd dat je eenmalig een hoger aantal kan opgeven bij groepssamenstelling
stel je voert 2 koolmezen in
je gaat naar groepssamenstelling dan kun je opgeven 1 man +   daarna 2 vrouw +  waarneming->aantal wordt gewijzigd naar 3
enige nadeel is als je dit doet vanuit het wijzigen van een waarneming je niet de waarneming ziet mee wijzigen. Dat is wel het nadeel van zo`n popup scherm.
dus of het zo blijft ..... maar even afwachten of we klachten krijgen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Dank je wel, Hisko. Ik ga het zo snel mogelijk uitproberen.

Bedankt in elk geval voor het meedenken en het proberen om het op te lossen.  :duim:

Arp

#2734
Beste ontwikkelaars,

Naar aanleiding van een, mijns inziens terechte, opmerking van Lo Troisfontaine (hier) het volgende verzoek:

Zou voor het veld "kleed" voor diverse insecten en geleedpotigen de volgende opties kunnen worden overwogen?:
- Imago (vers/onuitgekleurd)
- nimf/larve (vers/onuitgekleurd)

De kleurverschillen tussen deze toestand en de volledig uitgekleurde imago's of jeugdstadia zijn vaak frapant en kunnen voor de nodige verwarring zorgen, het zou dus goed zijn om dit bij een foto te kunnen documenteren, of zelfs om hier in de fotodatabase gericht naar te zoeken.

P.S. Het stadium "subimago" is wellicht ook wenselijk - eventueel in overleg met David Tempelman?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2735
Nog een verzoekje mijnerzijds...

Zou het mogelijk zijn om de volgorde waarin de "kleden" worden gepresenteerd in de soortinfo zodanig aan te passen dat er een logische volgorde ontstaat met de imago's bovenaan? Momenteel komt eerst "ei", dan "imago", dan "larve" etc. Eitjes bovenaan spreekt niet meteen tot de verbeelding voor de herkenning van de soort en de volgorde is zo niet "chronologisch".

Even uit de losse pols, zoiets misschien?:

imago
werkster
koningin
imago macropteer
imago micropteer
imago (vers/onuitgekleurd)
subimago
exuvia
pop
gal
mijn
vervellingshuidje
nimf/larve
nimf/larve (vers/onuitgekleurd)
larve
ei

Lekker belangrijk wellicht, maar de overzichtjes zouden er denk ik wel van opknappen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Wat is hier het verschil tussen exuvia en vervellingshuidje?
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Citaat van: Arp op juli 03, 2013, 03:03:54 AM
Beste ontwikkelaars,

Naar aanleiding van een, mijns inziens terechte, opmerking van Lo Troisfontaine (hier) het volgende verzoek:

Zou voor het veld "kleed" voor diverse insecten en geleedpotigen de volgende opties kunnen worden overwogen?:
- Imago (vers/onuitgekleurd)
- nimf/larve (vers/onuitgekleurd)

De kleurverschillen tussen deze toestand en de volledig uitgekleurde imago's of jeugdstadia zijn vaak frapant en kunnen voor de nodige verwarring zorgen, het zou dus goed zijn om dit bij een foto te kunnen documenteren, of zelfs om hier in de fotodatabase gericht naar te zoeken.

P.S. Het stadium "subimago" is wellicht ook wenselijk - eventueel in overleg met David Tempelman?
alles kan, of het handig is weet ik niet, hoe meer kleed keuzes hoe meer foute invoer
maar het is niet duidelijk
voor welke soortgroepen moet wat toegevoegd worden ? wat is de engelse term voor nimf/larve (vers/onuitgekleurd)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

#2738
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 03, 2013, 05:30:45 AM
Wat is hier het verschil tussen exuvia en vervellingshuidje?
Ik weet niet precies waarom die er beide zijn. Bij sommige soortgroepen worden dezelfde woorden wel eens verschillend toegepast, zo kan de exacte duiding van nimf en larve ook per groep verschillen. Aangezien ze beide aangemaakt zijn had ik gevoelsmatig aangenomen dat met exuvia(e) (bij sommige groepen) misschien eerder uitsluitend de resten van de imaginaalvervelling worden bedoeld (c.q. de huid van de pop) en met vervellingshuidje dan de huidjes tussen de larve/nimf stadia. Libellen lijjkt me typisch zo'n groep waar ze anders met deze termen omgaan dus voor de zekerheid daar vragen. Wat mij betreft mogen ze ook op één hoop.



(intermezzo nimf/larve)
Hetzelfde heb ik een beetje met nimf/larve en larve. In principe zijn er nimfen en larven, maar omdat bij sommige groepen (vooral in buitenlandse talen) vaak de nimfen als "larven" worden benoemd wordt het snel onoverzichtelijk en gingen mensen nimfen als larve invoeren. Ik neem aan dat dit de reden is dat nimf hernoemd is naar nimf/larve, maar nu krijg je dus dat sommige mensen bij beesten die zonder discussie een larvevorm hebben (en dus "larve" zouden moeten invoeren) dan voor nimf/larve gaan kiezen en een deel van de larves onder "larve" te vinden is, een deel onder "nimf/larve", een deel onbekend en een deel zelfs als "imago".

Strikt genomen zou het goed zijn om de scheiding in larve en nimf te handhaven, temeer daar bijvoorbeeld bij mijten beide termen gebruikt worden voor verschillende stadia. Voor de duidelijkheid lijkt het me dan beter om de huidige nimf/larve weer gewoon nimf te noemen of misschien nimf/juveniel (want voor spinachtigen is de term nimf ook niet altijd even gangbaar. Andere optie is om larve te laten vervallen en alles nimf/larve te noemen, maar dan gaan de mijtenmensen misschien weer klagen (en is er bij de libellen niet ook een onderscheid, waarbij alleen het laatste jeugdstadium nimf genoemd wordt en de rest larve?). Ik stel dus voor "nimf" en "larve" in ere te herstellen, dan kan elke groep daarmee doen wat men wil.

Andere optie is om dit per groep te definiëren: Vlinders hebben "rupsen" geen nimfen of larven. Zo zou je ook voor wantsen "nimf" kunnen vastleggen, voor kevers "larve" en voor andere beide.



On topic:

De Engelse term voor "vers/onuitgekleurd" is "teneral"

Citeervoor welke soortgroepen moet wat toegevoegd worden ?
Het mooiste zou, naar mijn bescheiden mening, zijn om niet alleen toe te voegen, maar ook te verwijderen wat niet nodig is - zo voorkom je ook de door jou al aangehaalde verwarring:

Vlinders, Libellen en Sprinksen laat ik even buiten beschouwing, die hebben hun eigen ding al (toch?)

Hemiptera (Wantsen, Cicaden, Plantenluizen etc)
imago
imago macropteer
imago micropteer
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)
exuvia/vervellingshuidje
gal
nimf
nimf (vers/onuitgekleurd)
ei
zuigschade

Coleoptera (Kevers)
imago
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)
exuvia/vervellingshuidje
uitsluipgat
pop/cocon
pop (vers/onuitgekleurd)
prepop
larve
larve (vers/onuitgekleurd)
ei
vraatschade

Diptera (Vliegen en Muggen)
imago
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)
afwijkend
exuvia/vervellingshuidje
pop
gal
mijn
larve
ei

Hymenoptera (Bijen, Wespen, Mieren)
imago
werkster
koningin
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)
exuvia/vervellingshuidje
pop/cocon
gal
larve
ei
nest/broedcel(len)

Insecten (overige)
imago
imago macropteer
imago micropteer
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)
subimago
exuvia/vervellingshuidje
pop/cocon
gal
mijn
nimf/larve  (Note: hier geen keuze maken - verzamelgroep te divers)
nimf/larve (vers/onuitgekleurd)
ei
schade/sporen

Geleedpotigen (overige)
adult
afwijkend
adult (vers/onuitgekleurd)
exuvia/vervellingshuidje
juveniel
juveniel (vers/onuitgekleurd)
manca
ei/cocon
web/val/nest
schade/sporen

Dit is even snel "uit de losse pols" - moet er hoognodig vantussen.

Indien je bereid bent hier werk van te maken, dan nog even per groep dubbelchecken met de betreffende admins - misschien zie ik wat over het hoofd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan vH

Goed idee om de 'kleden' een keer aan te pakken. Ik mis wel het 'kleed' gal bij de Geleedpotigen (overig) in jouw indeling. Daarnaast lijkt me 'sporen' beter dan 'schade/sporen'.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

arjan.kop

Citaat van: Arp op juli 03, 2013, 12:27:32 PM
Ik weet niet precies waarom die er beide zijn. Bij sommige soortgroepen worden dezelfde woorden wel eens verschillend toegepast, zo kan de exacte duiding van nimf en larve ook per groep verschillen. Aangezien ze beide aangemaakt zijn had ik gevoelsmatig aangenomen dat met exuvia(e) (bij sommige groepen) misschien eerder uitsluitend de resten van de imaginaalvervelling worden bedoeld (c.q. de huid van de pop) en met vervellingshuidje dan de huidjes tussen de larve/nimf stadia. Libellen lijjkt me typisch zo'n groep waar ze anders met deze termen omgaan dus voor de zekerheid daar vragen. Wat mij betreft mogen ze ook op één hoop.


De term exuviae (meervoud by default, exuvium is iets anders), wordt bij libellen ook voor alle larvale vervellingen gebruikt.

hiskodevries

zouden jullie de discussie eerst even elders willen voeren. b.v. binnen de soortgroep.
LET OP bestaande kleden wordt NIET gewijzigd.
en als jullie mij willen voeren dan in hapklare brokken
Alleen nieuwe waarden:
Soortgroep -> kleed in Nederlands en Engels
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M. Hoogteijling

Kan er even niet zo snel iets over vinden: als ik een foto waardeer geeft mijn browser aan dat de internetpagina wordt gesloten j/n. Best omslachtig om op "nee" te drukken en dan weer terug te bladeren met de pijltjestoetsen. Kan dit makkelijker?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

hiskodevries

Zeker : een echte browser installeren zoals Firefox of chrome. Dan gaat een wereld voor je open
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M. Hoogteijling

Ok, bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Oscar

Wegens zo snel niet kunnen vinden van een betere plek hiervoor, althans waar geen slotje op zit: de laatste twee maanden reageert waarneming.nl anders dan ik gewend ben. Als beoordeling niet snel volgt na het opvoeren van de waarneming, dan volgt het meestal helemaal niet meer. Dit geldt voor alledaagse soorten, maar ook voor minder alledaagse zoals harig zenegroen, veldkruidkers, ruwe smeerwortel, glad parelzaad of hartbladzonnebloem. Dit betekent in mijn geval dat van de laatste paar maanden zo'n 50% niet beoordeeld is, terwijl in dezelfde periode vorig jaar vrijwel alles werd beoordeeld. Het maakt ook verschil of ik iedere dag 1 waarneming opvoer (die wordt dan prompt beoordeeld) of 1 keer per week een heleboel (dan worden er maar een paar beoordeeld).

Dit is een observatie, zie het niet als kritiek. Dit is verder een prachtige site en ik blijf toch wel om me heen kijken als ik wandel (want daar heb ik lol in).

Met groet,
Oscar

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: Oscar op juli 08, 2013, 14:56:43 PM
Wegens zo snel niet kunnen vinden van een betere plek hiervoor, althans waar geen slotje op zit: de laatste twee maanden reageert waarneming.nl anders dan ik gewend ben. Als beoordeling niet snel volgt na het opvoeren van de waarneming, dan volgt het meestal helemaal niet meer. Dit geldt voor alledaagse soorten, maar ook voor minder alledaagse zoals harig zenegroen, veldkruidkers, ruwe smeerwortel, glad parelzaad of hartbladzonnebloem. Dit betekent in mijn geval dat van de laatste paar maanden zo'n 50% niet beoordeeld is, terwijl in dezelfde periode vorig jaar vrijwel alles werd beoordeeld. Het maakt ook verschil of ik iedere dag 1 waarneming opvoer (die wordt dan prompt beoordeeld) of 1 keer per week een heleboel (dan worden er maar een paar beoordeeld).

Dit is een observatie, zie het niet als kritiek. Dit is verder een prachtige site en ik blijf toch wel om me heen kijken als ik wandel (want daar heb ik lol in).

Met groet,
Oscar

Oscar, het is gewoon even druk. Het is zomer.
Veel waarnemers gaan op pad en voeren veel waarnemingen in. En de admins (= vrijwilligers) zijn met dit weer ook graag buiten.

De beoordelingen zullen vast zo snel als mogelijk plaatsvinden, al kan dat dus in deze tijd van het jaar wat langer duren.

M. Hoogteijling

Verzoek/suggestie nav waarneming Dunbekmeeuw

Admins reageren altijd erg snel naar waarnemers met een verzoek om een aanvullende beschrijving te ontvangen bij zeldzaamheden. Klasse, en hierop heb ik een aanvulling die de kans op (meer) bruikbare informatie vergroot:
- vraag aub standaard over waarnemingsduur
- of de vogel bij vertrek nog aanwezig was
- gedrag, vliegrichting
- en stel deze vragen puntsgewijs ipv aan een in een zin

Ik besef dat er duizenden detailvragen gesteld kunnen worden maar op basis van bovenstaande kunnen localo's sneller een afweging maken of checken zinvol lijkt.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Botervlieg

Naar aanleiding van.... http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.msg1431532#msg1431532

- Als ik via http://waarneming.nl/user_area van een gebied een export opvraag, krijg ik maar een klein deel van de velden
in vergelijking met wanneer ik via het menu "mijn waarnemingen" een export maak.
Ik zou graag bij user-area alle velden in de export krijgen, zodat ik zelf de kolommen kan weggooien die ik er tussenuit wil hebben.

- In alle exports mis ik de kolom "Externe link(s)". Die zou ik er graag bij willen hebben.

Groetjes, Marleen


hiskodevries

Citeer- In alle exports mis ik de kolom "Externe link(s)". Die zou ik er graag bij willen hebben.
dat gaat niet gebeuren. die hebben een 1:n relatie met een waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op juli 15, 2013, 08:45:24 AM
Citeer- In alle exports mis ik de kolom "Externe link(s)". Die zou ik er graag bij willen hebben.
dat gaat niet gebeuren. die hebben een 1:n relatie met een waarneming

Sorry Hisko, ik begrijp niet goed wat je bedoelt, zou je het alsjeblieft willen uitleggen?

De reden voor mijn vraag heeft te maken met het feit dat ik externe link vaak gebruik om of een youtube-filmpje als bewijs aan te leveren.
Of een link naar het forum, waardoor ik bij de export makkelijk kan zien dat ik het nagevraagd heb, en waar dat was.

Groetjes, Marleen

Vincent Sanders

Zou er in dit scherm, achter 'vroegste datum' ook de naam van de waarnemer kunnen komen die hem als eerst in het gebied heeft gezien?

http://waarneming.nl/gebied/species_list/4715?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-07-17&s=0&s=1&incl=0&sorteer=alfa
Gr,
Vincent Sanders

Arp

Citaat van: M. Baltus op juli 15, 2013, 13:56:48 PM
Sorry Hisko, ik begrijp niet goed wat je bedoelt, zou je het alsjeblieft willen uitleggen?
Geen Hisko, maar toch ... 1:n - bij elke (1) waarneming kun je desgewenst een hele trits externe links toevoegen (n) - dat is in een export dus lastig onder te brengen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Arp op juli 17, 2013, 21:43:12 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 15, 2013, 13:56:48 PM
Sorry Hisko, ik begrijp niet goed wat je bedoelt, zou je het alsjeblieft willen uitleggen?
Geen Hisko, maar toch ... 1:n - bij elke (1) waarneming kun je desgewenst een hele trits externe links toevoegen (n) - dat is in een export dus lastig onder te brengen.

:duim: Dank je wel, Arp!

hiskodevries

Citaat van: Vincent Sanders op juli 17, 2013, 18:38:18 PM
Zou er in dit scherm, achter 'vroegste datum' ook de naam van de waarnemer kunnen komen die hem als eerst in het gebied heeft gezien?

http://waarneming.nl/gebied/species_list/4715?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-07-17&s=0&s=1&incl=0&sorteer=alfa
dat zullen, bij kleine gebiedjes, eenzijdige lijstjes worden. de meerwaarde ontgaat mij ook wel .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Mijn wens is om de enige foto van strandplevier in drenthe te kunnen zien

http://drenthe.waarneming.nl/soort/view/23?waardplant=0&poly=1&from=1013-07-04&to=2013-07-18&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0

Er staat een fotoicoontje bij, maar ik kan deze foto nergens zien. (wordt deze afgeschermd vanwege slechte kwaliteit?)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Sanders

Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2013, 07:28:35 AM
Citaat van: Vincent Sanders op juli 17, 2013, 18:38:18 PM
Zou er in dit scherm, achter 'vroegste datum' ook de naam van de waarnemer kunnen komen die hem als eerst in het gebied heeft gezien?

http://waarneming.nl/gebied/species_list/4715?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-07-17&s=0&s=1&incl=0&sorteer=alfa
dat zullen, bij kleine gebiedjes, eenzijdige lijstjes worden. de meerwaarde ontgaat mij ook wel .

't heeft geen prioriteit maar is wel leuk om erbij te hebben.
Gr,
Vincent Sanders