Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

en wat moet je met die kennis Marleen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 12:40:21 PM
en wat moet je met die kennis Marleen ?

Het zijn mijn foto's ik heb daar moeite voor gedaan, ik vind dat ik recht heb op die openheid/zichtbaarheid om te weten welke foto's verborgen worden.
Om indien nodig lering uit te trekken. En ja ook zodat ik er wat van kan zeggen als ik het er niet mee eens ben.

hiskodevries

Je wens is gehonoreerd.

Kleine waarschuwing. als dit een aanleiding wordt om per foto een topic te openen om de admin van dienst ter verantwoording te roepen wordt de optie weer verwijderd.
CiteerEen foto kan op "verbergen" worden gezet.
Wat betekent dit: Dat de foto niet wordt getoond in "Foto`s en geluiden->foto`s" http://waarneming.nl/foto/index en niet onder het tabje foto`s van 1 soort b.v. http://waarneming.nl/soort/photos/16.
Wanneer gebeurt dit?:
- Als de foto de kenmerken van een soort niet goed laat uitkomen, waardoor verwarring kan ontstaan bij anderen.
- Als de foto van minder goede kwaliteit is dan de al beschikbare foto's van een bepaalde soort.
- Als de foto niets toevoegt aan de op dit moment al beschibare foto's van een bepaalde soort.
- Als de foto niet voldoet aan de gedragsregels http://waarneming.nl/gedragsregels.php m.n. punt 8

Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:14:33 PM
Je wens is gehonoreerd.

Kleine waarschuwing. als dit een aanleiding wordt om per foto een topic te openen om de admin van dienst ter verantwoording te roepen wordt de optie weer verwijderd.
CiteerEen foto kan op "verbergen" worden gezet.
Wat betekent dit: Dat de foto niet wordt getoond in "Foto`s en geluiden->foto`s" http://waarneming.nl/foto/index en niet onder het tabje foto`s van 1 soort b.v. http://waarneming.nl/soort/photos/16.
Wanneer gebeurt dit?:
- Als de foto de kenmerken van een soort niet goed laat uitkomen, waardoor verwarring kan ontstaan bij anderen.
- Als de foto van minder goede kwaliteit is dan de al beschikbare foto's van een bepaalde soort.
- Als de foto niets toevoegt aan de op dit moment al beschibare foto's van een bepaalde soort.
- Als de foto niet voldoet aan de gedragsregels http://waarneming.nl/gedragsregels.php m.n. punt 8

Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.

Ik stel voor dat er net als bij wensen en bugs gewoon 1 topic komt waar je foto's kunt melden waarvan je vragen hebt over waarom die verborgen is.

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:14:33 PM
Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.

Wat is daar merkwaardig aan? Is dat niet toegestaan dan?!

Ik vind het geen reden om die foto's te verbergen, staat namelijk niet in de regels.

hiskodevries

CiteerIk stel voor dat er net als bij wensen en bugs gewoon 1 topic komt waar je foto's kunt melden waarvan je vragen hebt over waarom die verborgen is.
ik brain daar nog even over. via het forum is niet handig want dat moet degene die de foto verborgen heeft maar net lezen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:26:02 PM
CiteerIk stel voor dat er net als bij wensen en bugs gewoon 1 topic komt waar je foto's kunt melden waarvan je vragen hebt over waarom die verborgen is.
ik brain daar nog even over. via het forum is niet handig want dat moet degene die de foto verborgen heeft maar net lezen.

:duim:

hiskodevries

reken niet op  volgende week, dan ben ik vrij.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:43:39 PM
reken niet op  volgende week, dan ben ik vrij.

Oke, goed dat je het aangeeft. Fijne vakantie alvast.

Folkert Jan

Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 13:21:57 PM
Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:14:33 PM
Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.

Wat is daar merkwaardig aan? Is dat niet toegestaan dan?!

Ik vind het geen reden om die foto's te verbergen, staat namelijk niet in de regels.

Waarom zou je die moeite nemen? Het is toch handig als hier te zien is wat de code aan een ring is
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Citaat van: Folkert Jan op april 18, 2013, 14:11:03 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 13:21:57 PM
Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:14:33 PM
Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.

Wat is daar merkwaardig aan? Is dat niet toegestaan dan?!

Ik vind het geen reden om die foto's te verbergen, staat namelijk niet in de regels.

Waarom zou je die moeite nemen? Het is toch handig als hier te zien is wat de code aan een ring is

Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn, maar ik heb de keuze gemaakt om ringnummers niet op internet te zetten.
Overigens weet ik ook dat in elk geval 1 ringer waarvan ik regelmatig ringen aflees ook niet wil dat de ringnummers op het internet komen.

Folkert Jan

Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 14:14:01 PM
Citaat van: Folkert Jan op april 18, 2013, 14:11:03 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 13:21:57 PM
Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:14:33 PM
Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.

Wat is daar merkwaardig aan? Is dat niet toegestaan dan?!

Ik vind het geen reden om die foto's te verbergen, staat namelijk niet in de regels.

Waarom zou je die moeite nemen? Het is toch handig als hier te zien is wat de code aan een ring is

Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn, maar ik heb de keuze gemaakt om ringnummers niet op internet te zetten.
Overigens weet ik ook dat in elk geval 1 ringer waarvan ik regelmatig ringen aflees ook niet wil dat de ringnummers op het internet komen.

Ok prima, ik had niet verwacht dat ze dat niet wilden. Had juist verwacht dat ze dat wel zouden willen  :rolleye:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Citaat van: Folkert Jan op april 19, 2013, 13:01:35 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 14:14:01 PM
Citaat van: Folkert Jan op april 18, 2013, 14:11:03 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 13:21:57 PM
Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:14:33 PM
Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.

Wat is daar merkwaardig aan? Is dat niet toegestaan dan?!

Ik vind het geen reden om die foto's te verbergen, staat namelijk niet in de regels.

Waarom zou je die moeite nemen? Het is toch handig als hier te zien is wat de code aan een ring is

Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn, maar ik heb de keuze gemaakt om ringnummers niet op internet te zetten.
Overigens weet ik ook dat in elk geval 1 ringer waarvan ik regelmatig ringen aflees ook niet wil dat de ringnummers op het internet komen.

Ok prima, ik had niet verwacht dat ze dat niet wilden. Had juist verwacht dat ze dat wel zouden willen  :rolleye:

Heb er wel eens topic met poll over gemaakt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=167608.0
Ik heb zelf van het begin af aan de keuze gemaakt om geen ringnummers op internet te willen zetten.

Voor publicatie over de ringen op mijn website van Natuur in Haarlem vraag ik vooraf toestemming aan de ringers.
Zodoende kwam ik er ook achter dat er onder die ringers ook een aantal zijn die niet willen dat de ringnummers en/of gegevens op internet komen, of hun naam/mailadres.
Iets dat in het ringentopic hier vol op gebeurt!

Bas de Maat

Citaat van: M. Baltus op april 19, 2013, 13:09:59 PM
Citaat van: Folkert Jan op april 19, 2013, 13:01:35 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 14:14:01 PM
Citaat van: Folkert Jan op april 18, 2013, 14:11:03 PM
Citaat van: M. Baltus op april 18, 2013, 13:21:57 PM
Citaat van: hiskodevries op april 18, 2013, 13:14:33 PM
Toen ik bij jouw verborgen foto`s keek zag ik dat je bij veel kleurring foto`s de ring geblurred hebt. Merkwaardig.

Wat is daar merkwaardig aan? Is dat niet toegestaan dan?!

Ik vind het geen reden om die foto's te verbergen, staat namelijk niet in de regels.

Waarom zou je die moeite nemen? Het is toch handig als hier te zien is wat de code aan een ring is

Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn, maar ik heb de keuze gemaakt om ringnummers niet op internet te zetten.
Overigens weet ik ook dat in elk geval 1 ringer waarvan ik regelmatig ringen aflees ook niet wil dat de ringnummers op het internet komen.

Ok prima, ik had niet verwacht dat ze dat niet wilden. Had juist verwacht dat ze dat wel zouden willen  :rolleye:

Heb er wel eens topic met poll over gemaakt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=167608.0
Ik heb zelf van het begin af aan de keuze gemaakt om geen ringnummers op internet te willen zetten.

Voor publicatie over de ringen op mijn website van Natuur in Haarlem vraag ik vooraf toestemming aan de ringers.
Zodoende kwam ik er ook achter dat er onder die ringers ook een aantal zijn die niet willen dat de ringnummers en/of gegevens op internet komen, of hun naam/mailadres.
Iets dat in het ringentopic hier vol op gebeurt!

Ik heb liever niet dat mensen een ring om de poot, of erger nog nek, van een beest duwen, laat staan flappen door vleugels heen boren... maarja dat doen ze ook...
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Theo M Kiewiet

Op Ameland waarnemingen kun je wel naar insecten (overig) en geleedpotigen (overig) klikken/specificeren, maar niet naar bijen, vliegen, kevers, muggen, mieren etc.
Waarom is dat zo?

Bijen & vliegen bijvoorbeeld zou ik graag per groep op Ameland kunnen zien.
Kan dat?
Met vr groet, Theo.

melae003

Het blijkt dat al veel mensen obsmapp hebben
Zou het niet heerlijk zijn als deze mensen ook wisten hoe ze het moeten gebruiken
Ik heb al eens iemand gemaild, in dit geval over de kwak in de Brabantse Biesbosch, dat de vogel midden op de weg zat
Als antwoord kreeg ik "nee, dit was exact de plaats waar ik stond"
Alsof dat iemand interesseert waar je stond,je wilt weten waar de vogel zat
Ergo
Niet alleen de vogel invoeren maar ook een pijtje plaatsen
Hoe krijg je dat aan alle obsmapp uitgelegd


Groet'n Toon
Groet'n Toon

Folkert Jan

Ik weet liever waar iemand staat dan waar de vogel zit.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Herman van der Meer

Maico Weites

Citaat van: Folkert Jan op april 23, 2013, 14:11:17 PM
Ik weet liever waar iemand staat dan waar de vogel zit.


Je doet toch een melding van een vogel, niet van een mens?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Douwe van der Ploeg

Er zit hoe dan ook een onzekerheid ingebouwd, en voor de meeste soorten (soorten, niet soortjagers..) Boeit die paar meter echt niet. Ik pas dan ook alleen grotere afstanden aan.
Douwe van der Ploeg

Gerard Troost

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 23, 2013, 15:20:13 PM
Er zit hoe dan ook een onzekerheid ingebouwd, en voor de meeste soorten (soorten, niet soortjagers..) Boeit die paar meter echt niet. Ik pas dan ook alleen grotere afstanden aan.
Ik heb vorig najaar eens wat statistiek gedraaid. Voorkeurshabitat van overzomerende Steppekiekendieven was op basis van mobiele waarnemingen in 70% van de gevallen de weg! Een paar meter er naast prikken is als je bijv een weiland intekent inderdaad niet erg, maar als je hem gewoon laat staat op de plek waar je invoert gaat het dus wel serieus mis.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Botervlieg

In het begin deed ik inderdaad ook steeds pijltje aanpassen, netjes naast de weg in de berm waar ik de plant/paddenstoel/vogel/ etc had gezien.

Tot ik ergens hier op het forum (weet uit mijn hoofd niet meer waar) las dat Hisko en een admin dat niet deden. Sindsdien dacht ik waar doe ik al die moeite voor.

Maargoed, eerlijk gezegd vind ik dat sowieso... Kleed/gedrag. Bij vlinders werd (of wordt?) er serieus naar gekeken, T.Muus had dacht ik ook een topic van kleed onbekend bestaat niet,
ei, rups, pop, imago zo moeilijk is het niet. Bij andere soortgroepen gebeurt er niets mee en zijn er zelfs wel eens admin(s?) die zeggen van we doen er toch niets mee.

Maar als je voor de verspreidingskaarten of foto's of weet ik wat wilt sorteren, mis je dus mogelijk een hele berg gegevens omdat veel waarnemers er niets mee doen.

Ik vind dat jammer en zou eigenlijk wel graag zien dat aan dit soort zaken meer/beter aandacht wordt besteed. Kan de kwaliteit van de waarneming.nl alleen maar ten goede komen volgens mij. En ja daar moet je wat voor doen, maargoed, als we het met elkaar op pakken...

caliprobola

Voor wie online invoert kan je heel eenvoudig het kleed voor bv dagvlinders standaard op het vaakst waargenomen kleed, in dit geval "imago" zetten, gewoon er even aan denken dan wanneer je een rups/ei invoert om kleed aan te passen. Mijn nachtvlinders bv staan standaard op kleed "imago" en gedrag "op licht". De correcte plaats is denk ik vooral een probleem bij vogels/zoogdieren. De afstand tussen object en waarnemer is bij andere soortgroepen over het algemeen dermate klein dat dit van weinig belang is, ik moet toegeven dat ik hierin ook eerder aan de luie kant ben maar met de laatste updates van obsmap gaat locatie aanpassen, naar ik dacht gehoord te hebben, wel een stuk eenvoudiger/sneller dan voorheen.

Melchior van Tweel

Ik vind het buitengewoon jammer als mensen hun waarnemingen willens en wetens niet nauwkeurig invoeren in Obsmapp. Die app is juist gemaakt om waarnemingen nauwkeurig in te voeren. Daarom zit er ook die kaartenmodule in om die buizerd verderop in te voeren. Waarnemingen van Obsmapp worden daarom ook standaard met een nauwkeurigheid van 10 meter in de database van wrn.nl gezet. Als je je waarnemingen onnauwkeurig invoert vervuil je daarmee niet alleen je eigen database en die van waarneming.nl, maar je ondermijnt ook de positie van waarneming.nl ten opzichte van de NDFF. En dat willen we allemaal toch niet. Ik zou daarom iedereen willen oproepen om de waarnemingen zo nauwkeurig mogelijk in te voeren. Als je de plek niet openbaar wilt maken, gebruik je de vervaging e/o embargo. Als je waarnemingen toch onnauwkeurig in wilt voeren, gebruik dan niet Obsmapp, maar voer het dan in op de website met een grotere onnauwkeurigheid (100m, 1000m of gebied).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl


SlechtValk

#2666
De  "pagination"-links (volgende pagina, vorige pagina, pagina nummer)  onderaan bijvoorbeeld fotopagina's (maar ook homepage) zijn momenteel redelijk klein, ik zou het fijn vinden als ze iets toegankelijker, lees: groter worden en dan met name de clickable area (als ik mij niet vergis enige padding toevoegen).

Neem bijvoorbeeld http://www.strangerstudios.com/sandbox/pagination/diggstyle2.php?page=6 als voorbeeld (de "view source"-knop op deze pagina geeft de source voor de php die in dit geval natuurlijk niet nodig is want die is er all, het enige wat nodig is, is een soortgelijke css).

Als ik mij niet vergis zou het zoiets moeten zijn:


table.paginator.gallery > tfoot > tr > td > a {
padding: 2px 5px 2px 5px; /* ruimte eromheen aanpassen aan wat het beste past */
margin: 2px; /* ruimte ertussen naar behoefte */
border: 1px solid #AAAADD; /* kleur uiteraard naar wens die het beste past bij deze layout */
text-decoration: none; /* no underline */
color: #000099; /* kleur uiteraard naar wens die het beste past bij deze layout */
}
table.paginator.gallery > tfoot > tr > td > a:hover,  table.paginator.gallery > tfoot > tr > td > a:active {
border: 1px solid #000099; /* ander kleur border bij hover/active */
color: #000; /* andere kleur tekst bij hover/active */
/* eventueel andere backgroundcolor bij hover/active */
}


Mogelijk moet margin/padding van omliggende elementen hiervoor ook iets vergroot worden, maar dat weet ik niet zeker.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Gerard Troost

Het is al eens eerder geopperd, maar kan op de foto pagina de instelling van het aantal fotos weer terug? (Waarom is die eigenlijk weggehaald toen?)

Citeer
Foto's
! Waar zijn de keuzes voor kolommen en rijen gebleven? Ga naar je Persoonlijke gegevens en stel ze zelf in
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Botervlieg

Ik wens... ik wens...

Als ik op de site naar gebied "Haarlem gemeente" ga dan kan ik allerlei zaken bekijken, waarnemingen, foto's, statistieken, toplijst soorten etc.
Graag zou ik hier een link bij krijgen voor de geluiden die waarnemers in dit gebied hebben opgenomen/ingevoerd.

Dan heb je wat overzicht over de geluiden die in dat gebied zijn ingevoerd, kun je ze makkelijker terugvinden.

Link: http://waarneming.nl/gebied/view/22805

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Citaat van: M. Baltus op april 26, 2013, 10:33:37 AM
Ik wens... ik wens...

Als ik op de site naar gebied "Haarlem gemeente" ga dan kan ik allerlei zaken bekijken, waarnemingen, foto's, statistieken, toplijst soorten etc.
Graag zou ik hier een link bij krijgen voor de geluiden die waarnemers in dit gebied hebben opgenomen/ingevoerd.

Dan heb je wat overzicht over de geluiden die in dat gebied zijn ingevoerd, kun je ze makkelijker terugvinden.

Link: http://waarneming.nl/gebied/view/22805

Groetjes, Marleen
ah je gaat onderzoeken of de koekoek in haarlem anders zingt dan in Leiden ?
Leef je uit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0