Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:51:42 AM
De oplossing is inderdaad dat je ook alle waarnemingen voorzien van een escape toont/telt in de soortenlijst waar je inclusief exoten hebt aangevinkt. Nu rekent het systeem de aangeduide escapes niet mee, ook al vink je inclusief exoten aan.
die keuze bestaat niet in dit scherm http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-23&s=0&incl=0&sorteer=alfa
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2013, 11:56:32 AM
Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:51:42 AM
De oplossing is inderdaad dat je ook alle waarnemingen voorzien van een escape toont/telt in de soortenlijst waar je inclusief exoten hebt aangevinkt. Nu rekent het systeem de aangeduide escapes niet mee, ook al vink je inclusief exoten aan.
die keuze bestaat niet in dit scherm http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-23&s=0&incl=0&sorteer=alfa

Nee, dat heet daar 'echte soorten' .  Daar zijn op waarneming.nl  iets van 5 varianten van, waarmee hetzelfde bedoeld wordt.

Ik zie dat je op de kaarten al alle waarnemingen (incl. escape) toont

Maar op  http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-26&s=0&incl=0&sorteer=alfa

zouden dan 3 dasloken in de lijst moeten verschijnen en ook de soorten waarvan alleen waarnemingen zijn gedaan met de aanduiding escape.

HPM

Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:59:56 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2013, 11:56:32 AM
Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:51:42 AM
De oplossing is inderdaad dat je ook alle waarnemingen voorzien van een escape toont/telt in de soortenlijst waar je inclusief exoten hebt aangevinkt. Nu rekent het systeem de aangeduide escapes niet mee, ook al vink je inclusief exoten aan.
die keuze bestaat niet in dit scherm http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-23&s=0&incl=0&sorteer=alfa

Nee, dat heet daar 'echte soorten' .  Daar zijn op waarneming.nl  iets van 5 varianten van, waarmee hetzelfde bedoeld wordt.
...

Dat is volgens mij niet waar. In de gebiedssoortenlijst gaat het om ondersoorten, , kweekvarieteiten, verzamelsoorten e.d.
Herman van der Meer

RutgerB

Citaat van: HPM op februari 26, 2013, 12:02:57 PM
Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:59:56 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2013, 11:56:32 AM
Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:51:42 AM
De oplossing is inderdaad dat je ook alle waarnemingen voorzien van een escape toont/telt in de soortenlijst waar je inclusief exoten hebt aangevinkt. Nu rekent het systeem de aangeduide escapes niet mee, ook al vink je inclusief exoten aan.
die keuze bestaat niet in dit scherm http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-23&s=0&incl=0&sorteer=alfa

Nee, dat heet daar 'echte soorten' .  Daar zijn op waarneming.nl  iets van 5 varianten van, waarmee hetzelfde bedoeld wordt.
...

Dat is volgens mij niet waar. In de gebiedssoortenlijst gaat het om ondersoorten, , kweekvarieteiten, verzamelsoorten e.d.

test het eens in http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-23&s=0&incl=0&sorteer=alfa en let op de eerste soort; Kaukasische zilverspar - Abies nordmanniana

HPM

Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 12:07:26 PM
Citaat van: HPM op februari 26, 2013, 12:02:57 PM
Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:59:56 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2013, 11:56:32 AM
Citaat van: RutgerB op februari 26, 2013, 11:51:42 AM
De oplossing is inderdaad dat je ook alle waarnemingen voorzien van een escape toont/telt in de soortenlijst waar je inclusief exoten hebt aangevinkt. Nu rekent het systeem de aangeduide escapes niet mee, ook al vink je inclusief exoten aan.
die keuze bestaat niet in dit scherm http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-23&s=0&incl=0&sorteer=alfa

Nee, dat heet daar 'echte soorten' .  Daar zijn op waarneming.nl  iets van 5 varianten van, waarmee hetzelfde bedoeld wordt.
...

Dat is volgens mij niet waar. In de gebiedssoortenlijst gaat het om ondersoorten, , kweekvarieteiten, verzamelsoorten e.d.

test het eens in http://waarneming.nl/gebied/species_list/710?g=10&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-02-23&s=0&incl=0&sorteer=alfa en let op de eerste soort; Kaukasische zilverspar - Abies nordmanniana

Maar die staat toch niet op escape? Niet sals soort en niet als waarneming. De soort heeft de status incidenteel / zwerver.

Raar geval vind ik bijvoorbeeld ook Solanum nigrum subsp. nigrum. Een ondersoort uiteraard maar als 'alleen echte soorten' is aangevinkt komt de soort Solanum nigrum niet voor.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: Vincent Sanders op februari 25, 2013, 21:44:42 PM
Citaat van: Remco (en Violet) op februari 25, 2013, 20:29:34 PM

Geen idee hoe dit voor andere gebruikers is, maar wij zien regelmatig een gebruikersopmerking over het hoofd doordat wij niet altijd op het hoofdscherm kijken.
Of zie ik ergens iets over het hoofd ?

Ik kijk ook niet vaak op de startpagina van waarneming, dus kom er vaak pas laat achter.
in dit kader ook maar even een signaal ingebouwd als een admin commentaar gegeven heeft.
Deze blijven maximaal 1 week staan en gaan na lezen niet weg.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerRaar geval vind ik bijvoorbeeld ook Solanum nigrum subsp. nigrum. Een ondersoort uiteraard maar als 'alleen echte soorten' is aangevinkt komt de soort Solanum nigrum niet voor.
die intelligentie zit maar in een paar schermen.
niet in deze.
De tekst bij het aanvink vakje is wat verduidelijkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Remco (en Violet)

#2527
Citeercitaat verwijderd

:duim: Dankjewel Hisko, dan zien we de opmerkingen van beide (gebruikers en admins) zeker eerder.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Marijn_Verbeek

Citaat van: Remco (en Violet) op februari 26, 2013, 18:26:09 PM
Citeercitaat verwijderd

:duim: Dankjewel Hisko, dan zien we de opmerkingen van beide (gebruikers en admins) zeker eerder.
Ik heb je citaat verwijderd. Daarin stond een vreemde link die een pagina opent met alleen een link naar adult-website.
Groet,
Marijn Verbeek

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2013, 13:39:42 PM
CiteerRaar geval vind ik bijvoorbeeld ook Solanum nigrum subsp. nigrum. Een ondersoort uiteraard maar als 'alleen echte soorten' is aangevinkt komt de soort Solanum nigrum niet voor.
die intelligentie zit maar in een paar schermen.
niet in deze.
De tekst bij het aanvink vakje is wat verduidelijkt
Ah ja, inclusief exoten en ondersoorten etc.  Mij is het verder hetzelfde dat je nu twee daslookjes in die lijst ziet vermeld, maar als je er op drukt het er drie zijn, nu ook op de kaart. Dat op de kaart krijgen was mijn wens.

Henri25

#2530
Weet niet zo heel goed waar ik dit moet plaatsen maar ik was het volgende scherm wat aan het bekijken en het viel me op dat parkeend en parkgans werden geteld in de kolom variëteiten, maar dat stadsduif gewoon netjes onder de kolom van soorten valt... Lijkt me niet helemaal correct?

=S&s[]=V&exo=0&exo=1&esc=0&esc=1&cdna=0&sorteer=alfa&f=0&sound=0]http://waarneming.nl/lijst_v3.php?user=86447&g=1&local_list=0&local_list=1&fam=0&jaar=2013&maand=0&prov=0&rar=1&s[]=S&s[]=V&exo=0&exo=1&esc=0&esc=1&cdna=0&sorteer=alfa&f=0&sound=0
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Jan vH

Citaat van: Henri25 op maart 11, 2013, 16:06:10 PM
Weet niet zo heel goed waar ik dit moet plaatsen maar ik was het volgende scherm aan het bekijken en het viel me op dat parkeend en parkgans werden geteld in de kolom variëteiten, maar dat stadsduif gewoon netjes onder de kolom van soorten valt... Lijkt me niet helemaal correct?

=S&s[]=V&exo=0&exo=1&esc=0&esc=1&cdna=0&sorteer=alfa&f=0&sound=0

Dat komt omdat Stadsduif de status 'Soort' heeft. Dat is natuurlijk niet correct, het zou als variant moeten staan van Rotsduif, net als Parkeend een variant is van Wilde eend, en Parkgans van Grauwe gans.

Het verschil zal wel zitten in het feit dat de wilde Rotsduif niet in Nederland voorkomt, maar dan nog klopt de status 'Soort' niet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Henri25

Citaat van: Jan vH op maart 11, 2013, 16:11:09 PM
Citaat van: Henri25 op maart 11, 2013, 16:06:10 PM
Weet niet zo heel goed waar ik dit moet plaatsen maar ik was het volgende scherm aan het bekijken en het viel me op dat parkeend en parkgans werden geteld in de kolom variëteiten, maar dat stadsduif gewoon netjes onder de kolom van soorten valt... Lijkt me niet helemaal correct?

=S&s[]=V&exo=0&exo=1&esc=0&esc=1&cdna=0&sorteer=alfa&f=0&sound=0

Dat komt omdat Stadsduif de status 'Soort' heeft. Dat is natuurlijk niet correct, het zou als variant moeten staan van Rotsduif, net als Parkeend een variant is van Wilde eend, en Parkgans van Grauwe gans.

Het verschil zal wel zitten in het feit dat de wilde Rotsduif niet in Nederland voorkomt, maar dan nog klopt de status 'Soort' niet.

Duidelijk! Had al een vermoeden dat het zoiets was :). Klein schoonheidsfoutje dus, hopelijk kan dit even worden rechtgezet?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland


Henri25

Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2013, 16:29:19 PM
Henri, je hebt helemaal gelijk. zo beter http://waarneming.nl/lijst_v3.php?user=86447&g=1&local_list=0&local_list=1&fam=0&jaar=2013&maand=0&prov=0&rar=1&s%5B%5D=S&s%5B%5D=F&exo=0&exo=1&esc=0&esc=1&cdna=0&sorteer=alfa&f=0&sound=0

Snelle service Hisko! Top! Alleen: Soepeend/soepgans staan onder variëteiten.. niet onder forma. Is het dan niet logischer stadsduif ook onder variëteiten te zetten?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

HPM

Onderaan de daglijst staat '### resultaten'. Dat  blijkt het aantal soorten te zijn en het lijkt me dan ook beter om dat te schrijven.

Ik zou het nuttig vinden als er ook het aantal waarnemingen kwam te staan. Dan dus:  ### soorten #### waarnemingen

(Het aantal waarnemingen per dag is een maat voor de activiteit en kan ook gebruikt worden om het aandeel van bijvoorbeeld het aantal Kraanvogelmeldingen te berekenen. Als we aannemen dat Kraanvogelwaarnemers ook (alle) andere soorten doorgeven, levert het kraanvogelaandeel waarschijnlijk een betere maat voor de ontwikkeling dan de aantallen. Voor een illustratie van het mogelijke effect zie deze grafieken op Birdtrack )


Herman van der Meer

Margreet Kwh

Is het mogelijk om een onderdeel "Fenologie" toe te voegen onder overige natuuronderwerpen? Dus niet bij de soortgroepen afzonderlijk.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

rudi

Hallo Hisko !
ik heb een idee die het niet gaat halen denk ik, het betreft het vakje bij het invoeren van de waarneming waar ik kan kiezen: overvliegend, overvliegend noord etc.als dit veranderd zou worden in: foto vooraanzicht, zijaanzicht, bovenaanzicht etc. dit zou mij enorm helpen bij het determineren, maar het gaat dan tenkoste van de vliegroute.
een dilemma, die ik toch maar even meld!
vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

hiskodevries

nee dat gaat het niet halen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Hallo Hisko (en anderen),
Vandaag ben ik op een symposium geweest van het CBS in samenwerking met het Netwerk Ecologische Monitoring in Den Haag. Het thema was Orde uit Chaos, Occupancy-modellen veranderen de natuurmonitoring. Ruim 130 mensen hebben daar gehoord hoe het mogelijk blijkt te zijn om trends van soorten te halen uit losse (niet gestructureerd verzamelde) waarnemingen (zoals op waarneming.nl) met behulp van nieuwe statistische modellen (occupancy-modellen). Helaas heb ik daar niemand van Stichting Natuurinformatie gezien, want waarneming.nl kwam diverse keren aan de orde. Ik vond het een zeer interessante dag die voor waarneming.nl voor de toekomst belangrijk kan zijn.
De trends van de ontwikkeling van soorten worden tot nu toe vooral berekend aan de hand van waarnemingen uit de meetnetten van het Netwerk Ecologische Monitoring (o.a. broedvogelkarteringen, vlinderroutes, etc). Door de gestructureerde manier van monitoring worden niet alleen de aanwezigheid van soorten gemeten, maar ook de afwezigheid van de andere soorten (nul-metingen). Het zijn juist die nulmetingen die van doorslaggevend belang zijn bij het bepalen van trends. Het verzamelen van deze waarnemingen via de meetnetten is echter erg arbeidintensief en het is gebleken dat de trends uit deze gegevens soms moeilijk te interpreteren zijn. Het verzamelen van losse, terloopse waarnemingen, zoals op waarneming.nl, neemt de laatste jaren een grote vlucht. Maar daar zitten juist vrijwel geen nul-waarnemingen bij. Bovendien zijn er grote verschillen in methode, intensiteit en kennis van de waarnemingen/waarnemer, waardoor die waarnemingen niet zomaar te vergelijken zijn voor trendanalyses. Door middel van occupancy-modellen blijkt toch het mogelijk te zijn ook deze losse waarnemingen te betrekken bij deze trendanalyses. Het voert tever om hier precies te vertellen hoe occupancy-modellen precies werken. Ik ben ook geen statisticus. De theorie achter het model is dat door gegevens van een gebied te gebruiken als dat in een seizoen meerdere keren bezocht zijn. Uit deze gegevens zijn trefkansen te berekenen. Deze trefkansen spelen een sleutelrol in het berekenen van trends van soorten.
Het symposium heeft ook duidelijk gemaakt dat hoewel occupancy-modellen krachtige hulpmiddelen zijn, trends verreweg het beste berekend kunnen worden als er meer nul-waarnemingen verzameld worden. Ik denk dat waarneming.nl daarin een grote(re) rol zou kunnen spelen. Op dit moment is het mogelijk om nul-waarnemingen  alleen op gebiedsbasis in te voeren (bijvoorbeeld http://waarneming.nl/waarneming/view/74212849). Ik zou ervoor willen pleiten het mogelijk te maken dit ook op andere schaalniveau's mogelijk te maken (de standaardniveau's van waarneming.nl, dus 1000, 100 en 10 meter). Natuurlijk is het niet de bedoeling als je op een plek een Merel waarneemt, je 349 andere vogelsoorten invoert die je niet hebt waargenomen. Iedereen zal inzien dat dat geen meerwaarde heeft (en dat zal ook niet snel gebeuren aangezien het veel werk is om dat allemaal in te voeren). Het gaat meer om situaties van een vindplaats van een Groenknolorchis waar je na twee jaar terugkomt en waar die ineens is verdwenen of die kleine libellenpopulatie in dat vennetje die opeens na langdurig en gedegen zoeken helemaal verdwenen lijkt te zijn. Dat zijn de nul-waarnemingen waar je het natuurbeheer en –beleid mee verder kunt helpen.
Ik heb al eerder gepleit voor de mogelijkheden om nul-waarnemingen in te voeren. Bij deze doe ik een ultieme oproep dit mogelijk te maken.

p.s. Het viel me trouwens op dat huidige nul-waarnemingen in geen enkel overzicht terugkomen. Logisch, gezien de huidige opzet. Mochten de mogelijkheden voor nul-waarnemingen verruimd worden, zou het goed zijn als dergelijke waarnemingen ook ergens zichtbaar worden (Kan een uitdaging voor sommige mensen zijn om die soort toch terug te gaan zoeken!).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Ideetje om alleen een 0-waarneming toe te staan bij "gebied doorzocht"?
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 14, 2013, 22:36:06 PM
Ideetje om alleen een 0-waarneming toe te staan bij "gebied doorzocht"?
Hallo Douwe,
Zo is het nu al. Maar die gebieden zijn soms juist veel te groot. De groeiplek van die Groenknolorchisis misschien maar een paar vierkante meter, en daar wil ik een uitspraak over doen. In hetzelfde gebied, een paar honderd meter verderop staat de orchidee misschien nog wel.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Melchior. nul waarnemingen kunnen we alleen maar in een context toestaan.
de begrenzing in de ruimte moet duidelijk zijn. als ik een punt waarneming invoer met aantal=0. leuk maar daar heb ik niets aan. 10 meter verder stond de soort wel ?
vandaar dat we het alleen toelaten bij projecten waarbij de grenzen duidelijk zijn. gebied of hok
Bijvoorbeeld in dit tel formulier kan het wel http://iwc-swaziland.observado.org/iwc_counts/add?geb=92137&lang=en
In belgie is  met deze manier van 'monitoring' al wat ervaring opgedaan. volgens mij heb ik dat ook wel eens gepost op het forum.
Daar wordt ook veel gebruik gemaakt van streeplijsten ( de mogelijkheid die je krijgt als je een waarneming hebt ingevoerd) zodat mensen geen soorten vergeten in te voeren.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2013, 07:49:28 AM
Melchior. nul waarnemingen kunnen we alleen maar in een context toestaan.
de begrenzing in de ruimte moet duidelijk zijn. als ik een punt waarneming invoer met aantal=0. leuk maar daar heb ik niets aan. 10 meter verder stond de soort wel ?

Hisko,
Die afgrenzing wordt toch bepaald door de coordinaten met de onnauwkeurigheid? Als je die cirkel goed onderzocht hebt en je vind de soort er niet meer, dan kan je een nul-waarneming opgeven. Als de soort 10 meter verderop wél staat is dat nieuwe informatie, die je met een nieuwe waarneming (en met nieuwe coordinaten) kunt opgeven. Het is natuurlijk uiteindelijk de interpretatie die bepaalt hoe daarmee om te gaan, welke nul-waarnemingen op welke eerdere niet-nul-waarnemingen slaan. Dat zou eventueel geholpen kunnen worden door het waarnemingnummer van de oude waarneming in het opmerkingenveld te noteren. Is het zo helderder?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Hallo Hisko,
Dat is een hele mooie presentatie van de (nul-)waarnemingen. Maar ik kan ze toch nog steeds niet invoeren. Of kijk ik scheef?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

rudi

Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2013, 15:33:02 PM
nee dat gaat het niet halen.
jammer maar ja.. je zou dan ook de site naam moeten veranderen in determineren.nl
misschien in de verre toekomst.. dat er ruimte is voor beide opties.
bedankt voor de reaktie
vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

hiskodevries

via projecten
anders (nog) niet. ik ben ontzettend huiverig voor een enorme stortvloed aan onzinnige data
0 kuifarend
je hebt altijd van die grapjassen.
dan ook nog constant moeten uitleggen dat die 0 dan geldt rondom het gekozen punt met straal gelijk aan de precisie.
ik zal eens met de belgen overleggen of die streeplijst ook nul waarnemingen mag gaan bevatten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Een functie voor een select aantal mensen? Bij wijze van test?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com