Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg

Citaat van: hiskodevries op januari 17, 2013, 13:32:29 PM
Citaat van: sam op januari 17, 2013, 12:32:41 PM
Prima als het zo blijft als het nodig is. Maar ik begrijp het maar ten dele. Want als de foto uitwijst dat het een bepaalde soort is dan kan de tekst dat toch niet teniet doen? (Hooguit andersom dat je kenmerken hebt gezien die niet op de foto staan en dan toch wijzen op een juiste derterminatie ook al is niet alles op de foto te zien.) Anders is natuurlijk als je de soortnaam veranderd oid. Of zie ik iets over het hoofd?
groet Sam
kleed, gedrag , lokatie, tegenstrijdige bijzonderheden etc. Kortom het GEHEEL. Dus bij het wijzigen van een komma wordt de status op 'onbekend' gezet. dezelfde discussie kom je op dit forum nog wel een keer of 10 tegen.

Zojuist even gecheckt: je kunt gegevens bij een foto (fotograaf, stadium, geslacht en details) nog steeds wijzigen zonder dat de goedkeuring vervalt ...
Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

Citeerkleed, gedrag , lokatie, tegenstrijdige bijzonderheden etc. Kortom het GEHEEL. Dus bij het wijzigen van een komma wordt de status op 'onbekend' gezet. dezelfde discussie kom je op dit forum nog wel een keer of 10 tegen.
BIJ EEN WAARNEMING.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Twee wensjes...

1) Zou er bij de toplijst soorten in de gebieden ook een optie kunnen komen dat je wel iedereen op de lijst kunt zien?
Wat dan standaart uit staat, maar wat je wel aan kunt zetten als je het wilt weten...
Je kunt daardoor zien hoeveel waarnemers er in een gebied zijn in die periode. Ik ben bijv erg benieuwd hoeveel waarnemers er in 2013 (tot nu toe) hebben waargenomen en dat in vergelijking met de mensen die echt in de toplijst staan (dus meer dan 50 soorten hebben). Tot nu toe 437 waarnemingen van volgens mij 10-20 waarnemers, maar precies weet ik dat niet en kan ik ook niet nagaan.

2) Zou de toplijst soorten ipv 1x per 23u, maar 2x per 24u mogen of 4x per 24u?

3) Ik ben wel benieuwd naar jullie mening(en) hierover: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=215931.0
Of nieuws dat invloed heeft op de waarnemingen nuttig/zinvol kan zijn om in waarneming in te bouwen.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

ad 1. in de toplijst van een gebied zie je iedereen, die meer dan 50 soorten heeft gezien, en je zelf. Die grens is daar niet voor niets . Hoe lang zou die bij dit soort gebieden worden ?? http://waarneming.nl/gebied/toppers/3239 

ad 2. het vullen van toplijst soorten duurt 2 a 3 minuten voor elke mogelijkheid (Jaren * soortgroepen * provincies (reken zelf het aantal mogelijkheden maar even uit)
als we dat vaker laten verversen neemt de aanslag op de server met een veelvoud toe

ad 3, tsja. het lijkt mij vreemder als in een gebied niets gebeurt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op januari 17, 2013, 15:40:17 PM
ad 1. in de toplijst van een gebied zie je iedereen, die meer dan 50 soorten heeft gezien, en je zelf. Die grens is daar niet voor niets . Hoe lang zou die bij dit soort gebieden worden ?? http://waarneming.nl/gebied/toppers/3239 
De meeste waarnemers die in 2013 in Haarlem hebben waargenomen hebben uberhaupt nog geen 50 soorten over alle jaren, onvindbaar dus. Jammer, dat omdat er in misschien 10 gebieden een  lange lijst komt (áls je de optie aan zou zetten) dat gelijk nergens voor nergens in Nederland een lijst mag komen welke waarnemers er wel waarnemen maar niet enorm actief zijn...

Citaat van: hiskodevries op januari 17, 2013, 15:40:17 PMad 2. het vullen van toplijst soorten duurt 2 a 3 minuten voor elke mogelijkheid (Jaren * soortgroepen * provincies (reken zelf het aantal mogelijkheden maar even uit)
als we dat vaker laten verversen neemt de aanslag op de server met een veelvoud toe
Dat weet ik en daar heb ik begrip voor. Daarom vraag ik beleeft om 2x per dag of 4x per dag, en niet om "altijd up-to-date".

Citaat van: hiskodevries op januari 17, 2013, 15:40:17 PMad 3, tsja. het lijkt mij vreemder als in een gebied niets gebeurt
Waar het om gaat is dat elke waarnemer nu van elk gebied waar die interesse in heeft op een of andere manier moet bijhouden als er dingen gebeuren. Het zou handiger (en leuker) zijn als veranderingen die bepaalde invloed hebben, op waarneming terug te vinden zijn, zodat niet iedereen die info zelf hoeft te verzamelen. Ook voor de gebruikers van de gegevens handig, want zij zullen zulke nieuws-items wellicht ook vergeten als zij de cijfers interpreteren. En als laatste zou je ook nog met de nieuws-items beter duidelijk kunnen maken hoeveel invloed bepaalde zaken hebben. Dingen die we nu misschien helemaal nog niet weten. In welke mate de nieuws-items hier vermeld zouden moeten worden, daar valt over te discussieren natuurlijk. Daarvoor heb ik dat topic gemaakt. Ik snap dat simpel onderhoud er niet perse in hoeft, of alleen als iemand het met goede reden aanvraagt ofzo? (Ik denk even hardop).

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Citeer2x per dag of 4x per dag, en niet om "altijd up-to-date".
ik denk niet dat dit erg veel mutaties in die lijst laat zien. het is goed zoals het is.
misschien kun je uitleggen waarom je dat wilt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op januari 17, 2013, 16:33:39 PM
Citeer2x per dag of 4x per dag, en niet om "altijd up-to-date".
ik denk niet dat dit erg veel mutaties in die lijst laat zien. het is goed zoals het is.
misschien kun je uitleggen waarom je dat wilt

Bedankt dat je het vraagt, Hisko  :duim:

Ik merk dat ik vaak als ik naar een gebied ben geweest, bij thuiskomst uit enthousiasme regelmatig even kijk van hoeveel soorten heb ik daar?
Of zelfs nog voor ik naar een gebied ga, dat ik naar het aantal soorten kijk wat ik in dat gebied heb.

Zonder er bij na te denken "verspeel" ik daarmee mijn 1x per 24u.
Daarna ga ik dan waarnemen en/of de waarnemingen invoeren en ja.... dan maar wachten.
Oke het is geen wereld-ramp, dat is het uiteindelijk nooit. Het blijft hobby en natuurlijk kan ik 24u geduld hebben.
Maar ik zou graag de kans hebben om dan bijv 's avonds alsnog te kunnen kijken hoeveel soorten er bij zijn gekomen.

Als het echt niet kan/mag leg ik me daarbij neer, maar ik zou het wel erg fijn/leuk vinden als je toch nog een kans hebt om de tussenstand te zien omdat je je daar soms toch wel wat op verheugd of benieuwd naar bent.

Wat ook wel gebeurt is dat ik op een dag voor mijzelf naar de lijst heb gekeken en dat vervolgens iemand anders in dat gebied heel veel waarnemingen invoert, dat ik benieuwd ben waar diegene in de lijst eigenlijk stond/staat.

Je zult het gerust niet elke dag gebruiken, het 2x of 4x laden, maar persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als ik in elk geval, een keertje extra zou kunnen kijken.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

nieuwsgierig aagje  ;D
de topspotters in een gebied moeten nu minsten 10 vogelsoorten hebben gezien voor andere soortgroepen is de grens nog veel lager.
deze lijst ( die van een gebied dus) wordt 1 keer per 6 uur ververst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

#2468
Citaat van: hiskodevries op januari 17, 2013, 17:05:41 PM
nieuwsgierig aagje  ;D
de topspotters in een gebied moeten nu minsten 10 vogelsoorten hebben gezien voor andere soortgroepen is de grens nog veel lager.
deze lijst ( die van een gebied dus) wordt 1 keer per 6 uur ververst

;D  :duim: Mijn dank is groot, Hisko  :angel:

twijfel alleen of het standaard zo laag moet of dat het een aparte optie moet zijn. Wat mij betreft prima zo :) Maar benieuwd of er nu geen boze gezichten van andere(n) komen.

HPM

Marleen, niet iedereen voert zijn waarnemingen dezelfde dag nog geljk bij thuiskomst in. Dat doen ze ook als jij slaapt, de volgende dag, de volgende week of de volgende maand, om het nog maar niet over na jaren te hebben. Zo'n lijst is dus nooit definitief en jouw positie daarop dus fictief, hoe vaak per dag je ook ververst.

Overigens zijn er 2137 soorten uit Haarlem in Waarneming ingevoerd.


Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op januari 17, 2013, 17:12:28 PM
Overigens zijn er 2137 soorten uit Haarlem in Waarneming ingevoerd.

Dat weet ik, daar had ik het niet over.
Ik zei dat de meeste (dus niet alle) waarnemers die in 2013 waarnemingen hebben gedaan, überhaupt nog nooit in Haarlem meer dan 50 soorten hebben ingevoerd.
Dus de suggestie dat ik bij "alle" soortgroepen van "alle" jaren ook "alle" waarnemers van Haarlem zie, klopt niet.

hiskodevries

CiteerDus de suggestie dat ik bij "alle" soortgroepen van "alle" jaren ook "alle" waarnemers van Haarlem zie, klopt niet.
Wie suggereert dat ?
Als mensen graag in dat lijstje willen komen moeten ze daar wel wat voor doen, dat is het beginsel van de 'lijstjes'
en ja met een mus en een meerkoet red je het niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

caliprobola

Citaat van: hiskodevries op januari 18, 2013, 07:40:56 AM
en ja met een mus en een meerkoet red je het niet
;D
Of misschien zijn het die gewone soorten die het er net wel toe doen...

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op januari 18, 2013, 07:40:56 AM
CiteerDus de suggestie dat ik bij "alle" soortgroepen van "alle" jaren ook "alle" waarnemers van Haarlem zie, klopt niet.
Wie suggereert dat ?
Als mensen graag in dat lijstje willen komen moeten ze daar wel wat voor doen, dat is het beginsel van de 'lijstjes'
en ja met een mus en een meerkoet red je het niet

Het lijkt erop dat er wat miscommunicatie is.

Wat ik graag wilde was dat ik 2 of 4x per dag (ipv 1x per dag) de lijst kon verversen. Dat is gelukt dat kan en mag nu  :right: :duim:

Wat ik ook graag wilde was dat ik ergens kon zien wie er allemaal in Haarlem waarnemingen hebben doorgegeven. Zodat je kan zien, er zijn 126 waarnemers in het gebied,
maar er staan er maar 20 in de toplijst soorten.

Ik zie nu dat alle toplijsten naar beneden zijn verlaagd, wat eigenlijk niet hoeft en misschien zelfs wel niet zo leuk is. Wat mij betreft mag dat weer teruggezet, want dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde. Het zou leuk zijn als je met een aanklikrondje oid een lijst kunt krijgen met alle waarnemers in het gebied in een bepaalde periode / soortgroep etc.

Hoop dat ik het nu iets beter heb uitgelegd, sorry voor het misverstand als dat door mij veroorzaakt is.

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Al eerder heb ik erover gedacht om dit aan te vragen maar n.a.v. dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=215713.0 dan dit keer maar eens doorgezet.

Kan de setting voor aantal kolommen en regels van foto's a.j.b. onthouden worden dat je niet steeds weer de aantallen hoeft te veranderen als je niet een bookmark gebruikt hebt.

Ik heb een erg groot scherm en het is zo jammer dat daar vaak minder dan de helft van gebruikt wordt ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bas de Maat

Citaat van: SlechtValk op januari 20, 2013, 04:32:48 AM
Al eerder heb ik erover gedacht om dit aan te vragen maar n.a.v. dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=215713.0 dan dit keer maar eens doorgezet.

Kan de setting voor aantal kolommen en regels van foto's a.j.b. onthouden worden dat je niet steeds weer de aantallen hoeft te veranderen als je niet een bookmark gebruikt hebt.

Ik heb een erg groot scherm en het is zo jammer dat daar vaak minder dan de helft van gebruikt wordt ;)

Wat ik mij zou kunnen bedenken is dat er tegenwoordig steeds meer en meer mensen zijn met eerder een groot dan een klein beeldscherm. Het lijkt mij een mooie oplossing om de standaard aan te passen naar bijvoorbeeld 5x6. Mensen met een kleiner scherm kunnen dan voor minder kolommen kiezen, mensen met een groter kunnen alsnog meer kolommen kiezen.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

HPM

Citaat van: Bas de Maat op januari 20, 2013, 09:47:19 AM
Citaat van: SlechtValk op januari 20, 2013, 04:32:48 AM
Al eerder heb ik erover gedacht om dit aan te vragen maar n.a.v. dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=215713.0 dan dit keer maar eens doorgezet.

Kan de setting voor aantal kolommen en regels van foto's a.j.b. onthouden worden dat je niet steeds weer de aantallen hoeft te veranderen als je niet een bookmark gebruikt hebt.

Ik heb een erg groot scherm en het is zo jammer dat daar vaak minder dan de helft van gebruikt wordt ;)

Wat ik mij zou kunnen bedenken is dat er tegenwoordig steeds meer en meer mensen zijn met eerder een groot dan een klein beeldscherm. Het lijkt mij een mooie oplossing om de standaard aan te passen naar bijvoorbeeld 5x6. Mensen met een kleiner scherm kunnen dan voor minder kolommen kiezen, mensen met een groter kunnen alsnog meer kolommen kiezen.

Het lijkt mij erger dat foto's het beeld uitlopen dan dat er wat ruimte overblijft. De huidige 4x3 lijkt me daarom prima, maar voor mensen met kleine schermpjes is het misschien wel teveel.
Op mijn scherm heb ik ruimte voor een kolom meer, maar dat heb ik nooit als een probleem ervaren.
Herman van der Meer

Huub Don

De startpagina reclame-vrij houden aub.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Qua raster voor de thumbs: Dat hoeft natuurlijk helemaal geen raster te zijn, maar kan theoretisch worden opgelost als "floating" kaders. Je kunt dan bijvoorbeeld aan de gebruiker overlaten of deze 10, 20, 40 of 80 (of andere aantallen) per pagina wil zien en de breedte van het browservenster (niet beeldscherm) bepaalt of die in rijen van 3, 4, 5 of meer getoond worden (plus een halve rij overloop).

Het enige is dat enkele oeroude browsers hiet misschien moeite mee hebben (ik zou zo even niet weten welke), maar worden die officieel nog ondersteund?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

SlechtValk

Citaat van: Arp op januari 20, 2013, 18:55:02 PM
Qua raster voor de thumbs: Dat hoeft natuurlijk helemaal geen raster te zijn, maar kan theoretisch worden opgelost als "floating" kaders. Je kunt dan bijvoorbeeld aan de gebruiker overlaten of deze 10, 20, 40 of 80 (of andere aantallen) per pagina wil zien en de breedte van het browservenster (niet beeldscherm) bepaalt of die in rijen van 3, 4, 5 of meer getoond worden (plus een halve rij overloop).

Het enige is dat enkele oeroude browsers hiet misschien moeite mee hebben (ik zou zo even niet weten welke), maar worden die officieel nog ondersteund?

Dan blijf je met het "probleem" zitten dat je als groot-scherm-bezitter steeds het aantal omhoog moet/wilt gooien, er is natuurlijk geen verschil tussen 4x3 en 8x1,5 tenzei het getoonde aantal ook op schermgrootte aangepast wordt (zoals google's image search dat tegenwordig geloof ik wel doet).
Hiervoor is echter volgens mij veel meer programmeren nodig dan wanneer je de rasterverhouding even opslaat (desnoods in het cookie dat al gegenereerd wordt) en later terugleest. Nog mooier dan het cookie gebruiken is natuurlijk dat het ook in je profiel opgeslagen wordt, zodat het ook nog ingesteld staat wanneer je uitgelogd bent geweest o.i.d...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Graag een aanduiding op de "Help identificeren"-pagina (http://waarneming.nl/waarnemingen_identify_me.php) dat er al een opmerking geplaatst is door een beheerder. (misschien zelfs die opmerking weergeven).

Het is me al enkele malen voorgekomen dat ik op de knop "ik weet het" druk en als ik mijn bericht geplaatst heb erachter kom dat een beheerder het goede antwoord al in het commentaar getzet heeft.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Citaat van: SlechtValk op januari 21, 2013, 04:05:02 AM
Graag een aanduiding op de "Help identificeren"-pagina (http://waarneming.nl/waarnemingen_identify_me.php) dat er al een opmerking geplaatst is door een beheerder. (misschien zelfs die opmerking weergeven).

Het is me al enkele malen voorgekomen dat ik op de knop "ik weet het" druk en als ik mijn bericht geplaatst heb erachter kom dat een beheerder het goede antwoord al in het commentaar getzet heeft.
prima
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik Talens

Bij voorbaat mijn excuses als deze vraag al eerder is gesteld, maar ik had even geen tijd om alle 83 pagina's met verbetersuggesties door te lopen. Ik vroeg mij af af het mogelijk is om een matrix te maken als bij eeuwige maandlijst, maar dan in plaats van maanden met waarnemers die je zelf kunt kiezen. Jaar zou dan bijvoorbeeld een extra invoerveld kunnen zijn. Ik weet dat mensen lijstjes graag willen vergelijken met andere waarnemers. Nu moet je de vergelijking per waarnemer en elke keer opnieuw doen. Als je een vriendengroep kunt aanmaken waarvoor deze matrix kan worden aangemaakt zou ik dat wel kunnen waarderen.

MC

Bij geleedpotigen staan allemaal insectentermen (imago, larve), terwijl bij veel groepen adult, juveniel e.d. gebruikelijk is. Ik weet zelf ook niet direct welke termen bij welke geleedpoten-groep worden gebruikt, maar het behoeft duidelijk een verbetering. Iemand anders een suggestie?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Ties

Ik zou graag vanuit 'Mijn Gebieden' verschillende eigen aangemaakte Tuinlijsten met elkaar willen vergelijken maar dan vooral op het aantal soorten (vogels). Als ik nu bij een van deze lijsten 'Exporteren eigen waarnemingen' gebruik dan exporteert de site alle waarnemingen van dit gebied naar excel. Vraag is dus om alleen 1x de soorten te kunnen exporteren (handmatig exporteren naar excel is nu een ramp vanwege de opmaak van de cellen).
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Botervlieg

Citaat van: MC op januari 22, 2013, 09:48:12 AM
Bij geleedpotigen staan allemaal insectentermen (imago, larve), terwijl bij veel groepen adult, juveniel e.d. gebruikelijk is. Ik weet zelf ook niet direct welke termen bij welke geleedpoten-groep worden gebruikt, maar het behoeft duidelijk een verbetering. Iemand anders een suggestie?

Heb hier ook al eens om gevraagd, ivm jonge spinnen/hooiwagens die vaak gewoon "onvolwassen" zijn en niet zozeer een larve.
Maar het schijnt dat die termen toch wel eens voorkomen in de "spinnenwereld" daarom wilde men toen niets veranderen.

Folkert Jan

Hopelijk op de goede plek


Op de informatiepagina's zouden er bij de meeuwen foto's bij kunnen van open vleugels?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Re: Aanpassingen aan Waarneming.nl

CiteerHet aantal rijen en kolommen in fotoschermen is nu een gebruikers instelling.
pech voor de mensen zonder account

Zou het niet logisch zijn om ook de taal in PHPSESSID op te nemen? Dat scheelt weer een koekje.
(voor mij maakt het niet uit want ik gooi ze toch weer weg)
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: HPM op januari 29, 2013, 11:30:44 AM
Re: Aanpassingen aan Waarneming.nl

CiteerHet aantal rijen en kolommen in fotoschermen is nu een gebruikers instelling.
pech voor de mensen zonder account

Zou het niet logisch zijn om ook de taal in PHPSESSID op te nemen? Dat scheelt weer een koekje.
(voor mij maakt het niet uit want ik gooi ze toch weer weg)
en elke dag opnieuw instellen ? handig
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0