Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joris Menten

#1200
Citaat van: HPM op november 16, 2011, 12:45:39 PM
Citaat van: M. Baltus op november 16, 2011, 12:41:29 PM
Citaat van: HPM op november 16, 2011, 12:39:26 PM
Hier is het taartdiagram wat je wil zien.

Cool !  8) ;D

Dank je wel, Herman!  :duim: :duim: :duim:

Als dat nou mooi op de statistiekenpagina erbij geplaatst zou kunnen worden.... Dan komt zomaar een deel van mijn wens uit  :angel:

Groetjes, Marleen

Het zou al heel wat zijn (en een kleine moeite lijkt mij) als het aantal soorten in de tabel stond.
Persoonlijk vind ik die taartdiagrammen niet veel inzicht bieden, zeker niet als er veel soortgroepen in staan die ook nog eens ongesorteerd zijn.

Inderdaad, taartdiagrammen zijn één van de slechts mogelijke presentaties van data, een tabel is altijd beter. Uit het standaardwerk "The visual display of quantative data": "the only worse design than a pie chart is several of them ...". Iedereen wil alle data anders gepresenteerd, dus beste is zelf wat met een rekenblad te leren omgaan en met je exports werken, dan kan je alle statistiekjes die je wil. Misschien moet er eens een handleiding/workshop: "wat doe ik met exports" gemaakt worden.  Joris

Botervlieg

Citaat van: Joris Menten op november 16, 2011, 13:46:59 PM
Iedereen wil alle data anders gepresenteerd, dus beste is zelf wat met een rekenblad te leren omgaan en met je exports werken, dan kan je alle statistiekjes die je wil.

Zullen we dan ook allemaal ons eigen notitieboekje dan maar weer maken?  :-\

Het is gewoon een vraag of het kan, als het niet kan dan kan het niet, nu zijn de waarnemingen ook in tabel + taart dus ik zie het probleem niet als dat ook met de soorten gebeurt.

Maargoed, de vraag aan Hisko was vooral "Kunnen de statistieken worden uitgebreid met meer en andere statistieken", we zullen zien of Hisko daar op korte en/of lange termijn wat mee wil knutselen. Heeft geen haast, het is geen nood, het is maar een wens.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

marleen, alles kan alleen zullen die statistieken nauwelijks fluctueren. behalve als je net begint op waarneming.nl en zoals herman al liet zien de handige doehetzelvert kan alles zelf
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 13:57:41 PM
marleen, alles kan alleen zullen die statistieken nauwelijks fluctueren. behalve als je net begint op waarneming.nl en zoals herman al liet zien de handige doehetzelvert kan alles zelf

Ik weet niet of het weinig verandert, ik weet ook niet of dat zo enorm van belang is. Als je de statistieken steeds van het gaande jaar hebt, verandert het steeds net zoals mensen die nieuw zijn. Of als iemand aan een nieuwe soortgroep begint. Of als iemand zich ergens (meer) in gaat verdiepen. Of als iemand niet zo vaak kijkt...

Hisko, nogmaals, het heeft geen haast. Maar als je eens ernaar wilt kijken, zou toch wel heel erg leuk zijn.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Marleen, het is namelijk nogal een klus
dit kost al 2 uur http://waarneming.nl/user/area_stats/52304
en dan klopt die niet want kijkt alleen maar aan welk gebied de waarneming gekoppeld is.
dan wil je natuurlijk dat nog een scherm komt waar die soorten dan ook getoond worden ( blijkbaar ook nog met tabelletjes en vrolijke kleurtjes)
kortom voordat ik jouw wensen gehonoreerd heb zijn we een week verder , waardoor andere aktiviteiten blijven liggen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Joris Menten op november 16, 2011, 13:46:59 PM
Citaat van: HPM op november 16, 2011, 12:45:39 PM
Het zou al heel wat zijn (en een kleine moeite lijkt mij) als het aantal soorten in de tabel stond.
Persoonlijk vind ik die taartdiagrammen niet veel inzicht bieden, zeker niet als er veel soortgroepen in staan die ook nog eens ongesorteerd zijn.

Inderdaad, taartdiagrammen zijn één van de slechts mogelijke presentaties van data, een tabel is altijd beter. Uit het standaardwerk "The visual display of quantative data": "the only worse design than a pie chart is several of them ...". Iedereen wil alle data anders gepresenteerd, dus beste is zelf wat met een rekenblad te leren omgaan en met je exports werken, dan kan je alle statistiekjes die je wil. Misschien moet er eens een handleiding/workshop: "wat doe ik met exports" gemaakt worden.  Joris

Dat taartje voor Marleen heb ik gemaakt door de cijfers te veranderen in de url van het diagram wat op Waarneming staat. Die methode gebruik ik vaker (zoals hier ). In dit geval was het lastigste het veranderen van de aantallen die tussen de haakjes staan.
Met eigen export kun je inderdaad veel en met tabellen kun je alle kanten op. Zelf gebruik ik voor op het forum  vaak een copie van een tabel op Waarneming, die ik importeer in een spreadsheet, met tab als scheidingsteken. Wat en hoe ik het dan weergeef heb ik dan helemaal in eigen hand.
Maar je kan natuurlijk niet verwachten dat alle waarnemers die wensen hebben zelf een beetje digitaal kunnen knutstelen.

Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 14:31:33 PM
Marleen, het is namelijk nogal een klus
dit kost al 2 uur http://waarneming.nl/user/area_stats/52304
en dan klopt die niet want kijkt alleen maar aan welk gebied de waarneming gekoppeld is.
dan wil je natuurlijk dat nog een scherm komt waar die soorten dan ook getoond worden ( blijkbaar ook nog met tabelletjes en vrolijke kleurtjes)
kortom voordat ik jouw wensen gehonoreerd heb zijn we een week verder , waardoor andere aktiviteiten blijven liggen

Hallo Hisko,

Dat ziet er al zeker erg leuk uit!  ;D Bedankt voor je moeite!

Die kleurtjes dat hoeft niet, dat had ik even gedaan, maar mag gewoon op waarneming-style, dat is niet zo belangrijk.

Nogmaals: Het heeft geen haast.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

ja maar zoals ik al aangaf, ga ik een hoop opmerkingen krijgen over dat lijstje, want die klopt bij voorbaat niet.
zal ik uitleggen
als jij een soort in thijsses hof hebt gezien zou die ook moeten meetellen in alle andere gebieden waar de punt van de waarneming in valt ( b.v. gemeente Haarlem?)
dat is dus nu niet zo.
ander geval wat mis gaat , stel je vraagt een wijziging voor thijsses hof aan dan wordt meestal een nieuw gebied aangemaakt, dan staat thijsse`s hof straks 2 keer in je lijstje
kort samengevat dit soort lijsten kunnen nooit gegenereerd worden zonder de database plat te gooien
want wil je echt kloppende lijsten krijgen moet het systeem in alle polygonen gaan zoeken of marleen daar 1 of meer soorten heeft gezien.
beschouw dit dus als een probeerseltje



Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 14:31:33 PM
http://waarneming.nl/user/area_stats/52304

Ik zit hier nog eens naar te kijken en wat te spelen met de mogelijkheden, ik vind het echt wel erg leuk hoor Hisko!
Je kunt ook meteen zien per jaar en zelfs per soortgroep. Tof hoor!

Ik snap echt eerlijk waar dat het veel tijd kost en ook dat het niet eenvoudig te maken is. Ik heb in het verleden ook met databases geknoeit.

Ik hoop dat je van mij aan wilt nemen dat ik echt leuk vind en blij ben dat je hiermee dingen wilt proberen en dat ik blij ben met wat lukt. Het is een "wens", het is "extra", dus geen geklaag of gezeur van mijn kant in dit geval.

Thijsse's hof valt onder Bloemendaal, maar ik snap je punt inderdaad.

Ik zal het als probeersel beschouwen  :duim: Ben wel al blij van deze probeersel.

Groetjes, Marleen

JRoosma

Citaat van: Joris Menten op november 16, 2011, 13:46:59 PM

Misschien moet er eens een handleiding/workshop: "wat doe ik met exports" gemaakt worden.  Joris


Dat lijkt me wel interresant. Kun jij dat/heb je daar tijd voor Joris (of anderen)?
Jaring Roosma

hiskodevries

Marleen,
nu zou het wel zo moeten werken als ik beschreef http://waarneming.nl/user/area_stats/52304
Mensen met >50.000 waarnemingen moeten wel heel geduldig zijn
het probleem met dit soort statistiekschermen is dat 'iedereen' zo zijn eigen wensen heeft over selectie criteria en output(=hoe de uitvoer gepresenteerd wordt)
je kunt op de vragen wachten:
"ik wil alleen de echte soorten zien en kunnen kiezen voor escapes J/N"
"ik wil apart kunnen kiezen voor soorten die beoordeeld zijn door een commissie"
"ik wil kunnen selecteren op overvliegend en kleed afwijkend"
etc.

"kan is de uitvoer ook in excell, pdf, taartdiagram etc krijgen"

etc.

kortom 'men' wil eigenlijk een scherm hebben waarin je zelf kunt aangeven wat je waarop wilt selecteren en hoe je de output wilt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Hallo Hisko,

Ik begrijp dat dit vragen kan opleveren.

Wat je gemaakt hebt vind ik al heel mooi en heel leuk!  :duim:

Dank je wel!

Joris Menten

Citaat van: JRoosma op november 16, 2011, 15:11:34 PM
Citaat van: Joris Menten op november 16, 2011, 13:46:59 PM

Misschien moet er eens een handleiding/workshop: "wat doe ik met exports" gemaakt worden.  Joris


Dat lijkt me wel interresant. Kun jij dat/heb je daar tijd voor Joris (of anderen)?
Ik probeer een kleine aanzet later deze week. Joris

hiskodevries

Joris. Goed idee maak je daar een apart topic voor
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

sam

Bij de lijst 'mijn geluiden' is niet te zien welke geluiden zijn goedgekeurd of niet (dat zie je bij je foto's wel). Is het een idee om dat zo in te stellen dat je dat wel ziet?
groet Sam

hiskodevries

Sam ik denk eerder om dat goedkeur symbool onzichtbaar te maken voor de gebruikers. We krijgen heel veel zeur mails dat een waarneming  na 2 dagen nog niet goedgekeurd is, sterker nog laatst nog iemand de zijn waarneming verwijderde omdat die niet stante pede werd goedgekeurd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Supergeinig, die nieuwe area_stats!
Nooit gedacht dat ik mijn meeste dagvlindersoorten in de gemeente Ooststellingwerf gezien(/ingevoerd) heb...
Marijn Prins

marijn

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 13:02:02 PM
Toplijst soorten en Toplijst waarnemingen van deze site, lijkt mij uitstekend zo.
de overige items zijn allemaal meta-info ter naslag, de toplijsten zijn denk ik best wel veel gebruikte kernfuncties...


Citeer
ik zie niet zo wat excursieplanner met gebieden heeft te maken maar wel alles met geografie
Je gaat doorgaans op excursie naar een gebied


Citeer
mijn waarneming.nl meer naar links gezet
:duim:
Marijn Prins

gertjanvannoord

#1218
Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 22:58:54 PM
Sam ik denk eerder om dat goedkeur symbool onzichtbaar te maken voor de gebruikers. We krijgen heel veel zeur mails dat een waarneming  na 2 dagen nog niet goedgekeurd is, sterker nog laatst nog iemand de zijn waarneming verwijderde omdat die niet stante pede werd goedgekeurd.

slecht plan wat mij betreft. Het is heel instructief voor beginnende waarnemers (voor mij toch) om te zien dat waarnemingen worden goedgekeurd en geeft dan vertrouwen in de eigen beoordeling voor die soorten, en enthousiasme om door te gaan (positieve feedback werkt). Bovendien is het ook niet slecht om wat kritisch te blijven op je waarnemingen die niet worden goedgekeurd.

bij het kijken naar andermans foto's van een soort vind ik het ook wel nuttig om te zien of de betreffende waarneming is goedgekeurd.

en zeurmails zullen er altijd wel blijven...
Gertjan van Noord

Botervlieg

Citaat van: gertjanvannoord op november 17, 2011, 00:26:05 AM
Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 22:58:54 PM
Sam ik denk eerder om dat goedkeur symbool onzichtbaar te maken voor de gebruikers. We krijgen heel veel zeur mails dat een waarneming  na 2 dagen nog niet goedgekeurd is, sterker nog laatst nog iemand de zijn waarneming verwijderde omdat die niet stante pede werd goedgekeurd.

slecht plan wat mij betreft. Het is heel instructief voor beginnende waarnemers (voor mij toch) om te zien dat waarnemingen worden goedgekeurd en geeft dan vertrouwen in de eigen beoordeling voor die soorten, en enthousiasme om door te gaan (positieve feedback werkt). Bovendien is het ook niet slecht om wat kritisch te blijven op je waarnemingen die niet worden goedgekeurd.

bij het kijken naar andermans foto's van een soort vind ik het ook wel nuttig om te zien of de betreffende waarneming is goedgekeurd.

en zeurmails zullen er altijd wel blijven...

Ik vind het ook een érg slecht plan om de goedkeur-symbolen weg te halen. Waarneming controleert, klaar. Dat hebben mensen te accepteren. En als het ze niet snel genoeg gaat...?! Dan lijkt het me hooguit verstandig meer voorlichting te geven. Bijvoorbeeld door beginners bij aanmelding een klein stukje tekst te laten lezen waar staat dat de waarneming gecontroleerd wordt, maar dat het nu eenmaal tijd kost en niet a la minute gebeurt. Kun je gelijk ook stukje erbij zetten dat je mensen adviseert om ook naar het forum te komen. Dat deelname daar niet verplicht is, maar dat daar in elk geval zeer veel info te vinden is over het 'hoe en wat' van waarneming en dat mensen er determinatie-hulp kunnen krijgen. Of bijv dat je na aanmelding 1 mail krijgt met dit soort meest belangrijke info en de handleiding van waarneming (link of pdf) eraan gehaakt.

Ik ben absoluut voorstander van het keuren van de waarnemingen. Wat hierboven ook genoemd wordt. Je weet dan ook bij het kijken in andermans foto's of het wel goed is. Het is van jezelf (beginner of niet) ook goed te weten of je goed zit. Waarnemingen van jezelf zonder goedkeuring kun je nog eens naar kijken of navraag over doen. En als iemand waarneming verwijdert omdat het niet onmiddellijk (om hoeveel tijd ging het?) werd goedgekeurd, zegt dat meer over die persoon dan over jou (Hisko), de admins of waarneming.

Wat ik persoonlijk juist een beetje storend vind is dat het vaak zo snel gaat. Ik zet regelmatig dingen niet op het forum. Omdat ten eerste admins niet altijd naar de bijgevoegde externe link kijken. Ten tweede omdat als je iets op het forum zet, maar de admin er niet naar kijkt, je toch reactie bij je waarneming krijgt. En ten derde het ook regelmatig de moeite niet is, want zodra jij het op het forum hebt gezet heb je bij je waarneming al reactie/goedkeuring.

Citaat van: marijn op november 16, 2011, 23:31:33 PM
Supergeinig, die nieuwe area_stats!
Nooit gedacht dat ik mijn meeste dagvlindersoorten in de gemeente Ooststellingwerf gezien(/ingevoerd) heb...
Leuk he! Ik was ook onderweg naar die link om nog eens te kijken wat voor leuke weetjes ik over mijn waarnemingen kan ontdekken.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Citaat van: sam op november 16, 2011, 21:12:25 PM
Bij de lijst 'mijn geluiden' is niet te zien welke geluiden zijn goedgekeurd of niet (dat zie je bij je foto's wel). Is het een idee om dat zo in te stellen dat je dat wel ziet?
groet Sam
is gebeurt en ook maar gelijk in het geluiden overzicht van 1 soort
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankcoenjaerts

#1221
Een nieuwe wens ...

Erg leuk dat er nu een optie "Hoogst gewaardeerde foto's" bestaat.  :duim:

Alleen, de titel (b)lijkt onjuist omdat het nu lijkt te gaan om "Vaakst gewaardeerde foto's".
Negatief aspect: zodra een foto tussen deze 30 foto's staat zal het aantal waarderingen explosief toenemen, waardoor deze "lucky 30" alleen maar verder uitlopen en zal dit om die reden een hele statische lijst zal worden.

Om dit te voorkomen zou het leuk zijn in de ranking uit te gaan van de gemiddelde (in decimalen) score. Natuurlijk zal er dan af en toe een foto met slechts 1 (5 sterrren) beoordeling bovenaan staan, maar die zal dan weer vaker beoordeeld gaan worden en uiteindelijk eindigen op een score die bij de foto past. Alle vertrouwen dat de wet vd grote getallen dat "probleem" heel snel oplost, uitmiddelt.
Als je toch wil voorkomen dat allerlei 1-beoordelingsgevallen na elke verversing de lijst gaan vullen zou je bijvoorbeeld een drempel kunnen instellen van (ik noem maar wat) 5 beoordelingen voordat een bepaalde foto mee gaat doen in de berekening van de ranking.

Creeert een leuke dynamiek die zal uitnodigen wat vaker naar dit onderdeel te kijken - dit ook omdat mogelijk verborgen gebleven juweeltjes van "gewone soorten" zo nu en dan komen boven drijven !!
Met vriendelijke groeten,

Frank

hiskodevries

frank, die wens moet nog even in de koelkast. m.n. bij de niet vogels is het aantal waarderingen nog veel te weinig
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankcoenjaerts

#1223


Hisko, jouw reactie legt precies het probleem bloot.
Die leuke zoogdier- of Geelbuikvuurpadfoto zal deze lijst nooit meer bereiken.

Verder alle begrip hoor, probleem is onder de aandacht gebracht  ;)
Met vriendelijke groeten,

Frank

hiskodevries

maar Frank, dat geld in pricipe voor alle lijstjes
bij topspotters zal ook niet snel wat veranderen aan de bovenkant, de meeste bewegingen zullen aan de onderkant plaats vinden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ik zit nog wat te spelen met dat gebruiker/ gebied statistieken scherm
als de gebruik het zelf opent krijgt hij/zij tal van selectie opties
opent een ander jouw scherm zullen deze allemaal ontbreken en wordt het scherm gedurende 24 uur gecached.
b.v. http://waarneming.nl/user/area_stats/52304
Dit om te voorkomen dat anderen flink gaat spelen met 'jouw' scherm en (bij waarnemers met zeer veel waarnemingen) daardoor de db flink belasten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Margreet Kwh

Ik zie het verschil, als ik mijn waarnemersnummer zet in de plaats van dat van Marleen.
Leuk overzicht, die statistieken per gebied! Maak je daar nog een knop van, Hisko?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Ziet er tof uit, Hisko!  ;D  :duim:

Heel leuk om te zien in hoeveel gebieden je van een bepaalde soortgroep waarnemingen hebt gedaan.
En dat je ziet welke soorten je daar hebt gezien.

Soms weinig bezoeken, maar veel soorten. Soms weinig soorten maar heel veel bezoeken. Soms zijn die getallen redelijk gelijk.
Erg specifiek te maken dus je kunt ook kijken van welk gebied is in een bepaalde maand leuk voor die bepaalde soort.

Dank je wel Hisko dat je er zo mee aan het knutselen bent en dat het zo leuk wordt!

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 15:01:09 PM
ja maar zoals ik al aangaf, ga ik een hoop opmerkingen krijgen over dat lijstje, want die klopt bij voorbaat niet.
zal ik uitleggen
als jij een soort in thijsses hof hebt gezien zou die ook moeten meetellen in alle andere gebieden waar de punt van de waarneming in valt ( b.v. gemeente Haarlem?)
dat is dus nu niet zo.
[...]


Toch zie ik bij mij heel veel waarnemingen op gemeente staan. Volgens mij betekent dat dat waarnemingen wél in meerdere gebieden worden weergegeven.

Herman van der Meer