Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: wouterbosgra op augustus 29, 2011, 23:36:43 PM
Kleine moeite groot plezier: Het zou fijn zijn als in het waarneming-verwijderen-scherm op zn minst de soortnaam van de te verwijderen waarneming wordt vermeld. Dan heeft de bevestiging ook wat meer zin en voorkom je dat je per ongeluk de verkeerde waarneming verwijdert.
goeie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

voor het contrast hier een slechte (dwz waar je denk ik niet 1-2-3 wat mee kan), die ik toch even wil benoemen. Op de site en het forum is de 'soortgroepen'-structuur aangehouden voor vragen over determinatie etc. En dat werkt natuurlijk prima. Met 1 uitzondering: Gallen, mijnen en roesten/branden vallen m.i. een beetje buiten de boot. Drie problemen:

       
  • Waarnemers (waaronder ikzelf!) zien lang niet altijd of ze te maken hebben met een mijn, een gal of een roest.
  • Deze 'verschijnselen' zijn eigenlijk geen soortgroep an sich, maar een verschijningsvorm van compleet verschillende soortgroepen (vlinders, wespen, vliegen, luizen etc).
  • Binnen de soortgroep waar de betreffende waarneming onder valt, valt dit deelgebiedje meestal een beetje buiten de boot. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Qua soortgroepen op de site valt daar natuurlijk weinig aan te doen - het lijkt me onwenseljik om van de soortgroepen-indeling af te wijken. Maar misschien zou het goed zijn als hier een soort gezamelijk forum voor komt oid? Dus bijv dat het huidige 'gallenforum' wordt hernoemd naar 'gallen, mineerders en roesten' oid? (ik denk maar even hardop). Maarja dan kan ie moeilijk onder 'insecten' blijven hangen... misschien beter als subforum onder planten? (het zijn immers allemaal aantastingen van planten veroorzaakt door een ander organisme)

RutgerB

Beste Hisko,
Kun je in het overzicht van waargenomen soorten in waarnemingen.be ook een vinkje 'wel/niet exoten' maken ? liefst ook 'alleen exoten'.
Voor planten heel belangrijk;  van de 5137 soorten planten zijn er 'slechts'  1331 inheemsen waargenomen.
Ik schat dat er zo'n 900 soorten exotische planten zijn ingevoerd, maar dat weet jij exact.

hiskodevries

Rutger, in dat scherm worden alleen 'soorten' getoond die de status native hebben. dat houdt het scherm mooi overzichtelijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Citaat van: wouterbosgra op augustus 30, 2011, 13:55:15 PM
voor het contrast hier een slechte (dwz waar je denk ik niet 1-2-3 wat mee kan), die ik toch even wil benoemen. Op de site en het forum is de 'soortgroepen'-structuur aangehouden voor vragen over determinatie etc. En dat werkt natuurlijk prima. Met 1 uitzondering: Gallen, mijnen en roesten/branden vallen m.i. een beetje buiten de boot. Drie problemen:

       
  • Waarnemers (waaronder ikzelf!) zien lang niet altijd of ze te maken hebben met een mijn, een gal of een roest.
  • Deze 'verschijnselen' zijn eigenlijk geen soortgroep an sich, maar een verschijningsvorm van compleet verschillende soortgroepen (vlinders, wespen, vliegen, luizen etc).
  • Binnen de soortgroep waar de betreffende waarneming onder valt, valt dit deelgebiedje meestal een beetje buiten de boot. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Qua soortgroepen op de site valt daar natuurlijk weinig aan te doen - het lijkt me onwenseljik om van de soortgroepen-indeling af te wijken. Maar misschien zou het goed zijn als hier een soort gezamelijk forum voor komt oid? Dus bijv dat het huidige 'gallenforum' wordt hernoemd naar 'gallen, mineerders en roesten' oid? (ik denk maar even hardop). Maarja dan kan ie moeilijk onder 'insecten' blijven hangen... misschien beter als subforum onder planten? (het zijn immers allemaal aantastingen van planten veroorzaakt door een ander organisme)

Daar zat ik toevallig net ook aan te denken. Het beste lijkt me het als het niet onder een andere soortgroep komt, omdat je ook gallen hebt die op paddenstoelen voorkomen en omdat het natuurlijk door soorten uit andere soortgroepen veroorzaakt wordt. Voor de rest helemaal mee eens.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Citaat van: Jan vH op augustus 30, 2011, 16:58:03 PM
Citaat van: wouterbosgra op augustus 30, 2011, 13:55:15 PM
voor het contrast hier een slechte (dwz waar je denk ik niet 1-2-3 wat mee kan), die ik toch even wil benoemen. Op de site en het forum is de 'soortgroepen'-structuur aangehouden voor vragen over determinatie etc. En dat werkt natuurlijk prima. Met 1 uitzondering: Gallen, mijnen en roesten/branden vallen m.i. een beetje buiten de boot. Drie problemen:

       
  • Waarnemers (waaronder ikzelf!) zien lang niet altijd of ze te maken hebben met een mijn, een gal of een roest.
  • Deze 'verschijnselen' zijn eigenlijk geen soortgroep an sich, maar een verschijningsvorm van compleet verschillende soortgroepen (vlinders, wespen, vliegen, luizen etc).
  • Binnen de soortgroep waar de betreffende waarneming onder valt, valt dit deelgebiedje meestal een beetje buiten de boot. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Qua soortgroepen op de site valt daar natuurlijk weinig aan te doen - het lijkt me onwenseljik om van de soortgroepen-indeling af te wijken. Maar misschien zou het goed zijn als hier een soort gezamelijk forum voor komt oid? Dus bijv dat het huidige 'gallenforum' wordt hernoemd naar 'gallen, mineerders en roesten' oid? (ik denk maar even hardop). Maarja dan kan ie moeilijk onder 'insecten' blijven hangen... misschien beter als subforum onder planten? (het zijn immers allemaal aantastingen van planten veroorzaakt door een ander organisme)

Daar zat ik toevallig net ook aan te denken. Het beste lijkt me het als het niet onder een andere soortgroep komt, omdat je ook gallen hebt die op paddenstoelen voorkomen en omdat het natuurlijk door soorten uit andere soortgroepen veroorzaakt wordt. Voor de rest helemaal mee eens.
http://waarneming.nl/waarnemingen_gallen2.php
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

stefanhageman

Bij het kopje 'Recente Waarnemingen' staat de optie 'Invasieve soorten' zou die optie verder uitgebreid kunnen worden zodat je als je een gebied aanklikt je ook alleen de waarnemingen van de exoten kunt bekijken, net zoals nu het geval is bij de overige soortgroepen?
Stefan Hageman


Gerard Troost

Citaat van: stefanhageman op augustus 30, 2011, 19:37:24 PM
Bij het kopje 'Recente Waarnemingen' staat de optie 'Invasieve soorten' zou die optie verder uitgebreid kunnen worden zodat je als je een gebied aanklikt je ook alleen de waarnemingen van de exoten kunt bekijken, net zoals nu het geval is bij de overige soortgroepen?
Waarom zo je dat willen  :huh:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

stefanhageman

Puur eigenbelang eigenlijk, profielwerkstuk.  8)
Maar ,zonder dollen, zo heb je een beetje een overzicht van wat voor een exotische organismen er bijvoorbeeld in je gemeente voorkomen en zo valt het eerder op als er een nieuwe exoot 'jouw' gebied binnensluipt.
Stefan Hageman


Gerard Troost

Citaat van: stefanhageman op augustus 30, 2011, 20:11:52 PM
Puur eigenbelang eigenlijk, profielwerkstuk.  8)
Maar ,zonder dollen, zo heb je een beetje een overzicht van wat voor een exotische organismen er bijvoorbeeld in je gemeente voorkomen en zo valt het eerder op als er een nieuwe exoot 'jouw' gebied binnensluipt.
Kun je mooi combineren met een lijst van eerste waarnemingen per gebied (een stille wens van mij).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: stefanhageman op augustus 30, 2011, 20:11:52 PM
Puur eigenbelang eigenlijk, profielwerkstuk.  8)
Maar ,zonder dollen, zo heb je een beetje een overzicht van wat voor een exotische organismen er bijvoorbeeld in je gemeente voorkomen en zo valt het eerder op als er een nieuwe exoot 'jouw' gebied binnensluipt.
kwestie van juiste alerts instellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stephan

In deze tijd van het jaar zie je veel stukken akkerland die onder water zijn gezet. Dit trekt natuurlijk heel erg veel vogels aan, maar ik vraag mij af hoe ik de biotoop het beste kan invoeren. Nu maak ik gebruik van "400: Agrarisch gebied" en zeg bij de toelichting dat het om onder water gezet land gaat.

Is het handig om hier een nieuwe code voor aan te maken? Bijvoorbeeld "Akkers onder water gezet". Men moet natuurlijk niet in verwarring komen met akkers waar toevallig veel regenwater op ligt. Dit gaat om akkers die omdijkt zijn en onder water staan.

Alvast bedankt.

Groeten,
Stephan

hiskodevries

dat zal in de meeste gevallen gaan om 425:bollenveld
of die nu vandaag onder water staat en morgen niet meer is dan niet van belang
als het hard heeft geregend staat het 'loofbos' ook vol water.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: rutgerb op augustus 30, 2011, 14:59:36 PM
Beste Hisko,
Kun je in het overzicht van waargenomen soorten in waarnemingen.be ook een vinkje 'wel/niet exoten' maken ? liefst ook 'alleen exoten'.
Voor planten heel belangrijk;  van de 5137 soorten planten zijn er 'slechts'  1331 inheemsen waargenomen.
Ik schat dat er zo'n 900 soorten exotische planten zijn ingevoerd, maar dat weet jij exact.

Citaat van: hiskodevries op augustus 30, 2011, 15:32:31 PM
Rutger, in dat scherm worden alleen 'soorten' getoond die de status native hebben. dat houdt het scherm mooi overzichtelijk
Dat geldt natuurlijk voor elk scherm waar je ook een vinkje hebt voor een lijst inclusief Exoten. Als je het dan overzichtelijk wilt houden dan dan denk ik aan een vinkje voor ALLEEN exoten (dan dus niet INCLUSIEF exoten). Van mij mag je overigens overal dat onderscheid tussen inheems en exoot in lijstjes geheel opheffen, maar dat idee zal wel heel veel verzet opleveren. Het zou in ieder geval wel heel overzichtelijk worden.

HJDT

Ik volg dit topic in het geheel niet dus excuses als dit al eerder geopperd is en niet mogelijk is gebleken: ik zou heel graag minder afhankelijk willen zijn van de standaard indeling die wn.nl maakt ten opzichte van de zeldzaamheidsclassificering van de soorten. Voor mij is het onlogisch om een soorten als Kraanvogel wel als vrij zeldzaam te calssificeren en bijv Rode en Zwarte Wouw niet. Als ik zelf de zeldzaamheidsclassering kan bepalen kan ik ook beter bepalen wat ik interessant vind om op de voorpagina te zien verschijnen dan nu het geval is. Als het niet mogelijk is om dit te realiseren (of niet wenselijk) zou er misschien wel een soort gepersonaliseerd home scherm gemaakt kunnen worden waar je op klikt om waarnemingen van de voor jou interessante soorten in 1 oogopslag te kunnen zien. Als je dat echt uitgebreid zou wil maken zou je er ook nog een seizoens- of datum criterium als extra filtermogelijkheid bij kunnen aanbieden. Denk dan bijvoorbeeld aan soort x is in de winter wel algemeen maar inde zomer wordt hij als zeer zeldzaam aangemerkt. Als dit enigszins te realiseren zou zijn ben ik al zeer tevreden.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

hiskodevries

Michel,
dat zijn natuurlijk prachtige ideen, maar moeilijk realiseerbaar.
Overigens zijn die zeldzaamheden op basis van fenologische data wel beschikbaar voor admins, maar vanwege de ontzettend trage queries niet voor openbaar gebruik.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Graag zou ik zien dat de familie-overzichten compleet gemaakt zouden worden.

Ook al is er gebrek aan mankracht voor de desbetreffende groep dan nog zou het kunnen. Sommige waarnemingen zijn goedgekeurd maar ze ontbreken in het familie-overzicht. Zelfs een niet deskundige zou een goedgekeurde foto in het betreffende overzicht kunnen toevoegen
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

Citaat van: Corryabbink op september 05, 2011, 09:48:50 AM
Graag zou ik zien dat de familie-overzichten compleet gemaakt zouden worden.

Ook al is er gebrek aan mankracht voor de desbetreffende groep dan nog zou het kunnen. Sommige waarnemingen zijn goedgekeurd maar ze ontbreken in het familie-overzicht. Zelfs een niet deskundige zou een goedgekeurde foto in het betreffende overzicht kunnen toevoegen
Een goedgekeurde waarneming met foto hoeft geen duidelijke / diagnostische foto te bevatten. Ik raad het af een niet deskundige die foto's te laten toevoegen aan de familie-overzichten of als determinerende foto. Ik ben er mee bezig op waarnemingen.be voor de planten en het is moeilijk om echt goede foto te vinden. Het is daarom ook tijdrovend werk. Bovendien kom je af en toe ook nog fouten tegen. Verkeerdelijk goedgekeurd.

Corryabbink

Citaat van: rutgerb op september 05, 2011, 10:19:40 AM
Citaat van: Corryabbink op september 05, 2011, 09:48:50 AM
Graag zou ik zien dat de familie-overzichten compleet gemaakt zouden worden.

Ook al is er gebrek aan mankracht voor de desbetreffende groep dan nog zou het kunnen. Sommige waarnemingen zijn goedgekeurd maar ze ontbreken in het familie-overzicht. Zelfs een niet deskundige zou een goedgekeurde foto in het betreffende overzicht kunnen toevoegen
Een goedgekeurde waarneming met foto hoeft geen duidelijke / diagnostische foto te bevatten. Ik raad het af een niet deskundige die foto's te laten toevoegen aan de familie-overzichten of als determinerende foto. Ik ben er mee bezig op waarnemingen.be voor de planten en het is moeilijk om echt goede foto te vinden. Het is daarom ook tijdrovend werk. Bovendien kom je af en toe ook nog fouten tegen. Verkeerdelijk goedgekeurd.
Zoals het nu is moet ik verscheidene keren met Google iets opzoeken. Dat is helemaal niet betrouwbaar. Van de 2 kwaden lijkt me dan een completer familie-overzicht op deze site het meest betrouwbaar. Daar heeft tenminste iemand zijn blik over laten gaan......Fouten kunnen altijd gemaakt worden maar het zijn in principe goedgekeurde waarnemingen. Ook nu kijk ik, en velen met mij, vaak naar de goedgekeurde foto's dat kost echter heel veel doorklikjes. Jammer want ze staan wel op de site maar er is niet zo gemakkelijk bij te komen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Corry. Het is al vaker voorgekomen dat een pensionado weer in dienst kwam.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Om nog eens terug te komen op die eerste datums van een soort in een gebied. Als je hier: http://waarneming.nl/gebied/species_list/7599 een extra kolom min(datum) bij zet zijn we er toch? Natuurlijk wel met sorteerfunctie;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Corryabbink

Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 21:15:45 PM
Corry. Het is al vaker voorgekomen dat een pensionado weer in dienst kwam.
Is dat een verkapte uitnodiging?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

je mag dat interpreteren zoals je wilt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

De laatste tijd is er een beetje een wildgroei ontstaan in het aantal forums. Logisch, omdat er de afgelopen tijd veel is gebeurd. Nadeel is dat je wel erg veel keuzes gespresenteerd krijgt, en heel ver omlaag moet scrollen om bij de soortgroepen uit te komen. Zou het niet beter zijn om de forums een beetje te gaan reorganiseren?

Bijv:

1 forum "Waarneming op mobiele telefoon" te maken, met daarin subforums:

       
  • Keuzehulp (misschien beter om weg te laten en discussies hieromtrent in het forum zelf te laten plaatsvinden ipv subforum?)
  • Windows mobile (=wnpda)
  • Android
  • Website
  • ...? Ben ik iets vergeten?
1 forum "Gerelateerde sites" met daarin subforums:
1 Forum "waarneming.nl" met daarin subforums:

       
  • Handleidingen (misschien dit forum ook eens zo instellen dat alleen admins hier kunnen posten om vervuiling te voorkomen?)
  • Soorten toevoegen
  • Gebieden aanpassen
  • Bugs melden
  • Wensen doorgeven
  • Feedback op beoordelingen (?)
Hiermee ruim je al een heleboel op, en organiseer je het allemaal wat logischer. En ik denk dat een aantal zaken die nu in 1 topic gebeuren (wensen, bugs, gebieden, soorten) enorm aan duidelijkheid winnen als ze een eigen subforum krijgen - dan maakt iedereen per bug/wens/soort/gebied een eiegen topic aan waarmee je voorkomt dat zaken door elkaar gaan lopen, een item over het hoofd wordt gezien, verdrinkt in de discussie over een ander onderwerp etc.

Ik snap dat dit een boel wijzigingen zijn, aub niet het hele idee afschieten als je het met 1 dingetje oneens bent!





hiskodevries

wouter, je hebt helemaal gelijk, maar de tijd......
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op september 08, 2011, 11:29:21 AM
wouter, je hebt helemaal gelijk, maar de tijd......

ik meen me te herinneren dat iemand anders de forumupdate heeft gedaan. Kan die persoon niet ook even...? Of maak mij maar even voor een uurtje admin van het forum  ;D mijn handen jeuken

petermeer

Nieuw forum aangemaakt.

Gerelateerde sites
Alle informatie over Vogelkijkhut.nl, Natuurlog.nl en Natuurverstoord.nl
    Vogelkijkhut.nl
    Natuurlog.nl
    Natuurverstoord.nl

Zelf denk ik dat Observado.org daar ook onder moet vallen. Graag jullie mening.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

Duidelijk, blijf ik daar van af.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Het forum Stichting Natuurinformatie verplaatst als subforum van Waarneming.nl.

Voorlopig zijn dit de wijzigingen die we kunnen doen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).