Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op augustus 05, 2011, 11:31:54 AM
Gerard e.a., ik heb nog even zitten knarsen.
Parameters aan het invoerscherm meegeven dat wordt niets
maar het volgende zou wel kunnen
Elke user kan aangeven in zijn profiel of die waarnemingen van zichzelf wil copieren ( default N) zodat we niet 3000 opmerkingen via info@ krijgen.
Bij degene die voor ja kiest komt een copieer knop te staan onder dezelfde voorwaarden als bij de copieer knop van andermans waarnemingen.
Vrijwel alles van de oorspronkelijke waarneming wordt gekopieerd in de meeste gevallen hoef je dan alleen de soort nog te wijzigen.
Dat lijkt me een uitstekende oplossing!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

is nu te laat ( geen geklooi vlak voor het weekend) zal volgende week eens in de bittenbak roeren kijken of daar wat moois uitkomt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ik zet het maar hier neer want ik weet niet of je het een bug kan noemen.
Als je de vervaging van een waarneming verandert moet hij opnieuw worden beoordeeld, . Dat lijkt me wat overdreven want dat heeft niets met de determinatie te maken.

Herman van der Meer

HPM

Het probleem van afgekeurde waarnemingen in de geluidenoverzichten is nu opgelost, maar zou er iets te doen zijn met onzekere waarnemingen? Die zijn nu bij de geluiden niet als zodanig herkenbaar. Het tussen haakjes zetten van de soortnaam zou denk ik het meest duidelijk zijn maar ik weet niet of dat technisch ook de beste oplossing is.

Herman van der Meer

Botervlieg

Ik wens... ik wens...

... dat je de statistieken ook kan zien in het aantal soorten.

Nu gaan de statistieken over hoeveel waarnemingen je hebt ingevoerd,
zou het leuk vinden om te kunnen kiezen tussen "hoeveelheid waarnemingen per soortgroep" (dus zoals het nu is)
en "Aantal soorten per soortgroep".

Met als reden dat ik nu bijv 854 vogelwaarnemingen heb ingevoerd, van slechts 75 soorten.
En 332 micro/nachtvlinders, in 137 soorten.

Het zou grappig zijn als je dan ook kunt zien hoeveel % je waargenomen hebt, van alle soorten die in de waarneming db staan.
Bij de wn statistieken staat dat er 1.750 soorten zijn (in de db),
dan heb ik (als ik het goed heb uitgerekend) 7,8% van alle micro/nachtvlinder soorten waargenomen.
Terwijl ik van de vogels (meer waarnemingen, minder soorten) 15% heb waargenomen.

Nog leuker zou het zijn als je ook kunt kiezen per maand en/of jaar (dus statistieken over een periode die jij kiest), maargoed,
dat is allemaal "extra", van alleen het stukje "aantal soorten per soortgroep wordt ik ook wel al blij.

Heeft geen haast, is gewoon voor de leuk.

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Zou fijn zijn als het ook mogelijk word om kaarten te maken met onzekere waarnemingen, dit vanwege Baltische mantelmeeuw die alleen geringd als zeker ingevoerd kan worden. Het merendeel is echter ongeringd...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Citaat van: gtroost op augustus 05, 2011, 13:15:32 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 05, 2011, 11:31:54 AM
Gerard e.a., ik heb nog even zitten knarsen.
Parameters aan het invoerscherm meegeven dat wordt niets
maar het volgende zou wel kunnen
Elke user kan aangeven in zijn profiel of die waarnemingen van zichzelf wil copieren ( default N) zodat we niet 3000 opmerkingen via info@ krijgen.
Bij degene die voor ja kiest komt een copieer knop te staan onder dezelfde voorwaarden als bij de copieer knop van andermans waarnemingen.
Vrijwel alles van de oorspronkelijke waarneming wordt gekopieerd in de meeste gevallen hoef je dan alleen de soort nog te wijzigen.
Dat lijkt me een uitstekende oplossing!
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1022605#msg1022605
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: HPM op augustus 05, 2011, 21:47:32 PM
Ik zet het maar hier neer want ik weet niet of je het een bug kan noemen.
Als je de vervaging van een waarneming verandert moet hij opnieuw worden beoordeeld, . Dat lijkt me wat overdreven want dat heeft niets met de determinatie te maken.
nu is het zo dat met een simpel 'statement' IF WAARNEMING=CHANGED THEN MODERATED='onbekend' de waarneming wordt gereset
daar gaan we geen uitzonderingen opmaken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: M. Baltus op augustus 07, 2011, 20:00:26 PM
Ik wens... ik wens...

... dat je de statistieken ook kan zien in het aantal soorten.

Nu gaan de statistieken over hoeveel waarnemingen je hebt ingevoerd,
zou het leuk vinden om te kunnen kiezen tussen "hoeveelheid waarnemingen per soortgroep" (dus zoals het nu is)
en "Aantal soorten per soortgroep".

Met als reden dat ik nu bijv 854 vogelwaarnemingen heb ingevoerd, van slechts 75 soorten.
En 332 micro/nachtvlinders, in 137 soorten.

Het zou grappig zijn als je dan ook kunt zien hoeveel % je waargenomen hebt, van alle soorten die in de waarneming db staan.
Bij de wn statistieken staat dat er 1.750 soorten zijn (in de db),
dan heb ik (als ik het goed heb uitgerekend) 7,8% van alle micro/nachtvlinder soorten waargenomen.
Terwijl ik van de vogels (meer waarnemingen, minder soorten) 15% heb waargenomen.

Nog leuker zou het zijn als je ook kunt kiezen per maand en/of jaar (dus statistieken over een periode die jij kiest), maargoed,
dat is allemaal "extra", van alleen het stukje "aantal soorten per soortgroep wordt ik ook wel al blij.

Heeft geen haast, is gewoon voor de leuk.

Groetjes, Marleen
Marleen, dat zou nu mooi van die getallen die je op een regenachtige dag leuk zelf kunt berekenen.
De getallen die in het statistiekscherm worden getoond worden niet vastgehouden op een voor andere schermen toegankelijke plek, dus om die getallen elke keer te berekenen als marleen wil weten hoeveel procent ze van de in heel nederland aanwezige soorten ze heeft, dat wordt te gek.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op augustus 09, 2011, 14:42:08 PM
Citaat van: HPM op augustus 05, 2011, 21:47:32 PM
Ik zet het maar hier neer want ik weet niet of je het een bug kan noemen.
Als je de vervaging van een waarneming verandert moet hij opnieuw worden beoordeeld, . Dat lijkt me wat overdreven want dat heeft niets met de determinatie te maken.
nu is het zo dat met een simpel 'statement' IF WAARNEMING=CHANGED THEN MODERATED='onbekend' de waarneming wordt gereset
daar gaan we geen uitzonderingen opmaken.

Nee, als het zo zit moet je dat niet doen.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op augustus 09, 2011, 14:44:36 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 07, 2011, 20:00:26 PM
Ik wens... ik wens...

... dat je de statistieken ook kan zien in het aantal soorten.

Nu gaan de statistieken over hoeveel waarnemingen je hebt ingevoerd,
zou het leuk vinden om te kunnen kiezen tussen "hoeveelheid waarnemingen per soortgroep" (dus zoals het nu is)
en "Aantal soorten per soortgroep".

Met als reden dat ik nu bijv 854 vogelwaarnemingen heb ingevoerd, van slechts 75 soorten.
En 332 micro/nachtvlinders, in 137 soorten.

Het zou grappig zijn als je dan ook kunt zien hoeveel % je waargenomen hebt, van alle soorten die in de waarneming db staan.
Bij de wn statistieken staat dat er 1.750 soorten zijn (in de db),
dan heb ik (als ik het goed heb uitgerekend) 7,8% van alle micro/nachtvlinder soorten waargenomen.
Terwijl ik van de vogels (meer waarnemingen, minder soorten) 15% heb waargenomen.

Nog leuker zou het zijn als je ook kunt kiezen per maand en/of jaar (dus statistieken over een periode die jij kiest), maargoed,
dat is allemaal "extra", van alleen het stukje "aantal soorten per soortgroep wordt ik ook wel al blij.

Heeft geen haast, is gewoon voor de leuk.

Groetjes, Marleen
Marleen, dat zou nu mooi van die getallen die je op een regenachtige dag leuk zelf kunt berekenen.
De getallen die in het statistiekscherm worden getoond worden niet vastgehouden op een voor andere schermen toegankelijke plek, dus om die getallen elke keer te berekenen als marleen wil weten hoeveel procent ze van de in heel nederland aanwezige soorten ze heeft, dat wordt te gek.

Bedankt voor je reactie, Hisko. Ik begrijp dat dat veel gedoe is.

Maar mijn "eerste" verzoek, dat je alleen de statistieken kunt zien in aantal soorten die je hebt waargenomen, is dat wel haalbaar?
Dat komt qua gegevens op hetzelfde neer als de levenslijst.

Stijn

Hoi,

Ik heb een vraag over de status van een soort in een bepaald werkgebied.

In de oude versie van waarneming.nl kon je als regio-admin een status aan een soort in jouw werkgebied toevoegen. In de huidige versie van waarneming.nl kan ik de status wijzigen van al eerder toegevoegde soorten; het is niet mogelijk om aan andere soorten statussen toe te voegen.

Als voorbeeld noem ik de Drieteenstrandloper die gisteren op een onder water gezet bollenland in Lisse is gezien (zie http://knnvbollen.waarneming.nl/waarneming/view/56161551). De status van de Drieteenstrandloper in Nederland is "algemeen" terwijl die in de Bollenstreek "zeer zeldzaam" is.

Hoe kan ik in de huidige versie van waarneming.nl deze status wijzigen? Als het momenteel niet kan, is het dan bekend of dat in de toekomst wel weer kan?

Groeten,

Hans

hiskodevries

Hans dat kan wel
Bekijk de opties in het overzicht soorten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stijn

Hoi Hisko,

Bedankt voor de tip!  :duim:

Het was even zoeken maar het is gelukt.
Groeten,

Hans

Vincent Hart

Misschien al 'es geopperd maar technisch moeilijk/onmogelijk, maar ik zie wel een meerwaarde:

De mogelijkheid om bij Alerts aan te geven dat je mails wil ontvangen voor waarnemingen van soorten die niet voorkomen op je Levenslijst (EML, etc.). Of(te)wel waarnemingen die wel voorkomen in je twitcher levenslijst - jaarlijst - eeuwige maandlijst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

ook al eerder antwoord opgegeven: gaat niet gebeuren dan staat de db uren te stampen. dat kun je zelf inregelen bij de alerts
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

#976
Kan de volgorde van de kopgegevens gedrag en kleed van deze twee schermen gelijk getrokken worden?
http://waarneming.nl/soort/view/27
http://waarneming.nl/soort/photos/27

En kunnen deze velden ook worden toegevoegd bij "mijn waarnemingen"?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GertJ

Vast wel eens eerder langsgekomen:


1. Bij alerts bv een email per gebied per dag oid. (a la Dutchbirding).
Als er nu iets zeldzaams om de hoek ontdekt wordt krijg ik zo > 300 mails.
Is win-win: veel minder emails te verzenden, Hotmail wordt dan helemaal blij met waarneming.nl. En dan kun je de alerts ook veel leuker gebruiken. Technisch mogelijk?


2. Per alert apart aan/uit kunnen zetten.
Als ik bv een weekend naar Texel ga hoef ik mijn regioalerts niet zo nodig, als ik weer thuis ben wel.
Scheelt mogelijk ook een hoop mailverkeer.
Groet Gert Jager

Jeroen Nagtegaal

1e heeft wel als nadeel dat je niet de meest up to date info hebt in het veld.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 16, 2011, 20:08:06 PM
1e heeft wel als nadeel dat je niet de meest up to date info hebt in het veld.
Daarvoor is m.waarneming.nl...
Thijs Fijen

Jozef


Is het mogelijk om bij de jaarlijsten 2 extra aanvinkopties toe te voegen; nl die voor zeldzame en voor zeer zeldzame?
Dan kun je sneller door je jaarlijsten kijken en vergelijken hoe het zit met je eigen zeldzaamheden en bij die van andere ook dan natuurlijk!
Zou ik erg handig vinden
Als het niet teveel gevraagd is.
Hoor het graag
met vriendelijke groet
Jos van Oostveen

hiskodevries

Citaat van: Jozef op augustus 17, 2011, 09:40:22 AM

Is het mogelijk om bij de jaarlijsten 2 extra aanvinkopties toe te voegen; nl die voor zeldzame en voor zeer zeldzame?
Dan kun je sneller door je jaarlijsten kijken en vergelijken hoe het zit met je eigen zeldzaamheden en bij die van andere ook dan natuurlijk!
Zou ik erg handig vinden
Als het niet teveel gevraagd is.
Hoor het graag
met vriendelijke groet
Jos van Oostveen

we hebben wel 10 'jaarlijsten'  welke bedoel je ? gaarne een link
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: GertJ op augustus 16, 2011, 19:56:18 PM
Vast wel eens eerder langsgekomen:


1. Bij alerts bv een email per gebied per dag oid. (a la Dutchbirding).
Als er nu iets zeldzaams om de hoek ontdekt wordt krijg ik zo > 300 mails.
Is win-win: veel minder emails te verzenden, Hotmail wordt dan helemaal blij met waarneming.nl. En dan kun je de alerts ook veel leuker gebruiken. Technisch mogelijk?


2. Per alert apart aan/uit kunnen zetten.
Als ik bv een weekend naar Texel ga hoef ik mijn regioalerts niet zo nodig, als ik weer thuis ben wel.
Scheelt mogelijk ook een hoop mailverkeer.
veel te veel gedoe in een toch al ontzettend gecompliceerd stukje software
alerts kun je helemaal zelf managen via de schermen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Meer een vraag dan een wens -> is het mogelijk om een overzicht van ingevoerde fossielen te bekijken bij Observado en Waarneming?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mhoekstein

Is het mogelijk een verschillijst te genereren van je eigen lijst met alle soorten gezien in NL of in een regio / werlgroep? En dan weer per jaar. Zoiets als bij een "Toplijst soorten" en dan "vergelijk met mijn lijst". Misschien vrij simpel door in het lijstje waarnemers zoiets te zetten als "iedereen".
Mark Hoekstein
vr.groet
Mark Hoekstein

Jan vH

Citaat van: mhoekstein op augustus 21, 2011, 11:36:42 AM
Is het mogelijk een verschillijst te genereren van je eigen lijst met alle soorten gezien in NL of in een regio / werlgroep? En dan weer per jaar. Zoiets als bij een "Toplijst soorten" en dan "vergelijk met mijn lijst". Misschien vrij simpel door in het lijstje waarnemers zoiets te zetten als "iedereen".

Zoiets lijkt me ook leuk/handig. Ook per gebied zou wel leuk zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gerard Troost

Citaat van: Jan vH op augustus 21, 2011, 20:11:42 PM
Zoiets lijkt me ook leuk/handig. Ook per gebied zou wel leuk zijn.
Ja! Per gebied, dat wil (wens;)) ik ook!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

per punt op de kaart, per kmhok, per uurhok...........
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gertjanvannoord

Citaat van: mhoekstein op augustus 21, 2011, 11:36:42 AM
Is het mogelijk een verschillijst te genereren van je eigen lijst met alle soorten gezien in NL of in een regio / werlgroep? En dan weer per jaar. Zoiets als bij een "Toplijst soorten" en dan "vergelijk met mijn lijst". Misschien vrij simpel door in het lijstje waarnemers zoiets te zetten als "iedereen".
Mark Hoekstein

lijkt me ook leuk.  Nog mooier, als je die lijst kan sorteren op aantal waarnemingen, zodat je bv kunt zien welke heel gewone soorten je blijkbaar altijd ongemerkt voorbijloopt...
Gertjan van Noord

HPM

Citaat van: gertjanvannoord op augustus 22, 2011, 09:19:24 AM
Citaat van: mhoekstein op augustus 21, 2011, 11:36:42 AM
Is het mogelijk een verschillijst te genereren van je eigen lijst met alle soorten gezien in NL of in een regio / werlgroep? En dan weer per jaar. Zoiets als bij een "Toplijst soorten" en dan "vergelijk met mijn lijst". Misschien vrij simpel door in het lijstje waarnemers zoiets te zetten als "iedereen".
Mark Hoekstein

lijkt me ook leuk.  Nog mooier, als je die lijst kan sorteren op aantal waarnemingen, zodat je bv kunt zien welke heel gewone soorten je blijkbaar altijd ongemerkt voorbijloopt...

Daar bestaan van die handige streeplijsten voor.
Herman van der Meer