Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gery

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2011, 15:58:51 PM
Citaat van: Gery op juni 12, 2011, 22:01:35 PM
Citaat van: M. Baltus op juni 12, 2011, 21:51:57 PM
Citaat van: Gery op juni 12, 2011, 21:39:41 PM
Nu moet ik daar voor 4 tot 5 keer inzomen voordat ik aan het de cursor kan verzetten. Zou bij het aanpassen van een waarneming de google kaart al wat meer detail mogen tonen?

Zou ik ook erg prettig vinden. En/of dat je pijl bij het inzomen in het midden in beeld blijft staan (op de plek die je had aangewezen dus). Want nu met het inzomen moet je steeds je pijl in de gaten houden waar je bent op de kaart.

klopt! de cursor in het midden houden zou al een enorme verbetering zijn.
wat meer detail de max!
het is jullie natuurlijk al opgevallen dat de kaart zo zoomt dat het gekoppelde gebied precies op de kaart pas, da`s mooi en blijft zo
het is jullie natuurlijk al opgevallen dat als je de muis boven de lokatie pointer houdt en tegelijk via het scrollwieltje op je muis inzoomt de lokatie keurig in het midden blijft ( kortom ook al niets aan doen)
garry wist natuurlijk al dat die in wnpda prima de lokatie op de kaart correct kan aangeven.


  Dat was me inderdaad opgevallen en ik begrijp dat dit leuk is voor het   ingeven van een nieuwe waarneming, maar voor het aanpassen van een reeds   bestaande waarneming ontgaat me het nut.
Dat wist ik niet maar toch moet je nog regelmatig je muis bewegen om de lokatie pointer in het midden te houden
Dat wist ik natuurlijk wel, maar soms is het in het veld gemakkelijker om waarnemingen later correct te op de kaart aan te geven, In het veld is het veel tijdverlies of heb je niet altijd de kaart bij de hand.


Freek Verkerk

Hi,

Ik kijk wel eens naar die overzichten van de verspreiding van dieren. Sommigen doen het heel goed en die zie je zich duidelijk door Nederland verspreiden, maar om die ontwikkeling te zien moet ik steeds andere perioden ingeven. Neem als voorbeeld het zoogdier de bever. in 2000 nog slechts op 2 plekken in Nederland gesignaleerd en nu toch veel verder verspreid.

Mijn wens is om overzichten te krijgen, bij voorkeur in de vorm van een kaart, waarbij je de ontwikkeling in de tijd ziet.

Bijvoorbeeld dat je insteld:
* Soort: bijvoorbeeld bever
* Verspreiding, kaart: (vaste periode of ontwikkeling in de tijd.) bijvoorbeeld: ontwikkeling in de tijd
* Gebied: Bijvoorbeeld: Flevoland.
* nauwkeurigheid: bijvoorbeeld 1 km2
* Perioden (jaar / maand / dagen): bijvoorbeeld: jaar
* Startdatum: bijvoorbeeld: 2000
* Einddatum: bijvoorbeeld: 2012
* Periode dat de kaart in beeld blijft in seconden. bijvoorbeeld 5 seconden.

Alvast bedankt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hiskodevries

Menu optie trends voldoet bijna aan je wensen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Een idee waar ik al een tijdje op zit te broeden is het volgende:
Er staan nu 1,5 miljoen foto's op waarneming.nl. Daar zouden we behalve nuttige, misschien ook wel leuke dingen mee kunnen doen. Ik zat te denken aan een soort educatieve quiz. Je krijgt dan zeg 25 random foto's voorgeschoteld en moet de goede naam erbij zoeken (uit een lijst of multiple choice). Om het voor iedereen aantrekkelijk te maken zou je moeten kunnen kiezen uit één of meerdere soortgroepen, één of meerdere algemeenheden en al of niet goedgekeurde waarnemingen. De quiz is er in de eerste plaats voor om je eigen soortenkennis te verhogen, maar het kan natuurlijk ook een competitie worden. Dat laatste is natuurlijk wel tricky. Hoe voorkom je dat de mensen toch nog net even die veldgids erbij pakken? Na de uitslag zou je nog een overzicht kunnen presenteren met de mogelijkheid om foute determinaties aan te geven.
Lijkt me een idee dat geen enkele prioriteit heeft, maar ik ben wel geïnteresseerd hoe jullie hierover denken.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Sander Haak

Leuk dat je foto's kan waarderen! Is het ook nog een idee om in het fotomenu op waardering te kunnen sorteren? Ik bekijk dagelijks dit onderdeel en zou graag de weinig bijzondere foto's er uit willen sorteren. Nu doe ik dit op zeldzaamheid terwijl ik ook kan genieten van bijzondere platen van een algemene vogel.
Groet, Sander Haak (Woerden)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maartenimmerzeel

Als je tegenwoordig de functie Rapporteer een (mogelijke) foute determinatie gebruikt, komt bij de waarneming te staan dat deze knop is gebruikt. Dat vind ik een hele vooruitgang!

Ik zou graag terug kunnen vinden bij welke waarnemingen ik deze functie heb gebruikt. Recent heb ik de knop een aantal keren gebruikt, de waarnemingen zijn gewijzigd. Maar of de soortnaam is veranderd of dat de waarneming is verwijderd, kan ik niet terug vinden. Daarvoor zou ik alle foto's/waarnemingen van de soort (waarin de waarneming is gewijzigd) moeten bekijken.

Kan er een functie komen, onder "mijn waarneming.nl" bijvoorbeeld, waar ik een overzichtje kan zien van waarnemingen ik heb gerapporteerd. Het is prettig om te weten wat er mee gebeurt na een rapportering.
Groet Maarten Immerzeel


hiskodevries

Citaat van: maartenimmerzeel op juli 05, 2011, 11:20:23 AM
Als je tegenwoordig de functie Rapporteer een (mogelijke) foute determinatie gebruikt, komt bij de waarneming te staan dat deze knop is gebruikt. Dat vind ik een hele vooruitgang!

Ik zou graag terug kunnen vinden bij welke waarnemingen ik deze functie heb gebruikt. Recent heb ik de knop een aantal keren gebruikt, de waarnemingen zijn gewijzigd. Maar of de soortnaam is veranderd of dat de waarneming is verwijderd, kan ik niet terug vinden. Daarvoor zou ik alle foto's/waarnemingen van de soort (waarin de waarneming is gewijzigd) moeten bekijken.

Kan er een functie komen, onder "mijn waarneming.nl" bijvoorbeeld, waar ik een overzichtje kan zien van waarnemingen ik heb gerapporteerd. Het is prettig om te weten wat er mee gebeurt na een rapportering.
zoiets http://waarneming.nl/call_admin/from_user_overzicht?id=4390
of is dit allemaal iets te cryptisch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maartenimmerzeel

Geweldig, precies wat ik bedoel. :duim:
Groet Maarten Immerzeel


Kim Meijer

Zoeken op waarnemings ID

Als je waarnemingen exporteerd krijgen ze allemaal een ID. Ik gebruik deze data voor het maken van etiketten voor mijn insecten. Ik kan dit ID op het etiket er bij schrijven, maar dit heeft alleen zin als ik daar weer op kan zoeken op de site.

Het komt nogal eens voor dat insecten na herdeterminatie een andere naam krijgen. Vooral als er nieuwe (betere) literatuur uitkomt of bv als een soort gesplitst wordt. Als er gezocht kan worden op ID kunnen waarneming en verzamelde insect gekoppeld blijven!!!



Kim Meijer

Ok, Kreeg net een mail van Hisko de Vries. Als je een waarneming aanklikt is het laatste deel van de url. Als je die veranderd kom je bij de waarneming uit. Beetje omslachtig, maar het werkt.

Maar, het zou toch mooi zijn als je het ergens zou kunnen invoeren.


Citaat van: Kim Meijer op juli 05, 2011, 18:36:58 PM
Zoeken op waarnemings ID

Als je waarnemingen exporteerd krijgen ze allemaal een ID. Ik gebruik deze data voor het maken van etiketten voor mijn insecten. Ik kan dit ID op het etiket er bij schrijven, maar dit heeft alleen zin als ik daar weer op kan zoeken op de site.

Het komt nogal eens voor dat insecten na herdeterminatie een andere naam krijgen. Vooral als er nieuwe (betere) literatuur uitkomt of bv als een soort gesplitst wordt. Als er gezocht kan worden op ID kunnen waarneming en verzamelde insect gekoppeld blijven!!!

Harm058

Ik heb vanavond een paar juveniele koolmezen opgenomen.....
Maar ik kan nergens bij 'gedrag' bedelroep invoeren...klopt dit of zie ik mischien een beetje scheel? ;)
En mocht die er niet wezen? is het dan mischien een optie?

Alvast bedankt!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


hiskodevries

als je een geluid toevoegt staat daar keurig bedelroep tussen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Harm058

Excuus!  Ik begin net met het invoeren van geluiden, en heb dat even over het hoofd gezien! :rolleye:

Bedankt!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


HPM

Citaat van: Harm058 op juli 05, 2011, 20:23:46 PM
Excuus!  Ik begin net met het invoeren van geluiden, en heb dat even over het hoofd gezien! :rolleye:

Bedankt!

Weet je dan wel dat je het ook achteraf kan aanpassen? Daarvoor ga je naar je geluid toe en kiest rechtsboven voor 'Wijzigen'.
Je komt bij het geluid door in het geluidenoverzicht op het luidsprekertje te klikken, of  bij je waarneming op het blauwe Í'coontje achter het geluid. Je kan dan ook commentaar bij je geluid zetten.

Herman van der Meer

Gerard Troost

ik wens ik wens...

1) dat de zeldzaamheidsstatus op het moment van waarnemen behouden blijft
2) dat je zelf leuke waarnemingen kunt markeren (met een leuk weergave in de personlijke waarnemingenlijst)

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Het is vakantie tijd. Topic kan op slot
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op juli 05, 2011, 20:51:58 PM
Het is vakantie tijd. Topic kan op slot
Op slot!? Ik had ze juist opgespaart voor in vakantie tijd, leuke vakantieklusje
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Harm058

Citaat van: HPM op juli 05, 2011, 20:28:18 PM
Citaat van: Harm058 op juli 05, 2011, 20:23:46 PM
Excuus!  Ik begin net met het invoeren van geluiden, en heb dat even over het hoofd gezien! :rolleye:

Bedankt!

Weet je dan wel dat je het ook achteraf kan aanpassen? Daarvoor ga je naar je geluid toe en kiest rechtsboven voor 'Wijzigen'.
Je komt bij het geluid door in het geluidenoverzicht op het luidsprekertje te klikken, of  bij je waarneming op het blauwe Í'coontje achter het geluid. Je kan dan ook commentaar bij je geluid zetten.

Dank je Herman! ik was er zelf al achter gekomen! en het is gelukt! http://waarneming.nl/waarneming/view/55497666
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Bert Geerdes

Is er ook een lijst van soorten met het aantal waarnemingen daarvan cq het aantal kmhokken waarin hij gezien is, een soort toplijst van de soorten dus?

Bert Geerdes

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jelmerpoelstra

Dit zal vast wel eens eerder ter sprake zijn gekomen, maar waarom is er geen mogelijkheid om medewaarnemers in te voeren bij een waarneming? (Zodanig dat die waarneming ook bij elke medewaarnemer in diens waarnemingen komt te staan.)

Deze mogelijkheid is er bv op het Zweedse Artportalen, en dat werkt uitstekend. Zie bv hier, er staan altijd wel waarnemingen tussen met meerdere namen in de rechterkolom: die zijn op deze manier ingevoerd.

Erg makkelijk als je een dagje met meerdere personen gaat vogelen. Maar des te meer lijkt het me praktisch voor observado, om alle waarnemingen van een vakantie met meerdere personen op die manier in te voeren. Niet alleen veel gemakkelijker voor de waarnemers, maar ook overzichtelijker voor de database. (Ook kan dan bv mooi alle documentatie bij 1 waarneming, ipv verspreid over meerdere waarnemingen, of alles in duplo of meer.)

Jelmer

hiskodevries

daarvoor is de copieerknop http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg909980#msg909980
fysiek meerdere waarnemers aan 1 waarneming koppelen is in onze opzet niet handig want in onze filosofie is de waarnemer de eigenaar van een waarnemer
Wat als die waarneming door 35 mensen is gedaan en gekoppeld en 1 wil hem verwijderen ? De Jaarbeurs afhuren?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

willemxd

Citaat van: Melchior van Tweel op juni 30, 2011, 06:37:15 AM
Hallo allemaal,
Een idee waar ik al een tijdje op zit te broeden is het volgende:
Er staan nu 1,5 miljoen foto's op waarneming.nl. Daar zouden we behalve nuttige, misschien ook wel leuke dingen mee kunnen doen. Ik zat te denken aan een soort educatieve quiz. Je krijgt dan zeg 25 random foto's voorgeschoteld en moet de goede naam erbij zoeken (uit een lijst of multiple choice). Om het voor iedereen aantrekkelijk te maken zou je moeten kunnen kiezen uit één of meerdere soortgroepen, één of meerdere algemeenheden en al of niet goedgekeurde waarnemingen. De quiz is er in de eerste plaats voor om je eigen soortenkennis te verhogen, maar het kan natuurlijk ook een competitie worden. Dat laatste is natuurlijk wel tricky. Hoe voorkom je dat de mensen toch nog net even die veldgids erbij pakken? Na de uitslag zou je nog een overzicht kunnen presenteren met de mogelijkheid om foute determinaties aan te geven.
Lijkt me een idee dat geen enkele prioriteit heeft, maar ik ben wel geïnteresseerd hoe jullie hierover denken.
Groet, Melchior

Of gewoon net zo`n soort quiz als op  vogelvisie : http://www.vogelvisie.nl/

hiskodevries

Citaat van: willemxd op juli 08, 2011, 16:15:36 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op juni 30, 2011, 06:37:15 AM
Hallo allemaal,
Een idee waar ik al een tijdje op zit te broeden is het volgende:
Er staan nu 1,5 miljoen foto's op waarneming.nl. Daar zouden we behalve nuttige, misschien ook wel leuke dingen mee kunnen doen. Ik zat te denken aan een soort educatieve quiz. Je krijgt dan zeg 25 random foto's voorgeschoteld en moet de goede naam erbij zoeken (uit een lijst of multiple choice). Om het voor iedereen aantrekkelijk te maken zou je moeten kunnen kiezen uit één of meerdere soortgroepen, één of meerdere algemeenheden en al of niet goedgekeurde waarnemingen. De quiz is er in de eerste plaats voor om je eigen soortenkennis te verhogen, maar het kan natuurlijk ook een competitie worden. Dat laatste is natuurlijk wel tricky. Hoe voorkom je dat de mensen toch nog net even die veldgids erbij pakken? Na de uitslag zou je nog een overzicht kunnen presenteren met de mogelijkheid om foute determinaties aan te geven.
Lijkt me een idee dat geen enkele prioriteit heeft, maar ik ben wel geïnteresseerd hoe jullie hierover denken.
Groet, Melchior

Of gewoon net zo`n soort quiz als op  vogelvisie : http://www.vogelvisie.nl/
je kunt de hele dag (vogel) quiz spelen met de foto`s op waarneming.nl door de fouten op te sporen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


jelmerpoelstra

#927
Citaat van: hiskodevries op juli 08, 2011, 15:56:14 PM
daarvoor is de copieerknop http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg909980#msg909980
fysiek meerdere waarnemers aan 1 waarneming koppelen is in onze opzet niet handig want in onze filosofie is de waarnemer de eigenaar van een waarnemer
Wat als die waarneming door 35 mensen is gedaan en gekoppeld en 1 wil hem verwijderen ? De Jaarbeurs afhuren?

Ja, die kopieerknop is erg prettig, maar zeker om voor vakanties echt handig te zijn zou je dit ook op 100en waarnemingen tegelijk moeten kunnen toepassen. (Maar zelfs wanneer dat zou kunnen, zie ik nog wel toegevoegde waarde van meerdere waarnemers bij een waarneming.)

Op Artportalen werkt het zo dat je als invoerder de waarneming beheert en kunt wijzigen/verwijderen, als medewaarnemer kun je dit niet (je kunt jezelf wel verwijderen als medewaarnemer). Dit is een prima oplossing, al zou ik het persoonlijk nog prettiger vinden wanneer de medewaarnemer ook bv fotos kan toevoegen. In de praktijk zijn er verder logischerwijs ook vrijwel altijd maar een handjevol medewaarnemers, zoals je op Artportalen kunt zien.

Thijs Fijen

Kopieeren voor een bulk (hele dag, selectievakjes whatever) is ook een wens voor mij en vele anderen..
Thijs Fijen

Gerard Troost

Citaat van: Thijs Fijen op juli 08, 2011, 23:05:08 PM
Kopieeren voor een bulk (hele dag, selectievakjes whatever) is ook een wens voor mij en vele anderen..
enig probleem is dan dat je al die geheime dingen niet mee krijg. Ga je een dag op pad met een stel vrienden die allemaal fraaie paatjes maken, is er geen enkele manier om die fotos te bekijken :(
Grootse wens van mij is dan ook het zichtbaar maken van verborgen waarnemingen voor vrienden / kennissen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen