Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo Hisko,
Ik heb er nog even een nachtje over geslapen en in twee instantie denk ik dat mijn idee toch een meerwaarde zou hebben. Als je meer dan 3000 soorten in je lijst hebt en bijna in heel Nederland bent geweest is het lastig zoeken op die specifieke soort of dat specifieke gebied. Maar wellicht heb je daar dan ook wel tip voor. :) :rolleye:
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan vH

Je kan ook achter "Zoeken naar" een soortnaam intypen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Toch zou het (vind ik) gebruiksvriendelijker zijn, als je mogelijkheden als soort en gebied gewoon kunt kiezen vanuit je eigen waarnemingen.
En je niet naar een gebied hoeft te gaan om dáár de soorten ofzo te bekijken.

Ik had eerder als wens opgegeven (maar daar is toen volgens mij niet op gereageerd - of ik heb het niet gezien),
om die optie bij afbeeldingen te maken. Zodat je al je afbeeldingen van 1 gebied kunt bekijken. Dat lijkt mij leuk.

Nu kunnen bepaalde dingen wel al, maar die kunnen (vind ik) gebruiksvriendelijker...

hiskodevries

ik bgrijp de wens maar daar wordt dat scherm niet fraaier en sneller van
want dan moet een lijst met alle soorten getoont worden en een lijst met alle gebieden
dat is nogal wat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 07, 2011, 07:51:08 AM
ik bgrijp de wens maar daar wordt dat scherm niet fraaier en sneller van
want dan moet een lijst met alle soorten getoont worden en een lijst met alle gebieden
dat is nogal wat.

Dank je wel Hisko.

Begrijp ik goed dat je op zich wel open staat voor dit idee, mits we er een passendere oplossing voor kunnen bedenken?

Ik noem gewoon maar wat dingen, ik weet wel het e.e.a van website's maar niet zo goed wat de server veel/weinig belast.

- Zoekbalk voor gebied en soort? (evt ter vervanging van provincie en/of soortgroep?)

- Alleen gebieden en soorten van de betreffende persoon. Evt dat provincie en soortgroep blijven en dat je aan de hand daarvan alleen die gebieden in die provincie ziet en die soorten in die soortgroep?

Misschien heeft iemand anders nog andere tips of ideeën?

Groetjes, Marleen

Melchior van Tweel

En volgens mij hoef je helemaal geen lijsten te laten tonen. Gewoon een zoekscherm zoals je bij de invoer ook heb is voldoende.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Vincent

Beste Melchior,

In het eerste veld kun je (een deel van) een soortnaam invoeren. Als je vervolgens op de soortnaam klikt op een van de regels met waarnemingen, dan zie je alleen de waarnemingen van die soort. Op een gebiedsnaamklikken werkt ook zo.
Vincent

Gerard Troost

Citaat van: Melchior van Tweel op april 07, 2011, 08:33:22 AM
En volgens mij hoef je helemaal geen lijsten te laten tonen. Gewoon een zoekscherm zoals je bij de invoer ook heb is voldoende.
Groet, Melchior
Goed idee! Vooral voor de groot gebruikers is het totaal niet interessant op de laatste 20 waarnemingen te zien (en wel heel traag!)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Melchior van Tweel

Hallo Vincent,
Dat zoeken op soortnaam werkt inderdaad, hoewel de titel (zoeken naar) duidelijker zou kunnen (soortnaam of zo). Het zoeken op gebied kan ik niet vinden. Kan je aangeven waar je dit dan doet?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Vincent

Je krijgt bijvoorbeeld 10 resultaten / regels met waarnemingen te zien, klik op de gebiedsnaam waarvan je je eigen waarnemingen wilt zien en daarna worden alleen waarnemingen uit dat gebied getoond.
Vincent

Melchior van Tweel

Hallo Vincent,
Ja, die mogelijkheid ken ik. Maar ik ben overal in het land geweest, maar niet overal het laatste jaar. Hoe kan ik nou (snel) mijn waarnemingen opvragen in een gebied waar ik zeg 3, 4 en 7 jaar geleden ben geweest, maar geen idee meer heb van een datum.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Melchior.
ik heb in het overzicht van 1 gebied (de waarnemingen) een optie ingebouwd om alleen je eigen waarnemingen te tonen
de mogelijkheid om 'alles' vanuit je eigen waarnemingen te bereiken is natuurlijk het mooiste, maar niet heel erg simpel te realiseren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


colossus

Ik kan op de pagina 'Mijn Geluiden' niet, zoals bij 'Mijn Foto's', zien of mijn geluiden al dan niet zijn goedgekeurd. Het groene vinkje is niet opgenomen. Ik moet dus elk geluid aanklikken om goedkeuring te kunnen controleren.
Kan dit worden meegenomen met vernieuwingen, of zal dat niet gebeuren?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Citaat van: colossus op april 08, 2011, 18:08:23 PM
Ik kan op de pagina 'Mijn Geluiden' niet, zoals bij 'Mijn Foto's', zien of mijn geluiden al dan niet zijn goedgekeurd. Het groene vinkje is niet opgenomen. Ik moet dus elk geluid aanklikken om goedkeuring te kunnen controleren.
Kan dit worden meegenomen met vernieuwingen, of zal dat niet gebeuren?

Kees Kuijper

Ja, dat is er een die ik ook nog op mijn verlanglijstje heb staan. Hetzelfde geldt voor de geluiden per soort.
Nu is het alleen te zien in het totaaloverzicht
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op april 08, 2011, 16:00:54 PM
Melchior.
ik heb in het overzicht van 1 gebied (de waarnemingen) een optie ingebouwd om alleen je eigen waarnemingen te tonen
de mogelijkheid om 'alles' vanuit je eigen waarnemingen te bereiken is natuurlijk het mooiste, maar niet heel erg simpel te realiseren.
Hisko, Hartelijk bedankt! Zo kan het ook. Prima oplossing!!
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2011, 11:10:31 AM
die wens moet je even in het juiste onderdeel plaatsen.

Waar moet hij dan? Is dit niet het juiste topic?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

Zou in de fotooverzichten het aantal foto's sterk kunnen worden uitgebreid? Er worden meer dan 1000 foto's per dag geplaatst, en kijk je laat op een dag dan zijn niet alle foto's na te lopen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Op de statistiekpagina staat nu alleen het totaal aantal ingevoerde geluiden http://waarneming.nl/statistiek.php
Het lijkt me goed als er, net als bij de foto's, ook een tabelletje komt met de geluiden uitgesplitst naar soortgroep. Dat maakt het wat inzichtelijker.

Nu ik toch bezig ben:
Ik weet niet hoe gemakkelijk het is te realiseren maar ik denk dat het overzichtelijker zou zijn om de gegevens per soortgroep in één tabel te zetten. Dan krijg je dus zoiets als in de bijlage.

De taartdiagrammen kunnen daar dan onder, en ik zou ze dan de percentages laten weergeven in plaats van de aantallen te herhalen.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

We lopen er allemaal wel eens tegenaan dat je wilt invoeren, maar door de drukte zit je meer te wachten dan dat je aan het typen bent. Hoewel zaterdag- en zondagavond duidelijk zijn, kan ik er verder geen verband in vinden. Daarover dus een vraagje: Zou het mogelijk zijn om ergens (bijvoorbeeld in het invoerscherm) een indicatie te geven hoe druk het is op waarneming.nl. Als je het dan te druk vind, ga je gewoon even wat anders doen en kom je later terug. Het kan bijvoorbeeld door het aangeven van het aantal mensen dat actief aan het invoeren is, maar ook (en dat is misschien wel beter) een indicatie van de wachttijd dat een waarneming wordt opgenomen. Ik weet natuurlijk niet of dat technisch überhaupt kan, maar het zou wel mooi zijn. Net als de vorige keer: heeft geheel geen haast en als het niet (goed) kan of onwenselijk is: geen probleem.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

frankmeer

Plots wordt er overal 17 pagina's aan waarnemingen aangegeven, ook al zijn het er in werkelijkheid vaak veel minder.
zie http://waarneming.nl/soort/view/78?from=2011-01-01&to=2011-04-10&prov=0&maand=0&os=0
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op april 10, 2011, 22:16:14 PM
Plots wordt er overal 17 pagina's aan waarnemingen aangegeven, ook al zijn het er in werkelijkheid vaak veel minder.
zie http://waarneming.nl/soort/view/78?from=2011-01-01&to=2011-04-10&prov=0&maand=0&os=0

Ja, heb ik ook opgemerkt. Nogal verwarrend.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jelmerpoelstra

(1) Zou het mogelijk zijn om de gebruiker de keuze te geven hoeveel waarnemingen per scherm te bekijken? Wanneer je (bijvoorbeeld) je eigen waarnemingen bekijkt zijn dat er altijd 20, wat iig voor mij veel minder is dan wat ik handig zou vinden. Een keuze tussen bv 10, 20, 50, 100, 200, etc, zou heel prettig zijn.


(2) De rijhoogte van het hele scherm wordt hoger wanneer in bepaalde rijen de tekst niet meer in de kolom past (meestal gebiedsnamen). Dit maakt het hele overzicht opeens vrij lelijk en onoverzichtelijk naar mijn mening. Ik zou liever zien dat ofwel de kolommen (en dus het scherm) breder worden in reactie op te lange tekst, ofwel dat deze tekst wordt getrunkeerd zodat kolombreedte en rijhoogte hetzelfde kunnen blijven.


Groet Jelmer

hiskodevries

Jelmer, je zult zien dat als dat gedaan wordt ogenblikkelijk anderen met afgrijzen naar dat scherm kijken.
in zulke gevalen zeg ik : download je data en ga in excell spelen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: HPM op april 10, 2011, 11:20:46 AM
Op de statistiekpagina staat nu alleen het totaal aantal ingevoerde geluiden http://waarneming.nl/statistiek.php
Het lijkt me goed als er, net als bij de foto's, ook een tabelletje komt met de geluiden uitgesplitst naar soortgroep. Dat maakt het wat inzichtelijker.

Nu ik toch bezig ben:
Ik weet niet hoe gemakkelijk het is te realiseren maar ik denk dat het overzichtelijker zou zijn om de gegevens per soortgroep in één tabel te zetten. Dan krijg je dus zoiets als in de bijlage.

De taartdiagrammen kunnen daar dan onder, en ik zou ze dan de percentages laten weergeven in plaats van de aantallen te herhalen.
herman, je hebt gezien dat geluiden nu ook per soortgroep worden getoond en dat bij de diagrammen nu percentages worden getoont
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 14, 2011, 08:12:39 AM
Citaat van: HPM op april 10, 2011, 11:20:46 AM
Op de statistiekpagina staat nu alleen het totaal aantal ingevoerde geluiden http://waarneming.nl/statistiek.php
Het lijkt me goed als er, net als bij de foto's, ook een tabelletje komt met de geluiden uitgesplitst naar soortgroep. Dat maakt het wat inzichtelijker.

Nu ik toch bezig ben:
Ik weet niet hoe gemakkelijk het is te realiseren maar ik denk dat het overzichtelijker zou zijn om de gegevens per soortgroep in één tabel te zetten. Dan krijg je dus zoiets als in de bijlage.

De taartdiagrammen kunnen daar dan onder, en ik zou ze dan de percentages laten weergeven in plaats van de aantallen te herhalen.
herman, je hebt gezien dat geluiden nu ook per soortgroep worden getoond en dat bij de diagrammen nu percentages worden getoont

Ik had het nog niet gezien, maar nu wel. Da's mooi.
Alleen komt in het aantal vogelgeluiden niet overeen met wat de geluidenpagina laat zien. Die zegt 4079, terwijl de statistiek 4106 zegt. Sprinkhanen ed. is 143 tegen 140. (De rest heb ik niet vergeleken). Dus of de statistiek laat teveel zien of de geluidenpagina te weinig. Heeft dat misschien te maken met die niet definitief verwijderde bestanden?

Herman van der Meer

hiskodevries

nee mAar wel meen, dat moet uitzoeken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op april 14, 2011, 08:12:39 AM
herman, je hebt gezien dat geluiden nu ook per soortgroep worden getoond en dat bij de diagrammen nu percentages worden getoont

Leuk, kun je zien dat 0,02% van de geluiden geluiden van paddestoelen zijn  O0
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen