Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

vincentvuik

#4860
Een willekeurige van de afgelopen 24 uur is in ieder geval beter dan een willekeurige oude. Of een willekeurige foto van een zeldzaamheid. Maar als je ook naar de sterretjes kijkt, pak je gemiddeld genomen wel een wat interessantere foto dan een volstrekt willekeurige. Natuurlijk zorgt waardering van vriendjes voor wat ruis, maar hoe groot is dat probleem? De hoogst gewaardeerde foto's hebben toch echt waardering van niet-vriendjes nodig...

Op dit moment zie ik:
- Een kuifduiker ver op zee uit 2014 (4 sterren, 1 stem)
- Een mooi portret van een buizerd uit 2013 (5 sterren, 3 stemmen)
- Een grote kruisbek uit 2014 (4 sterren, 1 stem)
- Een te donker plaatje van een torenvalk uit 2016 (4 sterren, 1 stem)
- Een foto van een groep nonnetjes uit 2012 (4 sterren, 1 stem)

Wat mij betreft een nutteloze selectie. Het is maar een suggestie. Het zou de nieuwswaarde van de homepage flink vergroten in ieder geval.

HPM

Als je foto's met 'nieuwswaarde' wil zien ga je naar een waarneming met nieuwswaarde (wat voor iedereen verschillend kan zijn) en dan kijk je naar de foto's die daar bij staan.
Zeldzame soorten staan nu al rood op de voorpagina dus die nieuwswaardigen zijn alvast gemakkelijk te vinden. Of daar ook foto's bij staan, en mooie, moet je maar even afwachten.
De huidige foto's zijn gewoon een selectie van wat er in het bestand zit. Daar lijkt me niets mis mee.
Herman van der Meer

lukasverboom

Bij de meeste andere soortgroepen zou de balk leeg zijn, zeker wanneer je gewaardeerde foto's wilt laten zien. Ik vind het eigenlijk wel leuk zo, wat random mooie foto's uit de database van de site.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

Citaat van: lukasverboom op februari 19, 2018, 11:17:49 AM
Bij de meeste andere soortgroepen zou de balk leeg zijn, zeker wanneer je gewaardeerde foto's wilt laten zien. Ik vind het eigenlijk wel leuk zo, wat random mooie foto's uit de database van de site.
zo is het en daar veranderd nu niets aan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op februari 19, 2018, 14:30:04 PM
zo is het en daar veranderd nu niets aan.

Ik vind het juist wel leuk dat er wat willekeurige plaatjes komen (ook uit het verleden, let wel: de foto's worden zover ik kon nagaan altijd uit een vergelijkbare periode geselecteerd, dus in januari zul je geen gierzwaluwen tegenkomen bij wijs van spreken)... anders ligt altijd de nadruk op zeldzaamheden en nu kan er soms ook nog een koomees of iets vergelijkbaar algemeens in voorkomen. Vergeet niet dat de site niet alleen voor zeldzaamheden is, maar ook voor simpele tuinsoorten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

lukasverboom

Prachtig dat tegenwoordig ook epifyten in de soortoverzichten onder "info" staan. Nu staat daar echter een combinatie van planten die epifytisch gevonden zijn op de soort én planten waarop de soort epifytisch is.
Ook zijn de parasitaire planten (warkruid, bremraap) natuurlijk geen epifyten.
Dit is wel gesplitst doorgegeven (dwz: bij maar één van de twee waarnemingen is op/in aangegeven). Is het een idee om deze categorie dus te splitsen in iets als "Epifytisch/parasiterend op" en "Met epifyt/parasiet"? Waarschijnlijk zal dan in de meeste soorten maar één van beide getoond worden.

Voorbeeldje: Duizendblad en Blauwe bremraap hebben allebei resp. 22 Blauwe bremraap en 22 Duizendblad onder "Epifytisch op" staan, terwijl duizendblad eigenlijk de gastheer is.

Ik roep maar wat, als het beter kan of lastig te veranderen is vind ik het ook best.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Timo Roeke

Citaat van: vincentvuik op februari 19, 2018, 10:50:08 AM
Een willekeurige van de afgelopen 24 uur is in ieder geval beter dan een willekeurige oude. Of een willekeurige foto van een zeldzaamheid. Maar als je ook naar de sterretjes kijkt, pak je gemiddeld genomen wel een wat interessantere foto dan een volstrekt willekeurige. Natuurlijk zorgt waardering van vriendjes voor wat ruis, maar hoe groot is dat probleem? De hoogst gewaardeerde foto's hebben toch echt waardering van niet-vriendjes nodig...

Op dit moment zie ik:
- Een kuifduiker ver op zee uit 2014 (4 sterren, 1 stem)
- Een mooi portret van een buizerd uit 2013 (5 sterren, 3 stemmen)
- Een grote kruisbek uit 2014 (4 sterren, 1 stem)
- Een te donker plaatje van een torenvalk uit 2016 (4 sterren, 1 stem)
- Een foto van een groep nonnetjes uit 2012 (4 sterren, 1 stem)

Wat mij betreft een nutteloze selectie. Het is maar een suggestie. Het zou de nieuwswaarde van de homepage flink vergroten in ieder geval.
Daarbij is het wel belangrijk dat de foto's een weerspiegeling zijn van de database.
De nieuwswaarde van een foto is nogal subjectief. Dat is lastig af te spiegelen. Sommige gebruikers zien liever een 'slechte' foto van een zeldzaamheid dan een 'goede' foto van een algemene soort. In dat opzicht is er maar één gouden middenweg en dat is volkomen willekeur.

pwijnsouw

Onlangs een wilde eend gezien met een afwijking, dat heet 'intersex'; vrij zeldzaam fenomeen waarbij een vogel kenmerken van het ander geslacht begint te krijgen. Zou het niet interessant zijn om in het vakje 'stadium (kleed)' ook deze mogelijkheid (intersex) te maken? Zie bv. hier: http://birdhybrids.blogspot.be/2015/01/intersex-birds-and-their-confusion-with.html
Mijn waarneming: https://waarnemingen.be/waarneming/view/148518824 - wel in België maar dit zou overal interessant zijn toch?

Ronald Stolk

Goedendag,

Ik heb de vorige 163 pagina's niet terug gelezen, dus misschien is deze vraag al een keer beantwoord. :)

Is het een idee en/of haalbaar om sommigen soorten binnen Waarneming.nl "cursief zwart" te maken?
Denk hierbij aan soorten als Pontische Meeuw, Middelste Bonte Specht en Kerkuil.  Uiteraard is dit regio afhankelijk, maar deze vogels zijn nu ook "Zwart" net als Merel en Huismus , maar aanzienlijk schaarser dan deze soorten. Daarnaast zijn ze weer wel algemener dan "lichtrode" soorten zoals Zeearend en Woudaap.

Mocht het met Cursief niet lukken technisch gezien, dan wellicht een "grijze" of "bruine" tint meegeven?

Ik hoor gaarne

Groetjes Ronald Stolk

HPM

Citaat van: Ronald Stolk op februari 27, 2018, 14:42:13 PM
Goedendag,

Ik heb de vorige 163 pagina's niet terug gelezen, dus misschien is deze vraag al een keer beantwoord. :)

Is het een idee en/of haalbaar om sommigen soorten binnen Waarneming.nl "cursief zwart" te maken?
Denk hierbij aan soorten als Pontische Meeuw, Middelste Bonte Specht en Kerkuil.  Uiteraard is dit regio afhankelijk, maar deze vogels zijn nu ook "Zwart" net als Merel en Huismus , maar aanzienlijk schaarser dan deze soorten. Daarnaast zijn ze weer wel algemener dan "lichtrode" soorten zoals Zeearend en Woudaap.

Mocht het met Cursief niet lukken technisch gezien, dan wellicht een "grijze" of "bruine" tint meegeven?

Ik hoor gaarne

Groetjes Ronald Stolk

Begin eens met deze discussies
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309645.0
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=280796.msg1632434#msg1632434
Herman van der Meer

lukasverboom

In de lijst met biodiversiteit per gemeente zou het wel leuk zijn als je op een soortgroep zou kunnen selecteren. Is het wat om die optie toe te voegen?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

frankaroos

Ik kan de draad "waarneming.nl 2.0" zo gauw niet vinden en omdat ik geen Facebook-gebruiker ben, hierbij mijn wens voor versie 2.0 van waarneming.nl.

Afgezien van het (drastisch?) terugbrengen van het aantal klik-momenten in waarneming.nl 2.0, lijkt het me handig om een "Ga naar vorige pagina"-link o.i.d. op te nemen op pagina's die daarin niet voorzien met een paginanummerteller(zoals bij foto's wel bijv.) .

Voorbeeld: Voor het opzoeken van waarnemingen van mij en van anderen, gebruik ik vaak de resp. levenslijsten. Die dingen zijn vaak een handig draaipunt/uitgangspunt voor veel info. Het maken van een levenslijst wordt blijkbaar iedere keer "on the fly" gedaan als je aan het navigeren bent tussen waarnemingen en de levenslijst vice versa; een beest van een SQL-query iedere keer. Als ik terug wil naar mijn vorige pagina bijv. de levenslijstpagina na waarnemingen bekeken te hebben, kan ik slechts de "back"-knop van de browser gebruiken; weer dat beest van een query. Waarom niet zoiets als een "Ga naar vorige pagina"-link bovenaan iedere waarneming.nl 2.0-pagina? Of kan dat niet? Teveel programmeerwerk zeker? Of als alternatief: als je in een pagina-hierarchie zit, zie je vaak bij andere websites bovenaan de pagina waar je bent: link-tophierarchie > link-tophierarchie-1 ... > link-tophierarchie-n > huidige pagina. Zou zoiets kunnen? Of moet navigeren meestal met een SQL-query (behalve bij de genummerde pagina's bij foto's zie boven)?

SlechtValk

Citaat van: frankaroos op maart 01, 2018, 16:37:32 PM
Afgezien van het (drastisch?) terugbrengen van het aantal klik-momenten in waarneming.nl 2.0, lijkt het me handig om een "Ga naar vorige pagina"-link o.i.d. op te nemen op pagina's die daarin niet voorzien met een paginanummerteller(zoals bij foto's wel bijv.) .

In welk opzicht biedt jouw voorstel van een terug-naar-vorige-pagina-knop meer functionaliteit dan de terug-knop van de browser?
Als het goed is worden pagina's waar de query's "beest" genoemd kunnen worden, in de cache opgeslagen, waar dat niet nodig is wordt de query opnieuw uitgevoerd. Ik zie het probleem niet zo...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gertjanvannoord

tip voor Franka Roos: als je vanuit bv je levenslijst een link wil openen, open die link dan via "Open link in new tab". Dan blijft de "langzame" bladzijde beschikbaar in de huidige tab en kun je daar snel naar terug.
Gertjan van Noord

frankaroos

Citaat van: gertjanvannoord op maart 01, 2018, 21:47:48 PM
tip voor Franka Roos: als je vanuit bv je levenslijst een link wil openen, open die link dan via "Open link in new tab". Dan blijft de "langzame" bladzijde beschikbaar in de huidige tab en kun je daar snel naar terug.

Goeie tip, nooit aan gedacht! Dank.

frankaroos

Citaat van: SlechtValk op maart 01, 2018, 21:39:27 PM
Citaat van: frankaroos op maart 01, 2018, 16:37:32 PM
Afgezien van het (drastisch?) terugbrengen van het aantal klik-momenten in waarneming.nl 2.0, lijkt het me handig om een "Ga naar vorige pagina"-link o.i.d. op te nemen op pagina's die daarin niet voorzien met een paginanummerteller(zoals bij foto's wel bijv.) .

In welk opzicht biedt jouw voorstel van een terug-naar-vorige-pagina-knop meer functionaliteit dan de terug-knop van de browser?
Als het goed is worden pagina's waar de query's "beest" genoemd kunnen worden, in de cache opgeslagen, waar dat niet nodig is wordt de query opnieuw uitgevoerd. Ik zie het probleem niet zo...

Bij de terug-knop van de browser wordt de hele query die de levenslijst opbouwt opnieuw uitgevoerd. Een terug-knop binnen de pagina kun je zodanig inrichten, dat het resultaat van die query, de opgebouwde lijst nl.,  behouden blijft en de query dus niet opnieuw wordt gedaan (is mijn idee tenminste).

RutgerB

Voorpagina recente zeldzaamheden:

- Als je op een soort drukt krijg je alleen van die dag de vondsten van die soort. Graag wat ruimer: bijvoorbeeld een jaar. Nu lijkt me het aanklikken weinig nuttig. In heel veel gevallen (buiten de vogels) is het nu slechts een link naar die een 'lijst' van die ene waarneming van die soort op die dag.
- Graag wordt het gebied op die voorpagina een link naar de vondsten van die soort in het gebied.

HPM

Citaat van: Rutger Barendse op maart 04, 2018, 09:21:36 AM
Voorpagina recente zeldzaamheden:

- Als je op een soort drukt krijg je alleen van die dag de vondsten van die soort. Graag wat ruimer: bijvoorbeeld een jaar. Nu lijkt me het aanklikken weinig nuttig. In heel veel gevallen (buiten de vogels) is het nu slechts een link naar die een 'lijst' van die ene waarneming van die soort op die dag.
...

Er lijkt me niks mis mee voor waarnemingen van vandaag.
Als je daarna op de soortnaam bovenaan de pagina klikt krijg je een ruimere periode, die je ook nog eens zelf kan aanpassen.
Herman van der Meer

RutgerB

Citaat van: HPM op maart 04, 2018, 09:31:55 AM
Citaat van: Rutger Barendse op maart 04, 2018, 09:21:36 AM
Voorpagina recente zeldzaamheden:

- Als je op een soort drukt krijg je alleen van die dag de vondsten van die soort. Graag wat ruimer: bijvoorbeeld een jaar. Nu lijkt me het aanklikken weinig nuttig. In heel veel gevallen (buiten de vogels) is het nu slechts een link naar die een 'lijst' van die ene waarneming van die soort op die dag.
...

Er lijkt me niks mis mee voor waarnemingen van vandaag.
Als je daarna op de soortnaam bovenaan de pagina klikt krijg je een ruimere periode, die je ook nog eens zelf kan aanpassen.

Mij lijkt daar wel wat mis mee omdat je heel vaak niks extra's te zien krijgt en mensen dan gewoon niet verder kijken. Voor jou is waarneming.nl gesneden koek en ken je alle mogelijkheden van buiten.

HPM

Citaat van: Rutger Barendse op maart 04, 2018, 09:52:12 AM
Citaat van: HPM op maart 04, 2018, 09:31:55 AM
Citaat van: Rutger Barendse op maart 04, 2018, 09:21:36 AM
Voorpagina recente zeldzaamheden:

- Als je op een soort drukt krijg je alleen van die dag de vondsten van die soort. Graag wat ruimer: bijvoorbeeld een jaar. Nu lijkt me het aanklikken weinig nuttig. In heel veel gevallen (buiten de vogels) is het nu slechts een link naar die een 'lijst' van die ene waarneming van die soort op die dag.
...

Er lijkt me niks mis mee voor waarnemingen van vandaag.
Als je daarna op de soortnaam bovenaan de pagina klikt krijg je een ruimere periode, die je ook nog eens zelf kan aanpassen.

Mij lijkt daar wel wat mis mee omdat je heel vaak niks extra's te zien krijgt en mensen dan gewoon niet verder kijken. Voor jou is waarneming.nl gesneden koek en ken je alle mogelijkheden van buiten.

Voor waarnemingen van de dag hoef je toch niets extra's te zien behalve details van de betreffende waarnemingen? Dat is wat je krijgt. Als het om maar een waarneming gaat krijg je gelijk de details van die waarneming. Anders een lijst van waarnemingen waarin je verder moet klikken voor details.
Ik vind het vaak wel nuttig zoals het nu is. Bijvoorbeeld om te zien hoeveel mensen nu weer op een bepaalde vogel zijn afgekomen.
Als je op het foto-icoontje drukt krijg je ook alle foto's van die dag van die soort te zien. Ook dat vind ik vaak nuttig.
Bij planten heeft het het natuurlijk een andere urgentie.
Herman van der Meer

RutgerB

Van wat ik voorstel heb je geen enkele last, want het toont alleen meer.  Mij een raadsel dus waarom je tegenwerpingen maakt. Het topic is ook bedoeld om wensen te uiten en niet om die wensen door andere waarnemers af te schieten.

Kortom: Graag een reactie van de sitebeheerders op mijn wensen:

Citaat van: Rutger Barendse op maart 04, 2018, 09:21:36 AM
Voorpagina recente zeldzaamheden:

- Als je op een soort drukt krijg je alleen van die dag de vondsten van die soort. Graag wat ruimer: bijvoorbeeld een jaar. Nu lijkt me het aanklikken weinig nuttig. In heel veel gevallen (buiten de vogels) is het nu slechts een link naar die een 'lijst' van die ene waarneming van die soort op die dag.
- Graag wordt het gebied op die voorpagina een link naar de vondsten van die soort in het gebied.


RutgerB

Sinds kort wordt de tijd van mijn waarneming weer getoond op de voorpagina (waarnemingen.be) terwijl ik heb aangegeven in mijn voorkeuren dat ik dit niet wil.  Graag weer dat streepje bij de tijd terug.

Bijkomende wens is dat dit ook niet getoond wordt bij mijn waarneming. Ik wil niet dat iedereen weet waar ik hoe laat was.

Ook wil ik graag dat beta.waarnemingen.be niet zomaar te bezoeken valt. Hier kun je allerlei zaken wel opzoeken die op waarnemingen.be vervaagd zijn. Bijvoorbeeld de eigen gebieden.


HPM

Citaat van: Rutger Barendse op maart 06, 2018, 10:05:25 AM
Van wat ik voorstel heb je geen enkele last, want het toont alleen meer.  Mij een raadsel dus waarom je tegenwerpingen maakt. Het topic is ook bedoeld om wensen te uiten en niet om die wensen door andere waarnemers af te schieten.

Kortom: Graag een reactie van de sitebeheerders op mijn wensen:


Je kan wensen wat je wil maar het is niet realistisch om te verwachten dat de waarnemingen in detail op de voorpagina staan en ook niet dat alle waarnemingen (soms tientallen) in detail worden getoond als je op de voorpagina op een soort klikt. Daarvoor zal je een keertje extra moeten klikken. En als je een andere periode wil moet je even de datums aanpassen. Waarnemingen van vandaag zijn van vandaag en niet van het afgelopen jaar. Dat probeerde ik duidelijk te maken en dat heeft niets met 'afschieten' te maken.
Herman van der Meer

hiskodevries

#4883
Citaat van: Rutger Barendse op maart 06, 2018, 10:13:24 AM
Sinds kort wordt de tijd van mijn waarneming weer getoond op de voorpagina (waarnemingen.be) terwijl ik heb aangegeven in mijn voorkeuren dat ik dit niet wil.  Graag weer dat streepje bij de tijd terug.

Bijkomende wens is dat dit ook niet getoond wordt bij mijn waarneming. Ik wil niet dat iedereen weet waar ik hoe laat was.

Ook wil ik graag dat beta.waarnemingen.be niet zomaar te bezoeken valt. Hier kun je allerlei zaken wel opzoeken die op waarnemingen.be vervaagd zijn. Bijvoorbeeld de eigen gebieden.
aan die pagina is al lange tijd niets gewijzigd, dus ook de weergave van de tijd niet.
Ter zijde . voorbereidingen worden getroffen om je als waarnemer te 'laten vergeten' conform de nieuwe wet op de privacy. dan het je geen omkijken meer naar de tijd.
die andere wens leidt alleen maar tot verwarring ("Huh? op de frontpage stond toch dat 1 Ruige Anjer is gevonden, maar als ik daar op klik krijg ik er honderden te zien en moet ik ook veel langer wachten tot deze geladen zijn. Kan dat weer terug veranderd worden")
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Ik weet zeker dat daar niet al te lang geleden nog streepjes stonden IPV de tijd. Dat was ook het enige gevolg van die voorkeursinstelling. Verbeter me als dat niet zo is. Ik zie een licht verband met het recht om vergeten te worden trouwens, maar als dat in de nieuwe opzet betekent dat bij mij nergens de tijd getoond wordt, prima. Graag wordt het in de huidige versie ook nog weer teruggezet zoals het kortgeleden was.

lukasverboom

Ik zou het handig vinden als enters waren toegestaan in de beschrijving van een waarneming. Zeker als een sleutel is doorgelopen en deze onderaan een waarneming komt te staan is het voor het overzicht handig als de stappen onder elkaar ipv. achter elkaar staan.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Arp

Citaat van: lukasverboom op maart 10, 2018, 16:48:47 PM
Ik zou het handig vinden als enters waren toegestaan in de beschrijving van een waarneming. Zeker als een sleutel is doorgelopen en deze onderaan een waarneming komt te staan is het voor het overzicht handig als de stappen onder elkaar ipv. achter elkaar staan.
Gebruik ipv "enter" de HTML-code <br/>
Andere HTML wordt er sinds enige tijd uitgefilterd (helaas), maar deze kennelijk niet:
https://waarneming.nl/waarneming/view/149400851
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)