Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Rutger, we maken gratis mobiele software voor jullie om het invoeren makkelijk te maken, dan mogen we daar toch zo compleet mogelijke data voor terug vragen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Rutger Barendse op december 10, 2014, 09:18:33 AM
Ik zie nergens staan dat iemand wil dat tijdsregistratie bij waarnemingen moet worden afgeschaft; ik wil mensen alleen de keuze geven bij mobiele invoer. Als je dat doet hoef je daarna ook niets te verbergen of verder door te klikken. Het gaat er ook niet om hoe handig en nuttig tijdregistratie is, ik wil gewoon dat mensen zelf moeten mogen beslissen het door te geven.

Zelf mogen beslissen dus, zo moeilijk moet dat toch niet zijn?

Het grafiekje van Herman blijft mogelijk en wordt allicht een paar % afgetopt, Hisko hoeft niks te vervagen / onzichtbaar te maken, Olivier en ik kunnen kiezen voor geen tijdweergave (wel datum en jaar) en Matthijs hoeft niet door te klikken voor de tijd.

Die grafieken waren al op een deel van de waarnemingen gebaseerd omdat niet iedereen een tijd had ingevoerd. In zo'n geval jammer, maar geen ramp. Er zijn maar heel weinig soorten waarmee je dit soort dingen kan doen.
Overigens voer ik maar af een toe een tijd in. Ik voer dan ook niet mobiel in.

Het is ook maar de vraag wat die tijden waard zijn, want als ik dan al eens een tijd bij een waarneming invoer, dan wordt die overgenomen  in waarnemingen die ik in dezelfde sessie invoer. Als ik die dan niet corrigeer of verwijder, zijn meestal alle volgende tijden fout. Ik heb al meermalen vergeefs gevraagd om dat te veranderen.
Ook ik wil de vrijheid hebben om geen tijd bij een waarneming in te voeren.
Herman van der Meer

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 09:20:49 AM
Rutger, we maken gratis mobiele software voor jullie om het invoeren makkelijk te maken, dan mogen we daar toch zo compleet mogelijke data voor terug vragen ?
Tuurlijk. En die krijg je ook. Ook als je mensen de keuze laat, zullen de meesten gewoon die tijdregistratie aan laten staan.

Hermanus 1948

Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2009, 14:17:57 PM
Nieuwe ideeën, tips, verzoeken tot aanpassing of toevoegingen aan de huidige functionaliteit kunnen hier gemeld worden.

Goedemorgen Hisko,
In de kop van Noord-Holland liggen in zomer en najaar in de Zijpe veel bollenvelden onder water. Deze velden trekken altijd veel steltlopers aan. Het is jammer dat hiervoor eigenlijk geen code is. Bestaat er een mogelijkheid om onder 'Agrarisch gebied' hiervoor een code aan te maken, bijvoorbeeld 'Geïnundeerd akkerland' of iets dergelijks?
Herman Wolfswinkel

Bij  alle meldingen ook graag een link naar de betreffende pagina geven.

Niet elke wens wordt uitgevoerd.
Gekeken zal worden naar :
- de benodigde tijdsinvestering.
- of het ten goede komt aan 'alle' gebruikers
- de aanpassing niet ten koste gaat van de performance

OlivierO

Citaat van: Rutger Barendse op december 10, 2014, 10:10:27 AM
Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 09:20:49 AM
Rutger, we maken gratis mobiele software voor jullie om het invoeren makkelijk te maken, dan mogen we daar toch zo compleet mogelijke data voor terug vragen ?
Tuurlijk. En die krijg je ook. Ook als je mensen de keuze laat, zullen de meesten gewoon die tijdregistratie aan laten staan.

Zeker! En zelfs dan! Als je een mogelijkheid maakt om tijd onzichtbaar te maken heb jij nog altijd de tijd bij de waarneming én wij kunnen aangeven hoe ver we willen gaan in verband met privacy.

Soit, bij mobiel invoeren ga ik alles pas uploaden als het mij uitkomt, met de tijd erbij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

ik denk dat we binnen de mobiele app`s inapp aankopen moeten mogelijk maken
' tijd afdekken'   =25 euro per jaar
'embargo datum > 1 jaar' = 100 euro per jaar
'meerdere acounts' = 50 euro per jaar
kortom alles wat tot minder danwel 'slechtere' data in waarneming.nl leidt compenseren met euro`s
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 12:15:13 PM
ik denk dat we binnen de mobiele app`s inapp aankopen moeten mogelijk maken
' tijd afdekken'   =25 euro per jaar
'embargo datum > 1 jaar' = 100 euro per jaar
'meerdere acounts' = 50 euro per jaar
kortom alles wat tot minder danwel 'slechtere' data in waarneming.nl leidt compenseren met euro`s

Op welke manier leidt "tijd afdekken" tot slechtere data?  :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Olivier lees het hele onderwerp even terug
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 12:15:13 PM

ik denk dat we binnen de mobiele app`s inapp aankopen moeten mogelijk maken
' tijd afdekken'   =25 euro per jaar
'embargo datum > 1 jaar' = 100 euro per jaar
'meerdere acounts' = 50 euro per jaar
kortom alles wat tot minder danwel 'slechtere' data in waarneming.nl leidt compenseren met euro`s

Logisch is dan om te betalen voor alles wat meer wordt ingevoerd dan de basisgegevens (plaats, datum), of misschien wel gewoon voor elke waarneming en dan bonussen geven voor alles wat extra wordt ingevoerd.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, jij hebt al zoveel credits mogen gebruiken op dit forum, je moet nog 20 jaar alles heel precies met tijd invoeren en zonder embargo
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 12:30:25 PM

Herman, jij hebt al zoveel credits mogen gebruiken op dit forum, je moet nog 20 jaar alles heel precies met tijd invoeren en zonder embargo

Ik zou liever gewoon wat meer kunnen invoeren, of ik daar nou een bonus voor krijg of niet.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 12:20:29 PM
Olivier lees het hele onderwerp even terug

Afdekken als in online niet zichtbaar of afdekken als in niet ingeven. Ik snap het. Afdekken anders geïnterpreteerd, als zijnde gewoon niet zichtbaar maken online.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Tello Neckheim

Dit is mijn 2e poging (de eerste keer was jaren terug) om de volgende (kerst)wens onder de aandacht te brengen.

Ik zou wensen dat de weekdieren een eigen gedeelte in de database en forum krijgen. Dus niet meer weekdieren en overige ongewervelden. Het zijn beide best grote groepen en het komt vaak voor dat er verkeerd wordt ingevoerd in het forum. Is dat mogelijk?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 07:16:53 AM
Citaat van: Vincent Sanders op december 09, 2014, 22:20:00 PM
Citaat van: hiskodevries op december 09, 2014, 15:02:45 PM
pff, ik zie nu dat in het scherm ' mijn waarnemingen' de tijd al afgeschermd is als anderen kijken. Waar hebben we het nu nog over ?
Dit irriteert me ook al een tijdje, kan dit niet zichtbaar worden? Ook als je naar een waarnemingslijst van een bepaalde soort kijkt. Nu moet ik steeds doorklikken om een tijd te kunnen zien.
;D

Ik gebruikte die functie ook zeer veel en het irriteert me dan ook dat het uitzoeken van zangactiviteit nu veel meer tijd gaat kosten.
Als meneer zijn tijd niet zichtbaar wil hebben gaat ie toch lekker onder embargo invoeren. Waarom nu een generale wijziging omdat er een handvol mensen nie willen dat te zien is waar je op welk moment was?

En denken we echt serieus dat er mensen zijn die via waarneming.nl op gaan zoeken waar iemand wel of niet was?

:angry:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RutgerB

Deze meneer heeft niet gevraagd de tijd te vervagen, maar heeft gevraagd de keuze te mogen hebben het wel of niet te registreren in de mobiele app. Er zijn vele hele legitieme redenen voor te bedenken om dit te willen.

Embargo (max. 3 jaar), niet mobiel invoeren, veel later uploaden, tijd handmatig weer verwijderen, helemaal niets invoeren, tijd vervagen zijn allemaal ook mogelijkheden die dit doel (gedeeltelijk) bereiken.

Ik vraag/vroeg daar allemaal niet om, maar sommige oplossingen helpen wel wat.

Folkert Jan

Citaat van: Rutger Barendse op december 11, 2014, 12:21:11 PM
Deze meneer heeft niet gevraagd de tijd te vervagen, maar heeft gevraagd de keuze te mogen hebben het wel of niet te registreren in de mobiele app. Er zijn vele hele legitieme redenen voor te bedenken om dit te willen.

Embargo (max. 3 jaar), niet mobiel invoeren, veel later uploaden, tijd handmatig weer verwijderen, helemaal niets invoeren, tijd vervagen zijn allemaal ook mogelijkheden die dit doel (gedeeltelijk) bereiken.

Ik vraag/vroeg daar allemaal niet om, maar sommige oplossingen helpen wel wat.

Was ook voornamelijk gericht tegen het "compromis" van Hisko, al vraag ik me oprecht af of je vraag voorkomt uit een aantoonbare situatie waarin deze gegevens gebruikt zijn of puur en alleen de angst ervoor.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

ja compromissen zijn altijd slecht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ik zie dat het een dubbel compromis is: zeldzame soorten worden niet afgedekt en de rest wel.

Herman van der Meer

MC

#3529
Citaat van: hiskodevries op december 10, 2014, 12:15:13 PM
ik denk dat we binnen de mobiele app`s inapp aankopen moeten mogelijk maken
' tijd afdekken'   =25 euro per jaar
'embargo datum > 1 jaar' = 100 euro per jaar
'meerdere acounts' = 50 euro per jaar
kortom alles wat tot minder danwel 'slechtere' data in waarneming.nl leidt compenseren met euro`s


Als je dat dan kunt compenseren met een bepaalde hoeveelheid waarnemingen, met uiteraard correcties van hoeveel die soort al waargenomen is, lijkt me dat een uitstekend plan ;)


Citaat van: Folkert Jan op december 11, 2014, 13:28:04 PMWas ook voornamelijk gericht tegen het "compromis" van Hisko, al vraag ik me oprecht af of je vraag voorkomt uit een aantoonbare situatie waarin deze gegevens gebruikt zijn of puur en alleen de angst ervoor.
Ik denk niet dat mensen mij in het veld gaan volgen, maar ik vind het een vervelend idee dat iedereen van minuut tot minuut kan zien wat ik in mijn vrije tijd doe. Dat gaan mensen niks aan en het is ook nog eens nergens voor nodig. Ik voer vrijwel geen vogels in dus niemand heeft wat aan die data, voor bijna geen enkele soortgroep is het nl interessant.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

hiskodevries

Vind je het een heel gek idee als we geld zouden vragen aan mensen zodat deze in staat zijn hun data te minder precies te maken ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 11, 2014, 15:33:33 PM

Vind je het een heel gek idee als we geld zouden vragen aan mensen zodat deze in staat zijn hun data te minder precies te maken ?

Ja, veel gekker dan andersom.
Opt-in vs opt-out, weet je wel?
Herman van der Meer

hiskodevries

#3532
ik ga dit anders oplossen
nieuwe parameter in mijn persoonlijke gegevens -> toon tijd J/N default J
en dan in het waarneming detailscherm, waarnemingen van 1 persoon en 1 soort aanpassen.
met die drie schermen heb ik de bulk van deze flagrante privacy schending wel gehad
Voor de twee wensers -> https://waarneming.nl/donate.php
Ben benieuwd wat voor meer wensen op dit gebied komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 11, 2014, 16:17:54 PM
ik ga dit anders oplossen
nieuwe parameter in mijn persoonlijke gegevens -> toon tijd J/N default J
en dan in het waarneming detailscherm, waarnemingen van 1 persoon en 1 soort aanpassen.
met die drie schermen heb ik de bulk van deze flagrante privacy schending wel gehad
Voor de twee wensers -> https://waarneming.nl/donate.php
Ben benieuwd wat voor meer wensen op dit gebied komen

Ik zie in dit kleine stukje discussie zo al zeker vier mensen die het niet willen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

actief in de gemelde drie schermen. betekend ook dat in per soort en per gebruiker nu overal de tijd weer zichtbaar is. (behalve bij de mensen die het uit gaan zetten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

MC

vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

RutgerB

Net even uitgetest en dit is een perfecte oplossing!  Bedankt  :duim:

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.