Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

nee, dan moet de anonieme waarnemer een email adres invoeren. Dat is alleen zichtbaar voor admins
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rein Genuït

Helemaal met Herman eens, je ziet soms waarnemingen voorbij komen waar je zo je vraagtekens bij kan zetten. De vraag komt ook hieruit voor.
Als je een naam ziet is het wellicht mogelijk om iemand er eens in het veld op aan te spreken.
En als dat niet kan dan is het misschien een idee om de mogelijkheid dan helemaal niet meer te geven om zo een waarneming in te voeren!
Iemand die zo invoert kan net zo makkelijk even een account aanmaken, is dezelfde handeling, oke je moet ff een wachtwoord verzinnen...
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

hiskodevries

Dat moet je met de betreffende regioadmin opnemen. Die kan dat aan/uit zetten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rein Genuït

Bedankt voor je antwoord Hisko, zal het eens aankaarten hier in de buurt maar dan blijft voor de rest van het land de toestand zoals die is.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

hiskodevries

Echt niet. Anonieme invoer is alleen via een paar werkgroepen mogelijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2012, 21:17:04 PM
Echt niet. Anonieme invoer is alleen via een paar werkgroepen mogelijk.
Maar de rest van het land wordt er wel mee lastig gevallen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

zeursnorren, op het totaal van alle waarnemingen gaat het om 12.511 records
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Kun je bij een export per soort ook kiezen uit wetenschappelijke namen ? Niet elke plant heeft een Nederlandse naam.

http://waarnemingen.be/export_util3.php?diergroep=10&soort=0&simple=0&datum_vanaf=2012-04-19&datum_tm=2012-04-19


radeby

[Denkend dat in onderstaande nog niet is voorzien, maar ik kan me vergissen ...]

Je hebt zo van die voorjaren; ik loop al jaren te denken over welke soorten gebiedsdekkend en praktisch compleet te inventariseren zijn.  Zeearenden: ja, vermoedelijk; knobbelzwanen: ook wel, denk ik.  Maar welke nog meer?  Een week geleden dacht ik dat het met Eksters in de stad toch ook moet kunnen.  Inmiddels heb ik ca 300 bezette en mogelijke nesten gevonden in zuidelijk en oostelijk Enschede. De mogelijke nesten gaan een tweede (misschien derde) bezoekje krijgen om ze wellicht zeker te stellen.

Dan nu mijn vragen/verzoeken:

- bij deze aantallen waarnemingen zou een generiekere wijzigingstechniek wenselijk zijn.  Ik heb bijv het verkeerde protocol aangegeven (incidenteel) waar het gebiedsdekkend had moeten zijn.  Andere foutjes heb ik 1-op-1 gecorrigeerd, maar nog eens door zo'n lange lijst te gaan is niet fijn, eigenlijk ondoenlijk.  Het liefst had ik natuurlijk een SQL endpoint op mijn eigen waarnemingen gehad, maar dat zal teveel gevraagd zijn.  Is een QBE form met condities en de nodige update-mogelijkheden wellicht haalbaar?
- bij mijn tweede en derde inventarisatierondjes hoop ik een aantal mogelijke nesten te converteren naar zekere nesten.  Die vondsten zou ik het liefst vervolgens op de oorpronkelijke waarnemingen verhalen: van waarschijnlijk nest naar bezet nest, als wijziging.  Maar dat is nu een geweldige puzzel: hoe vind je tussen 300 waarnemingen de juiste om te wijzigen?  Zou het mogelijk zijn om via de kaart die individuele waarneming meteen aan te wijzen om hem vervolgens te kunnen wijzigen?  Moet toch kunnen met een beetje OpenLayers?
- en als we dan toch bezig zijn: als dat alles dan ook nog mogelijk zou worden met ObsMapp, dan ga ik op mijn knieen . . .

Groet
Rolf de By

hiskodevries

Mogelijk dit weekend in de Android market obsmapp versie met BMP upload naar sovon autocluster routine. Vanuit die routine kun je de territoria naar waarneming.ml uploaden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Rolf,
Jaco Walhout en Karel Leetink hebben vorig jaar de Ekster op Walcheren "gedaan". Die heb ik afgelopen winter ook door de clusterroutine gehaalt. Resultaat was erg goed, behalve dan dat de bezoeken soms niet helemaal goed afgestemd waren, je hebt 10 dagen tussen 2 waarnemingen nodig in 1 subgebied zat er maar 8 dagen tussen, dat was een  "beetje jammer" ;)
Ik zou zeggen vraag even een stadsvogel BMP plotje aan (broedvogels@sovon.nl) en leef je uit ;)
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jan vH

Is het mogelijk om bij de verspreidingskaartjes een mogelijkheid te maken om alleen precieze waarnemingen te zien? Dus alleen waarnemingen met precisie 100m of minder. Nu komen de onprecieze waarnemingen heel vaak in het verkeerde kilometerhok terecht, en soms ook in het verkeerde uurhok (zie bijvoorbeeld de waarnemingen op niveau 'Veluwe (algemeen)').
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gerard Troost

Citaat van: Jan vH op april 20, 2012, 17:59:24 PM
Is het mogelijk om bij de verspreidingskaartjes een mogelijkheid te maken om alleen precieze waarnemingen te zien? Dus alleen waarnemingen met precisie 100m of minder. Nu komen de onprecieze waarnemingen heel vaak in het verkeerde kilometerhok terecht, en soms ook in het verkeerde uurhok (zie bijvoorbeeld de waarnemingen op niveau 'Veluwe (algemeen)').
(Y) Goede wens.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jan-Jaap Spaargaren

#1933
Een grote wens van mij is om in de excursieplanner de waarnemingen te kunnen gebruiken uit een bepaalde, zelf te kiezen periode en dan over meerdere jaren.
Natuurlijk niet zozeer bruikbaar voor vogels, maar des te meer bruikbaar voor soortgroepen waar de kans groot is dat ze op dezelfde plaats weer verschijnen, zoals planten en (korst)mossen (insecten?). Bij vogels zie je welke soorten in het verleden daar zijn gezien, dus je krijgt wel een idee waar je kans op kan maken.

Bijvoorbeeld je wilt in april plannen maken voor een excursie in mei, gebruikmakend van de waarnemingen uit mei van een aantal voorafgaande jaren.
Het zou mooi zijn als je dan twee dingen in kan stellen;
1) de periode van het jaar; b.v. met begin en einddatum; of maand(en); of weeknummers?
2) het aantal voorafgaande jaren; b.v. laatste 5 jaar; of gewoon alle jaren?

m.v.g. Jan-Jaap

Wouter van der Ham

het zou fijn zijn dat als je een foto wilt uploaden, terwijl hij te groot is. Dat je als je de melding hebt gekregen weer terug kan gaan. Nu moet je eerst weer waarneming.nl intypen en de waarnemig op gaan zoeken. (Of heel veel vorige klikken.)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

henksluis

Bij Zoogdieren (en Vogels) heb je bij gedrag o.a. de keuzemogelijkheid SPOREN, is het mogelijk om UITWERPSELEN toe te voegen.
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

Jan-Jaap Spaargaren

Zou er bij Mossen/korstmossen de mogelijkheid kunnen komen om het substraat in te voeren? Met name voor korstmossen is dit substantiële informatie. Maar ook bij mossen is het zeer bruikbaar.
Het zou bv. bij het kopje 'waardplant' kunnen (dat wordt dan Waardplant/substraat) of anders bij 'Biotoop'?

In de Gids voor korstmossen (van Herk & Abtroot) worden de volgende substraten vaak genoemd:
Zand kalkrijk
Zand kalkarm
Zand onbepaald
Stoeptegels
Beton/cement
Baksteen
Basalt
Kalksteen
Graniet
Turfkrijt
Steen onbepaald
Hout (zoals schuttingen, paaltjes e.d.)

eventueel nog:
Hunnebed
Zwerfsteen
Grafzerk
Zinken platen

m.v.g. Jan-Jaap

hiskodevries

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op april 22, 2012, 20:20:19 PM
Zou er bij Mossen/korstmossen de mogelijkheid kunnen komen om het substraat in te voeren? Met name voor korstmossen is dit substantiële informatie. Maar ook bij mossen is het zeer bruikbaar.
Het zou bv. bij het kopje 'waardplant' kunnen (dat wordt dan Waardplant/substraat) of anders bij 'Biotoop'?

In de Gids voor korstmossen (van Herk & Abtroot) worden de volgende substraten vaak genoemd:
Zand kalkrijk
Zand kalkarm
Zand onbepaald
Stoeptegels
Beton/cement
Baksteen
Basalt
Kalksteen
Graniet
Turfkrijt
Steen onbepaald
Hout (zoals schuttingen, paaltjes e.d.)

eventueel nog:
Hunnebed
Zwerfsteen
Grafzerk
Zinken platen

m.v.g. Jan-Jaap
niet in deze waarneming.nl versie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: henksluis op april 22, 2012, 10:32:55 AM
Bij Zoogdieren (en Vogels) heb je bij gedrag o.a. de keuzemogelijkheid SPOREN, is het mogelijk om UITWERPSELEN toe te voegen.
mvg Henk
dat zijn ook sporen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Jan vH op april 20, 2012, 17:59:24 PM
Is het mogelijk om bij de verspreidingskaartjes een mogelijkheid te maken om alleen precieze waarnemingen te zien? Dus alleen waarnemingen met precisie 100m of minder. Nu komen de onprecieze waarnemingen heel vaak in het verkeerde kilometerhok terecht, en soms ook in het verkeerde uurhok (zie bijvoorbeeld de waarnemingen op niveau 'Veluwe (algemeen)').
met die gedachte speel ik al een tijdje.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 08:45:01 AM
Citaat van: Jan vH op april 20, 2012, 17:59:24 PM
Is het mogelijk om bij de verspreidingskaartjes een mogelijkheid te maken om alleen precieze waarnemingen te zien? Dus alleen waarnemingen met precisie 100m of minder. Nu komen de onprecieze waarnemingen heel vaak in het verkeerde kilometerhok terecht, en soms ook in het verkeerde uurhok (zie bijvoorbeeld de waarnemingen op niveau 'Veluwe (algemeen)').
met die gedachte speel ik al een tijdje.

Aan de ene kant is het jammer als niet alle informatie wordt getoond maar aan de andere kant heb je weinig aan foute informatie. Maar als 'blauwe vlakken' binnen een uurhok liggen zullen die hokken wel ten onrechte niet getoond worden. Een lastig probleem.

Nu we het toch over de verspreidingskaarten hebben: Ik zou graag zien dat de ondergrond van de totaalkaart vervangen werd door een met grijstinten. Nu vallen de vierkantjes vaak vrijwel weg op het rode stedelijk gebied. Ik heb al zo'n kaart. Op de provinciekaarten is het veel minder een probleem omdat stedelijk gebied daar grijs is. Het zou wel goed zijn als de provinciekaarten allemaal op dezelfde schaal waren.
Ik vraag me ook af of de gradaties in de vulling van de vierkantjes wel veel waarde toevoegt. Alle hokjes gevuld zou veel duidelijker zijn.
Herman van der Meer

RutgerB

Volledig eens met alleen gevulde hokjes. Als iemand zo goed/gek is om bijvoorbeeld Gewoon struisgras te gaan tellen, dan worden alle andere '1-ter plaatse'-waarnemingen opeens doorzichtige hokjes en veel slechter zichtbaar.

HPM

Citaat van: RutgerB op april 23, 2012, 10:44:40 AM
Volledig eens met alleen gevulde hokjes. Als iemand zo goed/gek is om bijvoorbeeld Gewoon struisgras te gaan tellen, dan worden alle andere '1-ter plaatse'-waarnemingen opeens doorzichtige hokjes en veel slechter zichtbaar.

Het lijkt mij dat de opbouw van de kaart dan ook sneller wordt omdat alle berekeningen voor de gradaties (inclusief die voor de legenda) achterwege kunnen blijven. Wellicht levert dat zoveel besparin op dat de kaarten weer echt actueel worden. Nu worden ze pas na 24 uur weer ververst.
Herman van der Meer

hiskodevries

CiteerNu worden ze pas na 24 uur weer ververst.
vrij uniek in waarnemingen land
en een nieuwe kaart gaat er niet komen of het het wordt een google map
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 11:46:02 AM
CiteerNu worden ze pas na 24 uur weer ververst.
vrij uniek in waarnemingen land
en een nieuwe kaart gaat er niet komen of het het wordt een google map

Dat pas na 24 uur opnieuw generen vind ik ook geen ramp hoor, maar soms is het leuk om te zien wat het effect is van net ingevoerde waarnemingen. Of ze gaten opvullen bijvoorbeeld. Dat kan nu niet altijd. Als het geen te zware belasting oplevert is een real-time kaart natuurlijk ideaal.

Wat de kaartondergrond is maakt in wezen niet uit zolang de hokken of stippen maar goed te zien zijn.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Wil je echt een up-to-date kaart dan zijn er wel wat trucjes door te spelen met de datum of andere parameters.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 23, 2012, 14:46:32 PM
Wil je echt een up-to-date kaart dan zijn er wel wat trucjes door te spelen met de datum of andere parameters.
Sst!  :blink:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 08:44:08 AM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op april 22, 2012, 20:20:19 PM
Zou er bij Mossen/korstmossen de mogelijkheid kunnen komen om het substraat in te voeren? Met name voor korstmossen is dit substantiële informatie. Maar ook bij mossen is het zeer bruikbaar.
Het zou bv. bij het kopje 'waardplant' kunnen (dat wordt dan Waardplant/substraat) of anders bij 'Biotoop'?

In de Gids voor korstmossen (van Herk & Abtroot) worden de volgende substraten vaak genoemd:
Zand kalkrijk
Zand kalkarm
Zand onbepaald
Stoeptegels
Beton/cement
Baksteen
Basalt
Kalksteen
Graniet
Turfkrijt
Steen onbepaald
Hout (zoals schuttingen, paaltjes e.d.)

eventueel nog:
Hunnebed
Zwerfsteen
Grafzerk
Zinken platen

m.v.g. Jan-Jaap
niet in deze waarneming.nl versie

Wanneer komt de volgende versie dan?

Wouter van der Ham

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op april 23, 2012, 20:09:15 PM
Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 08:44:08 AM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op april 22, 2012, 20:20:19 PM
Zou er bij Mossen/korstmossen de mogelijkheid kunnen komen om het substraat in te voeren? Met name voor korstmossen is dit substantiële informatie. Maar ook bij mossen is het zeer bruikbaar.
Het zou bv. bij het kopje 'waardplant' kunnen (dat wordt dan Waardplant/substraat) of anders bij 'Biotoop'?

In de Gids voor korstmossen (van Herk & Abtroot) worden de volgende substraten vaak genoemd:
Zand kalkrijk
Zand kalkarm
Zand onbepaald
Stoeptegels
Beton/cement
Baksteen
Basalt
Kalksteen
Graniet
Turfkrijt
Steen onbepaald
Hout (zoals schuttingen, paaltjes e.d.)

eventueel nog:
Hunnebed
Zwerfsteen
Grafzerk
Zinken platen

m.v.g. Jan-Jaap
niet in deze waarneming.nl versie

Wanneer komt de volgende versie dan?
Eind 2012.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl