Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankcoenjaerts

Citaat van: hiskodevries op november 17, 2011, 10:46:37 AM
maar Frank, dat geld in pricipe voor alle lijstjes
bij topspotters zal ook niet snel wat veranderen aan de bovenkant, de meeste bewegingen zullen aan de onderkant plaats vinden.

Nee Hisko,

Daar zit het probleem niet.

De topspotters lopen niet verder uit vanwege de hier spelende soort van self-fulfilling profecy die er voor zorgt dat het simpele voorkomen in de lijst van 30 (meest beoordeelde foto's) er voor zorgt dat juist die foto's vaker gewaardeerd zullen gaan worden. Topspotters gaan niet meer soorten zien omdat ze er al zoveel gezien hebben. Integendeel. Omdat ze al veel gezien hebben zijn er zelden toevoegingen.

En toegegeven, als de lijst "topspotters" uit 30 personen zou bestaan hoefde je maar 1 keer per jaar naar die lijst te kijken; dus als dat de bedoeling is ....
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jan vH

Erg leuk inderdaad, die nieuwe statistieken per gebied!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Citaat van: HPM op november 17, 2011, 11:17:50 AM
Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 15:01:09 PM
ja maar zoals ik al aangaf, ga ik een hoop opmerkingen krijgen over dat lijstje, want die klopt bij voorbaat niet.
zal ik uitleggen
als jij een soort in thijsses hof hebt gezien zou die ook moeten meetellen in alle andere gebieden waar de punt van de waarneming in valt ( b.v. gemeente Haarlem?)
dat is dus nu niet zo.
[...]


Toch zie ik bij mij heel veel waarnemingen op gemeente staan. Volgens mij betekent dat dat waarnemingen wél in meerdere gebieden worden weergegeven.
zo is het inderdaad nu uitgevoerd, bij de gemiddelde gebruiker zal dat nog wel performen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

GijsB

Ik vind de nieuwe indeling van het menu vreselijk onoverzichtelijk. Nu zijn er te veel kopjes waardoor het naar mijn mening alleen maar slechter te vinden is.
Ik kan twitcher nergens meer vinden, is die functie weggehaald of kijk ik er overheen?
Gijs

Margreet Kwh

Hallo Gijs,

Twitcher zit nu in "mijn waarneming.nl".
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Citaat van: dralion13 op november 17, 2011, 14:36:02 PM
Ik vind de nieuwe indeling van het menu vreselijk onoverzichtelijk. Nu zijn er te veel kopjes waardoor het naar mijn mening alleen maar slechter te vinden is.
Ik kan twitcher nergens meer vinden, is die functie weggehaald of kijk ik er overheen?
Gijs alles wat we voor 'jouw' gemaakt hebben zit onder mijn waarneming.nl
voor de rest zijn de kopjes vreselijk logisch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Citaat van: hiskodevries op november 17, 2011, 15:21:30 PM
Citaat van: dralion13 op november 17, 2011, 14:36:02 PM
Ik vind de nieuwe indeling van het menu vreselijk onoverzichtelijk. Nu zijn er te veel kopjes waardoor het naar mijn mening alleen maar slechter te vinden is.
Ik kan twitcher nergens meer vinden, is die functie weggehaald of kijk ik er overheen?
Gijs alles wat we voor 'jouw' gemaakt hebben zit onder mijn waarneming.nl
voor de rest zijn de kopjes vreselijk logisch
En is het vooral een kwestie van wennen ;)
Thijs Fijen

henkjanvdkolk

Mischien is het al eerder langsgekomen in dit topic, maar is het mogelijk om bij de overzichten van de geluidsopnames een vraagteken te zetten achter de 'onzekere geluiden'. Nu lijkt het bijvoorbeeld alsof in dit overzicht alle geluiden zeker van Ortolaan zijn, terwijl mijn opname 'onzeker' is:
http://waarneming.nl/soort/sounds/56

Zie bijgevoegd plaatje, op zo'n manier kan iedereen zien als een geluidsopname onzeker is.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HPM

Citaat van: henkjanvdkolk op november 17, 2011, 16:16:19 PM
Mischien is het al eerder langsgekomen in dit topic, maar is het mogelijk om bij de overzichten van de geluidsopnames een vraagteken te zetten achter de 'onzekere geluiden'. Nu lijkt het bijvoorbeeld alsof in dit overzicht alle geluiden zeker van Ortolaan zijn, terwijl mijn opname 'onzeker' is:
http://waarneming.nl/soort/sounds/56

Zie bijgevoegd plaatje, op zo'n manier kan iedereen zien als een geluidsopname onzeker is.

Dat is voor mij een van de genoemde redenen om tegen het goedkeuren van onzekere waarnemingen te zijn.
Herman van der Meer

frankmeer

#1241
Citaat van: hiskodevries op november 17, 2011, 10:49:21 AM
ik zit nog wat te spelen met dat gebruiker/ gebied statistieken scherm
als de gebruik het zelf opent krijgt hij/zij tal van selectie opties
opent een ander jouw scherm zullen deze allemaal ontbreken en wordt het scherm gedurende 24 uur gecached.
b.v. http://waarneming.nl/user/area_stats/52304
Dit om te voorkomen dat anderen flink gaat spelen met 'jouw' scherm en (bij waarnemers met zeer veel waarnemingen) daardoor de db flink belasten.

Leuke optie; hartelijk bedankt!

Twee vraagjes hierover:
Zou het niet beter zijn om hier ook een optie in te bouwen om alle gebieden die eindigen op ... '(gemeente)' hieruit te kunnen filteren? Nu staan bij mij gemeentes Texel en Woerden op 1 en 2... Daar kan ik niet zoveel mee, ik vind het leuker om ook alleen de lijst voor de echte gebieden te kunnen zien. Zie ook Hermans reactie.

Hiermee samenhangend: ik neem aan dat met 'bezoeken' het aantal dagen bedoeld wordt waarop je waarnemingen in dat gebied ingevoerd hebt? Misschien is het gezien de ambiguiteit van het woord 'bezoeken' ook handig om dit even kort uit te leggen, bijvoorbeeld onderaan de pagina. Een bezoek kan natuurlijk ook meerdaags zijn, zoals in het voorbeeld van Texel. Nu lijkt het net of ik 68 keer op Texel geweest ben (bezoeken: 68), terwijl dit in werkelijkheid het aantal dagen betreft waarop waarnemingen zijn ingevoerd.


Tot slot een opmerking over de nieuwe indeling van het menu. Het zou mooier zijn als de rij met menukopjes maar 1 regel zou beslaan. Nu valt alleen 'Mobiel invoeren' net op een 2e regel. Met het weghalen (of verplaatsen) van de naar beneden wijzende pijltjes die volgens mij toch geen echte functie hebben, kom je al een heel eind. Alle kopjes op 1 regel staat m.i. een stuk netter/professioneler.
Frank van der Meer

Botervlieg

Citaat van: frankmeer op november 17, 2011, 16:49:25 PM
Tot slot een opmerking over de nieuwe indeling van het menu. Het zou mooier zijn als de rij met menukopjes maar 1 regel zou beslaan. Nu valt alleen 'Mobiel invoeren' net op een 2e regel. Met het weghalen (of verplaatsen) van de naar beneden wijzende pijltjes die volgens mij toch geen echte functie hebben, kom je al een heel eind. Alle kopjes op 1 regel staat m.i. een stuk netter/professioneler.

Ik heb dat ook gezien, maar bij mij is dat alleen als ik het scherm verklein.
Wel vind ik dat er erg veel menu's zijn.

Het naar beneden wijzende pijltje heeft wel een functie lijkt me. dat het niet 1 knop is, maar een uitklaplijst met meerdere links.

Groetjes, Marleen

frankmeer

Klopt, maar dat is niet bepaald iets wat je over het hoofd kan zien, lijkt me. Zodra je op de knop van een menukopje gaat staan met de muis, klapt meteen het hele onderliggende menu uit, dus dat het uitklaplijst is, wordt daardoor al snel duidelijk.
Frank van der Meer

hiskodevries

Citaat van: frankmeer op november 17, 2011, 16:55:58 PM
Klopt, maar dat is niet bepaald iets wat je over het hoofd kan zien, lijkt me. Zodra je op de knop van een menukopje gaat staan met de muis, klapt meteen het hele onderliggende menu uit, dus dat het uitklaplijst is, wordt daardoor al snel duidelijk.
groter scherm kopen of een kleiner lettertype instellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

gemeenten uitfilteren kan natuurlijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Statistieken per gebied is zeker leuk.
Kleine opmerking: als je ergens alleen onzekere waarnemingen hebt ingevoerd, kan er dan een vraagteken achter die soort staan? Bij de gemeente Dongeradeel staat bij mij Steppekiekendief en op Schiermonnikoog Kleine Alk, terwijl ik die allebei als onzeker heb ingevoerd.
Groeten, Jarinka Heijink

frankmeer

Citaat van: hiskodevries op november 17, 2011, 16:59:43 PM
gemeenten uitfilteren kan natuurlijk

Hoe dan? Zie het niet.

Verder is 'Gebieds statistieken' 1 woord. Zowel in de titel van het scherm als in het kopje rechts op het scherm bij 'Over deze waarnemer'.
Frank van der Meer

hiskodevries

snappen jullie nu waarom ik niet graag nieuwe functies maak ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankmeer

Frank van der Meer

Michiel en Milka

Complimenten voor de aanpassingen!  :duim:   Gebiedsstatistieken  :duim: :duim: Terschelling op de derde plek voor waargenomen soorten.  :D
Groet, Michiel

Botervlieg

Nou Hisko, ook mijn complimenten.

De gebiedstatistieken worden steeds mooier en uitgebreider.

Dank je wel!  :duim:

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

De opmaak is nu aangepast op de frontpage. Is het een idee om de Ingelogd als tot kies taal en/of site naar links te verplaatsen. Waardoor het zoekveld geheel rechtsboven kan komen te staan? Nu is bij mij (in chrome) de opmaak niet het mooiste en meest praktisch...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik mis nog steeds een Help in het menu. En dan niet naar een pdf natuurlijk.


Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: HPM op november 18, 2011, 12:07:30 PM
Ik mis nog steeds een Help in het menu. En dan niet naar een pdf natuurlijk.
die zul je wel blijven missen, als je alle functies wilt gaan beschrijven en de wijzigingen daarin wilt bijhouden in alle beschikbare talen missen we nog een m/v of 10
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Het zou heel handig zijn als je kan selecteren op 'alleen foto's van goedgekeurde waarnemingen'.
Net zoals filteren op 'alleen foto's met een creative common licentie' en 'alleen foto's met een waardering' (functies die ik nooit gebruik, maar alla).
En dan op meerdere schermen zoals:
De pagina's van Mijn Waarnemingen.nl (Mijn Foto's, Mijn Waarnemingen)
De pagina's van Foto's en Geluiden (Zoek naar foto's, Foto's)
De pagina's van Soorten (Soorten)

Het is al eens aangestipt geweest, maar ik vraag me af of er iets mee gedaan wordt. Zie eerdere suggesties:

Citaat van: ajdees op oktober 10, 2011, 22:06:02 PM
..........foto's die deel uitmaken van een goedgekeurde ofwel gevalideerde waarneming. Het lijkt me handig om daarop te kunnen selecteren zoals er ook geselecteerd kan worden op 'alleen foto's met een creative common licentie' en 'alleen foto's met een waardering'. Zodoende heb je in één keer een foto-overzicht van alle betrouwbare foto's uit de data-base, zonder dat die eerst handmatig aan de soort-pagina moeten worden toegekend.
goed idee?

groet, Albert

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op mei 12, 2011, 10:21:03 AM
Als je informatie over een soort wilt opvragen kan je kiezen om foto's te bekijken. Kan in het volgende scherm (dus 'Over deze soort' en dan 'Foto's') een vinkbox om alleen foto's van Goedgekeurde waarnemingen op te vragen? (Een uitklaplijst met meer mogelijkheden kan natuurlijk ook).
Juist als je wilt weten hoe die soort er uit ziet (kan zien) heeft het namelijk niet veel zin om foto's te zien die mogelijk niet op die soort betrekking hebben.

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren
m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Jan-Jaap Spaargaren

1) Kan er bij de pagina 'Mijn foto's' de optie om op Zekerheid te filteren (Onbekend, Zeker, Onzeker)? Net zoals je dat bij 'Mijn waarnemingen' nu kan?

2)Het allermooist zou zijn om beide pagina's  ('Mijn foto's' en 'Mijn waarnemingen') er hetzelfde uit te laten zien (met combi van alle opties natuurlijk). Zo heb je nu op 'Mijn foto's' de mogelijkheid om te filteren op Geslacht, en bij 'Mijn waarnemingen' niet.

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

jvogels

De nieuwe invoeroptie "collectie/monster nr" is wat mij betreft een mooie aanvulling. Dat voerde ik nu in onder de "opmerkingen".
een nadeel is dat hier een input-filter of zo op zit? Een voorbeeld zal het geheel verhelderen.
mijn code voor mijn collectie (buisje met alcohol en beestje er in) is als volgt:

012874-F001
Waarbij het eerste nummer een internationaal vastgesteld soortspecifiek nr is (het is een zogenaamd lsid van de soort; volledige code is urn:lsid:amnh.org:spidersp:012874 ) het is een soort DOI maar dan voor soorten, erg handig voor referentie, want er wil nogal eens wat veranderen in de taxonomie.

Voer het bovenstaande maar eens in op de volgende site: http://lsid.tdwg.org/

Helaas kan ik bij de nieuwe invoeroptie het tweede deel ("-F001" refereert naar: Female, volgnummer 001) niet invoeren. als ik het geheel in het invoerveld plak, komt alleen het eerste nummer er in, de rest wordt niet opgeslagen. Ik neem aan dat er een inut filter of andere restricties op dit veld zitten.

Kan dit opgelost worden?

hiskodevries

zoals de veldnaam al aangeeft 'nr' dat impliceert een integer oftewel een geheel getal
nee dat wordt niet aangepast
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0