Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Ach die volgorde geeft fraai de historie aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: M. Baltus op november 03, 2011, 18:16:28 PM
In mijn studie Communicatie & multimedia design leerde ik dat de volgorde logisch moet zijn voor de gebruiker.
Dat kan bijvoorbeeld alfabetische volgorde zijn.
De meeste studies communicatie houden geen rekening met de bizare gedachtenkronkels van ons natuurliefhebbers...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Margreet Kwh

Citaat van: hiskodevries op november 03, 2011, 18:54:40 PM
Ach die volgorde geeft fraai de historie aan

Citaat van: gtroost op november 03, 2011, 18:58:41 PM
Citaat van: M. Baltus op november 03, 2011, 18:16:28 PM
In mijn studie Communicatie & multimedia design leerde ik dat de volgorde logisch moet zijn voor de gebruiker.
Dat kan bijvoorbeeld alfabetische volgorde zijn.
De meeste studies communicatie houden geen rekening met de bizare gedachtenkronkels van ons natuurliefhebbers...
Ik begrijp dat het huidige waarneming.nl organisch zo gegroeid  is. Het is immers ontstaan  uit twee electronische notitieboekjes voor vogelaars. Daarom begrijp ik dat de vogels bovenaan staan.

Langzamerhand is Wnl echter geworden tot een database voor de hele natuur, voor alle organismen, voor alle planten en dieren.
Daarom vraag ik om de toegang tot de soortgroepen te veranderen in een alfabetische lijst i.p.v. een historisch gegroeide lijst.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Alfabetisch  kennen  we niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op november 03, 2011, 18:16:28 PM
In mijn studie Communicatie & multimedia design leerde ik dat de volgorde logisch moet zijn voor de gebruiker.
Dat kan bijvoorbeeld alfabetische volgorde zijn.

Uw eigen gemaakte website is inderdaad keurig alfabetisch...   ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Joris Menten

Citaat van: HPM op november 03, 2011, 16:51:08 PM
Citaat van: MarKoHu op november 03, 2011, 16:19:09 PM
Een wens voor de openingspagina:

kunnen de rubrieken onder "Waarnemingen" alfabetisch worden gezet?
In plaats van zoals het nu is: Vogels t/m Invasieve soorten

Ze zijn nu gesorteerd op soortgroepnummer. maar als de volgorde al veranderd zou moeten worden zou ik het logischer vinden om ze naar 'populariteit' te sorteren. Volgens de statistiekpagina zou dat zo zijn:

Vogels
Planten
Dagvlinders
Nachtvlinders en micro's
Libellen
Zoogdieren
Sprinkhanen en krekels
Paddenstoelen
Vliegen en muggen
Kevers
Reptielen en amfibieën
Mossen en korstmossen
Bijen, wespen en mieren
Vissen
Geleedpotigen (overig)
Wantsen, cicaden en plantenluizen
Weekdieren en overige ongewervelden
Insecten (overig)
Algen en Wieren

Helaas zou dat betekenen dat in België de volgorde anders zou zijn (met kennelijk nachtvlinders op de tweede plaats: misschien splitsen we die inderdaad best  ;D  ), net als observado, en op alle andere deelsites. Overigens geldt dat ook voor alfabetisch als je een andere taal zou kiezen. Weet je, ik heb geen probleem in een oogopslag deze lijst te lezen, in welke volgorde hij ook staat ...

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 03, 2011, 19:27:11 PM
Citaat van: M. Baltus op november 03, 2011, 18:16:28 PM
In mijn studie Communicatie & multimedia design leerde ik dat de volgorde logisch moet zijn voor de gebruiker.
Dat kan bijvoorbeeld alfabetische volgorde zijn.

Uw eigen gemaakte website is inderdaad keurig alfabetisch...   ;)

Om weer even terug te gaan naar het structureren van informatie, voor Bart, Hisko en/of wie dat interesseert:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/organiseer-je-informatie/1001004010374011/index.html

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HJDT

Ik weet niet of dit al eens eerder langs is gekomen in dit onderwerp, als dat het geval is dan bij voorbaat mijn excuses. Heb even zitten spelen met de geweldige functie "Twitcher" en dan vooral de functie van de eeuwige maandlijst. Ik zou daar 2 veranderingen in willen suggereren:

- Er worden nu standaard 100 resultaten getoond, dat is erg weinig omdat het resultaat bijna altijd uit meer dan 100 soorten bestaat. Zo valt alles na een bepaalde grens gewoon weg terwijl die net zo belangrijk zijn als de rest.
- Achter de gegenereerde lijst komt te staan of je de soort nog mist op je jaarlijst of je maandlijst. Het lijkt erop dat als je eeuweige maanlijst selecteert je ook soorten die je dat jaar nog niet hebt gezien in de lijst getoond worden (er staat immers "maandlijst" of "jaarlijst" achter elke soort). Nu hoop ik eigenlijk dat wel de juiste soorten worden getoond maar dat het feit dat de soort nog ontbreekt op je jaarlijst simpelweg zwaarder weegt en dat er daarom "jaarlijst" achter staat. Is dat niet het geval dan zou het toch wel erg logisch zijn als er geen ontbrekende jaarsoorten worden getoond in een lijst waarin je alleen de ontbrekende maandsoorten zou willen terugzien.

Groet Michel

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Melchior van Tweel

Citaat van: Joris Menten op november 03, 2011, 20:44:05 PM
Citaat van: HPM op november 03, 2011, 16:51:08 PM
Citaat van: MarKoHu op november 03, 2011, 16:19:09 PM
Een wens voor de openingspagina:

kunnen de rubrieken onder "Waarnemingen" alfabetisch worden gezet?
In plaats van zoals het nu is: Vogels t/m Invasieve soorten

Ze zijn nu gesorteerd op soortgroepnummer. maar als de volgorde al veranderd zou moeten worden zou ik het logischer vinden om ze naar 'populariteit' te sorteren. Volgens de statistiekpagina zou dat zo zijn:

Vogels
Planten
Dagvlinders
Nachtvlinders en micro's
Libellen
Zoogdieren
Sprinkhanen en krekels
Paddenstoelen
Vliegen en muggen
Kevers
Reptielen en amfibieën
Mossen en korstmossen
Bijen, wespen en mieren
Vissen
Geleedpotigen (overig)
Wantsen, cicaden en plantenluizen
Weekdieren en overige ongewervelden
Insecten (overig)
Algen en Wieren

Helaas zou dat betekenen dat in België de volgorde anders zou zijn (met kennelijk nachtvlinders op de tweede plaats: misschien splitsen we die inderdaad best  ;D  ), net als observado, en op alle andere deelsites. Overigens geldt dat ook voor alfabetisch als je een andere taal zou kiezen. Weet je, ik heb geen probleem in een oogopslag deze lijst te lezen, in welke volgorde hij ook staat ...

Ik heb echt geen enkele moeite met de huidige indeling. Ik gebruik het zo vaak dat ik mijn soortgroepen "blindelings" kan vinden. Wel onhandig trouwens dat de volgorde op observado anders is, maar ook daar kan ik mee leven.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wouterbosgra

ik gooi maar wat in de groep. zou het niet goed zijn als het goedkeuren van onzekere waarnemingen wordt geblokkeerd? voor zover ik kan overzien zorgt het goedkeuren van onzekere waarnemingen altijd voor verwarring. volgens mij gebeurt het goedkeuren ook nogal eens per ongeluk, of wellicht is het een hint dat ie van 'onzeker' afmag. Anyway - het zou volgens mij goed zijn als het keuren van onzekere waarnemingen gewoon uberhaupt niet mogelijk is. laat een admin de waarneming eerst maar op zeker (laten) zetten voor ie/ze em goedkeurt.

Melchior van Tweel

Hallo Wouter,
Ik ben het hier niet mee eens. Soms is er gewoon niet meer uit een waarneming te halen en is een onzekere waarneming het maximale wat eruit te halen valt. Als je deze waarneming goedkeurt is het duidelijk dat je het hier als admin mee eens bent. Als ik vind dat het toch een zekere waarneming mag worden geef ik dit aan en keur de waarneming pas na deze aanpassing goed.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Ik wens... ik wens...

... dat de pagina met statistieken (van je eigen waarnemingen) wat uitgebreider wordt.

Bijvoorbeeld met:
- een taartdiagram van het aantal soorten dat je hebt gezien per soortgroep.
- Of een tabel waar per jaar staat hoeveel waarnemingen je hebt gedaan & het aantal soorten.
- Een lijstje met (top 10 ? ) gebieden waar je de meeste waarnemingen hebt gedaan en/of de meeste soorten hebt gezien.
- Grafiek met waarnemingen / soorten per maand
- Lijstje met hoeveel algemene soorten, zeldzame soorten, zeer zeldzame soorten je hebt gezien (per jaar?)
- Tabel met activiteiten en hoeveel bijdragen je eraan hebt geleverd.  Dus bijv "nachtvlindernacht - 23 nachtvlinders, 2 kevers", "Sprinkhaanatlas 2011 - 25 waarnemingen, 10 soorten". Etc.

Het lijstje hierboven zijn wat suggesties, de ene leuker dan de ander, ze hoeven niet perse allemaal, ik weet niet in hoeverre ze wel/niet haalbaar zijn. Maar in elk geval wat meer (en leukere?) statistieken op je statistiekenpagina. Of wordt dat een (te) grote belasting voor de servers?

Heeft absoluut geen haast, maar zou het erg leuk vinden.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Op het "foto van de dag"-topic op het vogelboard blijkt dat er niet met sterren gestemd wordt op foto's omdat niemand eigenlijk precies weet waar een ster voor staat. Is het mogelijk om vanuit de adminkant tot een algemeen geldende definitie te komen van de sterrenwaardering? (zo is er bijvoorbeeld verwarring over "1 ster" -> betekent dat dat de foto slecht is? Of dat ie beter is dan een foto zonder sterren?).

Alvast bedankt voor de reactie.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Bart, daar zijn nauwelijks criteria voor te geven/
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Dan zit er niets anders op dan middels wat discussie tot een persoonlijke definitie te komen...

Toch bedankt!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

voorbeeld
als van een nieuwe soort voor nederland slechts 1 minuscuul fotootje beschikbaar is zou ik die hoog waarderen terwijl anderen misschien  alleen kijken naar de fotografische kwaliteiten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op november 14, 2011, 16:40:53 PM
voorbeeld
als van een nieuwe soort voor nederland slechts 1 minuscuul fotootje beschikbaar is zou ik die hoog waarderen terwijl anderen misschien  alleen kijken naar de fotografische kwaliteiten.

Klopt  :duim: Heb je helemaal gelijk in. Maar het probleem wat we tegenkwamen is dat er mensen zijn die denken dat je 1 ster aan een foto moet geven als je hem slecht vind. Terwijl ik 1 ster toeken als ik vind dat die foto boven het gemiddelde uitsteekt... Dat is een ernstige verwarring die niets met een persoonlijke definitie te maken heeft.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Citaat van: M. Baltus op november 11, 2011, 07:55:03 AM
Ik wens... ik wens...

... dat de pagina met statistieken (van je eigen waarnemingen) wat uitgebreider wordt.

Bijvoorbeeld met:
- een taartdiagram van het aantal soorten dat je hebt gezien per soortgroep.
- Of een tabel waar per jaar staat hoeveel waarnemingen je hebt gedaan & het aantal soorten.
- Een lijstje met (top 10 ? ) gebieden waar je de meeste waarnemingen hebt gedaan en/of de meeste soorten hebt gezien.
- Grafiek met waarnemingen / soorten per maand
- Lijstje met hoeveel algemene soorten, zeldzame soorten, zeer zeldzame soorten je hebt gezien (per jaar?)
- Tabel met activiteiten en hoeveel bijdragen je eraan hebt geleverd.  Dus bijv "nachtvlindernacht - 23 nachtvlinders, 2 kevers", "Sprinkhaanatlas 2011 - 25 waarnemingen, 10 soorten". Etc.

Het lijstje hierboven zijn wat suggesties, de ene leuker dan de ander, ze hoeven niet perse allemaal, ik weet niet in hoeverre ze wel/niet haalbaar zijn. Maar in elk geval wat meer (en leukere?) statistieken op je statistiekenpagina. Of wordt dat een (te) grote belasting voor de servers?

Heeft absoluut geen haast, maar zou het erg leuk vinden.

Groetjes, Marleen
Marleen het gros bestaat toch ?

mijn koperwiek statistieken http://waarneming.nl/soort/stats/141?user=23
op te starten uit mijn waarnemingen klikken op
taartje van je soortgroepen http://waarneming.nl/user/profile/23
soorten en aantallen per jaar http://waarneming.nl/lijst_v2.php?user=23&g=1&fam=0&jaar=2011&maand=0&prov=0&rar=1&s%5B%5D=S&exo=0&esc=0&cdna=0&sorteer=alfa&f=0
en zo kun je wel meer bij elkaar sprokkelen, mijn advies: durf op een knop te drukken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 11:24:32 AM
Citaat van: M. Baltus op november 11, 2011, 07:55:03 AM
Ik wens... ik wens...

... dat de pagina met statistieken (van je eigen waarnemingen) wat uitgebreider wordt.

Bijvoorbeeld met:
- een taartdiagram van het aantal soorten dat je hebt gezien per soortgroep.
- Of een tabel waar per jaar staat hoeveel waarnemingen je hebt gedaan & het aantal soorten.
- Een lijstje met (top 10 ? ) gebieden waar je de meeste waarnemingen hebt gedaan en/of de meeste soorten hebt gezien.
- Grafiek met waarnemingen / soorten per maand
- Lijstje met hoeveel algemene soorten, zeldzame soorten, zeer zeldzame soorten je hebt gezien (per jaar?)
- Tabel met activiteiten en hoeveel bijdragen je eraan hebt geleverd.  Dus bijv "nachtvlindernacht - 23 nachtvlinders, 2 kevers", "Sprinkhaanatlas 2011 - 25 waarnemingen, 10 soorten". Etc.

Het lijstje hierboven zijn wat suggesties, de ene leuker dan de ander, ze hoeven niet perse allemaal, ik weet niet in hoeverre ze wel/niet haalbaar zijn. Maar in elk geval wat meer (en leukere?) statistieken op je statistiekenpagina. Of wordt dat een (te) grote belasting voor de servers?

Heeft absoluut geen haast, maar zou het erg leuk vinden.

Groetjes, Marleen
Marleen het gros bestaat toch ?

mijn koperwiek statistieken http://waarneming.nl/soort/stats/141?user=23
op te starten uit mijn waarnemingen klikken op
taartje van je soortgroepen http://waarneming.nl/user/profile/23
soorten en aantallen per jaar http://waarneming.nl/lijst_v2.php?user=23&g=1&fam=0&jaar=2011&maand=0&prov=0&rar=1&s%5B%5D=S&exo=0&esc=0&cdna=0&sorteer=alfa&f=0
en zo kun je wel meer bij elkaar sprokkelen, mijn advies: durf op een knop te drukken

Hisko,

Bedankt voor je reactie. Ik ken deze mogelijkheden.

Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel.

- een taartdiagram van het aantal soorten dat je hebt gezien per soortgroep.
Hier verwijs jij naar de levenslijst. Leuk bedacht, maar dan moet ik voor elke soortgroep apart die lijst af om te kijken hoeveel soorten ik er heb, en dan zelf een overzicht ervan maken ofzo. Ik zou het fijner vinden als er zo'n taartje kwam net als nu bij statistieken, maar dan ook met het aantal soorten. Zodat je in 1 oogopslag ziet 80 soorten vogels, 30 soorten geleedpotigen, 85 soorten nachtvlinders, 16 soorten dagvlinders etc.

De rest van wat je noemt sluit eigenlijk niet aan bij de dingen waar ik om "vraag".

Als je mij even de tijd geeft, ik ben niet zo goed met tekenprogramma's als Bart, maar zal proberen voorbeeld te maken van wat ik bedoel.

Groetjes, Marleen

HPM

Marleen, het taartdiagram zoals Hisko liet zien toont het aantal waarnemingen per soortgroep. Jij wil hetzelfde voor het aantal soorten. Dat lijkt me lastig zelf te tekenen.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op november 16, 2011, 11:40:53 AM
Als je mij even de tijd geeft, ik ben niet zo goed met tekenprogramma's als Bart, maar zal proberen voorbeeld te maken van wat ik bedoel.

Hierbij even wat voorbeelden.

Het zou handig (en heel leuk) zijn als je dit op één pagina (de statistiekenpagina) bij elkaar kon bekijken.

Het hoeft dan ook maar 1x geladen te worden (denk ik) ipv dat je elke keer al die lijsten moet opvragen,
en het scheelt tijd en laden omdat je niet door allerlei pagina's hoeft te bladeren om bij de gegevens te komen die je wilt zien.
Bovendien scheelt het een hoop geklik (= Gebruiksvriendelijk)

Ik zou het prima vinden als je bijv 1x per 6 uur ofzo (= max 4x per dag per persoon) de statistieken geupdate krijgt.

Groetjes, Marleen

HPM

Herman van der Meer

Botervlieg

#1193
Citaat van: HPM op november 16, 2011, 12:39:26 PM
Hier is het taartdiagram wat je wil zien.

Cool !  B)  ;D Dank je wel, Herman!  :duim: :duim: :duim:

Edit: Leuk, leuk, leuk! Wat veel planten al, wist niet dat ik in 1 jaar zoveel verschillende planten had gezien. Geleedpotige had ik wel verwacht zo dit aantal. Had niet verwacht dat ik net zoveel vliegen/muggen gezien zou hebben. Vogels valt eigenlijk nog een beetje tegen.

Als dat (die taartdiagram) nou mooi op de statistiekenpagina erbij geplaatst zou kunnen worden.... Dan komt zomaar een deel van mijn wens uit  :angel:

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op november 16, 2011, 12:41:29 PM
Citaat van: HPM op november 16, 2011, 12:39:26 PM
Hier is het taartdiagram wat je wil zien.

Cool !  8) ;D

Dank je wel, Herman!  :duim: :duim: :duim:

Als dat nou mooi op de statistiekenpagina erbij geplaatst zou kunnen worden.... Dan komt zomaar een deel van mijn wens uit  :angel:

Groetjes, Marleen

Het zou al heel wat zijn (en een kleine moeite lijkt mij) als het aantal soorten in de tabel stond.
Persoonlijk vind ik die taartdiagrammen niet veel inzicht bieden, zeker niet als er veel soortgroepen in staan die ook nog eens ongesorteerd zijn.

Herman van der Meer

marijn

@ nieuwe menu's



suggestie: geografie gewoon 'gebieden' noemen? (net als soorten ipv taxonomie)


suggestie voor betere volgorde items:
invoeren, mobiel invoeren, mijn waarneming.nl, waarnemingen, foto's en geluiden, soorten, gebieden, projecten, deze site


met het idee:
invoer belangrijkst, dan eerst eigen lijsten (mijn wrn.nl), lijsten van anderen (waarnemingen, foto's, geluiden), opzoek-info (soorten, gebieden), 'bijzaak' (projecten), meta-info over site.
Marijn Prins

Botervlieg

Citaat van: HPM op november 16, 2011, 12:45:39 PM
Het zou al heel wat zijn (en een kleine moeite lijkt mij) als het aantal soorten in de tabel stond.
Persoonlijk vind ik die taartdiagrammen niet veel inzicht bieden, zeker niet als er veel soortgroepen in staan die ook nog eens ongesorteerd zijn.

Het ongesorteerde ben ik zeker met je eens Herman. Is ook al lang een wens van mij (toen ik hier net begon heb ik dat al eens gevraagd), maar heb me er voor nu even bij neergelegd dat Hisko daar niets aan kan/wil doen. Als hij dat ooit wel wil, heel graag, maar denk dat dat er even niet inzit nu. Hoewel ik steeds meer mensen om dat onderscheid hoor vragen her en der.

Toch vind ik dat de taartdiagram meer overzicht geeft en je niet noodzakelijk alles hoeft te lezen, wat bij een tabel wel moet. Daar moet je alles lezen en dan bedenken wat het meest is en zoeken welk getal het hoogst is. Terwijl je dat met een taart wel gelijk ziet.

Geen grote ramp, maar daarom wel mijn persoonlijke voorkeur voor een taart.

@ Marijn: Ik zou ook graag "mijn wrn.nl" eerder hebben dan bijna achteraan de lijst.

marijn

Ik zie nu dat Toplijst soorten en Toplijst waarnemingen ook onder Deze site staan (waar stonden ze eerst ook al weer?).
Dat had ik niet verwacht.
Deze 2 items zou ik onder een andere noemer zetten, maar waar? Misschien een apart menu-item voor statistieken maken?
Marijn Prins

HPM

Citaat van: M. Baltus op november 16, 2011, 12:49:07 PM
Citaat van: HPM op november 16, 2011, 12:45:39 PM
Het zou al heel wat zijn (en een kleine moeite lijkt mij) als het aantal soorten in de tabel stond.
Persoonlijk vind ik die taartdiagrammen niet veel inzicht bieden, zeker niet als er veel soortgroepen in staan die ook nog eens ongesorteerd zijn.

Het ongesorteerde ben ik zeker met je eens Herman. Is ook al lang een wens van mij (toen ik hier net begon heb ik dat al eens gevraagd), maar heb me er voor nu even bij neergelegd dat Hisko daar niets aan kan/wil doen. Als hij dat ooit wel wil, heel graag, maar denk dat dat er even niet inzit nu. Hoewel ik steeds meer mensen om dat onderscheid hoor vragen her en der.
[...]

Het probleem is denk ik dat nu alles in standaardvolgorde kan worden opgevraagd terwijl als het gesorteerd moet worden die sortering eerst moet gebeuren op aantal en dat dan elke grafiek anders is. Ik kan wel begrijpen dat Hisko daar niet aan wil beginnen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Toplijst soorten en Toplijst waarnemingen van deze site, lijkt mij uitstekend zo.
ik zie niet zo wat excursieplanner met gebieden heeft te maken maar wel alles met geografie
mijn waarneming.nl meer naar links gezet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0