Grote Aalscholver ?

Gestart door peterv, januari 03, 2009, 22:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterv

Ik zag vandaag in Meppel een Aalscholver met een kennelijk nogal gehoekte keelzak. Gelet op de discussies van januari en februari-april 2008 op dit forum leg ik mijn waarneming ook even hier neer voor een second opinion.

Wat is jullie oordeel? Het gaat om een nog onvolwassen vogel, is dat kenmerk van die keelzakhoek ook voor die leeftijd van toepassing? De kopveren hebben wel een blauwige glans. Helaas was deze vogel alleen, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal v.w.b. de grootte.

Peter
Peter Venema

peterv

Ik voeg zelf ook nog even een stukje discussie toe aan mijn vraag. Van deze vogel heb ik diverse foto's in zijaanzicht opgemeten om de keelzakhoek te bepalen. Mijn verschillende metingen lopen uiteen van 50 tot 63 graden. Dat is een bandbreedte van meer dan tien graden, notabene op foto's die op behoorlijk detailniveau zijn gemaakt. De kop hoeft kennelijk maar iets te draaien en je hebt zo een paar graden verschil te pakken, nog afgezien van eigen interpretaties over de rand van bevedering en snavelrand. Ik voeg 2 voorbeelden bij.

Hoe is het mogelijk dat (elders op deze website) op basis van metingen van 1 enkele foto van een Grote Aalscholver met stelligheid over zekere determinatie wordt gesproken? Een enkele keelzakhoekmeting op een foto van 60 graden of meer lijkt mij op grond van de marge in eigen meetfouten en de marges in draaiing van de kop niet erg "zeker" als stellig determinatiebewijs. Er zullen aanvullende argumenten nodig zijn of metingen van meerdere foto's van dezelfde vogel om een sluitende determinatie rond te krijgen.
Peter Venema

lupokatja

CiteerIk voeg zelf ook nog even een stukje discussie toe aan mijn vraag. Van deze vogel heb ik diverse foto's in zijaanzicht opgemeten om de keelzakhoek te bepalen. Mijn verschillende metingen lopen uiteen van 50 tot 63 graden. Dat is een bandbreedte van meer dan tien graden, notabene op foto's die op behoorlijk detailniveau zijn gemaakt. De kop hoeft kennelijk maar iets te draaien en je hebt zo een paar graden verschil te pakken, nog afgezien van eigen interpretaties over de rand van bevedering en snavelrand. Ik voeg 2 voorbeelden bij.

Hoe is het mogelijk dat (elders op deze website) op basis van metingen van 1 enkele foto van een Grote Aalscholver met stelligheid over zekere determinatie wordt gesproken? Een enkele keelzakhoekmeting op een foto van 60 graden of meer lijkt mij op grond van de marge in eigen meetfouten en de marges in draaiing van de kop niet erg "zeker" als stellig determinatiebewijs. Er zullen aanvullende argumenten nodig zijn of metingen van meerdere foto's van dezelfde vogel om een sluitende determinatie rond te krijgen.
Dat probleem is toch echt al wel eerder aan de orde geweest:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=304134

Citeer
CiteerMaar hoe nauwkeurig is de meting van de keelzakhoek? Zitten veren een nauwkeurige meting van de naakte delen niet in de weg?

Inderdaad, zolang we niet weten hoe betrouwbaar die keelzak-hoek vanaf foto gemeten kan worden is deze hele discussie over kansen niet zo relevant. Hou er ook rekening mee dat de meeste gepubliceerde verbanden (of dat nu over keelzakken gaat of over de effecten van geneesmiddelen) in de praktijk vaak veel minder sterk blijken.

Lützen

Lützen

peterv

Lutzen,

Ik ben het helemaal met je eens. De admins kunnen het nog druk krijgen om heel wat meldingen van Grote Aalscholvers van een vraagteken te (laten) voorzien.

Peter
Peter Venema