Hoofdmenu

Limoniidae....

Gestart door javanerkelens, januari 01, 2009, 14:40:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik vond vanmorgen een tweede onzekere Limoniidae in mijn aquarium (schep grond in een aquarium en dan maar kijken wat er allemaal uit komt...)

En ik was benieuwd of er ondanks de toch slechte foto's nog iets van te maken valt....???

Nieuwjaars groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Ik zet in op Limonia nubeculosa gezien de ringen op de femur en het vlekkenpatroon op de vleugels.
mvg.  André

Louis.Boumans

Leuk idee, om grond in het aquarium te laten 'uitkomen'!

Limonia nubeculosa zou het wel eens kunnen wezen. Dit is een algemene soort. Maar ik heb me nooit serieus beziggehouden met Limo's dus ik geef geen garantie.

Ik weet niet welke toekomst je voor deze beesten in petto had, maar je kan proberen ze zelf te determineren met de tabellen van Stubbs. Missch is er een gelijkende soort die net subtiel verschilt.

Louis.Boumans

Hoi André! ook hier! Gelukkig nieuw jaar ! - aan eenieder natuurlijk!

AndreVrijens

Ja ook weer van de partij. Dat de Tipuliden rijk mogen fladderen in 2009 :duim:  
mvg.  André

AndreVrijens

Joke,

als je ze toch in huis hebt, het vleugelpatroon is ook vrij uniek voor de soort:
mvg.  André

javanerkelens

Kijk aan !!
Dat is meer dan dat ik had verwacht !

Ik laat voorlopig het determineren van Limoniidae en Tipuliidae over aan anderen, want ik heb nog zoveel Muscidae die gedetermineerd moeten worden ....dat ik daar voorlopig mij niet mee zal vervelen!
(maar zal even kijken of ik ze beter op de foto nog kan krijgen)
Ik heb trouwens het programma van NEV "Klasse" ook ontvangen en dat lijkt mij een interessant programma om soorten op in te voeren !!!
Verder heb ik in mijn aquarium al heel wat vliegen en andere insecten uit zien komen.
Hier een kort overzicht:

Pissebedden (verschillende soorten, aantal heel veel)
Spinnen (verschillende soorten+ ongeveer 5 stuks + 1 hooiwagen)
Cicaden (ongeveer 6 stuks)
Slakken (ongeveer 4 stuks)
Wantsen (ongeveer 3 soorten)
Sphaeroderidae (ongeveer 8 stuks)
Kevers (ongeveer 3 soorten en 2 kortschildkevers)
Chironomidae (ongeveer 10-12 stuks)
Motmugjes (2 stuks)
Regenworm (1 stuk)
Drosophilidae (30 stuks)
Galwespjes (ongeveer 4 stuks)
Duizendpoot (1 stuk)
Dolichopidae (2 stuks)
Limoniidae (2 stuks...deze dus)

En eigenlijk hoop ik nog op een Muscidae !!!!!!!!!!!!!

Leuk hè !!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

een aquarium is toch iets met vissen??  :blink:  
mvg.  André

javanerkelens

Citeereen aquarium is toch iets met vissen??  :blink:

Ja, maar dan met grond en zonder vissen.... :gap:  :gap:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Leuk experiment. Zoals je weet zijn van veel, ook gewone vliegen de larven niet bekend. Dus eigenlijk zou je de larven er uit moeten wassen / zeven en daarna uitkweken .. Maar ik begrijp dat dat wel erg veel werk is.

Ik ben ook wel benieuwd naar de Dolichopodidae - zijn het grote?

javanerkelens

De bovenste lijkt de grootste, maar was de kleinste en is helaas ontsnapt...en de onderste was redelijke groot.
Bovenste ongeveer 3 mm
Onderste ongeveer 5 mm

Maar de soort.....nog geen idee?

En dat uitwassen van larven....daar ga ik mij nog eens in verdiepen, want vind het wel interessant wat zich begeeft in de grond en vond in de tweedehands boekwinkel nog een leuk boekje (de wereld van een insekt van Rémy Chauvin) en daarin wordt uitgebreid ingegaan op de insecten ontwikkeling in een Luzerne veld.
En de invloed van insecticiden op de grond, enz.....erg leuk!
Maar de larven uit de grond zeven, dan vraag ik mij af of ze dan nog wel tot een volwassen stadium komen...om zo de soort te kunnen bepalen ???

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Hoi Joke,

de bovenste, een vrouwtje, heeft een grof gevederde antenneborstel en voor zover ik weet komt dat bij Dolichopodidae niet voor; daarbij meen ik te zien dat de vedering alleen aan de bovenkant van de antenneborstel zit, en dat is weer heel typisch voor Ephydridae. Wellicht zijn er op diptera.info mensen die het beter weten.. Mogelijk vind je haar nog terug op de vensterbank..

De onderste is duidelijk een mannetje en met grote uitwendige flappen aan het genitaal (genital lamella in het boekje van d'Assis Fonseca = missch de surstyli? ), melkwit met zwarte rand en zwarte haakjes. De borstels op het 1e segment van tars III wijzen ook op Dolichopus. Missch soort nog verder te herkennen - veel soorten hebben versiersels aan de voorste of middelste poten, aan de uiteinden; die soorten vallen af. Voor identificatie moet je een aantal kenmerken hebben die op de foto slecht te zien zijn. Maar een gewone soort die het zou kunnen zijn is Dolichopus brevipennis.

javanerkelens

Citeerde bovenste, een vrouwtje heeft een grof gevederde antenneborstel en voor zover ik weet komt dat bij Dolichopodidae niet voor; daarbij meen ik te zien dat de vedering alleen aan de bovenkant van de antenneborstel zit, en dat is weer heel typisch voor Ephydridae.

Gut....inderdaad, een Ephydridae.....daar had ik nog niet aan gedacht, ik zal hem even op Diptera zetten. (als het nog lukt met deze foto...)

En van die andere hoop ik morgen een betere foto te kunnen maken, want ik heb de bak even op een betere plaats gezet en het glas wat schoongemaakt.

Erg bedankt alvast .....en weer interessante info erbij.....leuk

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)