Schildmos?

Gestart door MARIA, december 31, 2008, 22:12:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Van dichtbij is zo'n rosetvormig mosje fascinerend.
Hoe heet het?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

alegro

#1
CiteerVan dichtbij is zo'n rosetvormig mosje fascinerend.
Hoe heet het?
En van dichterbij is het wellicht verhelderend. Het is Punctelia subrudecta of P. borreri, maar de foto is dus niet van dichtbij genoeg voor een zeker oordeel.
Grüezi mitenand,
Arjan

MARIA

#2
Hartelijk dank, Alegro

Ik ga morgen proberen of ik er een supermacro van kan maken.
groet
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

kroonp

CiteerHartelijk dank, Alegro

Ik ga morgen proberen of ik er een supermacro van kan maken.
broet
Maria
Maak dan in ieder geval een foto van een lobje aan de rand. Het verschil tussen deze twee soorten zit hem in de pseudocyphellen; de witte stippen op de lobben. Bij Punctelia subrudecta zijn de pseudocyphellen rond, geelwit en allemaal ongeveer even groot terwijl Punctelia borreri ovale, witte en sterk in grootte verschillende pseudocyphellen heeft.

Succes  ;)  
Groet

Peter Kroon

MARIA

Hallo,
Ik kon natuurlijk niet wachten.....
Zou dit voldoende zijn?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

MARIA

En met een dun takje een lobje opgetild.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

kroonp

Wat denk je zelf?  :)  
Groet

Peter Kroon

MARIA

Punctelia subrudecta  :whistle:  
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

kroonp

Hmm, ik denk dat ik deze toch Punctelia borreri zou noemen vanwege het verschil in grootte tussen de pseudocyphellen en de mooie ronde lobben.
Groet

Peter Kroon

MARIA

#9
Even de veldgids erbij.
Vrijstaande (loof-)boom goed belicht. ja De uiterste rand van de lobben glanzend, donkerbruin tot zwart. ja Onderzijde bleekrose bruin, ja (donkerder richting onderschors.) Thallus bladvormig, metallic grijs. ja. Plat en hier en daar zitten de lobben dakpansgewijs.
Ik heb nog niet zoveel verstand van de pseudocyphellen, maar in de veldgids zie ik bij de Borreri grotere ovale zitten. Over de soralen zwijg ik ook nog maar even.
En..nee een microscoop heb ik (nog) niet.
Misschien nog een foto van een andere invalshoek.(zit nog wat rijp op)
Komen we waarschijnlijk toch uit op P.Borreri... ^_^
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

MARIA

#10
en nog een mogelijk scherpere foto, met pseudocyphellen en soralen?
Ik leer hier wel heel veel van, en ben blij met de reacties.
vriendelijke groet,
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

alegro

#11
Citeeren nog een mogelijk scherpere foto, met pseudocyphellen en soralen?
Ik leer hier wel heel veel van, en ben blij met de reacties.
De pseudocyphellen zijn de witte puistjes die op de bovenkant van het thallus zitten. Voor determinatie moet je vooral kijken naar de pseudocyphellen die in de buurt van de uiteinden van de lobben zitten. Op je laatste foto is goed te zien dat sommige puistjes groter zijn dan andere, en bijna de vorm van kleine streepjes hebben. Dat is dus het veldkenmerk waarop P. borreri wordt onderscheiden van P. subrudecta.

Meer naar het centrum van het thallus toe worden de pseudocyphellen vaak (fijn) korrelig. Ze gaan daar over in soralen.

Overigens is de soortbegrenzing in Nederland niet helemaal onproblematisch. Typische P. borreri zou een zwarte tot donkerbruine onderkant moeten hebben en dat is hier meestal niet het geval. Het laatste woord is hier dus misschien nog niet over gezegd!

Zie ook deze aflevering van Buxbaumiella
Grüezi mitenand,
Arjan

waterland01

Heb door veldervaring ook de indruk gekregen dat borreri de 'schoonste' is (de minste heeft) van het drietal borreri/subrudecta/jeckeri(vroeger: ulophylla) wat betreft de soralen, en dat borreri de grijste van het stel is en jeckeri de groenste. Zie je natuurlijk het best als ze met z'n drietjes samen op een stam voorkomen... Ook is borreri minder dicht bespikkeld met de pseudocyphellen, dat geeft hem ook een 'schonere' aanblik dan subrudecta. En bovendien zijn de lobben van borreri dicht aaneengedrukt op het substraat en die van subrudecta meer opgericht. Subrudecta lijkt me ook nog algemener dan borreri, maar de laatste is aan een forse opmars bezig.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

MARIA

Hallo Peter, Arjan en Henk,
Hartelijk bedankt, voor de uitleg.
Het zal beter gaan met meer veldervaring, aan mijn kant..
En het blijft leuk.
groet
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

MARIA

Hallo allemaal,
Voor Peter Kroon was het gelijk duidelijk,
maar ik kon nog niet goed de verschillen uit elkaar houden ondanks de veldgids en duidelijke uitleg van Peter, waar ik op moest letten.
En lastig blijft het met behulp van enkel foto's! Toch blijken ze duidelijk genoeg te zijn in dit geval om het schildmos te kunnen benoemen.
het verlossende woord komt van het Mosforum:
"Dit is een duidelijk Punctelia borreri, wanwege de witte stippen die sterk verschillend van groote zijn. De kleur van de onderkant doet er niet toe.
Andre Aptroot"
Allemaal bedankt,
ik vrees dat ik dit een leuke hobby ga vinden....... :blink:  
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Bert Oving

Dus we komen je straks regelmatig tegen op dit forum Maria?
En inderdaad het is een hartstikke leuke hobby! :D  
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org