damherten afschieten

Gestart door dutchway, december 31, 2008, 17:02:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Vandaag in het AD:

Toestemming afschieten 269 herten
MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft woensdag toestemming gegeven voor het afschieten van 269 damherten in het natuurgebied in de Kop van Schouwen in Schouwen-Duiveland. De provincie Zeeland had eerder al toestemming gegeven, maar stichting De Faunabescherming had daartegen bezwaar gemaakt.

Een damhert. FOTO ANP
Tellingen van jagers gaven aan dat er in het bos-duingebied bijna duizend damherten liepen. Reden voor de provincie om akkoord te gaan met de uitdunactie. Volgens Faunabescherming doen de dieren niemand kwaad en richten ze geen schade aan.
Het afschieten mag 2 januari beginnen.

(ANP)
Groeten van Lia

Freek Verkerk

#1
Is er ook bekend waarom ze afgeschoten worden, of is het gewoon net als met de andere soorten zoals haas en ree, dat ze bepaalde hoeveelheden dieren in bepaalde gebieden willen hebben zonder dat het (goed) is onderbouwd waarom juist dat aantal. In andere gebieden zoals de waterleidingduinen in Noord Holland lopen ook veel damherten rond en daar wordt niet afgeschoten, dus het is wel interessant wat de onderbouwing is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.berbers

#2
@ Freek Verkerk; De reden dat ze daar nu beheerd mogen worden is de aanwezige schade en de verwachte schade komend seizoen aan de landbouwgewassen en de verkeersveiligheid.
vooral de verkeersveiligheid is de voornaamste reden voor het beheer.
2e reden is; het is een dier dat daar niet thuis hoort maar in 1992 door ontsnapping uit een kinderboerderij en "bevrijding"door een "dierenbevrijdingsfront" van 9 stuks, zich door GEEN beheer van staatsbosbeheer (sbb) zich ongebreideld hebben kunnen voortplanten tot meerdere honderden stuks, die doordat hun biotoop ongeschikt raakt voor deze enorme aantallen ( denk aan de oostvaardersplassen) hun  voedsel buiten het sbbterrein begeven en daar de verkeers veiligheid in gevaar brenegen  en de landbouw schade toebrengen.

Overigens; sinds kort mag er op de bollenvelden rondom de amsterdamse waterleidingduinen damherten die zich op die velden bevinden en daar schade veroorzaken beheerd worden.

Rond de amsterdamse waterleidingduinen ( tegenwoordig waternet geheten) is al jaren lang een discussie over de aantallen damherten en vossen en de daardoor veroorzaakte schade gaande.

Rond de amsterdamse waterleiding duinen(awd) staat al jaren lang een hek.
Dat hek is door de awd vorig jaar verhoogd van 1,5 m hoog naar 1,8 m hoog , want dat zou genoeg zijn........
Uit ervaring, weet ik dat dat niet zo is , zelfs de "kleine"reeën springen over die 1,8 m hoogte heen.....
Nu gaan ze pas in mei de hekken OPNIEUW ophogen, echter nu naar 2 meter.
Ook dit is niet voldoende!!!!!

2e feit is, dat ze niet het hele terrein afrasteren ( want dat is het) , anders vallen ze onder de gehouden dieren wetten (zoals paarden, koeien etc.) en worden ze opeens WEL aansprakelijk voor ALLE schade, veroorzaakt door de door hun "gehouden" dieren.
dat zal hun enige TIENTALLEN miljoenen euro's gaan kosten en dat willen ze niet.
het is immers makkelijk beslissen vanuit de stad over een andermans portomonee/ boterham, want het kost HUN dan geen geld.....( maar ze krijgen wel een dikke bonus want ze hebben weer zoveel geld "verdient/ bespaart"... :angry:
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

grutto

Citeer@ Freek Verkerk; De reden dat ze daar nu beheerd mogen worden is de aanwezige schade en de verwachte schade komend seizoen aan de landbouwgewassen en de verkeersveiligheid.
vooral de verkeersveiligheid is de voornaamste reden voor het beheer.
2e reden is; het is een dier dat daar niet thuis hoort maar in 1992 door ontsnapping uit een kinderboerderij en "bevrijding"door een "dierenbevrijdingsfront" van 9 stuks, zich door GEEN beheer van staatsbosbeheer (sbb) zich ongebreideld hebben kunnen voortplanten tot meerdere honderden stuks, die doordat hun biotoop ongeschikt raakt voor deze enorme aantallen ( denk aan de oostvaardersplassen) hun  voedsel buiten het sbbterrein begeven en daar de verkeers veiligheid in gevaar brenegen  en de landbouw schade toebrengen.

Overigens; sinds kort mag er op de bollenvelden rondom de amsterdamse waterleidingduinen damherten die zich op die velden bevinden en daar schade veroorzaken beheerd worden.

Rond de amsterdamse waterleidingduinen ( tegenwoordig waternet geheten) is al jaren lang een discussie over de aantallen damherten en vossen en de daardoor veroorzaakte schade gaande.

Rond de amsterdamse waterleiding duinen(awd) staat al jaren lang een hek.
Dat hek is door de awd vorig jaar verhoogd van 1,5 m hoog naar 1,8 m hoog , want dat zou genoeg zijn........
Uit ervaring, weet ik dat dat niet zo is , zelfs de "kleine"reeën springen over die 1,8 m hoogte heen.....
Nu gaan ze pas in mei de hekken OPNIEUW ophogen, echter nu naar 2 meter.
Ook dit is niet voldoende!!!!!

2e feit is, dat ze niet het hele terrein afrasteren ( want dat is het) , anders vallen ze onder de gehouden dieren wetten (zoals paarden, koeien etc.) en worden ze opeens WEL aansprakelijk voor ALLE schade, veroorzaakt door de door hun "gehouden" dieren.
dat zal hun enige TIENTALLEN miljoenen euro's gaan kosten en dat willen ze niet.
het is immers makkelijk beslissen vanuit de stad over een andermans portomonee/ boterham, want het kost HUN dan geen geld.....( maar ze krijgen wel een dikke bonus want ze hebben weer zoveel geld "verdient/ bespaart"... :angry:
Interessante bijdrage om te lezen

Groet,

Grutto  
Groet
Tjeerd

Freek Verkerk

Soms is er ook wel wat voor te zeggen om dieren af te schieten.

Landbouwschade kan ik me iets bij voorstellen.

Verkeersveiligheid minder, want de auto's moeten altijd zo hard rijden dat ze op tijd kunnen stoppen. Want nu is het misschien een hert en straks een kind. Die herten zorgen ervoor dat er rustig gereden wordt en dat is ook weer goed voor de kinderen. En als er snelwegen zijn moeten ze maar voorzien worden van degelijk hekwerk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.berbers

@ freek; je hebt gelijk en ongelijk.....

wat betreft de awd....het terrein is 3300 hectare groot, volledig omheind, is het een raster geworden , en dien ten gevolge zouden alle daar aanwezige hoefdieren en andere zoogdieren  een oormerk moeten dragen.
pas vanaf zo'n 5000 hectare wordt gesproken van een gebied, groot genoeg om als natuurgebied te worden beschouwd en dus alle etc. hoeven dan geen oor merk te hebben.

Tevens ontslaat het hun (sbb/awd) van bijvoer verplichtingen, zoals een boer wel zou moeten doen....het is wild, dus hoeft er niet bijgevoerd te worden, als agrariër wordt je ondertussen wel aan de hoogste boom opgeknoopt....indien je hetzelfde zou doen.....

wat betreft de hekken... de veluwe ( zeg maar gerust heel europa) is volledig doorsneden met snelwegen en doorgaande wegen, indien met hekken afgezet, dan is er geen "robuuste ecologische verbinding" mogelijk.
dat wil de politiek niet want voor die (idiote)dagdroom is al teveel belastinggeld verkwist.....en tevens zou de regering dan gezichtverlieslijden ten op zichte van brussel en zou er een tweede probleem ontstaan; de oostvaardersplassenproblematiek en bijbehorende dierenleed.......
waar sinds december al ruim 1300 dieren (30% !!!!) van de totale kudde van zo'n 4500 dieren van de honger is gestorven, of volgens "verbetert predator model" afgeschoten net voor ze zelf omvallen........ overigens; de partij voor de dieren legt wel een krans voor EEN geschoten edelhert op terschelling, de maslae hongersdood van de dieren in de ovp vinden ze maar "natuurlijk".... tsja ze kunnen moeilijk zeggen dat het eigenlijk een partij tegen de jagers is.....
fijne dood overigens... sterven van de honger....

wat betreft de sneheid.... in deze haastige gestreste tijden rijdt iedereen wel eens hard of te hard.......met alle risico's die erbij horen....    
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Freek Verkerk

#6
Citeer@ freek; je hebt gelijk en ongelijk.....

wat betreft de awd....het terrein is 3300 hectare groot, volledig omheind, is het een raster geworden , en dien ten gevolge zouden alle daar aanwezige hoefdieren en andere zoogdieren  een oormerk moeten dragen.
pas vanaf zo'n 5000 hectare wordt gesproken van een gebied, groot genoeg om als natuurgebied te worden beschouwd en dus alle etc. hoeven dan geen oor merk te hebben.

Tevens ontslaat het hun (sbb/awd) van bijvoer verplichtingen, zoals een boer wel zou moeten doen....het is wild, dus hoeft er niet bijgevoerd te worden, als agrariër wordt je ondertussen wel aan de hoogste boom opgeknoopt....indien je hetzelfde zou doen.....

wat betreft de hekken... de veluwe ( zeg maar gerust heel europa) is volledig doorsneden met snelwegen en doorgaande wegen, indien met hekken afgezet, dan is er geen "robuuste ecologische verbinding" mogelijk.
dat wil de politiek niet want voor die (idiote)dagdroom is al teveel belastinggeld verkwist.....en tevens zou de regering dan gezichtverlieslijden ten op zichte van brussel en zou er een tweede probleem ontstaan; de oostvaardersplassenproblematiek en bijbehorende dierenleed.......
waar sinds december al ruim 1300 dieren (30% !!!!) van de totale kudde van zo'n 4500 dieren van de honger is gestorven, of volgens "verbetert predator model" afgeschoten net voor ze zelf omvallen........ overigens; de partij voor de dieren legt wel een krans voor EEN geschoten edelhert op terschelling, de maslae hongersdood van de dieren in de ovp vinden ze maar "natuurlijk".... tsja ze kunnen moeilijk zeggen dat het eigenlijk een partij tegen de jagers is.....
fijne dood overigens... sterven van de honger....

wat betreft de sneheid.... in deze haastige gestreste tijden rijdt iedereen wel eens hard of te hard.......met alle risico's die erbij horen....
@Gerrit

Een aanrijding is dan het bewuste risico dat men neemt als men te hard rijdt. Daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb nog even gekeken naar  de kaart van de verspreiding van de damherten in Nederland. Daar in Zeeland zitten die dieren wel een beetje op een eiland. Ze zijn er ook niet gekomen via een robuste ecologische verbinding denk ik. ;).  

Overigens zie ik wel verspreide waarnemingen, onder andere vlak bij Den Helder en ook door Noord Brabant die me wel verbazen. Of ze kloppen niet, of die dieren weten toch redelijke vlaktes over te steken.

Ik ben tegen hekken en tegen afschieten, maar dan krijg je overbevolking en landbouwschade. Ook opsluiten en verhongeren is geen prettig idee, maar ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen dat ik niet in een perfecte wereld leef.

Wat dat betreft heb ik vrede met hekken en verhongeren, of landbouwschade, verkeersdoden en afschieten. Als ze maar niet alles afschieten zoals in Terschelling.

Ik hou helemaal niet van oormerken, dus begrijp dat ze de hekken op een kiertje open zetten. Het beste is dat ze landbouwgrond opkopen. Misschien kan dat in het kader van de kredietcrisis en het stimuleren van de economie; overbodige landbouwgrond wordt uit productie genomen en ruimte voor de vrijetijdseconomie wordt gemaakt. Lekker wandelen, herten bekijken en pannekoeken of mosselen eten, zoiets.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

frankw

#7
Het is en blijft een exoot dus weg ermee zeg ik!

Wat was die uitspraak van Jeroen Nagtegaal ook alweer? Dood aan de exoot ofzo?  ;)

edit: ohnee Alle exote naar de klote!

Ook een goede B)  

Jeroen Nagtegaal

Klopt, Maar ik denk dat er wel een andere prioriteit is,
Damhert gewoon jaarond bejagen, maar niet actief. Die actieve jacht mag wat mij betreft naar andere exoten.

Vind dood aan de exoot ook mooit trouwens,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

Citeer

Vind dood aan de exoot ook mooit trouwens,
IK hoop dat die mensen die dat moeten uitvoeren (exoten doden) niet net op de foto worden gezet door een hobby fotograaf als er een slechtvalk voorbij vliegt :):)

m.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

g.berbers

#10
@ Freek; zoals ik al schreef, ontsnapte en door een dieren bevrijdingsfront "bevrijde" dieren.....dus inderdaad niet vanzelf aan komen lopen

Freek schreef
CiteerIk ben tegen hekken en tegen afschieten, maar dan krijg je overbevolking en landbouwschade. Ook opsluiten en verhongeren is geen prettig idee, maar ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen dat ik niet in een perfecte wereld leef.

Wat dat betreft heb ik vrede met hekken en verhongeren, of landbouwschade, verkeersdoden en afschieten. Als ze maar niet alles afschieten zoals in Terschelling.

het is mij helaas bekend dat de wereld niet perfect is, echter wel zogelukkig, de boel zou erg saai worden anders ben ik bang, maar goed even terzake;

het afschieten van de terschellinger herten zou eigenlijk een apart topic over gemaakt moeten worden......immers sbb wil in drente en overijssel edelherten uitzetten.....en op terschelling op gelijk soortig gebied moeten ze......ik weet het niet waar de politiek heen moet.....of zoals de partij van de dieren zegt; liever dat ze massaal sterven van de honger dan dat ze geschoten worden.....maar ook daar kijken ze niet verder als dat ze zien willen, immers volgens het "verbeterde predator model", mogen... nee, MOETEN ZE DIEREN DIE BEZIG ZIJN OM OM TE VALLEN AFSCHIETEN TER WILLE VAN NOG LANGER ONNODIG LIJDEN.....
hoezo om kotsmisselijk van te worden....voor foto's van de scharminkels, zie de website van het veluwse hert....

wat betreft exoten, in noord holland mogen nijlganzen niet met het geweer beheerd worden, want e.e.a. staat niet op de ontheffingenlijst als toegelaten middel.
vraag; hoe moet je ze dan "verwijderen"? een ieder die regelmatig in het veld is, zal vaak genoeg met eigen ogen de "terratoriumdrift" van deze ( op zich mooie) vogels gezien hebben en ook dat meerkoeten, eenden en zelfs zwanen het tegen ze verliezen.
en exoten; hoelang voor je ze "inheems of niet langer exoot"kan noemen.....
de heck  runderen en koninckspaarden in de oostvaardersplassen zijn ook uitheems, ( heckrund is een uit een schotsehooglander terug gefokte uitgestorven soort....en het koninckspaard is uit  de huidige prezwalski uit polen teruggefokt...)
en dat zouden geen exoten zijn.....
politici en wetenschappers zijn opportunisten, zolang ervoordeel bij te halen valt, zijn ze het er mee eens......  



wat betreft een damhert tegen je motorkap.....niet leuk voor de auto, niet leuk voor je portomonee, helemaal niet leuk voor het dier, dat indien het kans ziet om weg te rennen, ergens in de bosjes langzaam met veel pijn zal sterven ( verloederen).....
mocht het ooit voorkomen,de knjv, anwb of politie bellen, die hebben lijsten van gediplomeerde zweethonden mensen die kunnen helpen met nazoek zodat een aangereden dier zo snel mogelijk gevonden en geholpen kan worden, dan wel uit zijn lijden verlost kan worden....

voor de "landelijke spreiding" ervan; zijn daar de signaleringen van de ontsnapte parkhertje's meegenomen en later weer verwijderd? of zijn die als "geregisteerd", blijven staan en er niet weer "uitgefilterd"... dat zou een "vertroebeling"van het juiste beeld kunnen geven.......wat betreft noordholland, de verspreidingen langs de kuststrook daar zouden heel goed kunnen kloppen.....voor brabant etc, daar heb ik geen info over....
de vraag is overigens in hoeverre de reeën die in bijna heel nederland voorkomen, voor ( jong)damhert aangezien worden, zeker de ( gestippelde) kalfje's.....(met recht look a like's).....

(1 x aangepast) p.s. guus is de voornaam....
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers