Hoofdmenu

Alwins jaarlijst

Gestart door martinharskamp, december 31, 2008, 17:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

andrestr

Citaat van: Roland_Wantia op december 05, 2012, 17:54:08 PM
Citaat van: Roland_Wantia op december 05, 2012, 14:23:33 PM
Ik vind dat Alwin het verdient.

Groet,
Roland
Een ietwat flauwe reactie van mij. Neem me niet kwalijk Joost.

Terugkomend op de rotskruiper, ben ik benieuwd of er in de afgelopen weken serieus is gezocht. Is dit bij iemand bekend? Ik verwacht dat als de vogel nog leeft, deze vertoeft in de omgeving van Winterberg of in de ENCI-groeve.

Groet,
Roland
De Oehoe is de afgelopen tijd niet veel gemeld dat zou er op kunnen duiden dat er daar niet veel wordt gevogeld op het moment.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er niet gezocht is want ook de Oehoe is soms lastig te vinden.
Ik vermoed zelf dat de kans in het nieuwe jaar groter zal zijn dat ie gevonden wordt omdat de nieuwe jaarlijst dan weer in gaat en er weer veel mensen langs gaan.
Moet hij er wel weer zitten natuurlijk. (Of nog steeds  ;)).
Met vriendelijke groet André.

Folkert Jan

Citaat van: August op december 05, 2012, 18:49:56 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 05, 2012, 18:43:42 PM
Betekend de split van Stejnegeri nog dat Jan zijn Aziatische Roodborsttapuit kwijt is?
Hierbij even ervan uitgaande dat hij er een had...
Nee dan kan je deze tellen als soortgroep als net bv donsstormvogel
Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking.action en zie bv de lijst van Nick van Der Ham die heeft twee soortgroepen in zijn lijst maar staat toch gedeeld eerste in aantal soorten.


Waarom zou deze er als soortgroep op komen? Er worden ook wel eens grijze snippen als spec aanvaard, maar ik zie geen soortgroep grijze snip spec. Overigens staat Nick hier 3e en niet gedeeld eerste (dat staan aart vink en en gerard steinhaus). Hij staat echter wel boven Cock Reijnders die 1 hele soort meer heeft, maar in totaal dus 1 minder.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: rnbflavour op december 05, 2012, 19:08:01 PM
Citaat van: August op december 05, 2012, 18:49:56 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 05, 2012, 18:43:42 PM
Betekend de split van Stejnegeri nog dat Jan zijn Aziatische Roodborsttapuit kwijt is?
Hierbij even ervan uitgaande dat hij er een had...
Nee dan kan je deze tellen als soortgroep als net bv donsstormvogel
Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking.action en zie bv de lijst van Nick van Der Ham die heeft twee soortgroepen in zijn lijst maar staat toch gedeeld eerste in aantal soorten.


Waarom zou deze er als soortgroep op komen? Er worden ook wel eens grijze snippen als spec aanvaard, maar ik zie geen soortgroep grijze snip spec. Overigens staat Nick hier 3e en niet gedeeld eerste (dat staan aart vink en en gerard steinhaus). Hij staat echter wel boven Cock Reijnders die 1 hele soort meer heeft, maar in totaal dus 1 minder.
Zie uitleg Jan van der Laan op DB site.
[size=inherit]Dit wordt een leuke klus voor de programmeur van de ranking en lijstjes in de DB Alerts!
Even recapituleren:
1) Variegatus hoort nog steeds bij maurus.
2) Maurus en Stejnegeri zijn vooralsnog alleen te herkennen aan hun DNA.
3) Er zijn in NL geen zekere maurus-waarnemingen, behalve de variegatus van Vlieland.

Dus:
- Alleen zij die de vogel van Texel hebben gezien en de variegatus hebben nu twee soorten (Alwin 340 soorten, gefeliciteerd, nu is het officieel!).

- Als je alleen de Vlieland vogel hebt gezien, heb je wel de enige zekere maurus.

- Als je die Vlieland vogel niet hebt gezien, maar wel de Texel vogel, dan heb je een zekere Stejnegeri. Had je eerder een Aziatische Robotap, dan schiet je er niet veel mee op, dus niet zomaar plus 1 op je lijst.

- Een ieder die de Texel-vogel en de Vlieland-vogel niet heeft gezien, moet zijn/haar waarneming(en) bij de soortgroep maurus/stejnegeri onderbrengen (vergelijkbaar met Kuhls/Scopolis).

[/size]
August van Rijn

ArjenDrost †

Goh, zo te lezen mag ik me gelukkig prijzen dat ik:


- de vogel van Texel niet gezien heb


- de vogel van Vlieland niet gezien heb


- en verder ook geen Aziatische Roodborsttapuit gezien heb.


Scheelt een hoop hoofdbrekens ;)  ( <- let op, daar staat een smilie)

Maar Alwin: Gefeliciteerd!!  :duim:

Groeten, Arjen

Folkert Jan

Citaat van: August op december 05, 2012, 22:09:07 PM
Citaat van: rnbflavour op december 05, 2012, 19:08:01 PM
Citaat van: August op december 05, 2012, 18:49:56 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 05, 2012, 18:43:42 PM
Betekend de split van Stejnegeri nog dat Jan zijn Aziatische Roodborsttapuit kwijt is?
Hierbij even ervan uitgaande dat hij er een had...
Nee dan kan je deze tellen als soortgroep als net bv donsstormvogel
Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking.action en zie bv de lijst van Nick van Der Ham die heeft twee soortgroepen in zijn lijst maar staat toch gedeeld eerste in aantal soorten.


Waarom zou deze er als soortgroep op komen? Er worden ook wel eens grijze snippen als spec aanvaard, maar ik zie geen soortgroep grijze snip spec. Overigens staat Nick hier 3e en niet gedeeld eerste (dat staan aart vink en en gerard steinhaus). Hij staat echter wel boven Cock Reijnders die 1 hele soort meer heeft, maar in totaal dus 1 minder.
Zie uitleg Jan van der Laan op DB site.
[size=inherit]Dit wordt een leuke klus voor de programmeur van de ranking en lijstjes in de DB Alerts!
Even recapituleren:
1) Variegatus hoort nog steeds bij maurus.
2) Maurus en Stejnegeri zijn vooralsnog alleen te herkennen aan hun DNA.
3) Er zijn in NL geen zekere maurus-waarnemingen, behalve de variegatus van Vlieland.

Dus:
- Alleen zij die de vogel van Texel hebben gezien en de variegatus hebben nu twee soorten (Alwin 340 soorten, gefeliciteerd, nu is het officieel!).

- Als je alleen de Vlieland vogel hebt gezien, heb je wel de enige zekere maurus.

- Als je die Vlieland vogel niet hebt gezien, maar wel de Texel vogel, dan heb je een zekere Stejnegeri. Had je eerder een Aziatische Robotap, dan schiet je er niet veel mee op, dus niet zomaar plus 1 op je lijst.

- Een ieder die de Texel-vogel en de Vlieland-vogel niet heeft gezien, moet zijn/haar waarneming(en) bij de soortgroep maurus/stejnegeri onderbrengen (vergelijkbaar met Kuhls/Scopolis).

[/size]


Ik snap de uileg, maar niet waarom er nog een soortgroep bij zou moeten in de ranking en bij de grijze snippen niet. Ieder die de vlie vogel heeft kan maurus invullen. Ieder die de robbenjager vogel heeft vult stejnegri en de andere gevallen kunnen gewoon niet meegenomen worden in de ranking.  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

Bij grijze snippen is het inderdaad niet het geval, maar iemand die een grijze snip heeft gezien die is aanvaard als grijze snip spec. heeft hem niet op zijn lijst staan.
Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat een aziatische/ stejnegers die niet is afgemaakt niet telbaar is.


Hoe dan ook, met het splitten is het er allemaal een heel stuk lastiger op geworden.
Gijs

Vincent Hart

Maar wellicht zorgen de in http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=213221.msg1318933#msg1318933 vermelde plannen dat het vrij rap ook weer makkelijker wordt. Daarnaast is het splitten natuurlijk niet in 2012 uitgevonden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GertJ

Citaat van: dralion13 op december 06, 2012, 01:18:48 AM
Bij grijze snippen is het inderdaad niet het geval, maar iemand die een grijze snip heeft gezien die is aanvaard als grijze snip spec. heeft hem niet op zijn lijst staan.
Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat een aziatische/ stejnegers die niet is afgemaakt niet telbaar is.

Volgens mij ligt dat bij Aziatische / Stejnegers toch anders dan bij Grijze Snip spec:
Grijze Snippen zijn in het veld te determineren, een vogel die als Grijze Snip Spec. aanvaard is is gewoon niet goed genoeg gezien (of gedocumenteerd). Aziaat / Stejnegers is met de kennis van nu alleen in het lab met zekerheid te determineren!
Ook Kuhl's / Scopoli's en Donsstormvogel Spec. zijn onder de normale omstandigheden (langsvliegend voor de kust) niet in het veld definitief op naam te brengen.
Groet Gert Jager

Steven Wytema

Nee,

Er is niemand in Nederland die alléén een ongedetermineerde grijze snip heeft gezien.
Voor het overzicht van alle grijze snippen spec in NL zie
http://www.dutchavifauna.nl/species/grote_%7C_kleine_grijze_snip
Steven Wytema


frankcoenjaerts

Citaat van: Roland_Wantia op december 05, 2012, 17:54:08 PM
Citaat van: Roland_Wantia op december 05, 2012, 14:23:33 PM
Ik vind dat Alwin het verdient.

Groet,
Roland
Een ietwat flauwe reactie van mij. Neem me niet kwalijk Joost.

Terugkomend op de rotskruiper, ben ik benieuwd of er in de afgelopen weken serieus is gezocht. Is dit bij iemand bekend? Ik verwacht dat als de vogel nog leeft, deze vertoeft in de omgeving van Winterberg of in de ENCI-groeve.

Groet,
Roland

Afgelopen zondag heb ik serieus gezocht Roland, maar dan in 1 adem: wat is serieus zoeken in je eentje....
Ik heb er in ieder geval over nagedacht: stond bij het eerste licht (was toch in de stad) bij Hoeve Lichtenberg, waar je het beste uitzicht hebt op de slaap-nissen van 2 jaar geleden. Toen vloog hij daar op diverse dagen naar buiten om vervolgens nog een half uurtje in de buurt van die nissen te blijven. Daarna vloog-ie dan (vaak) "de groeve in", en ben je in je eentje redelijk kansloos.
Oehoe zat keurig op zijn plek - de groeve heeft overigens een ware kaalslag ondergaan, dus ik denk niet dat die nog vaak gemist kan worden.
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankmeer

Citaat van: Roland_Wantia op november 29, 2012, 23:25:14 PM
Als ik nog 1 nieuwe mogelijke jaarsoort zou moeten aanwijzen, dan wordt het de rotskruiper van Maastricht. Vorig jaar slechts op 1 dag gemeld maar ongetwijfeld langer aanwezig geweest.

Mogelijk dat de Ringsnavelmeeuw daar ook weer ergens rondzwerft?
Frank van der Meer

Steven Wytema

Ja, maar ik geef meerdere soorten die hij nog niet heeft nu ongeveer dezelfde kans.
Er worden nog steeds soorten als Woestijntapuit, Brubo, Zwartkeellijster, Oosterse Tortel (Red Fox Sparrow? :angel: ) etc etc om ons heen gevonden dus het zou me niks verbazen als wij nog een toetje krijgen dit najaar (misschien met sneeuwtrek morgen?).
Het zou me overigens ook niks verbazen als dat niet gebeurt, is big time koffiedik kijken.
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankmeer op december 06, 2012, 22:38:48 PM
Citaat van: Roland_Wantia op november 29, 2012, 23:25:14 PM
Als ik nog 1 nieuwe mogelijke jaarsoort zou moeten aanwijzen, dan wordt het de rotskruiper van Maastricht. Vorig jaar slechts op 1 dag gemeld maar ongetwijfeld langer aanwezig geweest.

Mogelijk dat de Ringsnavelmeeuw daar ook weer ergens rondzwerft?
Tot op heden nog niet voorbij zien komen. In de regio voer ik bijna wekelijks op diverse plekken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Citaat van: Steven Wytema op december 06, 2012, 22:52:09 PM
Ja, maar ik geef meerdere soorten die hij nog niet heeft nu ongeveer dezelfde kans.
Er worden nog steeds soorten als Woestijntapuit, Brubo, Zwartkeellijster, Oosterse Tortel (Red Fox Sparrow? :angel: ) etc etc om ons heen gevonden dus het zou me niks verbazen als wij nog een toetje krijgen dit najaar (misschien met sneeuwtrek morgen?).
Het zou me overigens ook niks verbazen als dat niet gebeurt, is big time koffiedik kijken.

Je lijkt gelijk te gaan krijgen: http://waarneming.nl/waarneming/view/72517996
Edwin Schuller

Steven Wytema

Alwin gefeliciteerd!!!
http://waarneming.nl/waarneming/view/72522780


De eerste persoon in Nederland met 340 soorten in één jaar!
Steven Wytema


Rene Janssen

En nu er ook 3 Ross' ganzen op Texel zitten, zou dat een mooie kers zijn! http://waarneming.nl/waarneming/view/72811602
René Janssen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rene Janssen op december 29, 2012, 15:49:16 PM
En nu er ook 3 Ross' ganzen op Texel zitten, zou dat een mooie kers zijn! http://waarneming.nl/waarneming/view/72811602
Maar ze hebben wel ringen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

Er staat inmiddels een verslag van Alwin op de DB site: http://dutchbirding.nl/news.php?id=782