Hoofdmenu

Alwins jaarlijst

Gestart door martinharskamp, december 31, 2008, 17:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

#330
Het ken nèt...

Gisteren dacht ik nog: hij heeft 11 weken voor 11 soorten, maar uitgerekend op dat moment pakte hij Grauwe Pijl en de Siberische Boompieper. Dus nu nog 11 weken voor 9 soorten: Vorkstaartmeeuw, Kleine Alk, Frater en Grote Barmsijs (totaal dus 4) zou kunnen. Lang en intensief zeetrektellen in november zou nog Papegaaiduiker (5) redelijkerwijs moeten opleveren.
Elk jaar hebben we wel een twitchbare Bruine Boszanger (6) of Woestijntapuit (7). Soorten die meestal blijven zitten en relatief makkelijk te vinden zijn. Dan nog twee klappers? Kies maar uit Notenkraker, Grote Kruisbek, Bonte Tapuit of Koningseider.
En optimistisch blijven: er is nog een echte klapper te verwachten, een nieuwe voor iedereen en twitchbaar voor iedereen.
O ja, laten we Pieter en Maartje Doorn ook niet vergeten!

Marcel van kammen

Frater is toch vrij simpel in november/december?
Ik denk dat ie het net niet gaat halen, wat mij betreft staan er iets teveel "zou moeten kunnen" bij. Als dr 5 gevalletjes als n frater in hadden gestaan dan zag ik het wel zitten.

frankw

Citaat van: jvdlaan op oktober 16, 2012, 12:58:42 PM
Het ken nèt...
O ja, laten we Pieter en Maartje Doorn ook niet vergeten!
Die hebben Griel en Grote Franjepoot niet. Die soorten zullen heel lastig worden om in te halen.

frankcoenjaerts

Toegegeven dat dit najaar voorlopig niet top is, maar toch: de laatste week van oktober was vorig jaar nog goed voor Brubo, Raddes, Blauwstaart en Langstaartklauwier ..., Tapuiten en Lijsters kunnen erg lang, een paar eenden ... Blijft prima speelbaar.
Met vriendelijke groeten,

Frank

theomuusse

Niet top?
Met 4 sibopie's en een variegatus niet?

Theo

jelmerpoelstra


Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

Citaat van: jvdlaan op oktober 16, 2012, 12:58:42 PM

Elk jaar hebben we wel een twitchbare Bruine Boszanger (6) of Woestijntapuit (7). Soorten die meestal blijven zitten en relatief makkelijk te vinden zijn.
Dat dacht ik dus ook.
Maar het kan ook zomaar opeens net zoals Grote Grijze Snip zijn:
Afgelopen jaren frequent, dit jaar ééntje nauwelijks te twitchen.
Het is dus denk ik minder makkelijk dan je denkt, uiteindelijk verwacht ik een helaze 338.
(Hoezeer ik het Alwin ook gun!)

Leuk man, dat speculeren, we zullen het gaan meemaken!
Steven Wytema


August

Citaat van: Steven Wytema op oktober 16, 2012, 19:29:59 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 16, 2012, 12:58:42 PM

Elk jaar hebben we wel een twitchbare Bruine Boszanger (6) of Woestijntapuit (7). Soorten die meestal blijven zitten en relatief makkelijk te vinden zijn.
Dat dacht ik dus ook.
Maar het kan ook zomaar opeens net zoals Grote Grijze Snip zijn:
Afgelopen jaren frequent, dit jaar ééntje nauwelijks te twitchen.
Het is dus denk ik minder makkelijk dan je denkt, uiteindelijk verwacht ik een helaze 338.
(Hoezeer ik het Alwin ook gun!)

Leuk man, dat speculeren, we zullen het gaan meemaken!
ik denk 339 en dan word de kasp. opeens een soort over 2 jaar dan heeft hij het record opeens😄
August van Rijn

Vincent Hart

Elk jaar een twitchbare brubo? Vorig jaar ok, maar 2010 (2 ringvangsten, 0 veldwaarnemingen), 2009 (3, 0), 2008 (1 niet-twitchbare veldwaarneming)?? Overigens in 2007 en 2009 ook geen twitchbare woestijntapuit.

Sibopi op het best bereikbare Waddeneiland is wel weer een meevaller natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Sib Tjif zal toch wel spoedig gesplit gaan worden? Eerder dan die robotap.

jvdlaan

Citaat van: Vincent Hart op oktober 18, 2012, 00:04:11 AM
Elk jaar een twitchbare brubo? Vorig jaar ok, maar 2010 (2 ringvangsten, 0 veldwaarnemingen), 2009 (3, 0), 2008 (1 niet-twitchbare veldwaarneming)?? Overigens in 2007 en 2009 ook geen twitchbare woestijntapuit.

Sibopi op het best bereikbare Waddeneiland is wel weer een meevaller natuurlijk.

Voor  mij beginnen de jaren een beetje door elkaar heen te lopen  ;D .

Raddes ook goed: http://waarneming.nl/waarneming/view/71755619 (en van deze is het geluid al opgenomen).

August

August van Rijn

jvdlaan

Ik denk dat Alwin er het beste bij gebaat is het record te halen zonder deze twee gevallen. Beoordeling (en uiteindelijk aanvaarding) van deze gevallen kan wel eens een paar jaartjes in beslag nemen.

Edwin Schuller

Citaat van: rnbflavour op juli 30, 2012, 14:37:21 PM
Citaat van: ronald nuiver op juli 30, 2012, 13:36:46 PM
bla

... Overigens is stormvogeltje net zo moeilijk als papegaaiduiker dus die kan er dan wel weer bij of stofje eraf  :police: ;)

Maar niet onmogelijk... -> http://waarneming.nl/waarneming/view/71850801
Edwin Schuller

jvdlaan

Nog zes dus (Oosterse Gele Kwik en Pechora Pieper niet meegeteld):
Frater, Kleine Alk, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en en dan nog een goede storm die Vorkstaartmeeuw oplevert en dan die ene klapper die nog gaat komen. Het kan!

ronald nuiver

Dat is dus 334 !
nu nog Vorkstaartmeeuw, Kleine Alk, Frater en 3 klappers 

ronald nuiver

Ross Gans is ook nog mogelijk NU!

Folkert Jan

Citaat van: jvdlaan op oktober 25, 2012, 12:31:24 PM
Nog zes dus (Oosterse Gele Kwik en Pechora Pieper niet meegeteld):
Frater, Kleine Alk, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en en dan nog een goede storm die Vorkstaartmeeuw oplevert en dan die ene klapper die nog gaat komen. Het kan!


Heeft alwin de petsjora überhaupt wel gehoord dan?
Hij was er zaterdag niet op tijd bij en kwam volgens mij rond dezelfde tijd zondagmorgen aan bij de verzamelplaats zo'n kwartier nadat er iets was overgevlogen. Pieter daarentegen heeft de petsjora wel gehoord. Of Maartje net op tijd was heb ik niet meer kunnen zien.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: rnbflavour op oktober 25, 2012, 18:26:45 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 25, 2012, 12:31:24 PM
Nog zes dus (Oosterse Gele Kwik en Pechora Pieper niet meegeteld):
Frater, Kleine Alk, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en en dan nog een goede storm die Vorkstaartmeeuw oplevert en dan die ene klapper die nog gaat komen. Het kan!


Heeft alwin de petsjora überhaupt wel gehoord dan?
Hij was er zaterdag niet op tijd bij en kwam volgens mij rond dezelfde tijd zondagmorgen aan bij de verzamelplaats zo'n kwartier nadat er iets was overgevlogen. Pieter daarentegen heeft de petsjora wel gehoord. Of Maartje net op tijd was  :right: heb ik niet meer kunnen zien.
nee niks gehoord heeft Wel hem perfect gezien bleek een grote Gele kwik >:D 
August van Rijn

ArjanH

Ik gun iedereen zijn of haar records van harte maar ik sluit niet uit dat er zeker ook mensen zijn die wellicht nog wel meer soorten hebben gezien maar die nooit of hoogst zelden iets hebben doorgegeven. Met andere woorden: wat is de waarde van een record ? Hooguit iets voor jezelf. Het hele competitie-element dat inmiddels bij het vogelen lijkt te horen, staat mij persoonlijk een beetje tegen. Maar goed: ieder zijn of haar ding.

August

Citaat van: ArjanH op oktober 25, 2012, 23:40:38 PM
Ik gun iedereen zijn of haar records van harte maar ik sluit niet uit dat er zeker ook mensen zijn die wellicht nog wel meer soorten hebben gezien maar die nooit of hoogst zelden iets hebben doorgegeven. Met andere woorden: wat is de waarde van een record ? Hooguit iets voor jezelf. Het hele competitie-element dat inmiddels bij het vogelen lijkt te horen, staat mij persoonlijk een beetje tegen. Maar goed: ieder zijn of haar ding.
Geloof me als er mensen die meer hebben gezien dan Alwin dan zou dat wel bekend zijn ! Of deze persoon is onzichtbaar  ;)
August van Rijn

MarcelHaas

Citaat van: August op oktober 25, 2012, 23:23:54 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 25, 2012, 18:26:45 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 25, 2012, 12:31:24 PM
Nog zes dus (Oosterse Gele Kwik en Pechora Pieper niet meegeteld):
Frater, Kleine Alk, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en en dan nog een goede storm die Vorkstaartmeeuw oplevert en dan die ene klapper die nog gaat komen. Het kan!


Heeft alwin de petsjora überhaupt wel gehoord dan?
Hij was er zaterdag niet op tijd bij en kwam volgens mij rond dezelfde tijd zondagmorgen aan bij de verzamelplaats zo'n kwartier nadat er iets was overgevlogen. Pieter daarentegen heeft de petsjora wel gehoord. Of Maartje net op tijd was  :right: heb ik niet meer kunnen zien.
nee niks gehoord heeft Wel hem perfect gezien bleek een grote Gele kwik >:D


Heb je het nu over Pieter of Alwin, August? Als je het namelijk over Pieter hebt, lijkt me dit toch een behoorlijk relevant uitspraak! Immers, FJ geeft aan dat Pieter 'de Petsjora' wel gehoord heeft en als dat een Grote Gele Kwik bleek te zijn, kunnen we wel ophouden over de waarnemingen van een roepende, niet opgenomen, vogel... Hoe dan ook: kennelijk werd een Grote Gele Kwik voor 'de vogel' aangezien (of aangehoord in dit geval)... De beschrijving van een van de waarnemingen (langgerekt lichaam en lange staart) lijkt daar ook op te wijzen...

Folkert Jan

Pieter stond erbij toen ik de opname heb gemaakt, maartje liep verder achterop, maar was blijkbaar op tijd. Toen is geen vogel gezien. Wat er zondagmorgen allemaal is gebeurt  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Had het over Alwin die was te laat .  Heeft niks gehoord
August van Rijn

Rene Janssen

Citaat van: ronald nuiver op oktober 25, 2012, 12:48:28 PM
Ross Gans is ook nog mogelijk NU!
Die heeft Alwin al, maar staat niet in zijn lijst van Waarneming.nl (vreemd genoeg): http://waarneming.nl/waarneming/view/47993005 en ook niet in de lijst van BirdAlerts...: http://www.dutchbirdalerts.nl/list-detail.action?id=6801

Mss. nog een inhaalsoortje voor op het einde?


René
René Janssen

Bas vd Burg

Citaat van: Rene Janssen op oktober 26, 2012, 10:03:48 AM
Citaat van: ronald nuiver op oktober 25, 2012, 12:48:28 PM
Ross Gans is ook nog mogelijk NU!
Die heeft Alwin al, maar staat niet in zijn lijst van Waarneming.nl (vreemd genoeg): http://waarneming.nl/waarneming/view/47993005 en ook niet in de lijst van BirdAlerts...: http://www.dutchbirdalerts.nl/list-detail.action?id=6801

Mss. nog een inhaalsoortje voor op het einde?


René

ehm René, de waarneming waar jij naar verwijst dateert van 2010 8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

dupont

Citaat van: ArjanH op oktober 25, 2012, 23:40:38 PM
Ik gun iedereen zijn of haar records van harte maar ik sluit niet uit dat er zeker ook mensen zijn die wellicht nog wel meer soorten hebben gezien maar die nooit of hoogst zelden iets hebben doorgegeven. Met andere woorden: wat is de waarde van een record ? Hooguit iets voor jezelf. Het hele competitie-element dat inmiddels bij het vogelen lijkt te horen, staat mij persoonlijk een beetje tegen. Maar goed: ieder zijn of haar ding.
@Arjan, wat is het nut van jouw post? We kennen je standpunt. Waaromt blijf je niet weg bij dit topic als je er niets mee hebt? Ik ga toch ook mijn gal niet spuwen op een kerkelijke site, stel dat ik met hen grote moeite zou hebben?
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rene Janssen

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 26, 2012, 10:06:55 AM
ehm René, de waarneming waar jij naar verwijst dateert van 2010 8)
Oei... Sorry!
René Janssen

jvdlaan

Met Papegaaiduiker, Steppeklapekster en Kleine Alk deze week is er toch nog een hoop mogelijk. Frater, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en die ene echte klapper maakt 340...