Hoofdmenu

Alwins jaarlijst

Gestart door martinharskamp, december 31, 2008, 17:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Have op juni 01, 2012, 12:50:28 PM
Volgens mij staan vanwege de locatie bij Alwin in ieder geval de volgende soorten onder embargo:

Grauwe Kiekendief
Woudaap
Buidelmees

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.msg1190311#msg1190311

Groet,
Helena

@ Jan van der Laan
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

En de Ruigpootuil natuurlijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

August

Citaat van: jvdlaan op juni 26, 2012, 09:33:02 AM
Citaat van: Have op juni 25, 2012, 21:24:21 PM
Citaat van: August op juni 01, 2012, 22:12:42 PM

Plus vandaag Roodpootvalk  maakt 305
Vanaf 2 juni: +7
1 Kleine Kokmeeuw -  2012-06-05   
2 Klein Waterhoen -  2012-06-12   
   
3 Graszanger -  2012-06-16     
4 Kwak -  2012-06-18     
5 Zwarte Ooievaar -  2012-06-19     
6 Slangenarend -  2012-06-23     
7 Vale Gier -  2012-06-25


maakt per 25 juni: 312

Groet,
Helena

Welke soorten maken dan het verschil als in de lijst van waarneming.nl op 307 (308) staat, incl de zg CSNA-splits? Zijn er nog meer verborgen broedvogels dan Ruigpootuil (bv Cirlgors, Grijze Gors, Ralreiger, Schreeuwarend?).
Hou deze lijst aan http://www.dutchbirdalerts.nl/list-detail.action?id=6801 deze word door Alwin zelf bijgehouden
August van Rijn

Steven Wytema


bizarre lijst als je ziet wat er allemaal gezien/gemeld is wat niet twitchbaar was... (nu al)
Ross Gans
Schreeuwarend
Dwergarend
Kleine Trap
Ringsnavelmeeuw
Vorkstaartplevier
Steppekievit
Papegaaiduiker
Alpengierzwaluw
Bonte/ O. Bl. Tapuit
Withalsvliegenvanger
Alpenheggenmus
Rotskruiper
Zwartkopgors


en in mindere mate (de "gemeld/geclaimd categorie):
Grijze Gors
Woestijntapuit
Ralreiger?
Lammergier?
Steven Wytema


Folkert Jan

Ross' gans? waar? die van twijzelermieden zou nog goed een escape kunnen zijn. De overige gemelde gevallen hadden allemaal een ringetje.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Citaat van: rnbflavour op juni 26, 2012, 18:34:52 PM
Ross' gans? waar? die van twijzelermieden zou nog goed een escape kunnen zijn. De overige gemelde gevallen hadden allemaal een ringetje.
Hmja heb t lijstje gewoon uit het hoofd gedaan, en soorten waarvan ik wist dat ze niet 100% waren dr uit gehaald. Daar hoort die Rossi dan ook tussen.
Enige die Alwin en Pieter redelijkerwijs hadden kunnen doen is volgens mij ringsnavelmeeuw.
Steven Wytema


frankw

Ik geloof dat die, toen zij er waren net aan de verkeerde kant van de grens zat.

Folkert Jan

Alwin heeft er vele dagen en vele uren gestaan, maar in die tijd is het beest nooit de grens over gevlogen.
Alwin had de kleine trap gehad als hij niet op zee had gezeten vertelde hij.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Zo Pieter heeft mooi op tijd zijn vale pijl!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Mwoah, griel, kleine klap en grote franjepoot zijn toch wel vrij goeie soorten voor Alwin.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: rnbflavour op juli 15, 2012, 19:36:21 PM
Zo Pieter heeft mooi op tijd zijn vale pijl!
http://waarneming.nl/waarneming/view/69911198
Alwin nu ook dat scheelt uren in het Najaar
August van Rijn

Norman

Mag ik stellen dat als iemand een nieuw record zet voor een big year dat dit op zijn minst diegene een status aparte geeft.

Kan iemand mij vertellen welke voorwaarden er aan de waarneming worden gesteld om te mogen tellen. Ik zie namelijk redelijk wat waarnemingen waar een 'gewone' sterveling aardig door het stof zou moeten met beschrijvingen en het liefst met foto, video of audio bewijs.

En in de lijsten van de kanshebbers zie ik geregeld soorten die niet eenvoudig te determineren zijn, niet op zicht of niet op geluid, maar waar geen enkele omschrijving bij staat. Toch zie ik over het algemeen geen admins vragen stellen.

GertJ

Citaat van: Norman op juli 22, 2012, 19:48:42 PM
Mag ik stellen dat als iemand een nieuw record zet voor een big year dat dit op zijn minst diegene een status aparte geeft.

Kan iemand mij vertellen welke voorwaarden er aan de waarneming worden gesteld om te mogen tellen. Ik zie namelijk redelijk wat waarnemingen waar een 'gewone' sterveling aardig door het stof zou moeten met beschrijvingen en het liefst met foto, video of audio bewijs.

En in de lijsten van de kanshebbers zie ik geregeld soorten die niet eenvoudig te determineren zijn, niet op zicht of niet op geluid, maar waar geen enkele omschrijving bij staat. Toch zie ik over het algemeen geen admins vragen stellen.
Gedeeltelijk mee eens op zich. Werkt ook in het voordeel van Alwin als hij een iets uitgebreidere beschrijving van deze Vale geeft.
Of hij komt vanavond natuurlijk met een uitgebreide fotoserie!

Groet Gert Jager

Norman

Gaat niet eens direct om de Vale Pijl, maar in het algemeen. Neem bijvoorbeeld een Roodkeelpieper. Is deze gezien of gehoord? Ik vind het een soort waar veel mensen de mist mee in gaan zowel op zicht als op gehoor. En zo zijn er nog wel meer instinkers in de lijst die een omschrijving verdienen als je recorderhouder wilt worden. Maar ik sluit niet uit dat ik onvoldoende op de hoogte ben van de spelregels.

Laat ik in ieder geval stellen dat ik niet twijfel. Als iemand mij verteld een bepaalde vogel te hebben gezien geef ik deze doorgaans het voordeel van de twijfel als ik er niet zelf bij ben.

Norman

http://waarneming.nl/waarneming/view/68122883
http://waarneming.nl/waarneming/view/68303692

Beide heren hebben geen enkele omschrijving of foto gegeven als het gaat om de Roodkeelpieper.

Maar het feit dat andere mensen een vogel hebben gezien of gehoord zegt nog niets over andere waarnemers.
Of ben je onbekend met deze waarneming?

http://waarneming.nl/soort/view/1571?from=2009-10-3&to=2009-10-3&prov=0&maand=0&rows=20&os=0

Laat ik duidelijk zijn. Ik twijfel niet aan de oprechtheid van beide heren, maar om deze prestigieuze titel op je naam te mogen schrijven lijkt mij enige documentatie vereist. Ik ben dus benieuwd naar de spelregels.



frankw

#255
Hmm ik zit weer te klooien.. :angel:

Dit had ik geschreven voor duidelijkheid:
Het is natuurlijk niet zo moeilijk om via deze site na te gaan wat 'het verhaal' achter deze vogel is en dan zal je zien dat deze vogel dagen aanwezig is geweest en er goede foto's van zijn... Misschien handig om dat eerst te doen.

frankw

#256
De vogel is goed genoeg gedocumenteerd dus het is niet nodig om bij elke waarneming een uitgebreide beschrijving te plaatsen.

En beide hebben m ingevoerd via Obbsmap, dit lijkt me een goed indicatie dat ze er wel degelijk zijn geweest. :duim:

Over melkpakken ga ik het niet hebben. 8) ;)

Norman

Citaat van: frankw op juli 22, 2012, 20:26:22 PM
Hmm zit weer te klooien..

Dit had ik geschreven voor duidelijkheid:
Het is natuurlijk niet zo moeilijk om via deze site na te gaan wat 'het verhaal' achter deze vogel is en dan zal je zien dat deze vogel dagen aanwezig is geweest en er goede foto's van zijn... Misschien handig om dat eerst te doen.

Het melkpak had ook een verhaal en nog steeds zijn er twijfels of bepaalde waarnemers wel een SibSprink hebben gezien.

Voor de duidelijkheid het gaat niet specifiek om de Roodkeelpieper, er zijn meer soorten waar een omschrijving zou passen.

Documentatie van anderen is leuk, maar het kan niet zo zijn dat ergens een bepaalde vogel zit die reeds goed gedocumenteerd is, iemand er heen rijd, in een groepje vogelaars gaat staan, 2 keer met zijn kijker wappert en een vinkje zet op de lijst.

August

Citaat van: Norman op juli 22, 2012, 20:33:55 PM


Documentatie van anderen is leuk, maar het kan niet zo zijn dat ergens een bepaalde vogel zit die reeds goed gedocumenteerd is, iemand er heen rijd, in een groepje vogelaars gaat staan, 2 keer met zijn kijker wappert en een vinkje zet op de lijst.
Waarom kan dat niet? Het is toch zijn lijst en niet die van andere.
August van Rijn

Norman

August,

Het feit dat iemand die naast je staat en vogel X heeft gezien geeft geen garantie dat je zelf deze vogel ook heb gezien.
Norrmaal gesproken zou ik inderdaad zeggen, het is zijn lijst en niet die van een ander. Maar nu staat er een record in het geding, dan word het verhaal anders. Dan word het niet alleen de eigen de lijst, maar ook de lijst om tegen op te boksen.


Rob Halff

Waar mensen zich tegenwoordig allemaal druk om maken zeg..... :rolleye:

Justin Jansen

Citaat van: Norman op juli 22, 2012, 21:33:22 PM

Het feit dat iemand die naast je staat en vogel X heeft gezien geeft geen garantie dat je zelf deze vogel ook heb gezien.

Is het allemaal autobiografisch Norman?
M.v.g., Justin Jansen


Norman

Ja ook. Ik zal eerlijk toegeven dat ik eens een halfuur heb zitten staren naar een struik voordat ik eindelijk ook die Sperwergrasmus zag. Het stomme beest zat gewoon vrij in de top. Dat verwacht je niet van zo'n struikrover. En nee, ik heb niet eerder geroepen dat ik de vogel wel had gezien.

Iets moet me van het hart. Als een willekeurige onbekende vogelaar een soort invoert waar vergissing mogelijk is jankt iedereen om een betere omschrijving, maar als de 2 potentiƫle recordhouders nauwelijks beschrijvingen geven krijg ik het verwijt me druk te maken of word er aangegeven dat de soort al gedocumenteerd was.

Voor iemand gaat rijden voor een Dwergooruil moeten er eerst harde bewijzen op tafel komen voordat iemand nog in beweging wil komen en voor een potentiƫle recordhouder zijn bewijzen ineens overbodig????

Ik maak me nog niet eens een beetje druk en was slechts nieuwsgierig naar de spelregels voor dit spelletje. Wanneer telt een soort?
Lijkt me een eenvoudige vraag waar het blijkbaar heel moeilijk antwoorden op is.

Ik zal het wel niet snappen.



Lonnie Bregman

Als er ergens een zeldzame vogel wordt ontdekt, lijkt het me niet nodig om bij iedere vervolgwaarneming een beschrijving te plaatsen (zoals bij de roodkeelpieper). De vale pijlen vind ik een ander verhaal, maar zijn er nog meer voorbeelden Norman?
Groeten, Lonnie Bregman

Edwin Russer

Norman,

Het gaat ook om de integriteit van de waarnemers. Toen Jan Wierda zijn record in 2000 vestigde hadden we nog geen waarneming.nl, deed het digitale tijdperk zijn intrede, liep nog niet iedereen met een mobieltje, hadden we nog de ouderwetse semafoons en waren we zeer zeker niet in staat om de waarnemingen digitaal te controleren. Het gaat dus ook om vertrouwen en ga je ervan uit dat iedereen, dus ook Jan, Alwin en Pieter het spelletje eerlijk spelen. Ik twijfel, eerlijk gezegd, geen seconde aan de integriteit van Jan, Alwin en Pieter.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Norman

Edwin,

Zoals ik eerder al schreef twijfel ik ook niet aan de integriteit van welke waarnemer dan ook.
Mag ik hieruit concluderen dat het 'spelletje' op basis van vertrouwen geschied?

August

#266
Citaat van: Norman op juli 23, 2012, 08:05:51 AM
Edwin,

Zoals ik eerder al schreef twijfel ik ook niet aan de integriteit van welke waarnemer dan ook.
Mag ik hieruit concluderen dat het 'spelletje' op basis van vertrouwen geschied?
Ja en bij de indiensoorten het oordeel van het CDNA de vogels moeten wel aanvaard zijn. Het zou dus kunnen dat Alwin of Pieter het record met 1 zou verslaan op papier maar dat het vervolgens een jaar later twee minder kunnen zijn omdat twee indien soorten niet zijn aanvaard
August van Rijn

Norman


Edwin Russer

Citaat van: Norman op juli 23, 2012, 08:05:51 AM
Edwin,

Zoals ik eerder al schreef twijfel ik ook niet aan de integriteit van welke waarnemer dan ook.
Mag ik hieruit concluderen dat het 'spelletje' op basis van vertrouwen geschied?

Zeker Norman,

Vroeg of laat val je toch een keer door de mand als je waarnemingen invoert of je ranking bijwerkt waarbij je uiteindelijk niet aanwezig bent geweest. Een aspect als sociale controle in het veld speelt dan zeer zeker mee. Kijk maar naar de beruchte melkpakwaarnemingen of dat je van de DB-ranking wordt afgegooid. Wat heeft het nu voor zin om zo het 'veld' in te gaan' waarbij je jezelf besodemietert en de anderen ook. Je bent dan voor de rest van je vogelaarsleven beschadigd en ga je, mijn inziens, niet meer met een lekker gevoel naar vogeltjes kijken.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

August

Citaat van: Edwin Russer op juli 23, 2012, 09:21:24 AM
Citaat van: Norman op juli 23, 2012, 08:05:51 AM
Edwin,

Zoals ik eerder al schreef twijfel ik ook niet aan de integriteit van welke waarnemer dan ook.
Mag ik hieruit concluderen dat het 'spelletje' op basis van vertrouwen geschied?

Zeker Norman,

Vroeg of laat val je toch een keer door de mand als je waarnemingen invoert of je ranking bijwerkt waarbij je uiteindelijk niet aanwezig bent geweest. Een aspect als sociale controle in het veld speelt dan zeer zeker mee. Kijk maar naar de beruchte melkpakwaarnemingen of dat je van de DB-ranking wordt afgegooid. Wat heeft het nu voor zin om zo het 'veld' in te gaan' waarbij je jezelf besodemietert en de anderen ook. Je bent dan voor de rest van je vogelaarsleven beschadigd en ga je, mijn inziens, niet meer met een lekker gevoel naar vogeltjes kijken.
Is iemand ooit van de DB-Ranking afgegooid ? Ps hoef niet te weten wie  ;D
August van Rijn