Hoofdmenu

Alwins jaarlijst

Gestart door martinharskamp, december 31, 2008, 17:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

falco

Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 PM
een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was

Ben wel benieuwd of het een succesvol broedgeval was.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Hans van Oosterhout

Niet dus, verstoord door de heren fotograaf.

Jaap Denee

Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 PM
Ik had me voorgenomen om niet te reageren, maar gezien de opmerking van Jaap 'dat we met regelmaat goed slagen om een vogel niet te verstoren', moet me toch even iets van het hart.
Die ervaring hebben wij in het Gooi namelijk niet. Na een territoriale Draaihals in 2011 (onder embargo, maar toch veel publiek) waar veel getaped werd, een Amerikaanse Wintertaling die enkele malen verstoord werd omdat vogelaars/fotografen het nodig vonden om over de jaagkades de eenden uit het riet te verstoren (ondanks duidelijke bordjes dat die gebieden niet betreden mogen worden), een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was en de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden, zijn wij terughoudend geworden, zeker met territoriale vogels in het broedseizoen. En ik denk dat dat op veel plekken in Nederland zo zal zijn, zo goed doen wij het helemaal niet in vogelend Nederland! En ja, op alle plekken zijn mensen aangesproken op misstappen, maar het is onmogelijk om een continue vogelpolitie ter plaatse te hebben.
En over de Kleine Vlieg, er waren maximaal 15 mensen op de hoogte en er stonden nooit meer dan 4 mensen tegelijkertijd, de vogel was territoriaal en bestreek een groot stuk bos, waarbij hij geregeld vlak boven de waarnemers kwam zitten.... En daar zaten geen fotografen bij, dus dichterbij komen was voor geen van hen belangrijk! Wat mij betreft dus einde discussie.


Dank voor je toelichting, Hans.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Ottens

Citaat van: Bas vd Burg op juni 02, 2012, 09:44:50 AM
@Gert, Rob, Adri: als jullie een beetje moeite hebben met dit topic, dan lees je het toch gewoon niet :duim:


Ha Bas, let op die  ;)

Bas vd Burg

Citaat van: Gert Ottens op juni 02, 2012, 19:00:57 PM
Citaat van: Bas vd Burg op juni 02, 2012, 09:44:50 AM
@Gert, Rob, Adri: als jullie een beetje moeite hebben met dit topic, dan lees je het toch gewoon niet :duim:


Ha Bas, let op die  ;)
Had de knipoog wel gezien hoor Gert (en ook gezien dat je 'em later had bijgevoegd), maar moest het toch ff kwijt.
On-topic:
Begrijp ik dus goed dat zowel Alwin als Pieter dus een Kleine Vliegenvanger hebben?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 PM
.....de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden....

Er zijn zelfs enkele mensen bekeurd hiervoor.

Jaap Denee

Citaat van: Norman op juni 02, 2012, 21:49:22 PM
Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 PM
.....de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden....

Er zijn zelfs enkele mensen bekeurd hiervoor.


Kun je nagaan...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Tim de Boer

Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 PM
Ik had me voorgenomen om niet te reageren, maar gezien de opmerking van Jaap 'dat we met regelmaat goed slagen om een vogel niet te verstoren', moet me toch even iets van het hart.
Die ervaring hebben wij in het Gooi namelijk niet. Na een territoriale Draaihals in 2011 (onder embargo, maar toch veel publiek) waar veel getaped werd, een Amerikaanse Wintertaling die enkele malen verstoord werd omdat vogelaars/fotografen het nodig vonden om over de jaagkades de eenden uit het riet te verstoren (ondanks duidelijke bordjes dat die gebieden niet betreden mogen worden), een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was en de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden, zijn wij terughoudend geworden, zeker met territoriale vogels in het broedseizoen. En ik denk dat dat op veel plekken in Nederland zo zal zijn, zo goed doen wij het helemaal niet in vogelend Nederland! En ja, op alle plekken zijn mensen aangesproken op misstappen, maar het is onmogelijk om een continue vogelpolitie ter plaatse te hebben.
En over de Kleine Vlieg, er waren maximaal 15 mensen op de hoogte en er stonden nooit meer dan 4 mensen tegelijkertijd, de vogel was territoriaal en bestreek een groot stuk bos, waarbij hij geregeld vlak boven de waarnemers kwam zitten.... En daar zaten geen fotografen bij, dus dichterbij komen was voor geen van hen belangrijk! Wat mij betreft dus einde discussie.


Als er geen fotografen waren, waar komen dan die foto's vandaan? Of is er nu ook verschil tussen fotografen en vogelaars met een camera? En wat s dan het verschil?

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rob Halff

Citaat van: Tim de Boer op juni 02, 2012, 23:12:51 PM
Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 PM
Ik had me voorgenomen om niet te reageren, maar gezien de opmerking van Jaap 'dat we met regelmaat goed slagen om een vogel niet te verstoren', moet me toch even iets van het hart.
Die ervaring hebben wij in het Gooi namelijk niet. Na een territoriale Draaihals in 2011 (onder embargo, maar toch veel publiek) waar veel getaped werd, een Amerikaanse Wintertaling die enkele malen verstoord werd omdat vogelaars/fotografen het nodig vonden om over de jaagkades de eenden uit het riet te verstoren (ondanks duidelijke bordjes dat die gebieden niet betreden mogen worden), een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was en de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden, zijn wij terughoudend geworden, zeker met territoriale vogels in het broedseizoen. En ik denk dat dat op veel plekken in Nederland zo zal zijn, zo goed doen wij het helemaal niet in vogelend Nederland! En ja, op alle plekken zijn mensen aangesproken op misstappen, maar het is onmogelijk om een continue vogelpolitie ter plaatse te hebben.
En over de Kleine Vlieg, er waren maximaal 15 mensen op de hoogte en er stonden nooit meer dan 4 mensen tegelijkertijd, de vogel was territoriaal en bestreek een groot stuk bos, waarbij hij geregeld vlak boven de waarnemers kwam zitten.... En daar zaten geen fotografen bij, dus dichterbij komen was voor geen van hen belangrijk! Wat mij betreft dus einde discussie.


Als er geen fotografen waren, waar komen dan die foto's vandaan? Of is er nu ook verschil tussen fotografen en vogelaars met een camera? En wat s dan het verschil?

Scherp Tim!  ;D

andrestr

Ik vind dat er zeker wel een verschil zit in een bewijsplaatje op gepaste afstand of die perfecte foto zien te scoren.

M. vr. gr. André.
Met vriendelijke groet André.

UtrechtsVogelNet

Citaat van: andrestr op juni 02, 2012, 23:35:17 PM
Ik vind dat er zeker wel een verschil zit in een bewijsplaatje op gepaste afstand of die perfecte foto zien te scoren.

M. vr. gr. André.

Lekker suggestief weer ... alsof je geen "perfecte foto" van "gepaste afstand" kunt maken....

Overigens snap ik Hans' overweging bij de Kleine Vlieg heel goed, zeker als er eerder bij een andere soort vlondertjes op zeer korte afstand worden gefabriceerd. Dat nodigt alleen maar uit tot veel ellende.

Phil

Jaap Denee

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 03, 2012, 08:43:22 AM
Citaat van: andrestr op juni 02, 2012, 23:35:17 PM
Ik vind dat er zeker wel een verschil zit in een bewijsplaatje op gepaste afstand of die perfecte foto zien te scoren.

M. vr. gr. André.

Lekker suggestief weer ... alsof je geen "perfecte foto" van "gepaste afstand" kunt maken....

Overigens snap ik Hans' overweging bij de Kleine Vlieg heel goed, zeker als er eerder bij een andere soort vlondertjes op zeer korte afstand worden gefabriceerd. Dat nodigt alleen maar uit tot veel ellende.

Phil


Nee, het gevaar zit hem in die eikels (vooral die met die witte NASA-lenzen  ;) ) die denken dat je de perfecte foto alleen op korte afstand kunt maken. In het geval van de Kleine vliegenvanger had ik bijvoorbeeld een stapje achteruit gedaan, i.p.v. 'een bewijsplaatje' van recht van onder te schieten. Of was ik dan van het pad gestapt?


Hoe dan ook: ik vind het jammer dat mensen als Hans de argumenten hebben om leuke gevallen te moeten stilhouden. Niet om deze soort (ik was er niet eens heen gegaan), maar gewoon om het feit dat het blijkbaar toch nodig is.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Ottens

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 03, 2012, 08:43:22 AM
Citaat van: andrestr op juni 02, 2012, 23:35:17 PM
Ik vind dat er zeker wel een verschil zit in een bewijsplaatje op gepaste afstand of die perfecte foto zien te scoren.

M. vr. gr. André.

Lekker suggestief weer ... alsof je geen "perfecte foto" van "gepaste afstand" kunt maken....

Overigens snap ik Hans' overweging bij de Kleine Vlieg heel goed, zeker als er eerder bij een andere soort vlondertjes op zeer korte afstand worden gefabriceerd. Dat nodigt alleen maar uit tot veel ellende.

Phil

Valt me op dat je de situatie ter plekke verdacht goed kent, Phil. Want Hans noemt het woord 'vlondertjes' niet eens... ;)   :-X  (geintje!)


Gerben Mensink

Gaat dit nog over Alwin's jaarlijst  8)
Of gaan ondertussen bijna alle topics over verstoring?
groet,
Gerben Mensink

BramtK

Tsja, hoe komt dat nu!?
Groeten,

Bram ter Keurs

lennartv

On topic: Een harde soort voor Pieter
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: lennartv op juni 05, 2012, 10:02:20 AM
On topic: Een harde soort voor Pieter

Ach... dat ding zit er al een maand.... die wordt wel weer teruggevonden....  O0

UtrechtsVogelNet

Ha Gert,

Hahaha, nee, ben er niet geweest en ken de situatie ook niet heel goed daar.
Dus puur invulling mijnerzijds wat betreft vlondertjes en andere bouwwerken ...

Hartelijks, Phil

August

Citaat van: lennartv op juni 05, 2012, 10:02:20 AM
On topic: Een harde soort voor Pieter
Alwin is het ook nog gelukt gefeliciteerd
August van Rijn

Norman

Op een toepasselijke locatie ook.  ;D

ronald nuiver


Vincent Hart

Citaat van: ronald nuiver op juni 12, 2012, 14:02:03 PM
Citaat van: Gert Ottens op juni 01, 2012, 11:32:23 AM
Citaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 AM
Daurische klauwier redelijker wijs mogelijk??
Optimistisch!

Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?
http://waarneming.nl/waarneming/view/69129726
Maar klein waterhoen wordt niet jaarlijks vastgesteld in Nederland (en is niet altijd twitchbaar), dus 'redelijkerwijs mogelijk' is zoals Gert aangeeft vooraf wat optimistisch. Papduiker hangt denk ik een beetje af van gunstige weersomstandigheden in de juiste tijd v/h jaar, waarnemersinspanning en 'telbereidheid' bij een voorbijsperende kleinere alkachtige  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op juni 12, 2012, 17:46:43 PM
Citaat van: ronald nuiver op juni 12, 2012, 14:02:03 PM
Citaat van: Gert Ottens op juni 01, 2012, 11:32:23 AM
Citaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 AM
Daurische klauwier redelijker wijs mogelijk??
Optimistisch!

Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?
http://waarneming.nl/waarneming/view/69129726
Maar klein waterhoen wordt niet jaarlijks vastgesteld in Nederland (en is niet altijd twitchbaar), dus 'redelijkerwijs mogelijk' is zoals Gert aangeeft vooraf wat optimistisch. Papduiker hangt denk ik een beetje af van gunstige weersomstandigheden in de juiste tijd v/h jaar, waarnemersinspanning en 'telbereidheid' bij een voorbijsperende kleinere alkachtige  ;)


Neem aan dat kleinST ipv klein bedoeld wordt, al heeft Alwin kans om ze beiden te krijgen dit jaar  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

Citaat van: rnbflavour op juni 12, 2012, 18:08:51 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 12, 2012, 17:46:43 PM
Citaat van: ronald nuiver op juni 12, 2012, 14:02:03 PM
Citaat van: Gert Ottens op juni 01, 2012, 11:32:23 AM
Citaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 AM
Daurische klauwier redelijker wijs mogelijk??
Optimistisch!

Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?
http://waarneming.nl/waarneming/view/69129726
Maar klein waterhoen wordt niet jaarlijks vastgesteld in Nederland (en is niet altijd twitchbaar), dus 'redelijkerwijs mogelijk' is zoals Gert aangeeft vooraf wat optimistisch. Papduiker hangt denk ik een beetje af van gunstige weersomstandigheden in de juiste tijd v/h jaar, waarnemersinspanning en 'telbereidheid' bij een voorbijsperende kleinere alkachtige  ;)


Neem aan dat kleinST ipv klein bedoeld wordt, al heeft Alwin kans om ze beiden te krijgen dit jaar  :duim:

Lijkt me niet toch? Of begrijp ik je verkeerd?
Frank van der Meer

Folkert Jan

Ik bedoel in het eerste rijtje waar ik geen kleinst zag staan. Kleinst kun je redelijkerwijs wel rekenen als een soort voor de jaarlijst maar klein zeker niet!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Toen Ronald het bericht schreef waaraan gerefereerd wordt, had Alwin kleinst al ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

En vergeleken met andere soorten uit dat lijstje is Klein idd wel redelijkerwijs mogelijk... 8)
Frank van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op juni 12, 2012, 19:35:10 PM
Toen Ronald het bericht schreef waaraan gerefereerd wordt, had Alwin kleinst al ...


Ach tuurlijk....  :-[
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henkjanvdkolk

Citaat van: ronald nuiver op juni 01, 2012, 09:53:01 AM
De soorten met een x zijn redelijker wijs mogelijk

Kleine kokmeeuw
Klein Waterhoen x
Graszanger x
Kwak   x
Zwarte Ooievaar  x
Slangenarend x
Vale Gier

Dan nog 6 klappers voor de 340 
[/t]   

Dus 2 'klappers' gehad, nog 4 en een heel najaar te gaan, als de rest van alle 'redelijker wijs mogelijke soorten' gaan lukken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

jvdlaan

Citaat van: Have op juni 25, 2012, 21:24:21 PM
Citaat van: August op juni 01, 2012, 22:12:42 PM

Plus vandaag Roodpootvalk  maakt 305
Vanaf 2 juni: +7
1 Kleine Kokmeeuw -  2012-06-05   
2 Klein Waterhoen -  2012-06-12   
   
3 Graszanger -  2012-06-16     
4 Kwak -  2012-06-18     
5 Zwarte Ooievaar -  2012-06-19     
6 Slangenarend -  2012-06-23     
7 Vale Gier -  2012-06-25


maakt per 25 juni: 312

Groet,
Helena

Welke soorten maken dan het verschil als in de lijst van waarneming.nl op 307 (308) staat, incl de zg CSNA-splits? Zijn er nog meer verborgen broedvogels dan Ruigpootuil (bv Cirlgors, Grijze Gors, Ralreiger, Schreeuwarend?).