een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was
Ik had me voorgenomen om niet te reageren, maar gezien de opmerking van Jaap 'dat we met regelmaat goed slagen om een vogel niet te verstoren', moet me toch even iets van het hart.Die ervaring hebben wij in het Gooi namelijk niet. Na een territoriale Draaihals in 2011 (onder embargo, maar toch veel publiek) waar veel getaped werd, een Amerikaanse Wintertaling die enkele malen verstoord werd omdat vogelaars/fotografen het nodig vonden om over de jaagkades de eenden uit het riet te verstoren (ondanks duidelijke bordjes dat die gebieden niet betreden mogen worden), een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was en de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden, zijn wij terughoudend geworden, zeker met territoriale vogels in het broedseizoen. En ik denk dat dat op veel plekken in Nederland zo zal zijn, zo goed doen wij het helemaal niet in vogelend Nederland! En ja, op alle plekken zijn mensen aangesproken op misstappen, maar het is onmogelijk om een continue vogelpolitie ter plaatse te hebben. En over de Kleine Vlieg, er waren maximaal 15 mensen op de hoogte en er stonden nooit meer dan 4 mensen tegelijkertijd, de vogel was territoriaal en bestreek een groot stuk bos, waarbij hij geregeld vlak boven de waarnemers kwam zitten.... En daar zaten geen fotografen bij, dus dichterbij komen was voor geen van hen belangrijk! Wat mij betreft dus einde discussie.
@Gert, Rob, Adri: als jullie een beetje moeite hebben met dit topic, dan lees je het toch gewoon niet
Citaat van: Bas vd Burg op juni 02, 2012, 09:44:50 am@Gert, Rob, Adri: als jullie een beetje moeite hebben met dit topic, dan lees je het toch gewoon niet Ha Bas, let op die
.....de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden....
Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 pm.....de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden....Er zijn zelfs enkele mensen bekeurd hiervoor.
Citaat van: Hans van Oosterhout op juni 02, 2012, 16:02:22 pmIk had me voorgenomen om niet te reageren, maar gezien de opmerking van Jaap 'dat we met regelmaat goed slagen om een vogel niet te verstoren', moet me toch even iets van het hart.Die ervaring hebben wij in het Gooi namelijk niet. Na een territoriale Draaihals in 2011 (onder embargo, maar toch veel publiek) waar veel getaped werd, een Amerikaanse Wintertaling die enkele malen verstoord werd omdat vogelaars/fotografen het nodig vonden om over de jaagkades de eenden uit het riet te verstoren (ondanks duidelijke bordjes dat die gebieden niet betreden mogen worden), een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was en de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden, zijn wij terughoudend geworden, zeker met territoriale vogels in het broedseizoen. En ik denk dat dat op veel plekken in Nederland zo zal zijn, zo goed doen wij het helemaal niet in vogelend Nederland! En ja, op alle plekken zijn mensen aangesproken op misstappen, maar het is onmogelijk om een continue vogelpolitie ter plaatse te hebben. En over de Kleine Vlieg, er waren maximaal 15 mensen op de hoogte en er stonden nooit meer dan 4 mensen tegelijkertijd, de vogel was territoriaal en bestreek een groot stuk bos, waarbij hij geregeld vlak boven de waarnemers kwam zitten.... En daar zaten geen fotografen bij, dus dichterbij komen was voor geen van hen belangrijk! Wat mij betreft dus einde discussie.Als er geen fotografen waren, waar komen dan die foto's vandaan? Of is er nu ook verschil tussen fotografen en vogelaars met een camera? En wat s dan het verschil?
Ik vind dat er zeker wel een verschil zit in een bewijsplaatje op gepaste afstand of die perfecte foto zien te scoren.M. vr. gr. André.
Citaat van: andrestr op juni 02, 2012, 23:35:17 pmIk vind dat er zeker wel een verschil zit in een bewijsplaatje op gepaste afstand of die perfecte foto zien te scoren.M. vr. gr. André.Lekker suggestief weer ... alsof je geen "perfecte foto" van "gepaste afstand" kunt maken.... Overigens snap ik Hans' overweging bij de Kleine Vlieg heel goed, zeker als er eerder bij een andere soort vlondertjes op zeer korte afstand worden gefabriceerd. Dat nodigt alleen maar uit tot veel ellende. Phil
On topic: Een harde soort voor Pieter
Citaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 amDaurische klauwier redelijker wijs mogelijk?? Optimistisch! Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?
Daurische klauwier redelijker wijs mogelijk?? Optimistisch!
Citaat van: Gert Ottens op juni 01, 2012, 11:32:23 amCitaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 amDaurische klauwier redelijker wijs mogelijk?? Optimistisch! Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?http://waarneming.nl/waarneming/view/69129726
Citaat van: ronald nuiver op juni 12, 2012, 14:02:03 pmCitaat van: Gert Ottens op juni 01, 2012, 11:32:23 amCitaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 amDaurische klauwier redelijker wijs mogelijk?? Optimistisch! Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?http://waarneming.nl/waarneming/view/69129726Maar klein waterhoen wordt niet jaarlijks vastgesteld in Nederland (en is niet altijd twitchbaar), dus 'redelijkerwijs mogelijk' is zoals Gert aangeeft vooraf wat optimistisch. Papduiker hangt denk ik een beetje af van gunstige weersomstandigheden in de juiste tijd v/h jaar, waarnemersinspanning en 'telbereidheid' bij een voorbijsperende kleinere alkachtige
Citaat van: Vincent Hart op juni 12, 2012, 17:46:43 pmCitaat van: ronald nuiver op juni 12, 2012, 14:02:03 pmCitaat van: Gert Ottens op juni 01, 2012, 11:32:23 amCitaat van: Certhia op juni 01, 2012, 11:27:20 amDaurische klauwier redelijker wijs mogelijk?? Optimistisch! Klein Waterhoen en Papduiker redelijkerwijs mogelijk?http://waarneming.nl/waarneming/view/69129726Maar klein waterhoen wordt niet jaarlijks vastgesteld in Nederland (en is niet altijd twitchbaar), dus 'redelijkerwijs mogelijk' is zoals Gert aangeeft vooraf wat optimistisch. Papduiker hangt denk ik een beetje af van gunstige weersomstandigheden in de juiste tijd v/h jaar, waarnemersinspanning en 'telbereidheid' bij een voorbijsperende kleinere alkachtige Neem aan dat kleinST ipv klein bedoeld wordt, al heeft Alwin kans om ze beiden te krijgen dit jaar
Toen Ronald het bericht schreef waaraan gerefereerd wordt, had Alwin kleinst al ...
De soorten met een x zijn redelijker wijs mogelijkKleine kokmeeuwKlein Waterhoen xGraszanger xKwak xZwarte Ooievaar x Slangenarend xVale GierDan nog 6 klappers voor de 340 [/t]
Citaat van: August op juni 01, 2012, 22:12:42 pmPlus vandaag Roodpootvalk maakt 305Vanaf 2 juni: +71 Kleine Kokmeeuw - 2012-06-05 2 Klein Waterhoen - 2012-06-12 3 Graszanger - 2012-06-16 4 Kwak - 2012-06-18 5 Zwarte Ooievaar - 2012-06-19 6 Slangenarend - 2012-06-23 7 Vale Gier - 2012-06-25maakt per 25 juni: 312Groet,Helena
Plus vandaag Roodpootvalk maakt 305