Ik had me voorgenomen om niet te reageren, maar gezien de opmerking van Jaap 'dat we met regelmaat goed slagen om een vogel niet te verstoren', moet me toch even iets van het hart.
Die ervaring hebben wij in het Gooi namelijk niet. Na een territoriale Draaihals in 2011 (onder embargo, maar toch veel publiek) waar veel getaped werd, een Amerikaanse Wintertaling die enkele malen verstoord werd omdat vogelaars/fotografen het nodig vonden om over de jaagkades de eenden uit het riet te verstoren (ondanks duidelijke bordjes dat die gebieden niet betreden mogen worden), een broedgeval van een Buidelmees waarbij fotografen het nodig vonden om op 3 meter afstand van het nest in het riet een platformpje te bouwen omdat het licht vanaf die kant beter was en de Pallas' Boszanger waar ook geregeld getaped werd en waar regelmatig mensen uit het bos gesommeerd moesten worden, zijn wij terughoudend geworden, zeker met territoriale vogels in het broedseizoen. En ik denk dat dat op veel plekken in Nederland zo zal zijn, zo goed doen wij het helemaal niet in vogelend Nederland! En ja, op alle plekken zijn mensen aangesproken op misstappen, maar het is onmogelijk om een continue vogelpolitie ter plaatse te hebben.
En over de Kleine Vlieg, er waren maximaal 15 mensen op de hoogte en er stonden nooit meer dan 4 mensen tegelijkertijd, de vogel was territoriaal en bestreek een groot stuk bos, waarbij hij geregeld vlak boven de waarnemers kwam zitten.... En daar zaten geen fotografen bij, dus dichterbij komen was voor geen van hen belangrijk! Wat mij betreft dus einde discussie.