Hoofdmenu

Alwins jaarlijst

Gestart door martinharskamp, december 31, 2008, 17:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Citaat van: Yeronimo op mei 07, 2012, 22:09:30 PM
Citaat van: Gert Ottens op mei 07, 2012, 20:09:33 PM
Citaat van: August op mei 07, 2012, 19:32:31 PM
Alwin record staat op 337 soorten in 2008
Op 7-05-2008 stond hij op 256 soorten en 13 zeer zeldzaam.
Dus goed op weg om zijn record te verbreken en misschien het record


Die vergelijking gaat natuurlijk niet (persé) op. Misschien hebben Alwin en Pieter in januari en februari dit jaar gewoon veel meer wintergasten dan Alwin er in 2008 had.
Het verschil in 'zeldzaamheden' is wel opvallend. Overigens is Pieter net zo hard op weg om Alwin's record en/of het record van Jan Wierda te breken... ;)

Maar een vakantie nemen kan slecht uitpakken ;)
Maar hij zorgt wel dat hij nu alles pakt wat hij pakken kan zodat hij tijdens zijn vakantie. Wat voorsprong heeft. Bv vandaag een kwak
August van Rijn

Vincent Hart

En ik begreep dat Jan Wierda tijdens zijn recordjaar ook 'gewoon' op vakantie geweest is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GertJ

Alwin (en ook Gerjan Gelling!) liggen nu nog een soort of 5-10 achter op de groep Doorn.
Weet iemand welke soorten dat zijn, zijn dat makkelijke jaarlijstinkoppers? Ik heb niet het idee dat Alwin bv veel zeldzaamheden gemist heeft nl. Misschien wordt het beeld nu wat vertekend.
Kan wel eens erg leuk worden dit jaar!
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Citaat van: GertJ op mei 08, 2012, 22:02:17 PM
Alwin (en ook Gerjan Gelling!) liggen nu nog een soort of 5-10 achter op de groep Doorn.
Weet iemand welke soorten dat zijn, zijn dat makkelijke jaarlijstinkoppers?
Leg hun jaarlijsten op waarneming.nl maar naast elkaar, ben ook wel benieuwd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MLANG

#94
Citaat van: GertJ op mei 08, 2012, 22:02:17 PM
Alwin (en ook Gerjan Gelling!) liggen nu nog een soort of 5-10 achter op de groep Doorn.
Weet iemand welke soorten dat zijn, zijn dat makkelijke jaarlijstinkoppers? Ik heb niet het idee dat Alwin bv veel zeldzaamheden gemist heeft nl. Misschien wordt het beeld nu wat vertekend.
Kan wel eens erg leuk worden dit jaar!

Beste Gert,

Ik heb gisteren/eergisteren (?) eens naar gekeken naar het verschil in waargenomen soorten tussen Alwin en Pieter. De enige "blokkers" van belang zijn Steppekiekendief en Griel. Beide zijn door Alwin gezien. De rest van de verschillen doet er m.i. niet toe. Gerjon gaat niet voor het record maar heeft bijvoorbeeld Papegaaiduiker en Steppekiekendief  als "blokker".  Gr. M.


frankcoenjaerts

#95
Beeld is zeker vertekend Gert: je kunt er vanuitgaan dat beiden alle wng.nl (vrij) algemene soorten gaan scoren, vroeg of laat.
Mn daar loopt Pieter nu wat voor, spielerei dus. Voor (vrij) zeldzame soorten geldt tot op zekere hoogte hetzelfde.
Waar het echt om gaat zijn de "harde soorten" die niet elk jaar komen, dan wel zelden of nooit twitchbaar zijn (bv Papduiker, Stormvogeltje). Eigenlijk vormen deze de enige bepalende factor voor het wel of niet halen vh record. In de onderlinge strijd staat Alwin dus een Griel voor als ik het goed heb (Steppekiek valt nog wel in te halen). Beiden misten de Ringsnavelmeeuw (en de misschien net twitchbare Kleine Trap). We halen in NL vaak zo'n 355-360 soorten, pakweg 10-15 niet twitchbaar - dus de lijst met missers mag niet tegroot worden!
Vergeleken met 2008 lijkt de situatie nu beter dan hij is: minstens 5 zeer zeldzame soorten die nu al binnen zijn zouden in 2008 nog later in het jaar komen.
Kortom, marginale verschillen in alle opzichten.
Maar leuk is dit zeker (zolang het over "de recordjacht" gaat tenminste - het in persoon bediscussieren van de twee hoofdrolspelers vind ikzelf iets minder gepast).

edit: alweer 2 reacties tussen jouw vraag en dit antwoord: hier en daar wat duplo-info
Met vriendelijke groeten,

Frank

MLANG

Speciaal voor Vincent; zie de bijlage. Hoe gaat Gerjon zijn Korhoen doen........................   ;D  Gr. M.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankcoenjaerts

Met vriendelijke groeten,

Frank

August

#99
Citaat van: MLANG op mei 08, 2012, 22:40:58 PM
Speciaal voor Vincent; zie de bijlage. Hoe gaat Gerjon zijn Korhoen doen........................   ;D  Gr. M.
Gewoon Twee vrouwtjes Tegelijk zien of 5 mannetjes zo simpel. Ps Gerjon gaat niet voor het record heeft bewust een aantal laten schieten zoals bv Amerikaanse Smient, blauwvleugeltaling, ringsnaveleend en Citroenkwik
August van Rijn

ArjanH

Citaat van: GertJ op mei 08, 2012, 22:02:17 PM
Alwin (en ook Gerjan Gelling!) liggen nu nog een soort of 5-10 achter op de groep Doorn.
Weet iemand welke soorten dat zijn, zijn dat makkelijke jaarlijstinkoppers? Ik heb niet het idee dat Alwin bv veel zeldzaamheden gemist heeft nl. Misschien wordt het beeld nu wat vertekend.
Kan wel eens erg leuk worden dit jaar!


Een competitie voor wie de meeste soorten heeft aan het einde van het jaar......... Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten maar mij persoonlijk zegt het niets. Fenologie en aantal-ontwikkeling (al dan niet in positieve zin) zijn mijns inziens vele malen interessanter. En vooral ook belangrijker. Ik ben er niet vies van om zo nu en dan naar een zeldzaamheid te gaan kijken maar het zelf iets ontdekken blijft toch het leukste dat er is.

pwolf

Citaat van: ArjanH op mei 08, 2012, 23:51:11 PM
Een competitie voor wie de meeste soorten heeft aan het einde van het jaar......... Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten maar mij persoonlijk zegt het niets. Fenologie en aantal-ontwikkeling (al dan niet in positieve zin) zijn mijns inziens vele malen interessanter. En vooral ook belangrijker. Ik ben er niet vies van om zo nu en dan naar een zeldzaamheid te gaan kijken maar het zelf iets ontdekken blijft toch het leukste dat er is.

dag Arjan,

stel,  je leest een topic over een onderwerp waar je zelf het nut niet van inziet, waarom reageer je daar dan op? Om de overige lezers/schrijvers tot inkeer te brengen? Ik zal nooit een landelijke jaarrecordpoging doen. Ik woon in Zeeland en ben daarmee per definitie kansloos. Op het eiland waar ik woon (Walcheren) doe ik er echter van harte aan mee. Zonder enig schuldgevoel. Daarnaast vind ik fenologie leuk en ben tijdens mijn werk betrokken bij het bepalen van trends in aantallen van doortrekkende steltlopers en broedende meeuwen, sterns en steltlopers. Moet ik me nu bezwaard voelen dat ik soms een activiteit ontplooi jou persoonlijk niets zegt?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

falco

100% Eens met Pim. We praten hier over een hobby.
Als er mensen zijn die zin hebben om alle Steltkluten in Nederland te twitchen en voor de rest naar geen enkele andere vogel kijken, van mij mogen ze. Ik hoop dat ze er buitensporig veel plezier aan beleven. Dat ik de bezigheid zelf niet begrijp doet absoluut niet ter zake.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Marcel van kammen

Ik ben ook niet van het twitchen,maar vind het wel een leuk verhaal om te volgen eigenlijk. Records zijn toch altijd interessant, hoe nutteloos ze misschien soms ook zijn :-)

Jaap Denee

Citaat van: pwolf op mei 09, 2012, 01:29:40 AM
Citaat van: ArjanH op mei 08, 2012, 23:51:11 PM
Een competitie voor wie de meeste soorten heeft aan het einde van het jaar......... Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten maar mij persoonlijk zegt het niets. Fenologie en aantal-ontwikkeling (al dan niet in positieve zin) zijn mijns inziens vele malen interessanter. En vooral ook belangrijker. Ik ben er niet vies van om zo nu en dan naar een zeldzaamheid te gaan kijken maar het zelf iets ontdekken blijft toch het leukste dat er is.
dag Arjan,

stel,  je leest een topic over een onderwerp waar je zelf het nut niet van inziet, waarom reageer je daar dan op? Om de overige lezers/schrijvers tot inkeer te brengen? ...
groeten, pim

Tenzij Arjan straks bijvoorbeeld -als de TT weer begint- ook al die viaducten langs de A28 afgaat om al die motorliefhebbers te vertellen dat het hem persoonlijk niets doet. En postzegelverzamelaarsbeurzen, de Hiswa, de Kamasutrabeurs, de Gerberakwekersbeurs... dat zou consequent gedrag zijn. Misschien is het dan wel een hobby en die wil je hem toch ook niet ontzeggen, Pim? Maar als dat niet zo is: dan kan hij het hier inderdaad beter laten.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Ottens

Citaat van: Jaap Denee op mei 09, 2012, 10:53:42 AM
Citaat van: pwolf op mei 09, 2012, 01:29:40 AM
Citaat van: ArjanH op mei 08, 2012, 23:51:11 PM
Een competitie voor wie de meeste soorten heeft aan het einde van het jaar......... Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten maar mij persoonlijk zegt het niets. Fenologie en aantal-ontwikkeling (al dan niet in positieve zin) zijn mijns inziens vele malen interessanter. En vooral ook belangrijker. Ik ben er niet vies van om zo nu en dan naar een zeldzaamheid te gaan kijken maar het zelf iets ontdekken blijft toch het leukste dat er is.
dag Arjan,

stel,  je leest een topic over een onderwerp waar je zelf het nut niet van inziet, waarom reageer je daar dan op? Om de overige lezers/schrijvers tot inkeer te brengen? ...
groeten, pim

Tenzij Arjan straks bijvoorbeeld -als de TT weer begint- ook al die viaducten langs de A28 afgaat om al die motorliefhebbers te vertellen dat het hem persoonlijk niets doet. En postzegelverzamelaarsbeurzen, de Hiswa, de Kamasutrabeurs, de Gerberakwekersbeurs... dat zou consequent gedrag zijn. Misschien is het dan wel een hobby en die wil je hem toch ook niet ontzeggen, Pim? Maar als dat niet zo is: dan kan hij het hier inderdaad beter laten.


;D !!

Norman

Citaat van: Jaap Denee op mei 09, 2012, 10:53:42 AM
de Kamasutrabeurs
Zouden er echt mensen zijn die deze gymlessen niet leuk vinden.... ;)
Verder, het zal niemand verbazen, maar twitchen is niet echt mijn ding (oh nee?  ;D ), maar ik wens de jaarlijsters veel genoegen en zolang het allemaal ordentelijk verloopt gaan ze hun gang maar. Mocht iemand het record eerlijk verbreken dan ben ik oprecht blij voor ze.

August

 
Citaat van: Norman op mei 09, 2012, 11:18:36 AM
Citaat van: Jaap Denee op mei 09, 2012, 10:53:42 AM
de Kamasutrabeurs
Zouden er echt mensen zijn die deze gymlessen niet leuk vinden.... ;)
Verder, het zal niemand verbazen, maar twitchen is niet echt mijn ding (oh nee?  ;D ), maar ik wens de jaarlijsters veel genoegen en zolang het allemaal ordentelijk verloopt gaan ze hun gang maar. Mocht iemand het record eerlijk verbreken dan ben ik oprecht blij voor ze.
:duim:
August van Rijn

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op mei 09, 2012, 10:53:42 AM
Citaat van: pwolf op mei 09, 2012, 01:29:40 AM
Citaat van: ArjanH op mei 08, 2012, 23:51:11 PM
Een competitie voor wie de meeste soorten heeft aan het einde van het jaar......... Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten maar mij persoonlijk zegt het niets. Fenologie en aantal-ontwikkeling (al dan niet in positieve zin) zijn mijns inziens vele malen interessanter. En vooral ook belangrijker. Ik ben er niet vies van om zo nu en dan naar een zeldzaamheid te gaan kijken maar het zelf iets ontdekken blijft toch het leukste dat er is.
dag Arjan,

stel,  je leest een topic over een onderwerp waar je zelf het nut niet van inziet, waarom reageer je daar dan op? Om de overige lezers/schrijvers tot inkeer te brengen? ...
groeten, pim

Tenzij Arjan straks bijvoorbeeld -als de TT weer begint- ook al die viaducten langs de A28 afgaat om al die motorliefhebbers te vertellen dat het hem persoonlijk niets doet. En postzegelverzamelaarsbeurzen, de Hiswa, de Kamasutrabeurs, de Gerberakwekersbeurs... dat zou consequent gedrag zijn. Misschien is het dan wel een hobby en die wil je hem toch ook niet ontzeggen, Pim? Maar als dat niet zo is: dan kan hij het hier inderdaad beter laten.

Jaap, wanneer is die Kamasutrabeurs weer van de partij?  8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Norman

Citaat van: Edwin Russer op mei 09, 2012, 14:33:57 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 09, 2012, 10:53:42 AM
Citaat van: pwolf op mei 09, 2012, 01:29:40 AM
Citaat van: ArjanH op mei 08, 2012, 23:51:11 PM
Een competitie voor wie de meeste soorten heeft aan het einde van het jaar......... Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten maar mij persoonlijk zegt het niets. Fenologie en aantal-ontwikkeling (al dan niet in positieve zin) zijn mijns inziens vele malen interessanter. En vooral ook belangrijker. Ik ben er niet vies van om zo nu en dan naar een zeldzaamheid te gaan kijken maar het zelf iets ontdekken blijft toch het leukste dat er is.
dag Arjan,

stel,  je leest een topic over een onderwerp waar je zelf het nut niet van inziet, waarom reageer je daar dan op? Om de overige lezers/schrijvers tot inkeer te brengen? ...
groeten, pim

Tenzij Arjan straks bijvoorbeeld -als de TT weer begint- ook al die viaducten langs de A28 afgaat om al die motorliefhebbers te vertellen dat het hem persoonlijk niets doet. En postzegelverzamelaarsbeurzen, de Hiswa, de Kamasutrabeurs, de Gerberakwekersbeurs... dat zou consequent gedrag zijn. Misschien is het dan wel een hobby en die wil je hem toch ook niet ontzeggen, Pim? Maar als dat niet zo is: dan kan hij het hier inderdaad beter laten.

Jaap, wanneer is die Kamasutrabeurs weer van de partij?  8)

@ Edwin: Is je google stuk?  ;)
Hier

ArjanH

Citaat van: pwolf op mei 09, 2012, 01:29:40 AM
Citaat van: ArjanH op mei 08, 2012, 23:51:11 PM
Een competitie voor wie de meeste soorten heeft aan het einde van het jaar......... Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten maar mij persoonlijk zegt het niets. Fenologie en aantal-ontwikkeling (al dan niet in positieve zin) zijn mijns inziens vele malen interessanter. En vooral ook belangrijker. Ik ben er niet vies van om zo nu en dan naar een zeldzaamheid te gaan kijken maar het zelf iets ontdekken blijft toch het leukste dat er is.

dag Arjan,

stel,  je leest een topic over een onderwerp waar je zelf het nut niet van inziet, waarom reageer je daar dan op? Om de overige lezers/schrijvers tot inkeer te brengen? Ik zal nooit een landelijke jaarrecordpoging doen. Ik woon in Zeeland en ben daarmee per definitie kansloos. Op het eiland waar ik woon (Walcheren) doe ik er echter van harte aan mee. Zonder enig schuldgevoel. Daarnaast vind ik fenologie leuk en ben tijdens mijn werk betrokken bij het bepalen van trends in aantallen van doortrekkende steltlopers en broedende meeuwen, sterns en steltlopers. Moet ik me nu bezwaard voelen dat ik soms een activiteit ontplooi jou persoonlijk niets zegt?

groeten, pim


Dag Pim,


Voor alle duidelijkheid: ik wil helemaal niemand tot inkeer brengen maar geef gewoon aan hoe ik er over denk. Ook over zaken waar je zelf anders over denkt mag een mening worden gegeven. Wanneer er mensen zijn die mijn reactie als een persoonlijke aanval beschouwen, dan vind ik dat jammer en ook veel te kort door de bocht. Op geen enkele wijze heb ik een waarde-oordeel geveld. Maar gezien sommige misplaatst cynische reacties is dat blijkbaar toch anders overgekomen. Zo zie je maar weer hoe voorzichtig je moet zijn met je woorden en hoe snel iets uit zijn verband kan worden gerukt.


Groet, Arjan

Vincent Hart

Ik heb niet het idee dat mensen je reactie als een persoonlijke aanval opvatten. Maar je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre jouw ontboezeming dat jaarlijsten je niet zoveel zegt, iets bijdraagt aan een topic over jaarlijsten. Het lijkt me dat Pim dat ook bedoelt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjanH

Citaat van: Vincent Hart op mei 09, 2012, 18:26:00 PM
Maar je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre jouw ontboezeming dat jaarlijsten je niet zoveel zegt, iets bijdraagt aan een topic over jaarlijsten. Het lijkt me dat Pim dat ook bedoelt.


Daar heb je gelijk in. Ik heb mijn eerste reactie nog eens nagelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik me wat ongelukkig heb uitgedrukt. In feite heb ik willen aangeven dat jaarlijsten en daarmee dus ook een soort van competitie-element mij wat minder zegt dan fenologie en populatie-ontwikkeling maar dan nog past het niet in dit topic. Het woordje "niets" in mijn eerste reactie was een slip of the tongue. Verkeerd gekozen door me en ook niet correct. Maar goed, genoeg hierover wat mij betreft. Ik had wat zorgvuldiger moeten zijn.

Norman

Citaat van: August op mei 09, 2012, 11:47:48 AM
Citaat van: Norman op mei 09, 2012, 11:18:36 AM
Citaat van: Jaap Denee op mei 09, 2012, 10:53:42 AM
de Kamasutrabeurs
Zouden er echt mensen zijn die deze gymlessen niet leuk vinden.... ;)
Verder, het zal niemand verbazen, maar twitchen is niet echt mijn ding (oh nee?  ;D ), maar ik wens de jaarlijsters veel genoegen en zolang het allemaal ordentelijk verloopt gaan ze hun gang maar. Mocht iemand het record eerlijk verbreken dan ben ik oprecht blij voor ze.
:duim:

Mensen, een bijzonder warm moment. August en ik zijn het eens. Ik word er een beetje emotioneel van.  ;D

August

Pieter heeft wel steeds geluk dat de vogel er de volgende dag nog steeds zit. Nu weer de Woestijnplevier
http://waarneming.nl/waarneming/view/68371858.
Eerder bv al de Baardgrasmus en de kleine geelpootruiter. Maar misschien is het wel tactiek van Pieter om Alwin te stangen ;)
August van Rijn

GertJ

Nu komt het aan op kiezen: kleine klap of grote franje. Allebei op een avond wordt lastig, nu wordt het gokken welke er morgen nog zit...
Groet Gert Jager

frankw

Alwin haalt dat gewoon. 8)

GijsB

Hij heeft nu de kleine klap al, dan kan die nog makkelijk voor zonsondergang naar het lauwersmeer voor de grote franjepoot
Gijs

Cornelis Fokker

Hij doet ze allebei.

Pieter zit in Bulgarije dus vanavond is het beslist vermoed ik.
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

frankw

Ik wist dat Pieter op vakantie ging, maar in mei? Niet zo handig.  8)