Hoofdmenu

Alwins jaarlijst

Gestart door martinharskamp, december 31, 2008, 17:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

cursorius

Volgend weekend de Bruine Klauwier.....

JohanvantBosch

Citaat van: jvdlaan op oktober 28, 2012, 17:48:39 PM
Met Papegaaiduiker, Steppeklapekster en Kleine Alk deze week is er toch nog een hoop mogelijk. Frater, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en die ene echte klapper maakt 340...


Of misschien een Witstuitbarmsijs of zo....
Overigens vind ik Steppeklapekster ook best een klapper....  O0

Inge van der Wulp

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 28, 2012, 18:02:00 PM

Overigens vind ik Steppeklapekster ook best een klapper....  O0


Dat wilde ik net schrijven!
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Edwin Russer

Citaat van: cursorius op oktober 28, 2012, 18:01:16 PM
Volgend weekend de Bruine Klauwier.....


Of een Maskerklauwier!
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

Citaat van: jvdlaan op oktober 28, 2012, 17:48:39 PM
.... Bruine Boszanger, Woestijntapuit ...
Het is alleen niet heel erg dik gezaaid met de Brubo's tot nu toe: alleen maar ringvangsten en niet twitchbare gevallen.
Tapuiten kan inderdaad nog in de maand november, maar zo algemeen is ie ook niet toch?
edit: sinds het influxjaar 2005 inderdaad jaarlijks! ok moet nog wel lukken hopelijk.
Steven Wytema


Folkert Jan

Kleine hoop op terugvondst van de ross' gans...
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

#366
Citaat van: Steven Wytema op oktober 28, 2012, 20:50:00 PM
Het is alleen niet heel erg dik gezaaid met de Brubo's tot nu toe: alleen maar ringvangsten en niet twitchbare gevallen.

Volgens mij is het wel dik gezaaid met Brubo's. Volgens mij staat het er nu zo voor dat er twee Bruine Boszangers en vier Raddes Boszangers zijn gevangen dit jaar om te ringen. Als je dan bekijkt dat een DT3 weekend vier (of was het nou vijf?) Raddes Boszangers oplevert en verder in het land wordt er geen ter plaatse gevonden kan je precies hetzelfde toepassen voor Bruine Boszangers die iets later zijn. Nu een DT4 organiseren zou volgens mij ook wel een aantal Bruine Boszangers in theorie opleveren op Vlieland maar ook op een willekeurig ander eiland of aan de Noord-Hollandse en Zuid-Hollandse kust. Ze zijn gewoon erg lastig te ontdekken.

En vergeet trouwens ook niet dat vorig jaar met veel Bruine Boszangers ter plaatse evenveel ringvangsten van Bruine Boszanger zijn gedaan in Nederland. Kortom vorig jaar waren de mensen meer alert op deze soort/meer doelgericht aan het zoeken/meer geluk/meer etc... is een voorzichtige hypothese die ik stel.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Guus Peterse

Citaat van: Yeronimo op oktober 28, 2012, 21:42:32 PM
Ze zijn gewoon erg lastig te ontdekken.
Dat waren ze vorig jaar ook. Toch zijn er toen wel heel wat gevonden, en dit jaar niet. Het ene jaar is het andere niet. Neemt niet weg dat het nog best zou kunnen natuurlijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Citaat van: guusp op oktober 28, 2012, 21:45:49 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 28, 2012, 21:42:32 PM
Ze zijn gewoon erg lastig te ontdekken.
Dat waren ze vorig jaar ook. Toch zijn er toen wel heel wat gevonden, en dit jaar niet. Het ene jaar is het andere niet. Neemt niet weg dat het nog best zou kunnen natuurlijk.

Maar evenveel ringvangsten en dat is het enige wat systematisch altijd op dezelfde manier gedaan wordt...Dat is dus een betere maatstaaf voor de aantallen van een soort in het land dan BruBo's ter plaatse ontdekken. Dat heeft namelijk veel meer variabelen (Kennis, geluk, timing) en onderschat het effect niet als er eenmaal één gevonden wordt met bewijs. Veel waarnemers slaan die waarneming dan op in hun geheugen als ze het veld in gaan. Het geheugen werkt nou eenmaal beter op korte termijn als dat er een jaar tussen zit waar andere spetterende waarnemingen gedaan worden.
Als voorbeeld bijvoorbeeld: Nu zouden vele waarnemers het geluid afdoen als zwartkop bijvoorbeeld. Maar stel er is een bruine boszanger eerder gemeld en waarnemers hebben die eerder gezien en even beluisterd gaan ze toch nog een keer extra nadenken. Kan een domino-effect zijn.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bas vd Burg

Ik noem Bruine Boszanger tov 2011 niet echt dikbezaaid Jeroen: er zijn tot nu toe slechts 2 Brubo's gemeld (1 op Vlieland 7 oktober, 1 vangst Castricum op 27 okt en terugvangst op 28 okt). En daarnaast nog een mogelijke brubo op Texel.

Even wat getalletjes opgezocht (met risico dat eea wat onvolledig is):

2011
- 2 ringvangsten (bron: trektellen.nl)
- 13 veldwaarnemingen (bron: waarneming.nl, incl nog niet geaccepteerde gevallen)

2010
- 2 ringvangsten (bron: trektellen.nl)
- 2 veldwaarnemingen (bron waarneming.nl incl nog niet geaccepteerde gevallen)

2009
- 3 ringvangsten

Toont m.i. aan dat 2011 een extreem jaar was en dat 2012 een beetje vergelijkbaar lijkt te zijn met andere jaren
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

August

Citaat van: jvdlaan op oktober 28, 2012, 17:48:39 PM
Met Papegaaiduiker, Steppeklapekster en Kleine Alk deze week is er toch nog een hoop mogelijk. Frater, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en die ene echte klapper maakt 340...
ach een Bosgors, Frater, Notenkraker, Bruine Boszanger, Vorkstaartmeeuw  of Stormvogeltje zou hij ook blij mee zijn. Zijn geen indien soorten dus tellen ze meteen zonder een lastige CDNA die het nog kan verknallen ;)
August van Rijn

August

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 28, 2012, 22:07:53 PM
Ik noem Bruine Boszanger tov 2011 niet echt dikbezaaid Jeroen: er zijn tot nu toe slechts 2 Brubo's gemeld (1 op Vlieland 7 oktober, 1 vangst Castricum op 27 okt en terugvangst op 28 okt). En daarnaast nog een mogelijke brubo op Texel.

Even wat getalletjes opgezocht (met risico dat eea wat onvolledig is):

2011
- 2 ringvangsten (bron: trektellen.nl)
- 13 veldwaarnemingen (bron: waarneming.nl, incl nog niet geaccepteerde gevallen)

2010
- 2 ringvangsten (bron: trektellen.nl)
- 2 veldwaarnemingen (bron waarneming.nl incl nog niet geaccepteerde gevallen)

2009
- 3 ringvangsten

Toont m.i. aan dat 2011 een extreem jaar was en dat 2012 een beetje vergelijkbaar lijkt te zijn met andere jaren
Misschien morgen een kans?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71903557
August van Rijn

Rene Janssen

René Janssen

cursorius

Citaat van: August op oktober 28, 2012, 22:09:15 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 28, 2012, 17:48:39 PM
Met Papegaaiduiker, Steppeklapekster en Kleine Alk deze week is er toch nog een hoop mogelijk. Frater, Bruine Boszanger, Woestijntapuit en die ene echte klapper maakt 340...
ach een Bosgors, Frater, Notenkraker, Bruine Boszanger, Vorkstaartmeeuw  of Stormvogeltje zou hij ook blij mee zijn. Zijn geen indien soorten dus tellen ze meteen zonder een lastige CDNA die het nog kan verknallen ;)

Het klinkt wellicht stom maar Frater?????

Marcel van kammen

Haha....eens met Leo, die frater is een 100%...dus reken alvast maar +1 :-)

Rick van der Weijde

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 30, 2012, 14:58:30 PM
Haha....eens met Leo, die frater is een 100%...dus reken alvast maar +1 :-)

Moet iemand natuurlijk wel even tegen Alwin zeggen dat ie die nog mist...  ;)
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Marcel van kammen

haha...ik mag dr vanuit gaan dat ie dat zelf wel weet. Zou toch stiekum wel een beetje lachen zijn als ie aan het eind van het jaar 1 soort tekort komt en ie ontdekt dat ie vergeten is een frater te zien :-D

Sjuul V

Sjuul Verhaegh

Henri van Dodeweerd

Ik dacht ook dat hij wel voor de zekerheid zou gaan. En als je dan dit ziet, lijkt het wel een invoerfoutje, ja.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

andrestr

Of hij twijfelt nog of hij deze vogel op zijn lijst wil hebben.
Nu hoeft hij alleen de soortnaam maar te veranderen en kan daar nog de rest van het jaar over na denken.
Met vriendelijke groet André.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: andrestr op november 01, 2012, 18:06:40 PM
Of hij twijfelt nog of hij deze vogel op zijn lijst wil hebben.
Nu hoeft hij alleen de soortnaam maar te veranderen en kan daar nog de rest van het jaar over na denken.

Beetje gekke manier. Zet hem dan op escape!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Vincent Hart

Misschien zat daar wel een kramsvogel (speculatie, ik weet het ...)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Overigens is het waarschijnlijk -1 voor de jaarlijst van Jan Wierda in 2000 (lees: exit Jufferkraan van Twente dat jaar > zie discussie ' Jufferkraan Maurik').
Maakt het er voor Alwin weer iets makkelijker op;-)

Rutger

Citaat van: Gert Ottens op november 01, 2012, 19:24:25 PM
Overigens is het waarschijnlijk -1 voor de jaarlijst van Jan Wierda in 2000 (lees: exit Jufferkraan van Twente dat jaar > zie discussie ' Jufferkraan Maurik').
Maakt het er voor Alwin weer iets makkelijker op;-)


En dat de juffer van 2012 dan de klapper wordt waarmee Alwin op 339 komt (en daarmee de 338 van Jan verbetert). Zou ironisch zijn  ;D
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jaap Denee

Citaat van: Rutger op november 01, 2012, 21:36:04 PM
Citaat van: Gert Ottens op november 01, 2012, 19:24:25 PM
Overigens is het waarschijnlijk -1 voor de jaarlijst van Jan Wierda in 2000 (lees: exit Jufferkraan van Twente dat jaar > zie discussie ' Jufferkraan Maurik').
Maakt het er voor Alwin weer iets makkelijker op;-)


En dat de juffer van 2012 dan de klapper wordt waarmee Alwin op 339 komt (en daarmee de 338 van Jan verbetert). Zou ironisch zijn  ;D


En onwerkelijk.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

theomuusse

Ik heb de vogel van Maurik eens goed bekeken op wing-clips.
Ik zie um niet.
Wat ik wel zie is een zelfde ruipatroon op links en rechts.
Beide vleugels hebben alle armpennen vernieuwd en alleen de binnenste 5 (6) handpennen.
Bovendien zie je bij de betere foto's duidelijk dat er niet-adulte veren tussen adulte veren zitten.
De bruine sierveren zijn helemaal gesleten (net als de buitenste handpennen) waardoor de vogel er slechter uitziet.
Vooralsnog zie ik bij deze zeldzaamheid geen schade aan naakte delen en een symmetrisch ruipatroon.

Theo

ronald nuiver


Vincent Hart

Ik kan zo 1-2-3 andere buulbuulsoorten niet uitsluiten. Bovendien telt de soort als 'exotic' niet mee bij waarneming.nl
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Maar als-ie wordt aanvaard door CDNA natuurlijk wel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Dan zal ie eerst ingediend moeten worden  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers