labyrint in takje

Gestart door smerna, december 31, 2008, 12:43:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

smerna

Zo'n nu en dan kom je zo'n takje tegen, droog, zonder bast, een grote gatenkaas. Is dit gemaakt door larven van een kever? Zo ja welke kan dat zijn?


Floppy

#1
Ik zou zeggen dat dit gallen zijn en wel met name de door uitsluiping ontstane zgn. "shotholes" in een wilgetak, veroorzaakt door de Wilgebastgalmug, Rabdophaga saliciperda (Dufour, 1841).
Zie hier, bijvoorbeeld.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

smerna

Bedankt,

waarneming weggeschreven op
www.observado.org, 29 december 2008 @ Hohegaste.

Wat mij overigens opvalt bij de gallen, is dat er vaak foto's zijn van gallen, en de beestjes in allerlei stadia, maar de volwassen diertjes ontbreken op de meeste websites.

Reden om hier extra achter aan te gaan?

Wie heeft er imago's van diverse galmuggen/-vliegen/-wespen die we nog niet mochten zien?

Floppy

CiteerWat mij overigens opvalt bij de gallen, is dat er vaak foto's zijn van gallen, en de beestjes in allerlei stadia, maar de volwassen diertjes ontbreken op de meeste websites.

Reden om hier extra achter aan te gaan?
Dat is zeker zo.
Meestal is de beste manier om de uiteindelijke imago's ook te kunnen zien en fotograferen het "uitbroeden" van de gallen, zodat je tenslotte het eindprodukt met enige zekerheid in beeld hebt.
Overigens is het dan ook nog erg oppassen geblazen, want lang niet altijd is een uit een gal uitsluipend imago ook de veroorzaker van de gal. Even goed kan het gaan om een inquiline, een kraker, mede-bewoner, parasiet op de oorspronkelijke larve, etc.
Maar in elk geval weet je dan zeker dat het imago uit die gal kwam. Aan de hand van andere literatuur kun je dan trachten de soort op naam te brengen.
Allemaal nog niet zo eenvoudig, maar zeker wel de moeite om aan te pakken.

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

thijsdegraaf

Tot nu toe heb ik me nooit zo druk gemaakt over gallen.
Maar ik vind, dat je een hele leuke, duidelijke site hebt Floris.  :duim:  Ik zal er dit jaar wat meer op letten.

Groet, Thijs

Floppy

#5
:wub: Dank !

Overigens zie ik, dat jij zelf ook een zeer fraaie site hebt.
Kan ik met plezier naar kijken.  :duim:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

thijsdegraaf