Hoofdmenu

zoogdierenprooi?

Gestart door Ted van der Knaap, januari 08, 2009, 13:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

..in het riet in een natuurgebied aan de kant van het water (ijs!) lag deze prooi,
toen ik 'm omdraaide zag ik dat het een kolgans was..

..het lijf vrijwel intact, alleen wat losse veertjes rondom, beetje aangevreten (kaal) bij de stuit en de kop was er af, alleen de nekwervels over!!!

Zit niet aan een roofvogel te denken maar eerder aan een klein gemeen/venijnig "killertje"

Is mijn gedachte juist als ik denk aan een marter/bunzing-achtige? of is daar de prooi te groot voor?

4 foto's
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

tekenaar

#4
Waarom niet een om een andere reden gestorven kolgans die door een bruine rat is aangevreten?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

patrick van der velde

Kop er af is typisch voor vos..

Aanvreten stuit kan ook pluk beginsel roofvogel zijn..

Kaalvreten nek kan een roofvogel zijn. Roofvogels weten het bot vaak super schoon te krijgen zodat er geen vlees meer aan het bot zit. Dat kan een vos, bunzing of marter weer niet. Hier zit nog vlees aan? Kan ook zijn dat de roofvogel verstoord is

Kan ook aangevreten zijn door ratten.

Heb je de schacht van de veren onderzocht die rondom het kadaver liggen? Doorgebeten? Tekenen van een snavel van een roofvogel in de lengte van de schat?

Enz enz enz enz..  Veeeel mogelijkheden :)

grutto


Het aanvreten lijkt mij ook rattenwerk.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Ted van der Knaap

#7
CiteerWaarom niet een om een andere reden gestorven kolgans die door een bruine rat is aangevreten?
heb ik helemaal niet bij stil gestaan maar is natuurlijk ook een optie.

wat me opviel was dat ik geen resten van de snavel/ogen/kop heb gezien dus dacht dat het een roofdiermethode was om een dier te killen.

vos heb ik ook aan zitten denken maar vreemd dat die hem intact laat/niet meeneemt.

Nu nadenkend is idd een sterfgeval wat is aangevreten een reeƫle mogelijkheid.

@Patrick - heb me niet verdiept in de predatiemanier maar zal daar in het vervolg wat meer oog voor hebben dankzij jouw tips   :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

patrick van der velde

#8
Citeerwat me opviel was dat ik geen resten van de snavel/ogen/kop heb gezien dus dacht dat het een roofdiermethode was om een dier te killen.

vos heb ik ook aan zitten denken maar vreemd dat die hem intact laat/niet meeneemt.

Nou.. Een vos bijt de kop er niet per definitie af om het beest te killen. De kop bevat juist veel voedingswaarde voor de vos in de vorm van de hersenen hoe klein het kopje ook is. Proteinen? Eiwitten? Maar de kop en nek zijn natuurlijk hele goede manieren om het dier de doden. Vaak is het echter genoeg om hier met de hoektanden in te bijten of iets dergelijks omdat dit veel sneller gaat.

Daarom zal de vos een kop van een levend of al dood dier vaak meenemen of opeten als dat mogelijk is.

Heb meerdere gevallen gehad waar alle kippen dood in de tuin lagen maar alleen de koppen en 1 kip ook daadwerkelijk weg waren. Soms komt de vos terug om de andere kippen op te halen en soms ook niet. Ook bij andere (grotere) dieren zie je vaak dat ze snel met de kop beginnen te slepen als dit mogelijk is.

Draak

Zit niet aan een roofvogel te denken maar eerder aan een klein gemeen/venijnig "killertje"

Vind dit toch een rare uitdrukking van degene dit dit topic plaatste. Zeker het gemeen hierin. Als hier op een marterachtige gedoeld wordt, wat het in mijn ogen is, dan kan ik me geen andere manier die zo snel en doelmatig is als een volwassen marterachtige een prooi dood.
Wat de doodsoorzaak is geweest van deze gans zal men nooit kunnen achterhalen, wel misschien wie hem heeft aangevreten. Ratten zijn idd heel gefixeerd op koppen van vogels. Maar zoals eerder gemeld zijn de nekwervels wel heel mooi schoon.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Ted van der Knaap

CiteerZit niet aan een roofvogel te denken maar eerder aan een klein gemeen/venijnig "killertje"

Vind dit toch een rare uitdrukking van degene dit dit topic plaatste. Zeker het gemeen hierin.
gemeen is misschien wat ongelukkig gebruikt in deze..  ..maar bedoel hiermee de snelheid en vastberadenheid van de predator

iig niet in de context dat het zo zielig is voor de gans!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)