Mooiste soortnamen

Gestart door Leon Olsthoorn, december 30, 2008, 17:39:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Nu de temperatuur er voor zorgt dat ik niet teveel tijd buiten doorbreng, terwijl ik nu juist tijd genoeg heb, heb ik maar een paar boeken open geslagen. Zo probeer ik me voor te bereiden op het komende seizoen, maar al lezende kom ik een aantal soorten tegen met de meest fantastische Nederlandse namen. Ik zou ze komend seizoen graag eens tegenkomen, al was het maar om die mooie namen eens te kunnen uitspreken op een verjaardag.

Enkele tot mijn verbeelding sprekende soorten die ik vandaag tegenkwam zijn:

Antenneharig kwastkopje (zakjeszwam)
Kale haarmuts (mos)
Krentenpapspinragschijfje (zakjeszwam)
Machospookkreeft (vlokreeft)
Piemel-krieltje (zweefvlieg)

Welke soortnamen vinden jullie mooi?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jan Zwaaneveld

Kale haarmuts, dat lijkt wel een scheldwoord!  :D
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

eline1234

Nou, ik vind piemel-krieltje ook niet direct een aangename benaming!
Eline

Jan Zwaaneveld

Terrasjeskommazwever vind ik altijd een hele mooie, daar krijg je direct prettige associaties bij met de zomer, een beetje van terrasje naar terrasje zweven, heerlijk!

Van de vogels vind ik Taigaboomkruiper altijd een heel stoere naam, en dat voor zo'n klein donzig vogeltje.

Verder heb ik een zwak voor sprinkhaannamen als Wekkertje, Locomotiefje en Zoemertje.

Aardhommel vind ik qua klank heel goed bij het betreffende dier passen. Het is een naam die een gezet, gezellig en down to earth type doet vermoeden, en dat klopt ook.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Volstrekt Ridicuul

Ik vind de Griel zijn naam eer aan doen : )
Gegroet L. van der Weide

Goyatlah

Paardenbijter (en het arme beest zit daar alleen maar op Dazen - Paardevliegen dus - te jagen)

en ook heel leuk is de Groene Glazenmaker die blauw is en de Blauwe glazenmaker die dus groen is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kasper S

#6
Eleonora's Valk en Hemprichs Meeuw

2 mooie namen!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Elachista

Aangebrande spanner

...Sja.
Groet,
Tymo

DanielS

Daniel

Gert Veurink

komt-ie weer:

goudvenstertje
groet!
Gert Veurink



Robert Heemskerk

#10
Ik moet zelf erg lachen om de duitse benaming voor een springstaartachtige; Vertagopus arboreus
die heet in het duits: ''Blauer Baumspringschwanz''

:lol:

vuurvlinder

Ik vind Lijnsnuituil wel grappig. Toen ik die naam riep tijdens de NNN kreeg ik de reactie: "Lijmsnuifuil?" :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#12
O ja, de kreet "Lieveling, heb je die al?" werd ook niet door iedereen begrepen. Moest ff uitleggen dat het de naam van een vlinder was! :wub:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Elachista

Citeer
Citeer"Lijmsnuifuil?" :D
:lol:
Raar volk daar, die Grootegasten  :whistle:  
Groet,
Tymo

Kasper S

Spaanse vlag

Vind ik ook apart ;)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Leon Olsthoorn

Er zijn hier inderdaad al een paar mooie namen langsgekomen, bij terrasjeskommazwever heb ik inderdaad hetzelfde soort associaties.

De afgelopen week ben ik verder tegengekomen:

Achtogige bloedegel (Klinkt als een eng dier uit een sprookje van Grimm)
Glimmend roetneusje (klinkt meer als een koosnaampje dan als een zweefvliegensoort)
Patatzakbekermos (die schijnt in Vlaanderen frietzakkenmos te heten)
Platgeslagen Sinterklaasmutsjesmos (Klinkt natuurlijk veel mooier dan Gewoon kantmos)
Stippel-elfje (Weer een zweefvlieg met een koosnaampje)
Woestijnbraamsluiper (zijn er in de woestijn eigenlijk wel bramen om doorheen te sluipen?)
Wrattenbijter (geen idee hoe deze sprinkhaan aan zijn naam komt, maar het klinkt niet prettig)
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Lasse de Vries

Goudvink!
Elke keer als ik die noem vraagt mijn oma of ie echt van goud is :gap: !
Haha!

Lasse

Jan v.H.

Ik vind de naam Diederikkoekoek ook wel bijzonder, die is vernoemt naar de roep van zijn eigen soort en die van een ver familielid (de koekoek).

dutchway

#19
Platgeslagen Sinterklaasmutsjesmos (Klinkt natuurlijk veel mooier dan Gewoon kantmos)
:lol:  :lol:

Die vind ik echt leuk Leon
Groeten van Lia

Maico Weites

kwak
Micaplatvoetje (een vlieg)
Vliegenstrontjesos
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Iolaire

Leuk topic!

De wetenschappelijke naam van de Netelmot heeft iets paradoxaals: Pleuroptya ruralis. Hoewel niet bepaald mooi of zeldzaam, ze hoeft nu ook weer niet op te pleuren, toch? Overigens heb ik ook de naam "Dolende Ziel" wel is horen vallen voor hetzelfde vlindertje. En gezien haar enigszins onbeholpen vlucht en bijna doorzichtige nachtelijke verschijning is die naam bijzonder passend te noemen. De Engelsen doen het nog een stukje beter: zij noemen de Netelmot "Mother of Pearl" (Parelmoer), maar om de kleur van het motje nu dáármee te vergelijken...  :grin:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens