Taiga of toendra?

Gestart door vastenhouw, december 28, 2008, 23:22:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

vastenhouw

http://waarneming.nl/foto/view/597394

Lange snavel lijkt me taiga, of?
In een groep van 12 met korte snavels zaten minstens drie vogels met veel langere snavels.

Zitten toendra's en taiga's bij elkaar in groepen?


Ben benieuwd of iemand er iets van kan maken.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

g.j.p.gelderblom

Het feit dat er nog geen reacties zijn, geeft wel aan dat dit erg lastige materie is. O.b.v. één foto van één vogel durf ik er weinig over te zeggen. De forse snavel wijst, evenals de lange hals, inderdaad richting Taiga, dat is alles wat ik ervan zeggen kan. Maar ik kom er steeds meer achter wat een enorme variatie er in dit complex zit...
En wat betreft de je vraag over de groepen: Taiga's en Toendra's zitten (net als andere ganzensoorten overigens) heel vaak door elkaar. Wel blijven families Taiga's resp. Toendra's vaak wat bij elkaar in de groepen.  

JohanvantBosch

#2
Ik zou van deze vogel een Toendra maken. Ik vind de snavel niet bijzonder lang en de nek ook niet.
Ook op de foto waar meer vogels opstaan, vind ik de vogel niet groter of langnekkiger ogen dan de rest. maar goed, ik vind het ook lastige krengen.
Misschien eens in het rietgans topic proberen
http://waarneming.nl/fotonew/3/597403.jpg


CiteerEn wat betreft de je vraag over de groepen: Taiga's en Toendra's zitten (net als andere ganzensoorten overigens) heel vaak door elkaar.
Ik denk dat daarover nog wel wat te twisten valt (behalve bv in de moeilijke groep bij de Vughtse gement). Wel kun je natuurlijk af en toe eens een taiga tegenkomen tussen de toendra's.
Je andere opmerking ben ik het wel mee eens:
CiteerWel blijven families Taiga's resp. Toendra's vaak wat bij elkaar in de groepen.

g.j.p.gelderblom

#3
Mm, deze foto had ik nog niet gezien. Als de vogel op de eerste foto dezelfde is als het exemplaar rechts op de groepsfoto, dan trek ik mijn woorden terug. Zo tussen de anderen komt hij veel minder indrukwekkend over en oogt het inderdaad als een prima Toendra.

En wat betreft je opmerking over de groepen: ik heb nog nooit een zuivere groep Taiga's gezien (altijd tussen Kollen of Toendra's) en zelfs nog zelden een zuivere groep Toendra's (bijna altijd zitten er wel wat Kollen, Grauwe e.a. tussen), dus ik weet niet wat daarover te twisten valt?

JohanvantBosch

CiteerMm, deze foto had ik nog niet gezien. Als de vogel op de eerste foto dezelfde is als het exemplaar rechts op de groepsfoto, dan trek ik mijn woorden terug. Zo oogt het inderdaad als een prima Toendra.

En wat betreft je opmerking over de groepen: ik heb nog nooit een zuivere groep Taiga's gezien (altijd tussen Kollen of Toendra's) en zelfs nog zelden een zuivere groep Toendra's (bijna altijd zitten er wel wat Kollen, Grauwe e.a. tussen), dus ik weet niet wat daarover te twisten valt?
da's waar...

lupokatja

CiteerMm, deze foto had ik nog niet gezien. Als de vogel op de eerste foto dezelfde is als het exemplaar rechts op de groepsfoto, dan trek ik mijn woorden terug. Zo oogt het inderdaad als een prima Toendra.

En wat betreft je opmerking over de groepen: ik heb nog nooit een zuivere groep Taiga's gezien (altijd tussen Kollen of Toendra's) en zelfs nog zelden een zuivere groep Toendra's (bijna altijd zitten er wel wat Kollen, Grauwe e.a. tussen), dus ik weet niet wat daarover te twisten valt?

Lichaam oogt wel langwerpig en de vogel zelf nogal groot, dus ik zou de optie Taiga voor deze vogel nog wel open willen houden. De vraag is eerder of er niet meer (mogelijke) Taigas rondlopen, de staande vogel links heeft een nogal wig-vormig kop-profiel, de vogel net rechts naast het paaltje en de rechtse vogel achterin lijken behoorlijk wat kleur op hun snavel te hebben etc... Vind zelf zittende/rustende vogels erg lastig omdat verhoudingen moeilijk in te schatten zijn en dat geldt natuurlijk ook voor vogels op foto's, een reden om niet altijd te reageren op dit soort vragen.

Wat betreft dat mixen van Toendra- en Taigas denk ik dat veel er van af hangt met wat voor groepjes je te maken hebt. Hier rond Den Bosch hebben de verblijvende Taigas zeker vroeg in de winter zo hun eigen stekken, terwijl de meeste Toendras vooral doortrekken met de Kolganzen. In die tijd vind je nog wel eens een weiland met (vrijwel) alleen Taigas terwijl de Toendras een paar 100m verderop met de Kolganzen foerageren. Hetzelfde geldt overigens voor de Grauwe Ganzen dus het is zeker niet iets specifiek voor Taigas. E.e.a. hangt volgens mij eerder af van bekendheid met het terrein, gebruik van bepaalde slaapplaatsen en waarschijnlijk een soortgebonden voorkeur voor een bepaald type biotoop dan met het vermijden van andere soorten. Bij vorst (zoals nu) gaan de vogels veel meer door elkaar lopen, mogelijk omdat ze (hier) dan allemaal noodgedwongen op grasland foerageren. DE eenheid is inderdaad de familie-groep, als ze niet met z'n allen worden verjaagd door een boer komen en gaan ze in kleine groepjes om wat te gaan drinken/rusten.

Lutzen

g.j.p.gelderblom

Grappig, dat viel mij ook op. Ik vind de vogels die jij noemt op de groepsfoto Taiga-achtiger overkomen dan de vogel rechts.  

Maar wat betreft de hoeveelheid geel op de snavel, hoe denk je dan over deze vogel? Wel heel veel geel, maar m.i. toch een Toendra: klein beestje t.o.v. de Grauwe, vrij korte snavel met nogal diepe ondersnavelbasis.  

JohanvantBosch

CiteerGrappig, dat viel mij ook op. Ik vind de vogels die jij noemt op de groepsfoto Taiga-achtiger overkomen dan de vogel rechts.
die staande vogel links op de foto was mij ook opgevallen...

vastenhouw

Bedankt zover voor de reakties.  :duim:

De meeste vogels die ik die dag in de uiterwaarden van de Maas tegenkwam waren duidelijke toendra's (korte snavel, ronde kop, gedrongen lijf).

Gisteren op Texel ook een interessante vogel in een groep duidelijke toendra's. Deze vogel lijkt ook een vrij forse snavel te hebben. I.i.g. groter dan de omringende meer duidelijke toendra's:






Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

g.j.p.gelderblom

#9
Wauw! Jammer dat 'ie in z'n uppie zit, maar grootte, extreem lange snavel, driehoekig kopprofiel en rechte ondersnavel zeggen genoeg: als dat geen Taiga is eet ik m'n hoed op!

BWoets

CiteerWauw! Jammer dat 'ie in z'n uppie zit, maar grootte, extreem lange snavel, driehoekig kopprofiel en rechte ondersnavel zeggen genoeg: als dat geen Taiga is eet ik m'n hoed op!
+ verhoudingsgewijs dikke nek! Alleen is hij qua lengte wat mager..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

lupokatja

CiteerGrappig, dat viel mij ook op. Ik vind de vogels die jij noemt op de groepsfoto Taiga-achtiger overkomen dan de vogel rechts.  

Maar wat betreft de hoeveelheid geel op de snavel, hoe denk je dan over deze vogel? Wel heel veel geel, maar m.i. toch een Toendra: klein beestje t.o.v. de Grauwe, vrij korte snavel met nogal diepe ondersnavelbasis.
Ik zou hier toch ook een Taiga van maken. Heb nog wel wat foto's van een paartje waarvan de man eruit ziet als de vogel die je bij je waarneming van gisteren hebt ingevoerd en de vrouw zo kortsnavelig als deze vogel. Vrouwelijke Taigas zijn kleiner en kortsnaveliger, dus dat zou al een hoop verklaren.

Lutzen

lupokatja

CiteerWauw! Jammer dat 'ie in z'n uppie zit, maar grootte, extreem lange snavel, driehoekig kopprofiel en rechte ondersnavel zeggen genoeg: als dat geen Taiga is eet ik m'n hoed op!
Uppie? Kijk bijv. eens beter naar die zittende vogel rechts.

Lutzen

g.j.p.gelderblom

Citeer
CiteerWauw! Jammer dat 'ie in z'n uppie zit, maar grootte, extreem lange snavel, driehoekig kopprofiel en rechte ondersnavel zeggen genoeg: als dat geen Taiga is eet ik m'n hoed op!
Uppie? Kijk bijv. eens beter naar die zittende vogel rechts.

Lutzen
Warempel, je hebt gelijk! En nou ik nog 'ns beter kijk, sluit ik zelfs niet helemaal uit dat de vogels uiterst links en uiterst rechts ook nog (vrouwtjes?) Taiga's zijn. Heb je nog meer foto's van deze club, Bart?

Wat betreft je opmerking over die 'geelbektoendra': je zult vast gelijk hebben, maar helemaal overtuigd ben ik nog niet. Ik zie een behoorlijke hoek tussen voorhoofd en culmen, een opwaarts gekromde ondersnavelbasis, een klein snaveltje en een korte hals. De bouw is hier niet helemaal in te schatten, maar deze vogel kwam in het veld nogal klein en compact over.
Inderdaad zijn vrouwtjes kleiner en kortsnaveliger, maar m.i. blijft het typerende kopprofiel en de langwerpige bouw dan nog wel min of meer behouden. Denk bij deze vogel een zwarte snavel met een geel bandje en je hebt een typische Toendra toch? Bij een vrouwtje Taiga denk ik meer aan een vogel als deze (maar ik kan het natuurlijk mis hebben!):  

vastenhouw

Het blijft toch erg lastig vind ik, hoewel een paar vogels van Texel er wel goed uitzien voor taiga.
Ik heb nog wat foto's van de groep bij Eierland online gezet op:

http://graphics.tudelft.nl/~bart/natuur/rietgans_spec/

Deze foto's zijn iets gecropt in de hoogte, maar niet in de breedte. Dit is dezelfde groep als de eerdere mogelijke taiga(s) bij Eierland.


Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl