Schaatsen bij de Oostvaardersplassen

Gestart door jankees, december 28, 2008, 19:30:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

CiteerHet leed is inmiddels geleden en er zullen altijd wel mensen zijn die recht praten wat krom is als het ze zo uitkomt. Gelukkig zijn er ook een aantal mensen die hun hoofd boven het maaiveld durven uitsteken. Vogelen en vogels beschermen is meer dan een vetbol in je tuin op hangen.

Nu kwam het sarcastische gedeelte echter vanwege enkele tere zieltjes hiet zal ik dit achterwege laten.
Kijk, dit vind ik dan weer zo flauw. Mensen geven hier eerlijk en oprecht hun mening. Dat hoef je niet af te doen als recht praten wat krom is. En die morele superieuriteit van je eigen mening, die kan denk ik maar beter zijn kop onder het maaiveld houden.
En beschouw mij alsjeblieft niet als een teer zieltje, dank u.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

#31
Ik heb het niet over Jan-Kees en Pim maar over de manier waarop jij mensen kleineert die het niet met je eens zijn. En wat betreft dat verbod: ik weet niet hoe het juridisch precies zit maar het lijkt me dat dat verbod is uitgevaardigd door Staatsbosbeheer als beheerder. Als die vervolgens zelf expliciet toestemming geeft (wat in elk geval voor dat kampioenschap gold), lijkt me dat dat verbod dus niet meer geldt. Van de andere dagen weet ik dat niet, moet je aan SBB vragen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Windekind

Met betrekking tot wetgeving; SBB is ook gebonden aan de wetgeving als FF-wt, Vogelrichtlijn, Habitatrichtlijn, Ramsar-conventie.
Ik neem aan dat SBB een inschatting heeft gemaakt van de gevolgen van het laten plaatsvinden van de NK-marathon op het gebied en flora en fauna.
Indien daarbij negatieve effecten te verwachten waren op beschermde flora en of fauna of leefgebied zou theoretisch een ontheffing aangevraagd moeten worden bij LNV.
Ik ben wel benieuwd  hoe onderzoek naar gevolgen heeft plaatsgevonden en hoe de besluitvorming nu precies heeft plaats gevonden .

Ik lees daar niets over in deze discussie en kan er ook niets over vinden bij SBB of heb ik dat gemist ?
Ik kan zo dus ook geen onderbouwde mening geven over dit evenement.
Positief is ongetwijfeld de vergroting van bekendeheid en draagvlak voor SBB, natuur en de Oostvaardersplassen i.h.b. door het houden van het evenement hier.
Maar voor een goede afweging mis ik dus een analyse van effecten op het gebied en flora en fauna i.h.b.



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

karet

CiteerPositief is ongetwijfeld de vergroting van bekendeheid en draagvlak voor SBB, natuur en de Oostvaardersplassen i.h.b. door het houden van het evenement hier.
Daar heb je zeker gelijk in. Een deel van de bezoekers nam na het schaatsen een kijkje op de grote Praambult. Ze waren zeer onder de indruk van de kuddes grote grazers. "Dit is net het Krugerpark." was een opmerking die ik hoorde.
Ik heb een paar bezoekers door mijn telescoop een Zeearend laten zien en dat maakte diepe indruk.
Het is goed dat weer een paar mensen gezien hebben dat we dit prachtige gebied in ons land hebben.

maartenimmerzeel

Hmmm,

Ik begrijp zowel de voorstanders als de tegenstanders wel van het schaatsen in gebieden waar je normaal niet mag komen.

Toen ik aan het begin van de vorstperiode naar 'mijn' vogelgebiedje de Blauwe Kamer ging, vond ik het ook maar niks dat 'die schaatsers' daar in mijn gebied de vogels wegjoegen. Maar veel vogels om weg te jagen waren er eigenlijk niet, waarschijnlijk niet een. Ik heb me er maar snel bij neergelegd en me gerealiseerd dat ik vrij egoistisch dacht, omdat ik op dat moment voor de vogels kwam. Later heb ik er zelf geschaatst. Veel mensen hadden het er over hoe mooi het gebied is. Ze waren er nog niet eerder geweest en hebben er zo toch mooi kennis mee kunnen maken.

Overigens zijn er heel veel prachtige schaatsgebieden waar je normaal niet mag komen. Als je al deze verboden zou handhaven, ontneem je veel schaatsliefhebbers plezier.

Over het NK op de Oostvaardersplassen kan ik weinig zeggen, dat heb ik niet gezien. Maar de toertocht die SBB organiseerde heb ik meegedaan en ik heb ook daar veel goede reacties gehoord van mensen over het gebied. Bovendien maken mensen die schaatsen weinig lawaai en laten ze (daar in elk geval) weinig rotzooi achter.

En de baardmannen die ik onderweg tegenkwam trokken zich erg weinig aan van de langsschaatsende mensen...
Groet Maarten Immerzeel