Schaatsen bij de Oostvaardersplassen

Gestart door jankees, december 28, 2008, 19:30:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankees

Het is weer zover.....ijs is bijna dik genoeg en drommen mensen gaan weer schaatsen op de OVP. 3 jaar geleden hetzelfde verhaal.

Dit verbaast mij hoogstens. Daar staan diverse borden "verboden toegang, natuurgebied" maar zodra er ijs ligt, gaan er erg veel mensen schaatsen. Dan gelden die borden niet meer? Dat is geen natuurverstoring?

Ik vind het een slechte zaak. Beschermd gebied = beschermd gebied. Dat betekend dat er niemand zonder vergunning het gebied in mag.

Er wordt wel opgetreden als mensen een weiland inlopen om de sneeuwuil te fotograferen maar hiertegen wordt niet opgetreden? Vreemd!

Pim

Mensen stellen zichzelf altijd boven de natuur.
Dat is in de Oostvaardersplassen niet anders.

Wat mij betreft gedogen ze het schaatsen op de twee grote plassen langs de Knardijk en zetten ze bij overige punten controleposten neer.

Het helemaal verbieden is geen optie want Staatsbosbeheer kan niet op tegen de overmacht van duizenden mensen met ijskoorts.

Ik heb me vorige keer wel gestoord aan het feit dat zelfs bij het Jan van den Boschpad werd geschaatst. Dit gebied is veel gevoeliger voor verstoring dan een enorme plas (bevroren) water.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jankees

Helemaal verbieden is zeker een optie vind ik. Zodra iemand een boete krijgt van 200 euro, is het zo afgelopen. Wat hebben die borden dan voor een zin? Als het daar mag, dan mag het toch overal? Dus iedereen kan morgen in elk willekeurig gebied gaan wandelen, ongeacht de borden?!  

Lijkt me niet. Het gaat mij natuurlijk om het principe. We zijn in NL veel te zacht met optreden zodra je een wet niet naleeft.

Pim

Ben het in principe met je eens.
Alleen de handhaving is een groot probleem.
Als het aan mij ligt zetten ze het gebied af met een peleton ME'ers.
Echter dit zal wel geen haalbare kaart zijn.
Maar serieus ik zou wel voor een boetebeleid zijn.

Waar ik me aan stoor in Nederlandse natuurgebieden zijn mensen met loslopende honden waar ze aangelijnd moeten zijn of geheel niet mogen komen. Zolang daar niet tegen opgetreden wordt zal (bijna) niemand zich iets aantrekken van de verbodsborden.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

P1234

CiteerBen het in principe met je eens.
Alleen de handhaving is een groot probleem.
Als het aan mij ligt zetten ze het gebied af met een peleton ME'ers.
Echter dit zal wel geen haalbare kaart zijn.
Maar serieus ik zou wel voor een boetebeleid zijn.

Waar ik me aan stoor in Nederlandse natuurgebieden zijn mensen met loslopende honden waar ze aangelijnd moeten zijn of geheel niet mogen komen. Zolang daar niet tegen opgetreden wordt zal (bijna) niemand zich iets aantrekken van de verbodsborden.
Wij hebben de neiging om als vogel/natuurliefhebbers helemaal pro natuur te zijn, maar laten we zaken in persectief zien. Een peleton ME'ers; dat geeft pas verstoring:-). Natuurlijk; verboden gebied is verboden gebied, maar zou er echt heel veel verstoring ontstaan van die schaatsers tijdens de drie dagen vorst die we gemiddeld zo één keer in de drie jaar nog hebben? Ik zie meestal weinig vogels op het ijs.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

waterland01

Nogal overdreven deze ophef, lijkt me. Een paar dagen schaatsende mensen zal heus niet zoveel verstoring geven op de Oostvaardersplassen. Echt niet meer dan de duizend of zo grazers, want die verstoren pas de boel (letterlijk en figuurlijk).
We zijn in Nederland trouwens veel te strikt met verboden toegang-bordjes en hekken rond natuurgebieden. Ten eerste gaan de meeste mensen niet of nauwelijks van voet- of wandelpaden af, omdat ze niet echt geinteresseerd zijn in de natuur, maar alleen even buiten willen zijn. Die gaan heus niet de hei platwalsen. Bovendien maakt het van de natuur in Nederland wel heel erg een park. Toen ik een tijd terug in de duinen van Goeree was, was daar weer zo'n Natuurmonumenten-karavaan met karren met foldertjes en zo. Wat een gemaakt gedoe, allemaal. Als die lui eens wegbleven, dan kon ik tenminste lekker ronddwalen in de (niet afgeperkte) natuur.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

P1234

Citeer
We zijn in Nederland trouwens veel te strikt met verboden toegang-bordjes en hekken rond natuurgebieden. Ten eerste gaan de meeste mensen niet of nauwelijks van voet- of wandelpaden af, omdat ze niet echt geinteresseerd zijn in de natuur, maar alleen even buiten willen zijn. Die gaan heus niet de hei platwalsen.
Sterker nog; als ik het topic over de Sneeuwuil lees, hebben velen van ons boter op hun hoofd:-). Er zijn kennelijk nogal wat mensen die - bijvoorbeeld voor een foto - "even het weiland in zijn gelopen." Moeten wij dan degenen zijn die er iets van zeggen dat er wordt geschaatst op de Oostvaardersplassen? Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. Ik zal het niet doen, want ik ben ook wel eens ergens van het pad af geweest....
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jeroen Nagtegaal

Momenteel zijn er maar enkele soorten die je verstoort (Roerdomp oa) maar ik ben er van overtuigd dat het overgrote deel gewoon een andere rustplaats kan vinden. Het eendengrut wat normaal op en naats hetw ater leeft is als er ijs ligt toch weg, en kun je niet verstoren.

Ik denk dat wel dat dat SBB en NM ea door bepaalde plekken te gedogen aan de naam werkt. Mochten ze iedereen gaan beboeten dan zijn ze ook meteen veel leden kwijt. Natuurbeheer kost heel veel geld, en door de recreant goed in te lichten tijdens werkzaamheden en eens per 3 jaar (of vaker) een kans te geven om op een enkele plek te laten schaatsen blijven of worden ze ook lid. SBB en NM ea zorgen er zo in elk geval dat hun imago niet hard achteruit loopt en wellicht zelfs vooruit loopt.

Ook door het op maar enkele plekken te gedogen en de andere plekken te controleren zorg je ervoor dat maar een deel van een gebied "verstoord" wordt.

Ik zie sowieso veel reacties in dit sub-forum waarbij ik de indruk krijg dat (een deel van de) personen geen inzicht hebben in de positie waarin SBB en NM ea zitten. Je bent niet alleen op de wereld, er zijn vele anderen en je hoort iedereen zo veel mogelijk tegemoet te komen als beheerder.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jankees

Ik vind het toch raar dat hier wordt bepaald welke volgels geen last van de verstoring hebben en welke wel. Als de sneeuwuil zich gestoord voelt, dan kan zij toch ook ergens anders heen gaan? Dus met dat argument zou je het weiland in kunnen lopen.

Nogmaals, het gaat mij om het principe. Het is inderdaad net als met de loslopende honden en de motorcrossers in natuurgebieden (en wellicht vergeet ik nog andere "doelgroepen"); Veel mensen trekken hun eigen plan en het intereseert hen niet of het borden staan met verboden toegang.  

Guus Peterse

http://teletekst.nos.nl/ pag. 857.

Ik neem aan dat dit met medewerking is van de beheerders. En dat bordjes 'Verboden toegang' dus voor zo lnag even niet gelden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk vind het toch raar dat hier wordt bepaald welke volgels geen last van de verstoring hebben en welke wel. Als de sneeuwuil zich gestoord voelt, dan kan zij toch ook ergens anders heen gaan? Dus met dat argument zou je het weiland in kunnen lopen.

Nogmaals, het gaat mij om het principe. Het is inderdaad net als met de loslopende honden en de motorcrossers in natuurgebieden (en wellicht vergeet ik nog andere "doelgroepen"); Veel mensen trekken hun eigen plan en het intereseert hen niet of het borden staan met verboden toegang.
Waar wordt dat bepaald?
Groet, Jeroen Nagtegaal

grunsven

Er hangen nu ook andere bordjes, namelijk dat je je niet buiten het ijs mag begeven.

Die schaatsers zijn ook alleen te vinden op de grote plassen langs de rand, in het enorme moerasgebied in het midden komt niemand. De soorten van open water (die juist bij die plassen zitten normaal) zijn ook allemaal al weg.

Valt dus allemaal wel mee naar mijn idee en is erg goed voor het draagvlak.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jankees

Citeer
CiteerIk vind het toch raar dat hier wordt bepaald welke volgels geen last van de verstoring hebben en welke wel. Als de sneeuwuil zich gestoord voelt, dan kan zij toch ook ergens anders heen gaan? Dus met dat argument zou je het weiland in kunnen lopen.

Waar wordt dat bepaald?
oa. bij de discussie over de sneeuwuil.

Maar goed; ik zie wel dat mijn opmerking weinig draagvlak heeft helaas. De meesten kunnen er mee leven. So be it.

Jeroen Nagtegaal

Bedenk je wel dat de OVP niet kan bestaan zonder draagvlak, en zo wordt er toch weer aan het draagvlak gewerkt. Overigens wordt alleen aan de rand geschaatst en lang niet op alle wateren.
Groet, Jeroen Nagtegaal

marijkehuysse

En als het draagvlak niet sterk genoeg is wordt er sowieso niet geschaatst.

Marijke

jankees

CiteerBedenk je wel dat de OVP niet kan bestaan zonder draagvlak, en zo wordt er toch weer aan het draagvlak gewerkt. Overigens wordt alleen aan de rand geschaatst en lang niet op alle wateren.
En wie controleert dat er op de rand wordt geschaatst en niet elders? En als dat gebeurt, wat zijn de consequenties? Ik kan de vragen wel beantwoorden: niemand en niets. Zo werkt dat in NL helaas.

In ieder geval fijn om te lezen dat ik medestanders heb.

Ik heb in ieder geval een mail gestuurd naar SBB om mijn ongenoegen te uiten.  

Pim

Ik ben ook een medestander ;)

Ik vind dat Staatsbosbeheer zijn kaarten overspeelt door een groot schaatsevenement toe te staan in dit natuurgebied met Europees diploma (waar ze altijd erg trots op zijn).

Ik zal dit toelichten: door dit soort evenementen (in mindere mate ook het vogelfestival op het terrein waar de natuur beschermd dient te zijn) toe te staan zul je minder serieus genomen worden als tegenstander van Vliegveld Lelystad en woningbouw aan de rand van de Oostvaardersplassen.

Het is jammer dat de postzegels natuur in Nederland alleen kunnen en mogen bestaan bij de gratie van het klootjesvolk. Een natuurgebied wordt gedoogd door deze mensen, maar niet als er een groot sportevenement gehouden kan worden.

De schade aan de natuur is moeilijk te meten en kan mogelijk meevallen, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het moet juist in deze winterperiode een rustgebied zijn voor vele roerdompen, waterrallen, baardmannetjes en ander schorem. Ook zullen de verzwakte edelherten die in de wintermaanden ook langs het schaatsparcours en zelfs midden in de rietvelden schuilen om te sterven of zoals in een mooi sprookje net de lente te halen niet blij zijn met alle media-aandacht en aanverwante zaken zoals de duizenden belangstellenden langs de Knardijk.

Er zijn in Nederland weinig natuurorganisatie's die hun poot stijf houden als het aankomt op belangenverstrengeling. Het is altijd zoeken naar dat verdomde compromis.

Zonder steun / draagvlak van de bevolking is het helemaal einde verhaal voor onze fraaie postzegels natuur.

Er zijn in Nederland voldoende recreatieplassen te vinden waar men kan schaatsen zonder een verkeerd signaal af te geven.

En JK (als ik je mag tutoyeren) ik zou ook een bezwaarschrift sturen aan de organisatie die de Europese diploma's uitgeven. Deze mogen wat mij betreft aan Staatsbosbeheer een gele kaart geven.

Ach het kan nog altijd erger. Er ligt nog steeds een plan in de ijskast om via station Lelystad met een kabelbaan over de Oostvaardersplassen te gaan als leuke attractie. Dan moeten die landende vliegtuigen wel weer oppassen voor de vele kabels en palen.

Ja het gaat goed met de natuur(bescherming) in den lande.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

vuurvlinder

Citeer

Ik heb in ieder geval een mail gestuurd naar SBB om mijn ongenoegen te uiten.
Goed gedaan! :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grunsven

Norman,

De opmerking in de laatste post is ongepast.

Je kunt nooit een persoon beschuldigen van het gedrag van anderen omdat hij dezelfde hobby heeft.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Ik lees dit topic met een beetje groeiende verbazing. Ik schaats niet (veels te koud) en van de Oostvaardersplassen weet ik eigenlijk niet veel meer dan dat er ook van die vogeltjes zitten die ik al jaren geleden in Appelbergen of bij het Lauwersmeer zag.

Maar een schaatstocht hoeft (indien goed georganiseerd natuurlijk) nauwelijks schade te doen. En als je die nu zou afblazen, doe je de zaak van natuurbeheer voor heel nederland alleen maar kwaad. Is vandaag ook een schaatstoer bij Blokzijl, door de Weerribben wellicht, waar een aantal uiterst zeldzame beesten zitten. Hoor je mij ook niet over.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Ik heb eigenlijk het idee dat dat hetgene is waar de hele diskussie overgaat: wij mogen niet, dus waarom een ander ineens wel (en de OVP zijn van ons, en ...)

Ik denk (maar goed, ik ben geen beheerder) dat er wel een schaatstraject gemaakt kan worden wat niet schadelijk is, het is tenslotte januari en geen broedseizoen. En die Roerdompen zitten denk ik in de rietkragen en niet midden op het ijs. Of zit ik nu helemaal mis?

En het is misschien voor vogelaars e.a. een mogelijkheid om het gebied op een andere manier te leren kennen?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

jankees

Het gaat inderdaad om het betreden van gebieden waar borden staan dat je er niet mag komen. Er zijn toch genoeg gebieden waar geschaatst kan worden en waar het niet verboden is!?

Het gaat mij om gelijke behandeling. Bij de sneeuwuil wordt bekeurt als je het gebied in gaat. Waarom daar wel en in de OVP niet? In de OVP geldt ook een verbod. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen.

En ik denk dat er genoeg vogels zitten die verstoord kunnen worden. Denk aan Roerdomp, Waterral, snippen, baardman etc.. Zeker met deze temperaturen kunnen ze verstoring niet gebruiken.

jankees

CiteerNorman,

De opmerking in de laatste post is ongepast.

Je kunt nooit een persoon beschuldigen van het gedrag van anderen omdat hij dezelfde hobby heeft.
Roy,

De opmerking van Norman was sarcastisch bedoeld.  

Pim

De verstoring zal in eerste instantie ook niet van de honderden schaatsers komen, maar van de duizenden bezoekers en de NOS (het mediacircus). Of zouden ze voor dit schaatsevenement hun helikopter thuislaten? Ik denk dat een gebied met een status als de Oostvaardersplassen zich hier niet mee moet inlaten.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jankees

Prima Verwoord Norman. Zo is het. Het gaat er niet om dat wij niet mogen. Het gaat om het verbod dat, als het uitkomt, zo maar wordt genegeerd.

jankees

Op de site van SBB wordt is al een stuk geplaatst m.b.t. het schaatsevenement in de OVP. Ik vermoed dat ze meer klachten hebben gehad.......

waterland01

Mensen, wat een zuur gejeremieer over dat schaatsen op de OVP. Ik ben er vandaag geweest, en ik kan zeggen dat het allemaal keurig is geregeld door SBB. Er wordt niets vernield, mensen struinen heus niet door het hele gebied heen, er wordt alleen maar leuk geschaatst. En voor veel mensen was het een eerste kennismaking met een prachtig natuurgebied. Er zijn volgens mij maar heel weinig vogels in zo'n diepvriestijd in een moerasgebied als dit, en bovendien is het zo reusachtig groot dat die voldoende uitwijkmogelijkheden hebben. Over een week dooit het weer, en is alles er weer zo rustig als het anders altijd is in de winter. Jullie doen net alsof dit schaatsen een waardevol natuurgebied verwoest, of mensen op het idee brengt om in de broedtijd alle verbodbordjes te negeren. Ze kijken wel uit, ze verzuipen of ze krijgen een konikspaard achter zich aan. Oogkleppen af, mensen, en strijd nu maar eens voor het zeg de helft van agrarisch Flevoland ombouwen tot nieuwe natuur. Die hele hap tussen de OVP en de Veluwe-randmeren, bedoel ik dan. Steek daar je energie eens in.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

Pim

Citeergejeremieer
Leuk weer mijn vocabulaire uitgebreid. Ik ken wel het Oud-Hollandse mierengeneuk.

Met die schaatsende elite uit Lelystad en omgeving had ik nog weinig moeite, maar een schaatstocht organisren met alle toeters en bellen eraan (met luidsprekers en motoren op het ijs) gaat mij veel te ver voor een natuurgebied met een beschermde status.

En je slaat de spijker op de kop door te zeggen dat dieren kunnen uitwijken. Dat is nu juist mijn hoofdpunt mierengeneuk: Ik ben van mening dat dieren in Nederland overal al voor de mens moeten wijken, dus dan zouden die kleine postzegels natuur wel eens met rust gelaten mogen worden.

Dat het een levenloos gebied lijkt in de winter is maar schijn. Juist de randzone van de plassen waar geschaatst wordt is een gebied met veel roerdompen, waterrallen en baardmannetjes. Ook de edelherten wijken in de winter uit naar deze rietvelden en zijn zeer verzwakt in deze periode. Dit kan het verschil tussen leven en dood betekenen (al dan niet met hulp van een boswachter).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

karet

CiteerHet leed is inmiddels geleden
Dat valt tegen. Vanaf het Jan van den Boschpad en vanaf de Grote Praambult zag ik op zondag 11 januari in het gehele gebied schaatsers. De meesten bleven dicht bij de opstapplaats maar diep in het gebied waren oranje Unoxmutsen zichtbaar. Twee mensen beklommen de witte uitkijktoren zie zichtbaar is vanaf de Praambult. Ik heb 1 keer een roerdomp zien opvliegen. Het is onduidelijk of hij dat uit zichzelf deed of dat hij verstoord werd.  

pieternella

gejeremieer: afgeleid van de profeet Jeremia.
Die stelde ook al graag allerlei misstanden aan de kaak!
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink