Opkweken uit braakballen

Gestart door Jorgen, december 28, 2008, 11:24:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jorgen

Nadat ik vorig jaar tijdens een practicum braakballen pluizen enkele afgesleten Tineidae vond, zou ik dit graag eens herhalen. Via een kennis kan ik aan braakballen van kerkuilen raken. Heeft er iemand ervaring of tips mee? Wat zou de goede periode zijn?

Jorgen
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

acherontia

#1
Hoi Jorgen,

Het is erg leuk om naar de entomofauna van braakballen te kijken. Het opkweken van de meeste beesten die hierin leven zal weinig problemen geven omdat ze veelal bestand zijn tegen allerlei barre omstandigheden, langdurige koude en of extreme droogte wordt doorgaans vrij gemakkelijk overleefd (zelfs met kompleet uitgegdroogde braakballen lukt het om ze op te kweken). Naast een aantal micro's maak je ook kans op kevers, pseudoschorpioenen, mijten, sluipwespen, stofluizen, vliegen (Therevidae) en ongetwijfeld nog meer.

Wel blijkt het erg lastig om de bewoners goed te kunnen determineren. Ik durf je niet te zeggen wat de beste periode is om de ballen te verzamelen; wellicht verschilt dat per soort (hoewel ik sterk de indruk heb dat de meeste micro's min of meer continu in alle stadia aanwezig zijn). Ik verwacht echter dat de wintermaanden het meest ideaal zijn omdat de meeste soorten dan in een winterruststadium aanwezig zullen zijn in de braakballen.

Succes met het uitkweken. Ik bewaar de ballen stuk voor stuk in kleine potjes en controleer die dagelijks op bewoners. Je kan ze het beste eerst een week in een bak op een wit vel papier laten liggen, je ziet dan snel genoeg of er keutels op het papier verschijnen dan weet je in ieder geval zaker dat er een bewoner in zit.

Groeten,

Jeroen

acherontia

#2
Een paar plaatjes van dingen die je tegen kunt komen:








Groeten,

Jeroen

Jorgen

Bedankt voor de uitleg en tips, Jeroen.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

acherontia

Hoewel het misschien voor zich spreekt is het natuurlijk wel belangrijk (juist in de winter) om niet al te verse braakballen te verzamelen; de oudere braakballen bevatten de meeste bewoners. Een mix van oude en verse braakballen verdient de voorkeur.

Jeroen

Kees van Bochove

wat is de een na bovenste foto voor een beest? daar heb ik er ook een paar van tegen gekomen.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Elachista

#6
Een kevertje, zoals ik die getracht heb te determineren als Attagenus pellio. Die had ik ook, maar ook bijzonder rode gaasvlieglarve. Ik moet er ergens nog wel foto's van hebben.

Groet
Tymo

Een goed 2009 over 49 minuten.
Groet,
Tymo

acherontia

Attagenus pellio is waarschijnlijk juist, er schijnen echter een paar sterk gelijkende soorten te zijn. Opkweken is dus de enige manier om zekerheid te krijgen. Het is overigens verbazingwekkend dat die beesten bij vorst gewoon langzaam doorgaan met hun ontwikkeling en veel vervellen. Ik ben inderdaad ook al een paar gaasvliegenlarven tegengekomen en heel verbazingwekkend ook al een aantal keer dezelfde soort spin. Jacomijn is er daar een tweetal van aan het opkweken,

Jeroen

spinnenvrouw

Die twee spinnen staan nu buiten, als het weer zachter wordt mogen ze weer naar binnen.
Jacomijn Prinsen

Tinok

CiteerDie twee spinnen staan nu buiten, als het weer zachter wordt mogen ze weer naar binnen.
Jacomijn, bedoel je het niet andersom? En zo nee dan ben ik wel erg benieuwd waarom je spinneneitjes in de vrieskou zet maar als het warmer wordt juist binnen.... :huh:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

acherontia

Dag Tinok,

Omdat je wilt opkweken onder natuurlijke omstandigheden en binnenshuis is het nu dus te warm... Uiteraard kan je er soms ook voor kiezen om zaken te versnellen en een diapauze te doorbreken dan neem je de omstandigheden juist niet zo in acht.

Jeroen

spinnenvrouw

Jonge spinnen zijn vaak moeilijk te determineren, daarom kweek ik ze op tot ze volwassen zijn. Volwassen worden is seizoensgebonden, de winter speelt daarin een grote rol. Daarom kweek ik mijn spinnen op onder natuurlijke daglengte en bijna natuurlijke temperaturen. Ze staan dus gewoon in de koudste vensterbank, in een kamer waar 's avonds geen licht aan mag. Maar in de winter is het daar onnatuurlijk warm, vandaar dat ze nu buiten staan. Na een vorstperiode kunnen ze terug naar binnen voor een vroeg voorjaar in de vensterbank.
Je zou de winter ook kunnen forceren door beesten een week in de vriezer te zetten en ze daarna met een lamp aan de daglengte van het voorjaar bloot te stellen. De enige keer dat ik dat probeerde ging het mis.
Het mooiste is om ze steeds buiten te houden, maar dat is onpractisch, binnen staan ze droog, waaien ze niet weg, en kun je er makkelijker bij om ze te verzorgen. En ik word ongeduldig en wil na de winter wel eens weten wat er uit komt.
Dat ik ze pas naar binnen haal als het buiten zachter is, komt omdat ik ze niet aan een heftige temperatuurschok wil blootstellen.
Jacomijn Prinsen

Tinok

Hoi Jeroen en Jacomijn,

Dank voor jullie uitleg. Leuk om wat te lezen over het opkweken van spinnen.  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

acherontia

Wat ik voor gaasvliegen larven aanzag blijken wantsen (nimfen) te zijn die zichzelf met allerlei troep bekleden.

Jeroen