Oosterse Tortel/Zomertortel

Gestart door Jaap Denee, december 27, 2008, 12:01:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Citeer
Citeer
CiteerEen reactie sneller dan je schaduw staat te lezen boven je reactie. We postten denk ik tegelijk.  :rolleyes:
Ja, ik kan maar een paar dingen tegelijk. Heel vervelend...

Maar kijk om te beginnen hier eens naar:

Zomertortel

En vergelijk dat eens met deze dekveren:

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)
en vergelijk de foto van die Zomertortel dan eens met deze oogring :)
Had al aangegeven dat ik de oogrand opvallend klein vond. Maar hoe goed is dat kenmerk? Het wordt niet schuingedrukt weergegeven in de ANWB gids.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

CiteerVerder valt de overwegend blauwgrijze stuit op (bij een Zomertortel warmer gekleurd), het ontbreken van de rode oogring en de wat zwaardere bouw tov Zomertortel. De witte eindpunten van de staartpennen zouden inderdaad op een 'meena' kunnen wijzen.
Ja, die stuit is inderdaad opvallend grijs. voor zomertortel: http://waarneming.nl/foto/view/8983

Bedankt voor je reactie. Daar kan ik wat mee! Misschien dat zo'n beest er in het veld direct uitknalt, maar van foto's vind ik het toch niet zo eenvoudig. Het zijn toch allemaal subtiele kenmerkjes.

Ik vind trouwens de nekvlek ook nog wel erg witte strepen hebben. Kan dat?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

Citeer
Citeer

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)
Ik vind die randen juist meer roodbruin. Maar dat zou m.i. juist pro Oosterse zijn.
Is dat zo? Ben met je eens dat die randen qua kleur erg warm zijn/lijken, maar hou er ook rekening mee dat de foto's met een laagstaand zonnetje (met in elk geval een warme gloed bij het ondergaan) gemaakt zijn.

Moet weer aan de gang (heb me al weer teveel laten verleiden tot...)  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

Citeer
En tot slot, Wouter: die grijze baan op de bovenvleugel zou vnl in vlucht een kenmerk kunnen zijn. In zit valt dit kenmerk grotendeels weg onder de dekveren.
Ah ja, idd! Ik zat verkeerd te kijken. Met de donkerder kleinere blauwgrijze baan op de bovenvelugel wordt de baan op de buitenste armpennen en grote dekveren bedoeld. Het feit dat je in de gesloten vleugel nu niks daarvan ziet is juist goed voor Ossterse tortel. Bij Zomertortel zou je nog een aantal grijze grote en middelste dekveren verwachten die zelfs bij gesloten vleugel zichtbaar zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citeer
Citeer
Citeer

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)
Ik vind die randen juist meer roodbruin. Maar dat zou m.i. juist pro Oosterse zijn.
Is dat zo?
Ik denk het wel. Volgens mij zit er een fout in de beschrijvende tekst van de ANWB gids. Bekijk de afbeeldingen maar eens en vergelijk die maar eens met de tekst.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

#95
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)
Ik vind die randen juist meer roodbruin. Maar dat zou m.i. juist pro Oosterse zijn.
Is dat zo?
Ik denk het wel. Volgens mij zit er een fout in de beschrijvende tekst van de ANWB gids. Bekijk de afbeeldingen maar eens en vergelijk die maar eens met de tekst.
Heb de gids niet bij de hand. Met name de mantel en de tertials laten op de foto's erg rossige randen zien inderdaad. Maar de rest van de dekveren (richting de pols) lijkt geliger/valer.

Check ook deze plaatjes:

voorbeeld 1

voorbeeld 2

en:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=113176

(bij die laatste zijn de vers geruide dekveertjes ook weer rossiger dan de rest)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

#96
Ik kruip mijn bed maar weer in... Tot ergens in mei.

Denk namelijk dat je inderdaad gelijk hebt. De kleine dekveren en vooral middelste dekveren lijken inderdaad wat lichter gekleurd dan bij de zomertortel. En juist het contrast tussen de rodere schouderveren (roder dan bij zomertortel) en de lichte middelste dekveren is bij de Oosterse tortel opvallend en ontbreekt denk ik bij de zomertortel (waarbij er vrijwel geen contrast is).

(Toch leerzaam! Spreek ik mezelf maar even bemoedigend toe...)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

#97
CiteerWat ik nog steeds niet snap is waarom "onze" vogel 6 pennen voorbij de tertials heeft, terwijl overal staat dat dit bij oosterse tortel altijd 5 is? Zie deze foto
Zit er nog een oude, niet geruide pen tussen die al verdwenen had moeten zijn? (aan beide zijden zit een oude, beschadigde pen... als die eruit vallen klopt het weer  ;) )
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Sander Bot

Citeer
CiteerWat ik nog steeds niet snap is waarom "onze" vogel 6 pennen voorbij de tertials heeft, terwijl overal staat dat dit bij oosterse tortel altijd 5 is? Zie deze foto
Zit er nog een oude, niet geruide pen tussen die al verdwenen had moeten zijn? (aan beide zijden zit een oude, beschadigde pen... als die eruit vallen klopt het weer  ;) )
Je bedoelt dat een oude én een nieuwe handpen op dezelfde plek tegelijk voor kunnen komen? Eerst moet een oude handpen er uit zijn wil er een nieuwe voor terug kunnen komen zou je zo zeggen.  

Steven Wytema

CiteerHier staat alles netjes op een rij.
CiteerHeb de gids niet bij de hand.
nou moet je toch eens uitleggen Jaap...
Steven Wytema


Jaap Denee

#100
Citeer
Citeer
CiteerWat ik nog steeds niet snap is waarom "onze" vogel 6 pennen voorbij de tertials heeft, terwijl overal staat dat dit bij oosterse tortel altijd 5 is? Zie deze foto
Zit er nog een oude, niet geruide pen tussen die al verdwenen had moeten zijn? (aan beide zijden zit een oude, beschadigde pen... als die eruit vallen klopt het weer  ;) )
Je bedoelt dat een oude én een nieuwe handpen op dezelfde plek tegelijk voor kunnen komen? Eerst moet een oude handpen er uit zijn wil er een nieuwe voor terug kunnen komen zou je zo zeggen.
Dat bedoel ik, Sander, en ik zou normaal ook zeggen dat een veer eerst uit moet vallen voor hij vervangen wordt. Maar je ziet dit bijvoorbeeld bij meeuwen ook wel eens gebeuren (een exemplaar met teveel handpennen)? Misschien gebeurt het wel vaker, maar valt het juist omdat we bij de meeuwen zo extreem naar ruipatronen kijken erg op?

Het is maar een suggestie voor een antwoord op het gestelde probleem. Of is er geen probleem en mogen we best 6 pennen zien? Opvallend is in elk geval dat je 4 verse en twee oude pennen ziet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#101
Citeer
CiteerHier staat alles netjes op een rij.
CiteerHeb de gids niet bij de hand.
nou moet je toch eens uitleggen Jaap...
Probeer eens door te bladeren, Steven, en je zult zien dat pag. 203 (degene met de illustraties) geen deel uitmaakt van het voorbeeld van het boek. M.a.w.: het is niet zichtbaar. En Wouter verwijst naar de illustraties. I.t.t. veel anderen heb ik de gids niet standaard achter de broeksriem gepropt. Ben aan het werk (hoewel het tegendeel meer in de buurt komt).

Geeft niks.

;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

#102
Citeer
Citeer
Citeer
CiteerWat ik nog steeds niet snap is waarom "onze" vogel 6 pennen voorbij de tertials heeft, terwijl overal staat dat dit bij oosterse tortel altijd 5 is? Zie deze foto
Zit er nog een oude, niet geruide pen tussen die al verdwenen had moeten zijn? (aan beide zijden zit een oude, beschadigde pen... als die eruit vallen klopt het weer  ;) )
Je bedoelt dat een oude én een nieuwe handpen op dezelfde plek tegelijk voor kunnen komen? Eerst moet een oude handpen er uit zijn wil er een nieuwe voor terug kunnen komen zou je zo zeggen.
Dat bedoel ik, Sander, en ik zou normaal ook zeggen dat een veer eerst uit moet vallen voor hij vervangen wordt. Maar je ziet dit bijvoorbeeld bij meeuwen ook wel eens gebeuren (een exemplaar met teveel handpennen)? Misschien gebeurt het wel vaker, maar valt het juist omdat we bij de meeuwen zo extreem naar ruipatronen kijken erg op?

Het is maar een suggestie voor een antwoord op het gestelde probleem. Of is er geen probleem en mogen we best 6 pennen zien? Opvallend is in elk geval dat je 4 verse en twee oude pennen ziet.
En ik neem aan dat het om 'zichtbare handpennen' moet gaan (ik ken het kenmerk trouwens niet en heb eigenlijk geen verstand van vleugelformules e.d.), er kan natuurlijk een pen verder naar buiten zij, die normaal schuilgaat achter de langste pen. Als die nieuwe pen volgroeid is, zie je die andere pennen niet meer. Is daar in de vlucht trouwens iets van te zien, van rui in de handpennen (anders is het vooral een leuke theorie... ;) ).

Ik kan me nog een lachmeeuw in harderwijk herinneren (de eerste voor nl), waarbij men zich blindstaarde op de korte vleugels. Zonder erbij na te denken dat de vogel ook wel eens kon ruien en dus niet de normale lange vleugels zou vertonen. Dit is natuurlijk een iets andere situatie, maar ik moest er aan denken... ;)

Christian

#103
Klopt als een bus Johan, je telt alle in rust zichtbare handpentoppen en dus niet ook P10, die korter is dan P9 en daaronder dus schuilgaat.
Christian Brinkman

Jaap Denee

#104
CiteerEn ik neem aan dat het om 'zichtbare handpennen' moet gaan
Ik denk het inderdaad ook, Johan. Zocht het te ver... Op de foto van de  Zweedse vogel zie je precies het zelfde als bij 'onze' vogel: 6 handpennen voorbij de tertials, maar p10 verscholen achter p9.

EDIT: ... en Christian was me (ruim) voor (altijd weer die Hoax-birders  ;) )
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee