Oosterse Tortel/Zomertortel

Gestart door Jaap Denee, december 27, 2008, 12:01:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Moet 'ie dan niet eens gevangen worden zodat 'ie bij de eigenaar (al dan niet Tierpark Berlin) thuisbezorgd  kan worden?

Cygnus

CiteerDat wisten we ook al omdat er TP (= TierPark) voor stond

Ja, ik wist dat natuurlijk ook al. Ik wilde alleen maar uitleggen hoe het met de ringcentrales in Duitsland zit. Sorry hoor.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jan Harteman

CiteerJa, ik wist dat natuurlijk ook al. Ik wilde alleen maar uitleggen hoe het met de ringcentrales in Duitsland zit. Sorry hoor.
Geen probleem, zo bedoelde ik het niet ;) (ik lees ook wel eens ergens overheen, vandaar)

TjeerdBurger

Nou hup, dikke groepsknuffel en weer 't veld in!

Jan Harteman

#64
Ter aanvulling:

CiteerVoor mij is het een duivin van de orientalis. De staarteinden zijn  grijzer dan deze van de meenatortel. Het wit op de buik is in  principe enkel goed te onderscheiden wanneer je beide ondersoorten  naast mekaar in de hand houdt. De foto van 'mijn' meena's is dit  zeer uitgesproken maar zeker niet altijd zo goed zichtbaar.
Ik vrees dat ze in Berlijn geen verlossend antwoord gaan kunnen  geven over deze vogel. Waarschijnlijk wel over de soort, ondersoort  is mogelijk teveel gevraagd. Ze hebben inderdaad veel vogels uit  Rusland... maar in hoeverre dat ze exact het gebied weten van waar  hun vogels komen?
CiteerIs inderdaad een Oosterse tortel, de Meena heeft een witte eindband aan de staart.

hterhaar

Ik heb wat foto's van gisteren online gezet in mijn weinig gebruikte pbase account :
http://www.pbase.com/hterhaar/oosterse_tortel

Misschien leuk om nog even over de ID te praten ?

Gr.,

Hans

theomuusse

CiteerIk heb wat foto's van gisteren online gezet in mijn weinig gebruikte pbase account :
http://www.pbase.com/hterhaar/oosterse_tortel

Misschien leuk om nog even over de ID te praten ?

Gr.,

Hans
Staat er wel goed op Hans.
De nieuw geruide/ groeiende staartpennen lijken wel duidelijk wit en niet grijs...
Theo

Jan Harteman

#67
Beste mensen,

Het is niet meer nodig om naar Berlijn te bellen. De zaak is opgelost;
De duif is afkomstig van een bevriend vogelkweker in 't Zand (ook gem. Zijpe) die veel connecties heeft met Tierpark Berlin.
Ik heb hem naar dit forum verwezen.

Groeten,
Jan

Max Berlijn

Jan,

Toch eens vragen of jou collega niet wat beter op zijn spullen kan passen. Ik ben in de afgelopen jaren al vaker op "vluchtelingen" van hem afgeweest (Witkopeend Abtskolk komt even snel boven).

Niet dat mijn zenuwen zo belangrijk zijn maar denk ook aan de schade die kan ontstaan doordat deze ontsnappelingen zich gaan mengen met wilde populaties.

Groet en dank, Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jan Harteman

#69
CiteerToch eens vragen of jou collega niet wat beter op zijn spullen kan passen. Ik ben in de afgelopen jaren al vaker op "vluchtelingen" van hem afgeweest (Witkopeend Abtskolk komt even snel boven).
Zie verstuurde e-mail.


JohanvantBosch

CiteerDeze staat nog steeds op Zomertortel btw;
http://waarneming.nl/waarneming/view/41305683
verzocht om aanpassing

Toine

CiteerBeste mensen,

Het is niet meer nodig om naar Berlijn te bellen. De zaak is opgelost;
De duif is afkomstig van een bevriend vogelkweker in 't Zand (ook gem. Zijpe) die veel connecties heeft met Tierpark Berlin.
Ik heb hem naar dit forum verwezen.

Groeten,
Jan
Kon er nu al met zekerheid gezegd worden of het een orientalis is of een meena? Of ik moet ergens overheen gelezen hebben ;).

P1234

CiteerBeste mensen,

Het is niet meer nodig om naar Berlijn te bellen. De zaak is opgelost;
De duif is afkomstig van een bevriend vogelkweker in 't Zand (ook gem. Zijpe) die veel connecties heeft met Tierpark Berlin.
Ik heb hem naar dit forum verwezen.

Groeten,
Jan
Heeft hij ook Grote Tafeleenden met wingtags? ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jan Harteman

#74
CiteerKon er nu al met zekerheid gezegd worden of het een orientalis is of een meena? Of ik moet ergens overheen gelezen hebben ;).
Zie mijn citaten van Dec 28 2008, 11:26 AM
En in Berlijn zitten (volgens div. bronnen) geen meena's.

cursorius

Niet dat het echt allemaal nog belangrijk is maar ik had de vogel vanochtend ook koerend (helaas niet opgenomen). Dit sloot Zomertortel uit en ik ga er vanuit dat het dus een mannetje is.

Is ie overigens niet veel te klein voor een orientalis?

Leo

Toine

#76
CiteerZie mijn citaten van Dec 28 2008, 11:26 AM
En in Berlijn zitten (volgens div. bronnen) geen meena's.
Dan kunnen we er vanuit gaan dat het een orientalis orientalis is denk ik.. :)

CiteerIs ie overigens niet veel te klein voor een orientalis?
Zit er grootte-verschil tussen een orientalis orientalis en een orientalis meena dan?

Marc Bulte

Citeer
Zit er grootte-verschil tussen een orientalis orientalis en een orientalis meena dan?
Orientalis is iets groter dan meena hoewel ik meena nog steeds opvallend groter en forser vond dan een gewone zomertortel.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

laatvlieger

Citeer

Misschien leuk om nog even over de ID te praten ?

Lijkt me een goed idee. Laten we eens beginnen met waarom het een Oosterse tortel is? Waar moet ik op letten, hoe zie ik de verschillen bij deze vogel?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

Citeer
Citeer

Misschien leuk om nog even over de ID te praten ?

Lijkt me een goed idee. Laten we eens beginnen met waarom het een Oosterse tortel is? Waar moet ik op letten, hoe zie ik de verschillen bij deze vogel?
Hier staat alles netjes op een rij.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

Citeer
Citeer
Citeer

Misschien leuk om nog even over de ID te praten ?

Lijkt me een goed idee. Laten we eens beginnen met waarom het een Oosterse tortel is? Waar moet ik op letten, hoe zie ik de verschillen bij deze vogel?
Hier staat alles netjes op een rij.
Oei, dat vind ik wel een hele flauwe oplossing. Want ik zie het gewoon niet. Dacht je dat ik dat boek niet heb????  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Ik heb nog niemand overtuigende kenmerken horen noemen. Niet dat ik niet geloof dat het een oosterse tortel is, maar ik zie het gewoon niet. Als ik ooit zo'n beest in het veld wil herkennen zou het fijn zijn als ik het nu alvast van de foto kan.

-Een grootte verschil is op de foto's niet te zien.
-"grotere diffuse donkergrijze (i.p.v. zwarte) veercentra" ik kan het niet zien. Ook niet als ik foto's van zekere zomertortels vergelijk.
- "smallere meer geelbruine (i.p.v. oranjebruine ) randen" (gaat over veren op de bovenvleugel) Zal wel aan mij liggen, maar voor jou is dit dus allemaal héél erg duidelijk.... voor mij niet!
- "meestal met aanduiding van twee lichte vleugelstrepen" Ik zie ze niet.
- "Donkerdere kleinere blauwgrijze baan op bovenvleugel" Niks van te zien.

-"donkerdere bruingrijze borst". oké daar kan ik nog wel iets van zien. Maar kan ook door licht vertekend zijn.
- "minder duidelijke oogrand" Vind ik inderdaad vrij opvallend, maar wordt in de ANWB gids niet schuingedrukt weergegeven en lijkt dus geen determinerend kenmerk te zijn. Hooguit versterkend.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

#82
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer

Misschien leuk om nog even over de ID te praten ?

Lijkt me een goed idee. Laten we eens beginnen met waarom het een Oosterse tortel is? Waar moet ik op letten, hoe zie ik de verschillen bij deze vogel?
Hier staat alles netjes op een rij.
Oei, dat vind ik wel een hele flauwe oplossing. Want ik zie het gewoon niet. Dacht je dat ik dat boek niet heb????
Pardon?! Ik neem nog een keer de moeite je iets voor te schotelen wat je blijkbaar zelf in de kast hebt staan.

Maar help me even dan, want ik geloof dat ik het ook niet helemaal zie: Welk deel van de tekst begrijp je niet?

EDIT: je hebt al antwoord gegeven. Misschien dat iemand even de tijd wil nemen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

Nogmaals mijn vraag dus, wat maakt dit een duidelijke Ossterse tortel?

Hoe herken ik hem?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer

Misschien leuk om nog even over de ID te praten ?

Lijkt me een goed idee. Laten we eens beginnen met waarom het een Oosterse tortel is? Waar moet ik op letten, hoe zie ik de verschillen bij deze vogel?
Hier staat alles netjes op een rij.
Oei, dat vind ik wel een hele flauwe oplossing. Want ik zie het gewoon niet. Dacht je dat ik dat boek niet heb????
Pardon?! Ik neem nog een keer de moeite je iets voor te schotelen wat je blijkbaar zelf in de kast hebt staan.

Maar help me even dan, want ik geloof dat ik het ook niet helemaal zie: Welk deel van de tekst begrijp je niet?

EDIT: je hebt al antwoord gegeven. Misschien dat iemand even de tijd wil nemen.
Een reactie sneller dan je schaduw staat te lezen boven je reactie. We postten denk ik tegelijk.  :rolleyes:  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

#85
CiteerEen reactie sneller dan je schaduw staat te lezen boven je reactie. We postten denk ik tegelijk.  :rolleyes:
Ja, ik kan maar een paar dingen tegelijk. Heel vervelend...

Maar kijk om te beginnen hier eens naar:

Zomertortel

En vergelijk dat eens met deze dekveren:

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)

Verder valt de overwegend blauwgrijze stuit op (bij een Zomertortel warmer gekleurd), het ontbreken van de rode oogring en de wat zwaardere bouw tov Zomertortel. De witte eindpunten van de staartpennen zouden inderdaad op een 'meena' kunnen wijzen.

En tot slot, Wouter: die grijze baan op de bovenvleugel zou vnl in vlucht een kenmerk kunnen zijn. In zit valt dit kenmerk grotendeels weg onder de dekveren.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Steven Wytema

Citeer
CiteerEen reactie sneller dan je schaduw staat te lezen boven je reactie. We postten denk ik tegelijk.  :rolleyes:
Ja, ik kan maar een paar dingen tegelijk. Heel vervelend...

Maar kijk om te beginnen hier eens naar:

Zomertortel

En vergelijk dat eens met deze dekveren:

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)
en vergelijk de foto van die Zomertortel dan eens met deze oogring :)
Steven Wytema


laatvlieger

Citeer
CiteerEen reactie sneller dan je schaduw staat te lezen boven je reactie. We postten denk ik tegelijk.  :rolleyes:
Ja, ik kan maar een paar dingen tegelijk. Heel vervelend...

Maar kijk om te beginnen hier eens naar:

Zomertortel

En vergelijk dat eens met deze dekveren:

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)
Heel lastig, maar ik krijg een idee waar ik op moet letten. De donkere centra zijn in het veld denk ik vrijwel niet te zien. Maar ik zie inderdaad wel iets dat de randen minder breed zijn. En ook lijkt het patroon wat meer rond te zijn van de veren. Bij de zomertortel lijken centra van de opeengestapelde veren meer een ruitpatroon te tonen. De veren lijken inderdaad een slagje roodbruiner te zijn.





(Volgens mij staat er overigens een fout in de tekst van de ANWB gids : "Adult: verschilt van Zomertortel door veren op bovenvleugel met grotere, diffusere donkergrijze (i.p.v. zwarte) veercentra en smallere, meer geelbruine ( in plaats van oranjebruine) randen... "

Ik zou daar juist eerder het omgekeerde van maken. Zo lijkt het ook afgebeeld. Dus juist: ...smallere, meer roodbruine ( in plaats van oranjebruine) randen... "

Wat denken jullie?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Marc Bulte

Wat ik nog steeds niet snap is waarom "onze" vogel 6 pennen voorbij de tertials heeft, terwijl overal staat dat dit bij oosterse tortel altijd 5 is? Zie deze foto

Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

laatvlieger

Citeer

Oosterse tortel

(grotere, diffusere, donkergrijze veercentra met smallere, meer geelbruine randen)
Ik vind die randen juist meer roodbruin. Maar dat zou m.i. juist pro Oosterse zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/