vervolg van weer een paar vragen topic

Gestart door Theovanv, april 03, 2008, 19:51:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Niet alle foto's konden in het vorige topic, dus deze twee vragen zet ik in dit topic. Gaan allebei over de vraag Matkop of Glanskop.

3.



Tja, is dit nou een matkop of een glanskop? Ik weet niet of dat aan de hand van deze foto's bepaald kan worden.

4.

Wat verderop in het bos, andere vogel, zelfde verhaal, matkop of glanskop? Ik gok zelf op Matkop vanwegen de ver doorlopende zwarte streep achterop en de lichte tekening op de pennen, maar ben niet zeker welke soort dit is, zoveel verstand heb ik er niet van.
Theo van Veenendaal

Steven Wytema

#1
Die eerste gok ik op een Matkop maar dat is enkel gokken (op basis van het postuur en 'stierennekje')

die tweede zou idd best een matkop kunnen zijn. In het veld vind ik de 'glans' op de vleugels (omgekeerd ezelsbruggetje) het makkelijkste kenmerk.
Maar het best zijn ze nog altijd te onderscheiden op geluid.
Steven Wytema


DanielS

#2
De eerste is een Glanskop, De tweede een Matkop
De eerste heeft duidelijk twee verschillende kleuren in zijn/haar wang.
De tweede heeft een egaal witte wang.
:duim:

Daniel

EDIT: denk toch dat de tweede een glans is..
Daniel

Theovanv

Dus allebei Glanskoppen? Gaaf, die had ik nog nooit gezien, wel een matkop. Maar die zwarte streep loopt toch aardig door bij nummer 4 en de vlek lijkt ook aardig egaal wit, dus lijkt het niet meer op een matkop?
Theo van Veenendaal

DanielS

CiteerDus allebei Glanskoppen? Gaaf, die had ik nog nooit gezien, wel een matkop. Maar die zwarte streep loopt toch aardig door bij nummer 4 en de vlek lijkt ook aardig egaal wit, dus lijkt het niet meer op een matkop?
Eerste ben ik zo'n 99% zeker over, dus gefeliciteerd met deze nieuwe soort  :duim:

Tweede, zo'n 60% zeker glanskop.. heb je misschien nog een foto van deze? het liefst waar de snavel op staat?

Daniel
Daniel

Theovanv

Citeer
CiteerDus allebei Glanskoppen? Gaaf, die had ik nog nooit gezien, wel een matkop. Maar die zwarte streep loopt toch aardig door bij nummer 4 en de vlek lijkt ook aardig egaal wit, dus lijkt het niet meer op een matkop?
Eerste ben ik zo'n 99% zeker over, dus gefeliciteerd met deze nieuwe soort  :duim:

Tweede, zo'n 60% zeker glanskop.. heb je misschien nog een foto van deze? het liefst waar de snavel op staat?

Daniel
jawel, maar die foto is niet erg scherp. Zal hem zo plaatsen.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Theo van Veenendaal

DanielS

CiteerHier nog een foto van nummer 4.

De snavel is inderdaad niet scherp genoeg om te gebruiken..
Dus afgaand op de wang denk ik toch dat dit een matkop is. Op de andere foto was het waarschijnlijk schaduw.

Daniel
Daniel

Theovanv

#8
Citeer
CiteerHier nog een foto van nummer 4.

De snavel is inderdaad niet scherp genoeg om te gebruiken..
Dus afgaand op de wang denk ik toch dat dit een matkop is. Op de andere foto was het waarschijnlijk schaduw.

Daniel
Huh? Dus nummer 4 is toch een Matkop? Dus geen van beiden is een Glanskop? Ik vind dat er toch wel verschil zit tussen nummer 3 met een minder witte wang en nummer 4 met een egale wang met alleen wit. Ik kan je even niet meer volgen.
Theo van Veenendaal

DanielS

Citeer
Citeer
CiteerHier nog een foto van nummer 4.

De snavel is inderdaad niet scherp genoeg om te gebruiken..
Dus afgaand op de wang denk ik toch dat dit een matkop is. Op de andere foto was het waarschijnlijk schaduw.

Daniel
Huh? Dus nummer 4 is toch een Matkop? Dus geen van beiden is een Glanskop? Ik vind dat er toch wel verschil zit tussen nummer 3 met een minder witte wang en nummer 4 met een egale wang met alleen wit. Ik kan je even niet meer volgen.
Sorry, heb ik wel vaker dat ik onduidelijk word  :P

Ik denk:

eerste twee foto's: Glanskop. Twee kleuren in de wang
laatste twee foto's: Matkop. Egaal wit

Daniel
Daniel

Theovanv

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerHier nog een foto van nummer 4.

De snavel is inderdaad niet scherp genoeg om te gebruiken..
Dus afgaand op de wang denk ik toch dat dit een matkop is. Op de andere foto was het waarschijnlijk schaduw.

Daniel
Huh? Dus nummer 4 is toch een Matkop? Dus geen van beiden is een Glanskop? Ik vind dat er toch wel verschil zit tussen nummer 3 met een minder witte wang en nummer 4 met een egale wang met alleen wit. Ik kan je even niet meer volgen.
Sorry, heb ik wel vaker dat ik onduidelijk word  :P

Ik denk:

eerste twee foto's: Glanskop. Twee kleuren in de wang
laatste twee foto's: Matkop. Egaal wit

Daniel
Ok, bedankt voor je hulp ;)
Theo van Veenendaal

Weia

Waar was het? Dat helpt bij deze soorten soms, en is bovendien interessant.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Theovanv

Beide in het zelfde gemengde bos rechtsonder Apeldoorn. De een vlak bij een weg en een beek aangrenzend aan een bedrijventerrein. De tweede wat dieper het bos in.
Theo van Veenendaal

Jos Welbedacht

@Daniel,
Dat van de wangkleur wist ik nog niet, mag ik vragen waar je deze informatie gevonden hebt? Ik vraag me namelijk af of dit met zekerheid op deze foto's te bepalen is, dan wel of het wel een echt kenmerk is.

:huh:  


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

DanielS

#14
Citeer@Daniel,
Dat van de wangkleur wist ik nog niet, mag ik vragen waar je deze informatie gevonden hebt? Ik vraag me namelijk af of dit met zekerheid op deze foto's te bepalen is, dan wel of het wel een echt kenmerk is.

:huh:
Tuurlijk, zoek even het linkje op hoor.

Edit: Heb ze:
http://www.birdforum.net/attachment.php?at...81&d=1203341729
http://www.birdforum.net/attachment.php?at...82&d=1203341738
Daniel

Theovanv

Het kenmerk wordt ook in 1 van mijn vogelgidsen genoemt.
Theo van Veenendaal

Jos Welbedacht

Wat raar dat ik dat nog niet eens wist!
Maar goed, hier komen beide soorten dan ook nauwelijks voor.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space